Top 10: A leghatalmasabb munkagépek

Tonna túladagolás, gigantikus méretek

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.11.28. 16.45

Mecha-Godzillák ezek, földnyüvő, pusztító masinák, amelyek mély sebet rágnak bolygónk testébe. Mégis, mi alkottuk őket, és hatalmas méreteik, borzasztó erejük egyfajta furcsa csodálatot gerjeszt.

Aki tonna fóbiában szenved, ne olvasson tovább, mert ebben a listában csak úgy hemzsegnek a szédítő értékek. Az ember által valaha épített legnagyobb munkagépeket körülíró jellemzők, a teherbírás, az össztömeg, a kapacitás, mind ehhez a mértékegységhez köthető, és minden érték túlmutat a hétköznapi keretek közt felfogható határon.

Mielőtt nekifeszültök a listának, a kijelzőről, monitortól elfordulva nézzetek körbe, hány autót láttok. Nos, bármennyit számoltatok össze, azt a lista daruja felemelné, a dömper elvinné, a homlokrakodó pedig pár körben felpakolná. Mecha-Godzillák ezek, földnyüvő, pusztító masinák, amelyek mély sebet rágnak bolygónk testébe. Mégis, mi alkottuk őket, és hatalmas méreteik, borzasztó erejük egyfajta furcsa csodálatot gerjeszt. Jöjjön tehát az ember építette tíz legnagyobb brutális behemót!

Rusch Triple 34-25 - A precíz pusztítás leghatékonyabb fegyvere a Genesis 2500 karral felszerelt Rusch exkavátor. A bontásra termett 330 tonnás gép feladata a használaton kívüli, olajfúró platformok eltüntetése lesz, főképp a bontóolló 110.000 kNm nyomóerejére támaszkodva

Komatsu D575A Super Dozer – A földmunkagépek zászlóvivője ez a japán lánctalpas, ami 96 köbméter földet képes megmozgatni egy nekifutásra. A 152 tonnás behemótnak ehhez a 12 hengeres 46,3 literes dízelmotor ad 1150 lóerőt. Nem kérdés, ha takarításra kerül a sor, ez a 7,4 méter hosszú tolólappal felszerelt gép felnő a feladathoz.

LeTourneau L-2350 – Ahol egy billenős teherautó 300 tonnát röhögve elvisz, ott nem lehet a rakodást kávéskanállal végezni, az Egyesült Államokban gyártott homlokrakodó sokkal inkább megfelel a feladatra. A gép egy merítésre 40,5 köbméter anyagot kap fel, aminek tömege maximum 72,5 tonna lehet. Ezzel a teljesítménnyel a legnagyobb dömperek rakodása is alig négy percbe telik a 2300 lóerős dízelmotorral hajtott L-2350-esnek.

Liebherr LTM 11200-9.1 - Egy gigantikus daru, amiről nem vállalnánk a bungee jumpingot. Az ég sarkáig érő masztodon német gyártmány, és 2007 óta áll a speciális igényekkel rendelkező ügyfelek szolgálatára. Karját a leghosszabb felépítménnyel 100 méterig képes kinyújtani, és akár 1200 tonnás tömeg felemelésére is képes.

Terex RH 400 - Egy markolás, 94 tonna! A Terex nagyban játszik, sőt fajtájából ő a legnagyobb. Az 1078 tonnás, irdatlan lánctalpas a kategóriában megszokott, dupla dízelmotorral működik, a két 16 hengeres blokk összteljesítménye 4400 lóerő. A hat darabos szériát megélt Terex fülkéje komplett lakrész, mikró, és hűtő szolgálja az operátor kényelmét.

Liebherr T 282B - A német gyártó nem csak a daruk terén megalomániás, a napjainkban használt legnagyobb billenős teherautót is ők szabadították a világra. A T282B üres tömege 203, maximális rakománya 365, maximális tömege 592 tonna. A 7,4 méter magas gigász főképp bányákban érzi jól magát, ahol a 90 literes, 3650 lóerős dízelmotor és a Siemens villanymotorok kettősének köszönhetően akár 65 km/órával is haladhat.

Belaz 75710 - Bár a Libebherr a használatban lévő billencs tehergép, trónfosztása holtbiztos, a fehérorosz Belaznak köszönhetően. Az eddig egy darabban legyártott típus teherbíró képessége 450 tonna, össztömege pedig elérheti a 810 tonnát. Az új rekorder mozgatásáért két 16 hengeres, egyenként 2300 lóerős dízelmotor felel, amelyek az 5600 literes üzemanyagtankból habzsolják a gázolajat. A teszt Szibériában, külszíni fejtésen zajlik, így biztos, hogy a Belaz bírni fogja a legkeményebb körülményeket is.

