Top 10 – A legfurcsább repülő tárgyak

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.01.09. 18.18

Most a legmeglepőbb ötleteket, a repülés furcsa zsákutcáit gyűjtöttük össze tízes listánkon. Természetesen lehetne még bővíteni, hisz sok rendkívül érdekes repülő van még, de talán majd egy következő alkalommal. Íme a tíz legfurább repülő tárgy!

Az aviatika, a repülés tudománya fejlődött a legdinamikusabb módon a XX. század során. Az őrült tudósok hóbortjának tartott furcsa szerkezetektől eljutottunk a mindenki számára elérhető, komfortos, gyors, megbízható légi közlekedésig. Nyilván ezt az eredményt nem nyílegyenes úton érték el a mérnökök, a legtöbb technológia titkos katonai projektekbe ölt milliárdokból, emberéleteket követelő, halálos prototípusok árán lett a mindennapjaink része.

Most a legmeglepőbb ötleteket, a repülés furcsa zsákutcáit gyűjtöttük össze tízes listánkon. Természetesen lehetne még bővíteni, hisz sok rendkívül érdekes repülő van még, de talán majd egy következő alkalommal. Íme a tíz legfurább repülő tárgy!

Aero Spacelines Super Guppy - A hatvanas években fejlesztett, vízfejű repülő elképesztő felépítése kizárólag praktikus célokat szolgált. A 18 tonnányi hasznos teherrel levegőbe emelkedő gép főképp az Apollo program számára szállított nagyméretű alkatrészeket. Napjainkban már csak egy üzemel, a NASA szolgálatában a Nemzetközi Űrállomáshoz gyártott részegységeket fuvarozza.

Northtop Tacit Blue - A meglehetősen egyedi formájú gép fejlesztése az 1970-es évek második felében kezdődött, az Amerikai Légierő az ellenséges radatokat szerette volna kicselezni a bálnával. 135 repülést hajtottak vele végre, pilótái szerint a világ legrosszabb repülőtulajdonságú gépéről volt szó.

Stipa-Caproni - Olasz kísérleti repülő. Különlegességét hordó alakú törzse adta, itt található a 120 lóerős motor és a légcsavarok is. A 130 km/órás végsebességre képes gép nagyon csendes volt, Domenico Antonini repült vele először 1932-ben. Bár stabilan repült a pilóták szerint,de nem volt érezhetően jobb a hagyományos gépeknél, így a további fejlesztést felfüggesztették.

Lockheed XFV - A függőleges felszállással kapcsolatos kísérletekre sokat áldozott az Egyesült Államok, nyilván egy helyből elindulásra képes vadászgépekkel megtömött anyahajó sokkal rémisztőbb fegyver, mint ahol kifutópályára is szükség van. A kutatás egyik érdekes eredménye az 1953-as XFV, ami 32 próbarepülést teljesített, de az áhított vertikális landolás sosem sikerült.

Vought V-173 - A repülő palacsinta! A két 80 lóerős motorral szerelt repülő célja akárcsak az 1940-50-es évek sok prototípusának a függőleges felszállás volt. A V–173 berepülései 1942–43-ban folytak, amik eredményeként a meglepett Connecticut-beli lakosok folyamatosan repülő csészealjakról tettek bejelentéseket. A jet-korszak beköszöntésével az eredmények ellenére törölték a programot.

McDonnell XF-85 Goblin - Első ránézésre egy képregényből szabadult, pedig a Goblin (Manó) igazi gyilkos, parazita vadászgépnek épült. Legfőbb előnye, hogy befér egy bombázógép bombaterébe; onnan indulhat, és oda is térhet vissza, gondoskodva ezáltal a bombázóraj biztosításáról, annak teljes küldetése alatt. Papíron jól mutatott az elképzelés, ám a dokkolás visszatéréskor nehéz feladatnak bizonyult, valamint a vadászgépek hatótávolsága is nőtt, így feleslegessé vált a halálosztó apróság.

Bartini Beriev VVA-14 - A hidegháború gyermeke ez a szovjet, vízről felszállni, illetve vízre landolni képes katonai repülő. Formája alapján csont nélkül elférne bármelyik XXX. században játszódó sci-fi filmben. Az 1972-ben épült gép célja az ellenséges tengeralattjárók elpusztítása lett volna, hatótávja 2450 km, maximális sebessége 760 km/óra volt. A két megépült prototípus meglévő darabja a képen látható állapotban áll az orosz légierő múzeumában.

