Top 10 – A keleti blokk legnépszerűbb autói

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.02.12. 17.00

A keleti blokk közlekedését leginkább meghatározó, legnagyobb számban gyártott típusok tízes listája.

Máris magyarázkodással kezdem, a cím hibás. Hiszen egy ideális gazdasági berendezkedés esetén könnyen mondhatjuk, hogy a legtöbb darabszámban eladott autó a legnépszerűbb. Viszont a keleti blokk tervgazdálkodása torzít annyit a képen, hogy ezt nem állíthatjuk biztosan. Megfelelő feltételek mellett lehet, hogy a Škodák árasztották volna el milliószámra a világot, vagy akadt volna más kihívója a Fiat 124-es szovjet másolatának.

De félre a filozófiával és a történelmi múlt bolygatásával, lássuk a keleti blokk közlekedését leginkább meghatározó tíz autótípust!

Moszkvics

Volga M21 - A szovjet autóipar egykori csúcsterméke, ami a tervgazdálkodásnak megfelelően nem a széles tömegeket célozta meg. Ennek ellenére azért sikerült 638 875 darabot legyártani csak az M21-es tíőusból

ZAZ 968M - A legolcsóbb, és sokak véleménye szerint a legszörnyűbb szovjet autó. Megbízhatatlanságáról legendák születtek, és nem találtunk pontos adatot a gyártási darabszámra vonatkozóan. Annyi biztos, hogy 1976-ban már elérték az egymilliót, és naponta 600 darabot ontott magából a Zaporozsec gyár.

Škoda 100/110 - 1969-től egészen 1977-ig gyártották a gömbölyű formával hódító faros Škodát, 1 079 708 autó készült különféle verziókban ebben az időszakban.

Zastava 311 - Avagy Yugo, ahogy nyugaton ismerik. Az 1971-2008 között gyártott típus még mindig nagyon népszerű a balkáni államokban, összesen 1 273 532 darabot gyártottak belőle

Skoda 105/120 - Erről a modellcsaládról még élénk emlékek élnek, és a körülményekhez képest komoly sikernek számít, hogy a 105-ösből 839 811 a 120-asból 1 068 189 darabot gyártottak Csehországban.

Dacia 1300/1310 - A Renault 12 alapjaira épült román autó igen hosszú modellciklust élt meg, 1969-2004 között kisebb módosításokkal, folyamatosan gyártották. Ez a kitartás meghozta gyümölcsét, 1 959 730 darabot gyártottak le Mioveniben.

Trabant 600/601 - Népautónak tervezték, és elérte a célját. Az olcsó, mára legendás kisautó 2 774 821 példányban hagyta el a Zwickau-ban található gyárépületet.

Fiat 126p - A legtöbb becenévvel felruházott autó a KGST piacon, kétségtelenül a Fiat 126p. Vagyis a kispolák, a polszki, az egérkamion, kispók, fityó, és még sorolhatnám. Termelést tekintve még a Trabanton is túltesz, 3 318 674 készült Lengyelországban, plusz még 1,3 millió az olaszoknál.

Lada 2101-2107 - Több oldal egy kalap alá veszi a klasszikus Ladákat, mert műszakilag nincs komoly eltérés a kivitelek között. Ezt alapul véve szédítő a végeredmény 1970. 2012 között 17 572 000 darabot gyártottak a 2101 egyenes ági leszármazottaiból! De csak a 2101-est nézve is tekintélyes Lada sereggel nézünk szembe, ebből 4 847 000 darabot gyártottak, tehát akárhogy számoljuk, a legnépszerűbb autó a szocialista érából csak a Lada!


+1 – Wartburg 1000/353 –
Öreg hiba lett volna kihagyni a Wartburgot a felsorolásból, így ezt a típust is beszuszakoltuk. Az 1966-ban megjelent Wartburg 1000 szögletes karosszériájával új korszakot nyitott, ami egészen 1991-ig tartott. Motorja 1000ccm-es, 50 lóerős, és aki mert, annak akár a 130 km/órás sebesség elérése sem volt lehetetlen. Az utolsó kétütemű kivitel 1988-ban készült el, így 1 224 662 darab 353-as gurult ki a gyárkapun.

Top 10 – A keleti blokk legnépszerűbb autói 1

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Szép szép hogy mennyit legyártottak belőlük, mindezt úgy hogy mindenki a pokolba kívánta őket, még akkor is amikor 5 éves várakozás után átadták azt a vacakot. Nehéz manapság megérteni hogy mi a lótúróra nosztalgiáznak egyes emberek arra az időkre.

    Annyira jó lenne ha 5 éve után kapnál ki egy Daewoo Lanost? Csak ne kelljen érte megdolgozni?

