Top 10: Autós elsőségek

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.12.03. 13.45

Nézzük meg melyek azok az autóipari találmányok, amik nélkül manapság már nagyon nehezen tudnánk elképzelni a közlekedést.

Az első mindig a legnehezebb, szokták mondani, és hatványozottan igaz ez az autóiparra, hiszen minden egyes dolog, ami körülvesz minket a járműben, nem gombaként nőtt ki a földből, hanem bizony komoly tervezői és műszaki leleményesség útján érték el mai formájukat, funkciójukat. 
Vegyünk rögtön egy végtelenül egyszerű példát, az irányjelzést. Kezdetben még az autósok is csak a karjukkal jelezték kanyarodsi szándékukat, ma pedig már a jól megszokott indexkart sem kell teljesen le- vagy felkattintani, elég ha picit megpöccintjük, és már villog is az indexlámpa. De nézzük meg melyek azok az autóipari vívmányok, amik nélkül manapság már nagyon nehezen tudnánk elképzelni a közlekedést. 

Légzsák (1974) - Ma már kivétel nélkül minden autó légzsákokkal ellátva gurul ki az üzemből. Az 1974-es Cadillac, Buick és Oldsmobile modellek voltak az elsők, amiket sorozatgyártásban ilyen életmentő szerkezetekkel szereltek fel, mint például a képen látható 1975-ös Buick Electra. Az 1987-es Porsche 944 Turbóban volt először kettős légzsák, és 1994-ben a Volvo 850-ben használtak elsőként oldallégzsákokat is.

Tempomat (1958) - A Chrysler Imperial-ban alkalmaztak elsőként sebességtartó automatikát, amit az 1940-es évek végén fejlesztett ki Ralph Teetor feltaláló, és a "The Perfect Circle" amerikai autóipari cég elnöke.

Autórádió (1930) - A világ első, kifejezetten autókba szánt, üzletileg is sikeres audiorendszerét Paul és Joseph Galvin dobta piacra 1930-ban. Ez volt a Motorola 5T71-es modellje. Az első rádiót egy 1300 kilométeres úton tesztelték, hibátlanul működött.

Ülésfűtés (1966) - Ez még számos autóban ma is az extra felszereltség listáját hosszabbítja, a zsebünket pedig jó pár ezressel rövidíti. A legtöbb forrás a Saab 1971-es újdonságai közzé sorolják az ülésfűtést, de az igazság az, hogy a Cadillac Series 75 modellekben volt először választható opció ez a megoldás.

ABS - 1964-ben elkészült az első generációs blokkolásgátló, amelynek megbízhatósága még nem teljes. Azonban 1978-ra megkezdődik a blokkolásgátló fékrendszerek sorozatgyártása (a Mercedes-Benz és a BMW számára), immár tökéletesen megbízható rendszerrel. 1981-re elkészül a százezredik ABS.

Az első sorozatgyártásban alkalmazott turbómotort az 1962-es Oldsmobile F-85 Jetfire kapta meg. A széria teljesítménye ezzel az opcióval 215 lóerőre duzzadt, turbónyomásmérő, és fordulatszámmérő fokozta a sportos jelleget. Bár a Jetfire sokkal gyorsabb volt, mint a standard kivitelű F-85, sok kritikát kapott,hogy ugyanazt a lágy futóművet kapta meg. A Jetfire 9,2 másodperc alatt érte el a 100 km/órát, végsebessége pedig 177 km/óra volt. Összesen 3765 alkalommal talált gazdára.

Távirányítós központi zár - Az 1982-es Renault Fuego volt az első sorozatgyártású autó, amelyet távirányítású központi zárral láttak el. A kétajtós kupék között az egyik legkelendőbbé tette Európában. A kisebb-nagyobb módosításokkal 1992-ig gyártott modell megmaradt példányai nagyon népszerűek a gyűjtők körében.

Navigáció - 1981-ben Honda és az Alpine Electronics elkészítette első autós navigációt, az Electro Gyrocatort, aminek még semmi köze nem volt a GPS műholdakhoz. Ahhoz, hogy látni tudja a sofőr merre halad, egy átlátszó térképet kellett a monitor elé feszítenie, amin meg kellett jelölnie, hogy hol áll éppen, és menet közben egy giroszkópos rendszer segítségével mozgott a pont a térképen, figyelembe véve a sebességet és az irányváltásokat.  A rendszer rendkívül pontatlan volt így nem igazán terjedt el.

Lehajtható keménytető - Az 1957-es Ford Fairlane 500 volt az első autó, amiben elektromosan be lehetett hajtogatni a tető a csomagtartóba.

Az 1920-as években, a legelső műszerfalba épített üzemanyagszint-jelzőket az amerikai Studebaker autógyártó készítette.

Kommentek

  • v_Tomi11

    Visszahúzható keménytetőt a Peugeot gyártott először szériában, az 1938-ban megjelent 402B Éclipse-en volt ilyen.

  • subtotal

    Ülésfűtés nélkül a bőrös autókban nem lehet csak meglenni. Én soha nem adnék pénzt érte, ahogy a bőrülésért sem.
    Garázsos autóknál még bőrülés esetén sincs sok értelme.

  • forestersa

    Kedves v_Tomi11!

    Teljes mértékben igaz amit írsz, de a cikkben szereplő Ford volt az első olyan modell, aminek a teteje két részből állt, és úgy hajtódott be a csomagtartóba.

  • Holiday

    Subtotal! Az ülésfűtés szerintem az egyik legpraktikusabb extra (pedig a kocsim itthon is garázsban áll, meg melóban is. :-)

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.