De Lackner HZ-1 Aerocycle - Avagy az egyszemélyes helikopter. Az ötvenes években a tervezők jó ötletnek tartották a gyalogságot önálló méhrajként az ellenségre szabadítani. A 206 kilogrammos össztömeggel repülésre képes gép maximális sebessége 120 km/óra volt, de elég ránézni, hogy lássuk, harctéren nem lenne életképes egy ilyen lebegő húsdaráló.

Avro Canada VZ-9 Avrocar - 1958-ban, Kanadában épített kísérleti repülő. A formája alapján rögtön idegen technikának gondolhatnánk, hiszen kimeríti a repülő csészealj fogalmát. A természetesen az Egyesült Államok számára fejlesztett, szupertitkos prototípus a légkör legmagasabb régiójában akár Mach 3 sebesség elérésére is képes lett volna. Csakhogy a célokat sosem sikerült elérni, az Avrocar hat sugárhajtóműves, bonyolult rendszere állandó stabilitási gondokat mutatott.


Lun Ekranoplán - Nem hagyományos repülő, de mi más lehetne a lista élén? Ennél menőbb halálosztó még nem hagyta el a szárazföldet! A 350 tonnás, a Ground Effect kihasználásával csak három méterrel a víz felett repülésre képes szörny hat SS-N22 rakétát hordozott magával. Maximális felszállási tömege 380.000 tonna, és a szovjet szörny akár 550 km/órával is zúzhatott a habok felett. Amikor a nyolc Kuznetsov NK-87-es sugárhajtómű beindult, és egyenként 127,4 kilonewtonnal kezdték tolni a gigászi szerkezetet, azt a pillanatot mindannyian megnéztük volna.

Kommentek

  • husky

    A 4-es képen lévő Bartinit a kaszpi-tengeren tesztelték, néhány film is látható róla a Youtube-on. Az 1. Enakropánt az USA Csendes-óceánon át történő lerohanására építették volna, mivel a “radarok alatt” haladt volna. A V-173 (6. kép)elég gyanús, nem egy ilyen volt az “Elveszett frigyláda fosztogatói”-ban?!
    A “kaliforniai faliba” The Spurce Goose kiamaradt, de nem baj, érdemes rákeresni!

  • zoldfulu2000

    A Lun osztályú ekranoplán mennyire durva, csak az oroszok voltak képesek ekkora ökörséget kifejleszteni. Egy elmebeteg szárnyashajó, egy tengerszint felett pár méterrel száguldó 8 hajtóműves Jumbo.

    A Guppy mellé beillik a Beluga is, a Boeing európai “konkurense”.

  • istvan66

    Az ember játékos és közben olyan dolgok születnek, amik meglepőek. Azt képzeljétek el, ha nem lett volna a “klikk” rendszer, ami nem engedélyezett mindenkinek alkotni, akkor milyen színes lehetne a paletta?

  • Guevara

    Belegondolni is szörnyű, hogy micsoda pénzhegyeket nyelt el a hadiipar az USA-ban és a SZU-ban. Persze, azért jó pár hasznos dolgot, tudást is kitermelt a hidegháború, de meglehetősen nagy árt kellett fizetni ezért.

  • Guevara

    A repülő palacsintával nem a függőleges fel- és leszállás lehetőségeit keresték, mivel erre nem is volt képes elvileg sem, hanem egy olyan repülőgépkonstrukciót ami rövid úton száll fel és le, valamint nagy sebességre is képes és nagymértékben manővezehető.

  • Sermi

    zoldfulu2000: és akkor ez még közel sem a legnagyobb ekranoplán. Keress rá a Kaszpi tengeri szörny (Caspian Sea Monster) NATO néven emlegetett darabra. Ha jól emlékszem az egy 100m hosszú monstrum. Egyébként lenyűgözőek ezek az ekranoplánok, érdemes róluk olvasni.

  • Funkyman

    Nevezném a PZL M-15 Belphegor-t. Kétfedelű, sugárhajtású (az Albatros-ok Ivcsenko hajtóműve van benne) mezőgazdasági repülőgép. És akkor fotót még nem tettem be róla… :-)

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Top 10: Egzotikus családi autók 2 millióig

Aki képes megnyitni elméjét és a sematikus megoldásokon (Octavia, Astra, BMW E46, stb.) kívül keresni családi autót a hétköznapokra, egészen csodálatos találatokba futhat bele az európai használtautó-kínálatban. Persze ott a kérdés: meg szabad venni az ilyesmit?

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.