  • Guevara

    Zastava 311? Így nem rémlik. Kezdetben Zastava 101-ként futott majd a 80-as évek során Yugo Skala 55 lett, de nem ez a típus szerepelt a Die Hardban, hanem a kistestvére a Yugo Koral.
    A Dacia 1300 majd 1310 szülővárosa Pitesti.

  • Guevara

    “Annyira jó lenne ha 5 éve után kapnál ki egy Daewoo Lanost? Csak ne kelljen érte megdolgozni?”

    Mi ez a hülyeség? Ingyen a Kádár rendszerben sem adtak autót. Ki kellett fizetni, épp úgy mint ma. Csak ma maxium pár hónap alatt hozzájuthatsz. Éppen azért voltak nagy becsben azok a vasak, mert nem lehetett csak úgy bemenni egy újért a “szalonba”. Nem éltetem én azt a rendszert, dehogyis, mert nagyonis káros volt. De mai fejjel már más az értékrend, mint akkor.

  • ACC.600

    v8-as volga fekete kipipálva
    lada 1500s rúzspiros kipipálva.

    a szegények meg trabanttal jártak.

  • Guevara

    V8-as Volga? Háápersze. Azt nagyjából csak a KGB-nek gyártották.

  • Guevara

    Volga M21 helyett én inkább a Polski Fiat 125-öst tettem volna a listába. Sokkal gyakoribb volt.

  • zoldfulu2000

    Guevara: gyakorlatilag adták, mert nem piaci árat fizettél érte. Sokat elárul hogy egyévesen (gari nélkül) is drágább volt. Ha permanensen öt évet kell várni egy elavult xarra akkor azt nem eladták hanem adták. Ki kellett fizetni egy olyan árat aminek semmi köze sem volt a kereslethez vagy kínálathoz. Erről szült a kommunizmus hiánygazdasága. Igen ha tudod hogy nem kapsz másikat biztos jobban vigyázol rá, de kétlem hogy neked ettől mg jobb lesz…

  • Guevara

    Jó, felesleges ennyire szidni a rendszert, hisz én is írtam hogy kár volt azért a bő 3 évtizedért, nagyon kár. Mindazonáltal nekem is kezd már herótom lenni ettől a “keleti blokk autói” cikkektől, mondom ezt persze érdemeiket maximálisan elismerve.

  • ACC.600

    guevara…..
    jutott a gyärtosorrol värosi jegyzöknek is ne izgulj….
    azert mert nektek max Trabant jutott, az azt jelenti, hogy annyit is tettetek erte.
    koenigsegg is van magyarorszägon, megsem ketelkedem, mert nem lättam.

  • mtbe

    Tudtam, hogy bele fog keveredni a kommentekbe, hogy a régi rendszer káros volt. És a mai rendszer milyen?

  • mtbe

    Másrészről inkább működésképtelennek mondanám a régi rendszert (is).

  • shitgun

    Ja a nagypolskit menőbbnek és jobbnak tartották abban az időben a Ladánál,kár hogy nincs a listán

  • roer

    Zastava 101, a jugók úgy hívták, hogy stojadin (százegyes). A Yugo Koral erősebb típusába építették a 101-es 1100cm-es motorját. Később Fiat Fire motorokat szereltek. A jugók nagyon jó kis választékot biztosítottak- a Fiat terepjárójának több generációját, az egérkamion kisbuszt 800-as motorral, a Fiat 600-ast 750-es motorral (Fitya volt a beceneve gyerekkori nyári vakációk emléke szerint), 1300-as és 1500-as, ezeket változtatás nélkül csinálták és a 101-es, 128-as típusok. Polski Fiat 126-os és 125-ös is volt a Zastava kínálatában, és Zsiguli szerű 124-es Fiatot is láttam kragujeváci emblémával.

  • Guevara

    mtbe: Persze, mint ahogy láttuk, működésképtelen volt az a rendszer (is). Káros azért volt, mert több generáció gondolkodását határozta meg, határozza meg a mai napig is. Lehet szidni, hogyne lehetne, de attól még nem lesz valaki sikeres, hogy megmondja a tutit róla, főleg aki csak maximum a tinédzser korát töltötte benne. Aki sikeres ma, az nem pofázik, meg fikáz visszafelé, az a saját dolgával foglalkozik.

