Top 10: A keleti blokk legszebb autói

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.06.06. 06.45

Ritkán engedték érvényesülni a formatervezők és a mérnökök kreativitását a szocializmust építő államokban. Mégis születtek mutatós kocsik! Ezúttal a baráti országok legszebb autói közül válogattunk össze tízet

Amióta olvasóink úgy döntöttek, hogy 250 ezer forintból E30 helyett inkább Ezeröcsire vessük ki hálónkat, a Vezess és az Autó Magazin szerkesztőségében többet foglalkozunk a vasfüggönyön inneni autókkal. A keleti blokk formás négykerekűiből összeállítottuk szépségtoplistánkat, amely merőben szubjektív és a hozzászólások között bátran kiegészíthető, felülírható a személyes kedvencekkel.

10. Volga M-24. Akkoriban keleti gyártásból, a Csajkán és a Tatrán innen, ez volt a presztízsautó. Tanácsi vezetők, téeszelnökök pöffeszkedtek benne. 80 lóerejével az M-24 tekintélyes, tágas és biztonságos autónak számított korabeli a felhozatalban


9. Trabant 500. A KGST idején az autógyártást is az országok közötti munkamegosztás szellemében szabályozták. Mivel az NDK-ban a rájuk osztott hajógyártáshoz kellett az acél, a Trabantnak csak Duroplast-karosszéria jutott, de takaros formával. A kéthengeres, kétütemű motor 18, majd 20 lóerőt adott le. A Trabant szó útitársat jelent magyarul, akárcsak az orosz szputnyik


8. Škoda 110 R. Nem lehetett nehéz meghívni vele egy csinos lányt Kevertre vagy Éva vermutra, akit aztán a "Dunlop-licenc alapján gyártott biztonsági fékrendszerrel" vagy a könnyített küllős kormánykerékkel próbált ágyba szédíteni a gavallér. Az autó akkor is maradhatott, ha eredménnyel járt: a sportmodell hátsó ülésén állítólag három gyermek is elfér. A csehszlovák kupéra a korabeli Autó-Motor 46 lóerőt és 145 km/órás végsebességet adott meg


7. GAZ 13 Csajka. A GAZ (Gorkovszkij Avtomobil Zavod - gorkiji autógyár) 13-as típusa nemcsak az átlagembernek volt elérhetetlen, de a diktatúrát működtető elvtársak közül is csak a legeslegfelső garnitúra feszíthetett benne. 1959 és 1981 között maroknyi nyitott változat és kombi is készült belőle 3179 darab, többnyire fekete limuzinon kívül


6. Volga M-21 Ez volt a szovjet autóipar talán legjobban sikerült amerikai kópiája. A kiugró szarvasos, az elgázolt gyalogosokat széthasító embléma csak a ritka hűtőrácsos és központi zsírzórendszeres első széria sajátja volt. 2,4 literes motorja kezdetben 65, majd 80 lóerőt adott le


5. Melkus RS 1000. Egyesek a keleti blokk Ferrariját látták a Wartburg alvázát és motorját átvevő sportautóban. Teljesítménye gondos tuning után 75 lóerőre nőtt. A versenyváltozatban egyenesen 100 lóerőt sikerült kifacsarni a Wartburg-blokkból, így a végsebesség elérte a 200 km/órát. Heinz Melkus autóversenyző álmából 1969-1979 között 101 darab készült.


4. Tatra 603. A csehszlovák pártvezetés Tatrákban suhanva pihenhette ki a békeharc és a szocializmus építésének fáradalmait. A léghűtéses, V8-as 603 mindig elérhetetlennek tűnt számunkra, ezért is van ilyen előkelő helyen. A T 603 gyártása 1957-től 1975-ig folyt. Alaktényezője csupán 0,36, végsebessége 105 lóerős motorral elérte a 160 kilométer/órát


3. Lada 1500 - VAZ 2103. A rothadó nyugat sajtótermékei az évszázad üzletéről cikkeztek, amikor a Szovjetunió autóipari minisztere megállapodást kötött a FIAT-tal az 1967-es Év Autójának megválasztott 124 licencgyártásáról. A mi gusztusunknak az összes hátsókerekes Lada arányos, csinos autó, de az aranyalmát a VAZ (Volga Avto Zavod - Volgai Autógyár) 2103-as típusának gurítanánk. Az ikerlámpás ezerötös csak töredékét teszi ki az összesen 17,4 millió hátul hajtó Ladának, de szívünknek ez a legkedvesebb. 1972-től 1983-ig készült 75 lóerős motorral. Szerkesztőségi autónk keresése elindult, egyszer talán megadatik nekünk, hogy 180-at mutasson benne az óra


2. Moszkvics 408 Tourist Cabriolet. Magyarországon a lebutított formájú, magas építésű Moszkvics 2140 sosem közelítette meg a hasonlóan erős Ladák presztízsét. Eredeti Pininfarina-karosszériás elődje, a 408 elegánsabb és esztétikusabb autó volt. A legszebb belőle a sorozatban sosem gyártott kabrió. Ebből a típusból 1964-re készült el a nyitható tetős 408 Tourist, de az elvtársak elgáncsolták, a széles néprétegek sosem kabriózhattak vele a krími verőfényben


1. Wartburg 313/1 Roadster. Lencsés Csaba kollégánk dobta be a 313/1-et, amely szerkesztőségünk favoritja lett. Még a 190 SL sem szebb nála. A Wartburgnál az alvázas alapkonstrukcióra rengeteg modell született, köztük ez a levehető keménytetővel vagy vászontetővel befedhető roadster. Az 50 lóerős, háromhengeres kétüteműből 140-es tempót lehetett kitaposni. Sokat nem adnánk, ha szívünk hölgyével megnézhetnénk Tihanyban, ahogy a vörös napkorong lebukik a klasszikus ívű motorháztető mögött

További Top 10 cikkeink a legmagasabb benzinárakról, félresikerült autókról, a leggyengébb töréstesztekről, a legjobb köridőkről és más érdekes témákról.

