Top 10: Autós elsőségek

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.12.03. 13.45

Nézzük meg melyek azok az autóipari találmányok, amik nélkül manapság már nagyon nehezen tudnánk elképzelni a közlekedést.

Az első mindig a legnehezebb, szokták mondani, és hatványozottan igaz ez az autóiparra, hiszen minden egyes dolog, ami körülvesz minket a járműben, nem gombaként nőtt ki a földből, hanem bizony komoly tervezői és műszaki leleményesség útján érték el mai formájukat, funkciójukat. 
Vegyünk rögtön egy végtelenül egyszerű példát, az irányjelzést. Kezdetben még az autósok is csak a karjukkal jelezték kanyarodsi szándékukat, ma pedig már a jól megszokott indexkart sem kell teljesen le- vagy felkattintani, elég ha picit megpöccintjük, és már villog is az indexlámpa. De nézzük meg melyek azok az autóipari vívmányok, amik nélkül manapság már nagyon nehezen tudnánk elképzelni a közlekedést. 

Légzsák (1974) - Ma már kivétel nélkül minden autó légzsákokkal ellátva gurul ki az üzemből. Az 1974-es Cadillac, Buick és Oldsmobile modellek voltak az elsők, amiket sorozatgyártásban ilyen életmentő szerkezetekkel szereltek fel, mint például a képen látható 1975-ös Buick Electra. Az 1987-es Porsche 944 Turbóban volt először kettős légzsák, és 1994-ben a Volvo 850-ben használtak elsőként oldallégzsákokat is.

Tempomat (1958) - A Chrysler Imperial-ban alkalmaztak elsőként sebességtartó automatikát, amit az 1940-es évek végén fejlesztett ki Ralph Teetor feltaláló, és a "The Perfect Circle" amerikai autóipari cég elnöke.

Autórádió (1930) - A világ első, kifejezetten autókba szánt, üzletileg is sikeres audiorendszerét Paul és Joseph Galvin dobta piacra 1930-ban. Ez volt a Motorola 5T71-es modellje. Az első rádiót egy 1300 kilométeres úton tesztelték, hibátlanul működött.

Ülésfűtés (1966) - Ez még számos autóban ma is az extra felszereltség listáját hosszabbítja, a zsebünket pedig jó pár ezressel rövidíti. A legtöbb forrás a Saab 1971-es újdonságai közzé sorolják az ülésfűtést, de az igazság az, hogy a Cadillac Series 75 modellekben volt először választható opció ez a megoldás.

ABS - 1964-ben elkészült az első generációs blokkolásgátló, amelynek megbízhatósága még nem teljes. Azonban 1978-ra megkezdődik a blokkolásgátló fékrendszerek sorozatgyártása (a Mercedes-Benz és a BMW számára), immár tökéletesen megbízható rendszerrel. 1981-re elkészül a százezredik ABS.

Az első sorozatgyártásban alkalmazott turbómotort az 1962-es Oldsmobile F-85 Jetfire kapta meg. A széria teljesítménye ezzel az opcióval 215 lóerőre duzzadt, turbónyomásmérő, és fordulatszámmérő fokozta a sportos jelleget. Bár a Jetfire sokkal gyorsabb volt, mint a standard kivitelű F-85, sok kritikát kapott,hogy ugyanazt a lágy futóművet kapta meg. A Jetfire 9,2 másodperc alatt érte el a 100 km/órát, végsebessége pedig 177 km/óra volt. Összesen 3765 alkalommal talált gazdára.

Távirányítós központi zár - Az 1982-es Renault Fuego volt az első sorozatgyártású autó, amelyet távirányítású központi zárral láttak el. A kétajtós kupék között az egyik legkelendőbbé tette Európában. A kisebb-nagyobb módosításokkal 1992-ig gyártott modell megmaradt példányai nagyon népszerűek a gyűjtők körében.

Navigáció - 1981-ben Honda és az Alpine Electronics elkészítette első autós navigációt, az Electro Gyrocatort, aminek még semmi köze nem volt a GPS műholdakhoz. Ahhoz, hogy látni tudja a sofőr merre halad, egy átlátszó térképet kellett a monitor elé feszítenie, amin meg kellett jelölnie, hogy hol áll éppen, és menet közben egy giroszkópos rendszer segítségével mozgott a pont a térképen, figyelembe véve a sebességet és az irányváltásokat.  A rendszer rendkívül pontatlan volt így nem igazán terjedt el.

Lehajtható keménytető - Az 1957-es Ford Fairlane 500 volt az első autó, amiben elektromosan be lehetett hajtogatni a tető a csomagtartóba.

Az 1920-as években, a legelső műszerfalba épített üzemanyagszint-jelzőket az amerikai Studebaker autógyártó készítette.

Kommentek

  • v_Tomi11

    Visszahúzható keménytetőt a Peugeot gyártott először szériában, az 1938-ban megjelent 402B Éclipse-en volt ilyen.

  • subtotal

    Ülésfűtés nélkül a bőrös autókban nem lehet csak meglenni. Én soha nem adnék pénzt érte, ahogy a bőrülésért sem.
    Garázsos autóknál még bőrülés esetén sincs sok értelme.

  • forestersa

    Kedves v_Tomi11!

    Teljes mértékben igaz amit írsz, de a cikkben szereplő Ford volt az első olyan modell, aminek a teteje két részből állt, és úgy hajtódott be a csomagtartóba.

  • Holiday

    Subtotal! Az ülésfűtés szerintem az egyik legpraktikusabb extra (pedig a kocsim itthon is garázsban áll, meg melóban is. :-)

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Top 10: Egzotikus családi autók 2 millióig

Aki képes megnyitni elméjét és a sematikus megoldásokon (Octavia, Astra, BMW E46, stb.) kívül keresni családi autót a hétköznapokra, egészen csodálatos találatokba futhat bele az európai használtautó-kínálatban. Persze ott a kérdés: meg szabad venni az ilyesmit?

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.