Top 10 Visszahívások: német és japán márka az élen

2013 a visszahívások éve?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.07.12. 12.00

Lehet, hogy idén megdől a 2010-es visszahívási rekord. Az autógyártók csak az USA-ban 11,3 millió autót hívtak vissza fél év alatt.

Szálkát tartalmazó mélyhűtött baquette-től szétszakadó rolleren át üvegcserepet tartalmazó meggykonzervig számtalan terméket hívnak vissza gyártóik, mert veszélyesek lehetnek a vásárlókra.

Az autók világában az ADAC visszahívásos weboldalán a cikk feltöltésekor 1515 különféle szervizakció szerepel. A listán a legkülönfélébb márkákat és modelleket látjuk a Renault Mégane-tól a Honda Jazzen és az új Porsche 911-en át a Lotus Evoráig.

Önkéntes és kikényszerített szervizakciók

A visszahívások között vannak önkéntes szervizakciók, amikor a gyár, jobb a békesség alapon, lenyeli a békát a presztízsveszteséggel és a javítás költségeivel. (A visszahívott autó gazdájának a javítás díjmentes, a márkaszervizek számláját általában a helyi vagy a kontinentális importőr állja.)

A márkák erősen eltérően értelmezik a termékfelelősséget. A Honda vagy a Toyota például sokkal inkább hajlandó visszahívást indítani, mint kevésbé belátó és óvatos kollégáik. A FIAT-Chrysler konszernt nemrég az amerikai közlekedési hatóság kényszerített 2,7 millió Jeep Grand Cherokee (1993-2004) és Jeep Liberty/Cherokee (2002-2007) visszahívására, mert ráfutásos ütközésnél a tank kialakítása növeli a tűzveszélyt.

Fő okok: költségcsökkentés és rövidebb fejlesztési idő

A rengeteg visszahívás egyik oka a spórolás. Az autógyártók azonos alkatrészek használatával rengeteg pénzt takarítanak meg, amit részben tovább is adnak az ügyfeleknek alapáras légkondicionáló, ESP, légzsákok, részecskeszűrő, jobb rozsdavédelem stb. formájában. Egyetlen egységesített alkatrész hibája autók millióit érintő visszahívássá dagadhat, legyen az akár olyan apró tétel, mint egy ablakemelő kapcsolója. Főleg akkor spriccel szét több millió autóra a visszahívási kampány, ha egy beszállító több autógyártót is ellát ugyanazzal az alkatrésszel.

142 százalék az átlagos visszahívási arány, tehát majdnem másfélszer annyi autót hívtak vissza a gyártók Amerikában fél év alatt, mint amennyit eladtak

A másik ok az egyre gyakoribb modellváltás. Többnyire csak az erős arculatú prémiummárkák engedhetik meg maguknak a hétéves modellciklust a személyautók között, a többieknek gyakrabban kell újdonságokkal bombázni a piacot. A rövidülő fejlesztési és tesztelési időszak is valószínűsíti a hibákat, pláne a beszállítókra gyakorolt állandó nyomással az árak csökkentésére. Utóbbit nem szabad alábecsülni, mert ma az autó értékének nagyjából 75 százaléka jut a beszállítóktól beszerelésre készen vásárolt alkatrészekre és részegységekre.

A sorrend alapja a visszarendelt autók aránya. Tehát nem az dönt a sorrendről, hogy összesen mennyi autót érint a szervizakció, hanem a visszahívott autók számát kell elosztani az adott évben értékesített mennyiséggel.

A cikk forrása a németországi Center of Automotive Management kutatóintézet tanulmánya, amely az egyesült államokbeli visszahívások alapján rangsorolta az autógyártókat. Amerikában ugyanis igen szigorú a közlekedési hatáság és egész kiemelkedő az emberek hajlandósága kártérítési perek indítására, ezért az autógyártók könnyebben elrendelik a kényszerű szervizlátogatást. Az adatok 2013 első félévére vonatkoznak, amikor összesen 11,3 millió autót rendeltek szervizbe, míg a tavalyi első félévben 4,8 millió volt ez a szám. A teljes lista a fenti ábrára kattintva kinagyítható.

Subaru, 31 százalék. A Subaru jól áll a japán márkák között, csak a Mazda és a Suzuki hívott vissza csekélyebb arányban autókat. A kormányzás hibája miatt rendelték szervizbe a Legacyt és az Outbacket


FIAT, 31 százalék. A FIAT sem úszta meg visszahívás nélkül az elmúlt hat hónapban, de sem a visszahívott 500-asok mennyisége, sem aránya nem kiugró


Mitsubishi, 42 százalék. A 2012-es i-MIEV elektromos autókban a fékrásegítés vákuumszivattyúja hibásodhat meg, ami a fékszervo kiesését okozhatja. Az Outlander Sport (nálunk ASX) modelleket az üvegtető hibája miatt rendelték szervizbe, bár összesen két autón dokumentálták az üveg leválásá


