Top 10: Autós elsőségek

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.12.03. 13.45

Nézzük meg melyek azok az autóipari találmányok, amik nélkül manapság már nagyon nehezen tudnánk elképzelni a közlekedést.

Az első mindig a legnehezebb, szokták mondani, és hatványozottan igaz ez az autóiparra, hiszen minden egyes dolog, ami körülvesz minket a járműben, nem gombaként nőtt ki a földből, hanem bizony komoly tervezői és műszaki leleményesség útján érték el mai formájukat, funkciójukat. 
Vegyünk rögtön egy végtelenül egyszerű példát, az irányjelzést. Kezdetben még az autósok is csak a karjukkal jelezték kanyarodsi szándékukat, ma pedig már a jól megszokott indexkart sem kell teljesen le- vagy felkattintani, elég ha picit megpöccintjük, és már villog is az indexlámpa. De nézzük meg melyek azok az autóipari vívmányok, amik nélkül manapság már nagyon nehezen tudnánk elképzelni a közlekedést. 

Légzsák (1974) - Ma már kivétel nélkül minden autó légzsákokkal ellátva gurul ki az üzemből. Az 1974-es Cadillac, Buick és Oldsmobile modellek voltak az elsők, amiket sorozatgyártásban ilyen életmentő szerkezetekkel szereltek fel, mint például a képen látható 1975-ös Buick Electra. Az 1987-es Porsche 944 Turbóban volt először kettős légzsák, és 1994-ben a Volvo 850-ben használtak elsőként oldallégzsákokat is.

Tempomat (1958) - A Chrysler Imperial-ban alkalmaztak elsőként sebességtartó automatikát, amit az 1940-es évek végén fejlesztett ki Ralph Teetor feltaláló, és a "The Perfect Circle" amerikai autóipari cég elnöke.

Autórádió (1930) - A világ első, kifejezetten autókba szánt, üzletileg is sikeres audiorendszerét Paul és Joseph Galvin dobta piacra 1930-ban. Ez volt a Motorola 5T71-es modellje. Az első rádiót egy 1300 kilométeres úton tesztelték, hibátlanul működött.

Ülésfűtés (1966) - Ez még számos autóban ma is az extra felszereltség listáját hosszabbítja, a zsebünket pedig jó pár ezressel rövidíti. A legtöbb forrás a Saab 1971-es újdonságai közzé sorolják az ülésfűtést, de az igazság az, hogy a Cadillac Series 75 modellekben volt először választható opció ez a megoldás.

ABS - 1964-ben elkészült az első generációs blokkolásgátló, amelynek megbízhatósága még nem teljes. Azonban 1978-ra megkezdődik a blokkolásgátló fékrendszerek sorozatgyártása (a Mercedes-Benz és a BMW számára), immár tökéletesen megbízható rendszerrel. 1981-re elkészül a százezredik ABS.

Az első sorozatgyártásban alkalmazott turbómotort az 1962-es Oldsmobile F-85 Jetfire kapta meg. A széria teljesítménye ezzel az opcióval 215 lóerőre duzzadt, turbónyomásmérő, és fordulatszámmérő fokozta a sportos jelleget. Bár a Jetfire sokkal gyorsabb volt, mint a standard kivitelű F-85, sok kritikát kapott,hogy ugyanazt a lágy futóművet kapta meg. A Jetfire 9,2 másodperc alatt érte el a 100 km/órát, végsebessége pedig 177 km/óra volt. Összesen 3765 alkalommal talált gazdára.

Távirányítós központi zár - Az 1982-es Renault Fuego volt az első sorozatgyártású autó, amelyet távirányítású központi zárral láttak el. A kétajtós kupék között az egyik legkelendőbbé tette Európában. A kisebb-nagyobb módosításokkal 1992-ig gyártott modell megmaradt példányai nagyon népszerűek a gyűjtők körében.

Navigáció - 1981-ben Honda és az Alpine Electronics elkészítette első autós navigációt, az Electro Gyrocatort, aminek még semmi köze nem volt a GPS műholdakhoz. Ahhoz, hogy látni tudja a sofőr merre halad, egy átlátszó térképet kellett a monitor elé feszítenie, amin meg kellett jelölnie, hogy hol áll éppen, és menet közben egy giroszkópos rendszer segítségével mozgott a pont a térképen, figyelembe véve a sebességet és az irányváltásokat.  A rendszer rendkívül pontatlan volt így nem igazán terjedt el.

Lehajtható keménytető - Az 1957-es Ford Fairlane 500 volt az első autó, amiben elektromosan be lehetett hajtogatni a tető a csomagtartóba.

Az 1920-as években, a legelső műszerfalba épített üzemanyagszint-jelzőket az amerikai Studebaker autógyártó készítette.

Kommentek

  • v_Tomi11

    Visszahúzható keménytetőt a Peugeot gyártott először szériában, az 1938-ban megjelent 402B Éclipse-en volt ilyen.

  • subtotal

    Ülésfűtés nélkül a bőrös autókban nem lehet csak meglenni. Én soha nem adnék pénzt érte, ahogy a bőrülésért sem.
    Garázsos autóknál még bőrülés esetén sincs sok értelme.

  • forestersa

    Kedves v_Tomi11!

    Teljes mértékben igaz amit írsz, de a cikkben szereplő Ford volt az első olyan modell, aminek a teteje két részből állt, és úgy hajtódott be a csomagtartóba.

  • Holiday

    Subtotal! Az ülésfűtés szerintem az egyik legpraktikusabb extra (pedig a kocsim itthon is garázsban áll, meg melóban is. :-)

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.