  • subtotal

    Dákóból volt kupé is, csak szólok, pickupból pedig többféle, példának okáért a sima kétajtós platós mellett quadcab is :)

  • Fogash73

    a V8-as volga nem az M21, hanem az M24-es kockából készült, alig 200 példányban, csak a KGB részére.

    http://belsoseg.blog.hu/2010/03/21/volga_anyacska_odavag

    M21-ből egyetlen darab van, ami 4nél több hengeres, az viszont BMW és 12 henger dolgozik benne:
    http://www.soarerworld.com/forum/showthread.php?2184-The-Competition-Volga-V12-Coupe

  • hova

    Nekem 110 de lux skodám volt, nem sokat kapott belőle MO.36-azaz harminchat- éves korában adtam el, mert teljesen elgyengült.Egyébként kifogástalanul szolgált / eredeti küszöb, ajtók, stb/ csak 1-2 sárvédőt cseréltem,mert nekem jöttek.Igaz “pörgős” motorral szerelték-AKKOR!
    Ami a rendszereket illeti: egy tanárnak ma sem könnyű megvenni egy 4 milkós autót, de egy kétmilkósat sem!!ÉS: Nem hiszem,hogy a gyerekkorom odaadnám egy maiért!

  • hova

    Guevara:”Káros azért volt, mert több generáció gondolkodását határozta meg, határozza meg a mai napig is”
    Szerintem aki “akkor” bunkó volt,az is maradt és a mostani kb. 25 év sem termelt több értelmiséget, de bunkóbbat annál inkább.Rengetej német, osztrák és francia tudós vallotta 1970- években / is/, hogy a Magyarok nagyon okosak! Ezt mostanság egyre kevésbé hallom, sőt inkább….

  • sforisek

    En atirnam a sajat velemenyem szerint a rangsort. Tamadhattok de ez az en velemenyem akkor is.
    1, Trabant. (+ az ara miatt) – magas fogyasztas
    2, Skoda. (+ megbizhatosag alacsony benzin fogyasztas) – farmotor
    3, Lada. (+ megbizhato, szep) – draga
    4, Wartburg (+ megbizhato, szep) – ketutemu magas fogyasztas
    5, Zastava (+ majdnem olasz, gazdasagos)- arahoz kepest kicsi, farmotor.
    6, Dacia (+ gazdasagos olcso) – ronda, egy elcseszett Renault.
    7, Fiat 126 (+ varosi auto) – pici embereknek, funyiro motoros auto.
    8, Moszkvics (+ auto) – rendoroknek jo volt, jo a TSz. elnoknek is.
    9, Zaporozec (+ teto van rajta) – NSU Prinz megszegyenitoje.
    10, Volga (az AVO-sok fegyvere) – nem feher embernek valo.

  • Guevara

    sforisek: Zastava – farmotor?? Melyikre gondoltál? A Fiat 600-ból lett Zastava 750-re?

  • Guevara

    Fogash: Ráadásul a kinézetén kívül semmi köze nincs az M21-hez, mert a technkika a BMW 8-as ból van, a karosszériaelemek meg teljesen egyediek, méretben mind eltér az eredetiektől.

  • sforisek

    Guevara: Igazad van. A Zastava 750 re gondoltam.
    Elcsesztem

  • Misi36

    Cikkíró nem naprakész A skoda 1001 motorja sosem volt a Fábiában hanem a Favoritban volt némileg átdolgozva.

  • ijasz76

    De voltak 1.0 motorral szerelt Fábiák is, sőt az 1.4 Mpi motorosban is Skoda blokk van, nem VW. Szereltem párat, meg nekem is volt.

  • péloday

    A Daciaból készült kupé is 1410 Sport néven! :)

  • bubibeka1.6

    Érdekes elnézni, hogy milyen borzalmas szoci autókkal kellett közlekedni annak idején. Sokhoz képest az 1500-ös Lada egy komoly autó volt már. Sem a 70-es 80-as évek EU-s autó stílus nem jön be, se a 2010 óta hódító űrhajós túljátszott csicsa. Szerintem a legszebb autókat nagyjából 1990-2010 között gyártották. Kivétel az amcsi autók, ott jó volt az 1955-75 ös “széria” is. Amcsi izomautók, kőkemény japán sportkocsik, valódi anyagból készült luxus sedanok, hmmm…

    Rossz korszakba születtem úgy érzem. Fogyasztás optimalizálás, downsizing, feltöltött pici kényes motorok, otthon szerelhetetlen autók, brutális újautó árak a fizetésekhez képest, drága üzemanyag, sötétzöld szervezetek az autózás ellen… Remélem lesz valami az olajhomokból, és a palagázból, és újra olcsóbb lesz a közlekedés.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Top 10: Egzotikus családi autók 2 millióig

Aki képes megnyitni elméjét és a sematikus megoldásokon (Octavia, Astra, BMW E46, stb.) kívül keresni családi autót a hétköznapokra, egészen csodálatos találatokba futhat bele az európai használtautó-kínálatban. Persze ott a kérdés: meg szabad venni az ilyesmit?

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.