Top 10 – A legfurcsább repülő tárgyak

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.01.09. 18.18

Most a legmeglepőbb ötleteket, a repülés furcsa zsákutcáit gyűjtöttük össze tízes listánkon. Természetesen lehetne még bővíteni, hisz sok rendkívül érdekes repülő van még, de talán majd egy következő alkalommal. Íme a tíz legfurább repülő tárgy!

Az aviatika, a repülés tudománya fejlődött a legdinamikusabb módon a XX. század során. Az őrült tudósok hóbortjának tartott furcsa szerkezetektől eljutottunk a mindenki számára elérhető, komfortos, gyors, megbízható légi közlekedésig. Nyilván ezt az eredményt nem nyílegyenes úton érték el a mérnökök, a legtöbb technológia titkos katonai projektekbe ölt milliárdokból, emberéleteket követelő, halálos prototípusok árán lett a mindennapjaink része.

Most a legmeglepőbb ötleteket, a repülés furcsa zsákutcáit gyűjtöttük össze tízes listánkon. Természetesen lehetne még bővíteni, hisz sok rendkívül érdekes repülő van még, de talán majd egy következő alkalommal. Íme a tíz legfurább repülő tárgy!

Aero Spacelines Super Guppy - A hatvanas években fejlesztett, vízfejű repülő elképesztő felépítése kizárólag praktikus célokat szolgált. A 18 tonnányi hasznos teherrel levegőbe emelkedő gép főképp az Apollo program számára szállított nagyméretű alkatrészeket. Napjainkban már csak egy üzemel, a NASA szolgálatában a Nemzetközi Űrállomáshoz gyártott részegységeket fuvarozza.

Northtop Tacit Blue - A meglehetősen egyedi formájú gép fejlesztése az 1970-es évek második felében kezdődött, az Amerikai Légierő az ellenséges radatokat szerette volna kicselezni a bálnával. 135 repülést hajtottak vele végre, pilótái szerint a világ legrosszabb repülőtulajdonságú gépéről volt szó.

Stipa-Caproni - Olasz kísérleti repülő. Különlegességét hordó alakú törzse adta, itt található a 120 lóerős motor és a légcsavarok is. A 130 km/órás végsebességre képes gép nagyon csendes volt, Domenico Antonini repült vele először 1932-ben. Bár stabilan repült a pilóták szerint,de nem volt érezhetően jobb a hagyományos gépeknél, így a további fejlesztést felfüggesztették.

Lockheed XFV - A függőleges felszállással kapcsolatos kísérletekre sokat áldozott az Egyesült Államok, nyilván egy helyből elindulásra képes vadászgépekkel megtömött anyahajó sokkal rémisztőbb fegyver, mint ahol kifutópályára is szükség van. A kutatás egyik érdekes eredménye az 1953-as XFV, ami 32 próbarepülést teljesített, de az áhított vertikális landolás sosem sikerült.

Vought V-173 - A repülő palacsinta! A két 80 lóerős motorral szerelt repülő célja akárcsak az 1940-50-es évek sok prototípusának a függőleges felszállás volt. A V–173 berepülései 1942–43-ban folytak, amik eredményeként a meglepett Connecticut-beli lakosok folyamatosan repülő csészealjakról tettek bejelentéseket. A jet-korszak beköszöntésével az eredmények ellenére törölték a programot.

McDonnell XF-85 Goblin - Első ránézésre egy képregényből szabadult, pedig a Goblin (Manó) igazi gyilkos, parazita vadászgépnek épült. Legfőbb előnye, hogy befér egy bombázógép bombaterébe; onnan indulhat, és oda is térhet vissza, gondoskodva ezáltal a bombázóraj biztosításáról, annak teljes küldetése alatt. Papíron jól mutatott az elképzelés, ám a dokkolás visszatéréskor nehéz feladatnak bizonyult, valamint a vadászgépek hatótávolsága is nőtt, így feleslegessé vált a halálosztó apróság.

Bartini Beriev VVA-14 - A hidegháború gyermeke ez a szovjet, vízről felszállni, illetve vízre landolni képes katonai repülő. Formája alapján csont nélkül elférne bármelyik XXX. században játszódó sci-fi filmben. Az 1972-ben épült gép célja az ellenséges tengeralattjárók elpusztítása lett volna, hatótávja 2450 km, maximális sebessége 760 km/óra volt. A két megépült prototípus meglévő darabja a képen látható állapotban áll az orosz légierő múzeumában.