Ford, 46 százalék. A leglátványosabb visszahívási ok a tűzveszély: a tankból kijutó benzin gyulladhat meg a 2013-as Flex (a képen) és Explorer modelleken. Ez talán még rosszabb, mint japán autókban a zárlatos és megolvadó ablakemelő-kapcsolók jelentette tűzveszély. Az 1,6 literes EcoBoost amerikai Fusion, a következő Mondeo testvére pedig a motor túlmelegedése miatt foghat tüzet


Nissan, 82 százalék. A Nissannál többek között a kormányművel volt gond, ami a 2002-2006 között gyártott Micrákat és a korabeli Cube egyterűt érinti


5. Toyota, 208 százalék. 2010 óta a Toyota nem tud kikerülni a kellemetlen visszahívásokból. Idén Amerikában 2,3 millió személyautót érintettek a szervizakciók


4. Honda, 265 százalék. Kereken kétmillió autó tulajdonosát kellett értesítenie a Hondának, hogy vigyék rendkívüli szervizre autójukat. Az ok: többnyire az automata váltó, az ESP és a légzsák vagy az ablakemelő kapcsolója


3. Hyundai-Kia, 294 százalék. A meghibásodó féklámpa és sebességtartó automatika miatt a koreai járműkonszern sem úszta meg tömeges visszahívás nélkül, bármilyen kínos is ez


2. Chrysler, 314 százalék. Összesen 2,8 millió visszahívott autóval a Chrysler háromszor annyi autót rendelt a márkaszervizekben javításra, amennyit idén január és június között eladott. Az ok: tűzveszély ráfutásos balesetnél és váltóhiba


1. BMW, 334 százalék: a BMW majdnem 3,5-ször annyi autót kényszerült visszahívni az Egyesült Államokban az első félévben, amennyit értékesített. Az ok: légzsákgondok, egy csatlakozó hibája és az X5 fékrásegítője. Az eredményre reagálva a BMW egy szóvivője azt mondta, hogy autóik sosem voltak ilyen jó minőségűek és az önkéntes akció esetében egy csatlakozó cseréjéről van szó

További Top 10 cikkeink a legszebb szocialista autókról, legmagasabb benzinárakról, félresikerült modellekről, a leggyengébb töréstesztekről és más érdekes témákról.

Kommentek

  • megint

    manitou, segíts értelmezni, mert amit látok azt nem hiszem el, biztos, hogy csalás.

  • Guillotine

    Attól ,hogy egy gyártó autót hív vissza valós vagy feltételezhető hiba miatt nem biztos hogy megbízhatatlan gyártó.
    Inkább csak elismeri a hibát és kijavítja mint hogy szájhagyomány útján terjedjen h szar a kocsi mert mondjuk nem jó rajta a fék vagy a légzsák miközben a gyártó fejét elfordítva hallani sem akar ilyen hibákról.
    Ismerünk pár ilyen gyártót is.

  • megint

    Így van, én is úgy gondolom, hogy a vw, a mazda a merci és a suzuki a legmegbízhatatlanabb autó, nem úgy mint akik elől szerepelnek, logikus.

  • demagóg

    A megbízhatóságot csak részben befolyásolja az, hogy pl.: éppen egy leváló tetőüveg miatt visszahívtak sokezer autót, holott 2 esetben fordult elő. Lásd Mitsubishi. Most akkor a Mitsubishi ASX megbízhatatlan. Fenét.

    Ha viszont pl. egy váltódefekt miatt váratlan lassulás következik be és emiatt még haláleset ia történik, na az tényéeg megbízhatósági kérdés. Lásd VW http://news.drive.com.au/drive/motor-news/volkswagen-dsg-recall-extended-20130711-2ps6b.html

    Szóval csalóka leegyszerűsíteni a kérdést, mert tévútra visz.

  • Keeep

    Pontosan ahogy demagóg mondja, nem mindegy az sem miért van a visszahivás . Azért itt a top 10-ben is akad komoly, adott esetben életveszélyt okozó probléma..pl : Subaru kormányzás !
    Mitsubishi, a fékrásegítés ! Nissan kormánymű ! BMW légzsák , fékrásegitö !

  • manitou8

    sztem egyszerűsítsük az életet, ahogy megint:)
    lát vmit és bebiflázza. pont. kész.

  • manitou8

    most (is, szokás szerint) azt látja (bizonyítottnak),hogy vw a világ legjobbja,merthogy nincs gyári visszahívás:)
    semmivel, se tsi, se dsg:)

  • ,L Rómeo

    demagóg te csalsz. eszt a cikket a dsg-ről te irrtad!
    nemzeti össze esküdözés.
    manitou:
    megint kivállójan lát az oszlopok közöt!
    és eccerű a világ mindaz 1ben1!
    most is jollátya hogy vw a bajnok eben a táblázatban egyedül a bmw nem hihető, és eszt nem is hiszi el.
    szóval mérlegel azér csak valos indok alapján nem agyatlanul.

  • megint

    Az lehet, hogy jürgenék már a jenkiket is lefizették, de van egy távoli fény a sötétségben, nevezzük maintunak, ő általa fog megvilágosodni ismét a föld.