Marion 6360 A Kapitány – Az Egyesült Államokban, 1965-ben épült bányagép egy rekordot biztosan magáénak tudhat. 15000 tonnás tömegével ez a legnehezebb valaha épült földi jármű. Mintha csak a Star Wars egyik birodalmi halálosztója lépett volna le a vászonról! A 22 emeletes behemót 1991-ig volt szolgálatban, egy tűzeset miatt szüntette be a hegyek eltüntetését. A Kapitányt 36 villanymotor mozgatta, amelyek összteljesítménye 15000 lóerőre rúgott.

Crawler Transporter – A két hernyótalpakon mozgó 40 méter hosszú, és 35 méter széles teherszállító platform 1965 óta áll a NASA szolgálatában. Csak különleges rakományt, űrhajókat szállított az eddigi pályafutása alatt megtett 5500 kilométeren. Ezt a távot kizárólag az indítóállások és a VAB szerelőépülete között kialakított speciális úton tette meg, mivel 4190 tonnás tömegével könnyen belesüllyedne a puha floridai talajba. Csúcssebessége 3,2 km/óra, mozgatásáról 16 elektromos motor gondoskodik, ezeket pedig a hatalmas gépeknél megszokott dízelmotor-generátor kettős látja el árammal.


Bagger 288 - Minden ilyen jellegű lista egyértelmű nyertese lehet, a legnagyobb önerőből mozgásra képes ember építette szárazföldi gépezet. Az 13,500 tonnás földfaló szörny 240 méter hosszú, és ha belelendül 240 000 tonna szenet képes kitermelni naponta. A mozgás már nem megy ennyire könnyen, a kisvárosnyi gép két métert tesz meg percenként, autós nyelven kb. 0,6 km/óra a maximum. Erejét elektromos motorok adják, 16,56 megawattnyi delej kell a melóhoz, amit külső forrásból szerez be a Bagger. A német Krupp által 1978-ban csatarendbe állított Mecha-Godzilla 2001-ben vonult nyugdíjba.

Kommentek

  • cddexter

    Szép kis lista :) , de a Bagger 288-asnak van újabb változata. Méghozzá a Bagger 293-as ami több mint 14ezer tonnás. Ma is használatban van Németországban, felszíni kőfejtőben dolgozik, lignit (barna kőszén) kitermelésre használják.

  • Tothi87

    Csodás gépek, bár mielőtt a világ minden részéről összegyűjtik az infókat először kis hazánkba is szét lehetne nézni. Mivel M.o-n van / Bükkábrány/ Európa egyik legnagyobb külszíni szén fejtésben használatos gépe.

  • cddexter

    Gondolom a Mátrai Erőmű bányászgépére gondolsz a svéd Sandvikre Az is hatalmas, persze nézőpont kérdése mihez képest. 2000 tonnás kb, ettől független megérne egy cikket, hogy melyek a legnagyobb hazai gépek.

  • gaspargaspar
  • Floyd

    Igyekeztünk mindegyikből a legnagyobbat összeszedni, de ha csinálunk magyar válogatást a Mátrai biztos bekerül!

  • CGT

    A Liebherr daruról nemrég olvastam, a maximális emelési magasság nem 100 méter hanem majdnem a duplája 188 méter.

  • WEHR

    Én általában azért kezdek el feszengeni, mert felfordul a gyomrom az ilyen ömlengő, elfogult “tesztektől”,nézd meg a fotót. A térdhely a nullával egyenlő, de meg sincs említve.Mellesleg annyi itt az elfogultság, hogy azt valóban nehéz objektíven nézni.Azért mert esetleg egy kicsit jobban gyorsul, egy talán kicsit gyorsabb a pályán, amit a hétköznapokban átlag sofőrökkel közúton nem venni észre.Én nagyon sokat járok nagy forgalmú országutakon, ahol szeretek haladni, így állandóan előzgetek. Ezt az automata nem igazán támogatja. Nagyon lassú a gyors visszakapcsolásnál.Persze lehet, hogy erre is alapból adnak több mint 1 millás kedvezményt, de akkor minek röhögtetik ki magukat az alapárral?

    (Egy kis menőmanó egyveleg a cikkhez,ha esetleg valakinek hiányozna :) )

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

Mazda3: nemcsak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.