De Lackner HZ-1 Aerocycle - Avagy az egyszemélyes helikopter. Az ötvenes években a tervezők jó ötletnek tartották a gyalogságot önálló méhrajként az ellenségre szabadítani. A 206 kilogrammos össztömeggel repülésre képes gép maximális sebessége 120 km/óra volt, de elég ránézni, hogy lássuk, harctéren nem lenne életképes egy ilyen lebegő húsdaráló.

Avro Canada VZ-9 Avrocar - 1958-ban, Kanadában épített kísérleti repülő. A formája alapján rögtön idegen technikának gondolhatnánk, hiszen kimeríti a repülő csészealj fogalmát. A természetesen az Egyesült Államok számára fejlesztett, szupertitkos prototípus a légkör legmagasabb régiójában akár Mach 3 sebesség elérésére is képes lett volna. Csakhogy a célokat sosem sikerült elérni, az Avrocar hat sugárhajtóműves, bonyolult rendszere állandó stabilitási gondokat mutatott.


Lun Ekranoplán - Nem hagyományos repülő, de mi más lehetne a lista élén? Ennél menőbb halálosztó még nem hagyta el a szárazföldet! A 350 tonnás, a Ground Effect kihasználásával csak három méterrel a víz felett repülésre képes szörny hat SS-N22 rakétát hordozott magával. Maximális felszállási tömege 380.000 tonna, és a szovjet szörny akár 550 km/órával is zúzhatott a habok felett. Amikor a nyolc Kuznetsov NK-87-es sugárhajtómű beindult, és egyenként 127,4 kilonewtonnal kezdték tolni a gigászi szerkezetet, azt a pillanatot mindannyian megnéztük volna.

Kommentek

  • husky

    A 4-es képen lévő Bartinit a kaszpi-tengeren tesztelték, néhány film is látható róla a Youtube-on. Az 1. Enakropánt az USA Csendes-óceánon át történő lerohanására építették volna, mivel a “radarok alatt” haladt volna. A V-173 (6. kép)elég gyanús, nem egy ilyen volt az “Elveszett frigyláda fosztogatói”-ban?!
    A “kaliforniai faliba” The Spurce Goose kiamaradt, de nem baj, érdemes rákeresni!

  • zoldfulu2000

    A Lun osztályú ekranoplán mennyire durva, csak az oroszok voltak képesek ekkora ökörséget kifejleszteni. Egy elmebeteg szárnyashajó, egy tengerszint felett pár méterrel száguldó 8 hajtóműves Jumbo.

    A Guppy mellé beillik a Beluga is, a Boeing európai “konkurense”.

  • istvan66

    Az ember játékos és közben olyan dolgok születnek, amik meglepőek. Azt képzeljétek el, ha nem lett volna a “klikk” rendszer, ami nem engedélyezett mindenkinek alkotni, akkor milyen színes lehetne a paletta?

  • Guevara

    Belegondolni is szörnyű, hogy micsoda pénzhegyeket nyelt el a hadiipar az USA-ban és a SZU-ban. Persze, azért jó pár hasznos dolgot, tudást is kitermelt a hidegháború, de meglehetősen nagy árt kellett fizetni ezért.

  • Guevara

    A repülő palacsintával nem a függőleges fel- és leszállás lehetőségeit keresték, mivel erre nem is volt képes elvileg sem, hanem egy olyan repülőgépkonstrukciót ami rövid úton száll fel és le, valamint nagy sebességre is képes és nagymértékben manővezehető.

  • Sermi

    zoldfulu2000: és akkor ez még közel sem a legnagyobb ekranoplán. Keress rá a Kaszpi tengeri szörny (Caspian Sea Monster) NATO néven emlegetett darabra. Ha jól emlékszem az egy 100m hosszú monstrum. Egyébként lenyűgözőek ezek az ekranoplánok, érdemes róluk olvasni.

  • Funkyman

    Nevezném a PZL M-15 Belphegor-t. Kétfedelű, sugárhajtású (az Albatros-ok Ivcsenko hajtóműve van benne) mezőgazdasági repülőgép. És akkor fotót még nem tettem be róla… :-)

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.