  • zoldfulu2000

    Az a baj hogy ez nem egy tökéletes indikátor, visszahívás lehet bármi és eredhet lebukott biztonsági hiányosságból éppúgy, mint saját minőségi megfelelési kényszerből.

    A toyó esete pl igazi pofonfa volt, de ők ugyebár évekig úgy szerepeltek hogy ők nem romolnak el és nem hívnak vissza. Utóbbiban sajnos jobb lett volna ha visszahívnak, mielőtt vevőik halnak meg autóikban.

  • demagóg

    “de ők ugyebár évekig úgy szerepeltek hogy ők nem romolnak el és nem hívnak vissza. ”
    ez baromság. a toyotának akkoriban is voltak visszahívásai.
    ott cseszték el, hogy megbíztak az amerikai beszállítójukban… az ugyanabba a modellbe beépített japán gázpedálokkal nem volt probléma…

  • zoldfulu2000

    nem! ott xeszték el hogy a tervezők kivontak minden biztonsági mechanizmust az autóikból egy sok fura megoldás mellett. A beragadt mikrokapcsoló csak működésbe léptetett egy folyamatot, a folyamatot magát viszont a japán tervezők tették lehetővé.

  • Liverpool87

    Na ebből is jól látszik hogy Opelék jól állnak nincs kamú csak pont annyi ami egy kis apróság!

  • shadowb

    BMW sajna beszopta a japan legzsakbeszallitoval, a Takataval ugyanaz a gond erintette mint a japcsikat. Emiatt 220.000 harmast kellett visszahivni, sokat az USAban.

  • Kempelen10.

    Japcsik jól állnak. :-DDD Vagy gyártóként, vagy beszállítóként sokat tettek ezekért a szar helyezésért. Idióta egy náció.

  • ,L Rómeo

    egyet érrtek tessókám. és veled is megint tessókám.
    ami inen a táblázatból láccik:
    vw világbajnok mer nincs visszahívása. suzuki buta szusihuszárok munkájja mer nem hívták vissza a hibás autóikat!!
    másik vég:
    bmw világbajnok mer akkor is hisszahív ha nincs hibája az autóinak mer kiszogájják az ügyfelet prémiumon. honda és toyota szarrakat szusihuszár náció autója mer állandón visszahívnak mer szart gyárrtanak!!

  • ,L Rómeo

    így igaz árnyékbika 42 ezer autot hivtak vissza usában emiatt
    http://autos.aol.com/article/bmw-airbag-recall-affects-48-000-vehicles-in-u-s/
    a maradék 458 ezer darab az nem lényeg!!
    nagyon jo meklátássaijid vanak nem csoda hisz ijen okos vagy!
    kempelen tessókám is ért tégged mer egy szinten mozogtok.

    ja és asse lényeg mikor fiatokban bosch cucc megy tönkre, mer az szar fiat.

  • ,L Rómeo

    csak kijegészítve tessókáim árnyékbikuci és kempelen gondolkodássát:
    ugy van hogy ha jappánok gyártóként beépíttik a más nácijós be szállító hibás termékét akkor azér ők a hibássak eszt mekmonttuk ezerszer(toyota amcsi gázpedál), de ha németek gyárrtóként beépítik japán beszállító hibás termékét azér a jappánok a hibássak nem a németek.
    1szerű mindaz 1szer 1 és mind mi.

  • shadowb

    nem mondtam hogy a maradek nem lenyeg, es azt sem mondtam hogy a BMW nem hibas. Az ugyfel iranyaba mindig a gyarto a hibas, neki kell megzabolazni a beszallitoit. Ha ez nem megy, akkor az az o problemaja, nem lehet masokra mutogatni.

    ezt szoktam irni mindig, akkor is amikor a Toyota beszopta a gazpedallal (bar ott mar reg tudtak hogy szar amit az USAkok szallitanak, es tovabb gyartottak a kocsikat, es amikor kezdett kiborulni a szar, akkor meg a szonyegekre fogtak), es ugyanigy vonatkozik a BMWre is.

    A legzsakot azert irtam, mert megemlitettek a cikkben. Hogy mi volt a rasegitovel meg a csatlakozoval, azt nem tudom.

  • nevezessverő

    L Romaő: ennyire frusztrálnak a németek hogy felvetted a retard troll szerepét? :)

  • ,L Rómeo

    kedves barátom ujab csapattárs és tessókát üdvözölhetek??
    gyere, mert sokan nem láttyák it hogy vw 0%-a az világbajnoki, suzuki 0% na az szörnyü!! (sogszor mekirrtuk már mijjen szar suzuki)
    bmw magas %-a világbajnoki , honda, toyota magas %-a aszt mutyattya mijjen szarok is!
    gyere, igazojj be tejis mihozzánk mer frusztrál hogy sokan nem láttyák eszt!

  • PluginHibrid

    nvzssverő

    Vágod hogy Romeo=Nevezess ???

  • epipapi

    A német precizitás a múlté lenne?

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.