Ezúttal a családi autót keresőknek kívánunk támaszt nyújtani az orbitális csomagterű autók összegyűjtésével, az itthon kapható típusokra szorítkozva. Van köztük egyterű és áruszállítóból domesztikált családi autó is. Haszonjárművek személyautó-változatait a Berlingo-Kangoo méretosztályig vettük be a válogatásba, maximum öt üléssel. Máskülönben a cikkben csak a Transit, az Expert, a Vivaro és társaik szerepelnének, amelyek személyszállító kivitelben sem tipikus családi autók, eleve áruk miatt sem.

Fontos, hogy a csomagtéradatokat a német ipari szabvány, a DIN előírásai szerint rangsoroltuk, aminek alapját a VDA (Verband der Automobilindustrie), a Német Autóipari Szövetség ajánlása adja. Ezért is hívják ezt a módszert VDA-szerinti mérésnek. A csomagtartót itt nem kis golyókkal töltik meg vagy víztérfogatra számolják át, hanem szabványosított méretű, 50x100x200 milliméteres hasábokkal.

Ne a litereknek higgyünk!

De aki a csomagtér alapján választ autót, ne a litereknek higgyen, hanem próbálja bele a neki fontos tárgyakat a csomagtartóba! A számoknál többet mond a ténylegesen használható tér, amit számadatokkal nehéz kifejezni. Az összértékben ugyanis mindig szerepel a pótkerékvályú és az oldalrekeszek térfogata is. Állítható hátsó ülés esetén a gyári adatokat ne csak a legmeredekebb, legkényelmetlenebb támlaállással vegyük figyelembe, hanem normál utazó pozícióban. A Suzuki SX4 S-Cross csomagtartója ezért lehet 430/400 literes.

10. Renault Grand Scénic 752 liter (2050 l) Az egyterűekkel szemben a legnagyobb kombik csomagtartója is kevés. A tízes listából kimaradt mind a Superb Combi (633 l), mind az E-osztály (695 l)


9. Renault Grand Espace, 780 liter (3050 l) Aki poggyász inkább helyett ülésekkel töltené meg a teret: a hatodik ülés felára 135 ezer forint, két pluszülés pedig 265 ezer forintba kerül


8. Dacia Dokker, 800 liter (3000 l). A Logan MCV helyé három autó tölti be. A Logan kombi, az 5/7 üléses Lodgy illetve a kisteherautóként is kapható, tolóajtós és szigorúan ötszemélyes Dokker


7. Dacia Lodgy, 827 liter (2617 l). Vételár/légköbméter arányban a Dacia hagyományosan erős, a teherautóra épülő Evalián kívül a Lodgyt csak jóval hosszabb egyterűek előzik meg


6. Ford Galaxy 830 liter (2325 l) Mivel a Galaxy 9 020 000 forintos alapárában nincs benne a harmadik üléssor, ötszemélyesként bődületes csomagtartót kínál


5. SEAT Alhambra/VW Sharan, 885 liter (2430 l). Az ötszemélyes kivitel csomagtere azért is ennyire tágas, mert nem csökkentik a csomagtartó magasságát a padlóba hajtott ülések


4. Nissan Evalia/NV200 kombi, 900 liter (3000 l) Az NV 200 a hazánkban oly népszerű Vanette Cargo utóda, de nem középmotoros és hátsókerék-hajtásos. A Combi és a szebb kivitelű Evalia csomagtere azért ilyen tágas, mert a kerékdobok nagyon keskenyek, sok köztük a hely és nagyon magas a csomagtér a kalaptartóig. Ennek ára a merev tengelyes hátsó futómű, egy szál laprugóval


3. Lancia Voyager, 934 liter (3912 l). Mivel létezett már Chrysler, Dodge, Plymouth, most pedig Lancia emblémával, talán egyszerűbb Voyagernek hívnunk. Családi utazóautónak nemcsak csomagtere, hanem ötletes és praktikus utastere miatt is beválik. Ám 11 860 000 Ft az alapverzió listaára


2. FIAT Doblo Maxi, 1050 liter (4000 l). A Doblóból az Opel Combóként is kapható rövid szintén beleférne a Top 10-be 790 (3200) literrel, de létezik belőle hosszított verzió. Bő egy köbméterrel a 35 centiméterrel megnyújtott Doblóé az ezüstérem. A FIAT futóműve igényesebb a kategória átlagánál, mert hátul független a kerékfelfüggesztése és még a tolóajtó ablakát is le lehet engedni


1. Volkswagen Caddy Maxi, 1350 liter (3880 l). A nyújtott Kangoo-val szemben a hosszított Caddy megvásárolható hazánkban személyautóként is. Az autó akkora, hogy még a hétszemélyesben is maradna 530 literes csomagtér a harmadik üléssor mögött, az ötüléses pedig abszolút rekorder


Forrás: saját gyűjtés

Gyanúsan olcsó új autók, a legtöbbet fogyasztó motorok, a legmagasabb benzinárak, a leggyorsabb vonatok és további Top 10 témájú cikkek itt.