Szálkát tartalmazó mélyhűtött baquette-től szétszakadó rolleren át üvegcserepet tartalmazó meggykonzervig számtalan terméket hívnak vissza gyártóik, mert veszélyesek lehetnek a vásárlókra.

Az autók világában az ADAC visszahívásos weboldalán a cikk feltöltésekor 1515 különféle szervizakció szerepel. A listán a legkülönfélébb márkákat és modelleket látjuk a Renault Mégane-tól a Honda Jazzen és az új Porsche 911-en át a Lotus Evoráig.

Önkéntes és kikényszerített szervizakciók

A visszahívások között vannak önkéntes szervizakciók, amikor a gyár, jobb a békesség alapon, lenyeli a békát a presztízsveszteséggel és a javítás költségeivel. (A visszahívott autó gazdájának a javítás díjmentes, a márkaszervizek számláját általában a helyi vagy a kontinentális importőr állja.)

A márkák erősen eltérően értelmezik a termékfelelősséget. A Honda vagy a Toyota például sokkal inkább hajlandó visszahívást indítani, mint kevésbé belátó és óvatos kollégáik. A FIAT-Chrysler konszernt nemrég az amerikai közlekedési hatóság kényszerített 2,7 millió Jeep Grand Cherokee (1993-2004) és Jeep Liberty/Cherokee (2002-2007) visszahívására, mert ráfutásos ütközésnél a tank kialakítása növeli a tűzveszélyt.

Fő okok: költségcsökkentés és rövidebb fejlesztési idő

A rengeteg visszahívás egyik oka a spórolás. Az autógyártók azonos alkatrészek használatával rengeteg pénzt takarítanak meg, amit részben tovább is adnak az ügyfeleknek alapáras légkondicionáló, ESP, légzsákok, részecskeszűrő, jobb rozsdavédelem stb. formájában. Egyetlen egységesített alkatrész hibája autók millióit érintő visszahívássá dagadhat, legyen az akár olyan apró tétel, mint egy ablakemelő kapcsolója. Főleg akkor spriccel szét több millió autóra a visszahívási kampány, ha egy beszállító több autógyártót is ellát ugyanazzal az alkatrésszel.

142 százalék az átlagos visszahívási arány, tehát majdnem másfélszer annyi autót hívtak vissza a gyártók Amerikában fél év alatt, mint amennyit eladtak

A másik ok az egyre gyakoribb modellváltás. Többnyire csak az erős arculatú prémiummárkák engedhetik meg maguknak a hétéves modellciklust a személyautók között, a többieknek gyakrabban kell újdonságokkal bombázni a piacot. A rövidülő fejlesztési és tesztelési időszak is valószínűsíti a hibákat, pláne a beszállítókra gyakorolt állandó nyomással az árak csökkentésére. Utóbbit nem szabad alábecsülni, mert ma az autó értékének nagyjából 75 százaléka jut a beszállítóktól beszerelésre készen vásárolt alkatrészekre és részegységekre.

A sorrend alapja a visszarendelt autók aránya. Tehát nem az dönt a sorrendről, hogy összesen mennyi autót érint a szervizakció, hanem a visszahívott autók számát kell elosztani az adott évben értékesített mennyiséggel.

A cikk forrása a németországi Center of Automotive Management kutatóintézet tanulmánya, amely az egyesült államokbeli visszahívások alapján rangsorolta az autógyártókat. Amerikában ugyanis igen szigorú a közlekedési hatáság és egész kiemelkedő az emberek hajlandósága kártérítési perek indítására, ezért az autógyártók könnyebben elrendelik a kényszerű szervizlátogatást. Az adatok 2013 első félévére vonatkoznak, amikor összesen 11,3 millió autót rendeltek szervizbe, míg a tavalyi első félévben 4,8 millió volt ez a szám. A teljes lista a fenti ábrára kattintva kinagyítható.

Subaru, 31 százalék. A Subaru jól áll a japán márkák között, csak a Mazda és a Suzuki hívott vissza csekélyebb arányban autókat. A kormányzás hibája miatt rendelték szervizbe a Legacyt és az Outbacket


FIAT, 31 százalék. A FIAT sem úszta meg visszahívás nélkül az elmúlt hat hónapban, de sem a visszahívott 500-asok mennyisége, sem aránya nem kiugró


Mitsubishi, 42 százalék. A 2012-es i-MIEV elektromos autókban a fékrásegítés vákuumszivattyúja hibásodhat meg, ami a fékszervo kiesését okozhatja. Az Outlander Sport (nálunk ASX) modelleket az üvegtető hibája miatt rendelték szervizbe, bár összesen két autón dokumentálták az üveg leválásá


Ford, 46 százalék. A leglátványosabb visszahívási ok a tűzveszély: a tankból kijutó benzin gyulladhat meg a 2013-as Flex (a képen) és Explorer modelleken. Ez talán még rosszabb, mint japán autókban a zárlatos és megolvadó ablakemelő-kapcsolók jelentette tűzveszély. Az 1,6 literes EcoBoost amerikai Fusion, a következő Mondeo testvére pedig a motor túlmelegedése miatt foghat tüzet


Nissan, 82 százalék. A Nissannál többek között a kormányművel volt gond, ami a 2002-2006 között gyártott Micrákat és a korabeli Cube egyterűt érinti


5. Toyota, 208 százalék. 2010 óta a Toyota nem tud kikerülni a kellemetlen visszahívásokból. Idén Amerikában 2,3 millió személyautót érintettek a szervizakciók


4. Honda, 265 százalék. Kereken kétmillió autó tulajdonosát kellett értesítenie a Hondának, hogy vigyék rendkívüli szervizre autójukat. Az ok: többnyire az automata váltó, az ESP és a légzsák vagy az ablakemelő kapcsolója


3. Hyundai-Kia, 294 százalék. A meghibásodó féklámpa és sebességtartó automatika miatt a koreai járműkonszern sem úszta meg tömeges visszahívás nélkül, bármilyen kínos is ez


2. Chrysler, 314 százalék. Összesen 2,8 millió visszahívott autóval a Chrysler háromszor annyi autót rendelt a márkaszervizekben javításra, amennyit idén január és június között eladott. Az ok: tűzveszély ráfutásos balesetnél és váltóhiba


1. BMW, 334 százalék: a BMW majdnem 3,5-ször annyi autót kényszerült visszahívni az Egyesült Államokban az első félévben, amennyit értékesített. Az ok: légzsákgondok, egy csatlakozó hibája és az X5 fékrásegítője. Az eredményre reagálva a BMW egy szóvivője azt mondta, hogy autóik sosem voltak ilyen jó minőségűek és az önkéntes akció esetében egy csatlakozó cseréjéről van szó

További Top 10 cikkeink a legszebb szocialista autókról, legmagasabb benzinárakról, félresikerült modellekről, a leggyengébb töréstesztekről és más érdekes témákról.