Kommentek

  • mtbe

    én se

    …a régi Ladánkban nagyon tetszett a 160-ig mutató mérő :)

  • daneel19

    Skoda Felicia????

  • JattamBili

    Még esetleg a Polski Fiat 1500, a Skoda Garde (ha már a 110R Rapid, meg az Ezeröcsi benne van a Top 10-ben).

  • IlhaBela

    A Zil-111 A/V 1958-ban formatervezési díjat nyert. A Zil-118 Junoszty vitán felül az egyik legszebb szovjet autó. A Start kisbusz az 50-es évek formatervezésének egyik ikonja. A Zis-112 is szép a maga módján. Miért nem szerepel egyik sem?

  • IlhaBela

    Nysa N59/N61, AWZ P-70 coupé, Syrena Sport

  • v_johny

    Octavia/Felicia páros, toronymagasan. Bár az ezeröcsi és az ezerkecske is szép de nem egy korosztály…

  • Paccar

    Épp csak a Skoda 120 maradt ki, ami pedig sztem formailag a legmodernebb, legnyugatiasabb volt. Még a 80as években is megállta a helyét formailag a nyugati kocsik közt is(golf, escort, D kadett, E30 BMW). Hangsúlyozom, a formára értem. Kidolgozásban meg műszakilag nyilván elmaradt ezektől.

  • Funkyman

    Az M-21 helyére az Octaviát/Feliciát vagy a Pobjedát raktam volna, de egyébként korrekt lista.

  • Mahler

    A Wartburg sohasem tetszett , számomra egy rettenet, a ladák formájA IS BORZASZTÓ, DE A SKODÁKBAN MINDÍG VOLT VALAMI EXTRA FINOMSÁG.cSAK MEGJEGYZEM A NÉGYLÁMPÁS 11o-M MA IS JOBBAN TETSZUK MINT A R-S.dE KINEK-KINEK, EZ ÉRTHETŐ.aZÉRT A tÁTRA VERTE A vOLGÁT TÖBB TÉREN IS, EZT BÁTRAN ÁLLÍTOM.

  • lacimaccc

    Én még azért a Zisz 110-et is beraktam volna, ha már a Csajka is helyet kapott a listán, esetleg Gaz 12 Zim, és a Tatraplan is gyönyörű autó. A Trabant szerintem nem szép, inkább szeretett autó volt. Persze a lista szubjektív, mindenkinek van egy egyéni 10es kedvence :).

  • cartulaj

    trabant=darabont (régi magyar)

  • Mahler

    Persze, sokféle lista felállítható, kinek-kinek tetszése szerint. A hatvanas, hetvenes évek arról szóltak,hogy egyáltalán kinek van pénze és milyen autóra / a sor adott volt /. Emlékszem,hogy én a sógorom ztabantját vettem meg, mert ő vett egy kombi wrtburgot-négy gyerekkel szupernagyi volt! Aztán érkezett hozzám a 110L-s skoda, amivel 100 méterig! csakis addig-megvertem gyorsulásba a cég 1200-s ladáit. Szerintem szebb volt mint a farmotoros r-s, nemhiába Pininfarina tervezte. Akkoriban szuper dolgok voltak benne: fékvisszajelző,ajtónyitásra felgyulladó lámpa-belső, 6 -8 literné velgyulladó üe.jelző lámpa,vészvillogó,parkoló oldalfény. És a legnagyobb melegben sem forrt fel a vize, kétfokozató fűtőmotorja remekül működött, elektromos ablakmosó. Na persze a motor, ami 20- és 80 ezer között eszméletlen dolgokat tudott-akkoriban!!A skoda 120-as már egy unalmas, nekem olyan semmilyen autó volt, nem volt benne fantázia, merészség. De félretéve mindent:akinek volt pénze bármilyen autót venni, nagyon-nagyon örült, ez biztos!! Tehát a cikk és a sorrend számomra emlékeket ébreszt, néha kicsit másképp és másban, de szívesen “visszalépnék” a skodát időszakba………………

  • Kempelen10.

    Egy gumitól?

  • Guevara

    Úgy látszik hogy a szoci autók örökké velünk fognak élni és mindig lehet róluk újabb bőrt lenyúzni.

  • dokipapa

    Nekem a “szarvasvolga” jött be, nagy volt a belső tere, még az első ülésen is lehetett “aludni”. Sajnos a benziár emelkedése miatt kellett megválnom tőle.

  • kocogok

    Akárki akármit is mondjon, szépek voltak. Nekem különösen a Tátrák tetszettek, meg a régi Wartburg.

  • japancar

    Igazából itt Keleten mindig csak rontottak az eredeti dolgokon. A Zsiguli (Lada) első szériái, a kereklámpás 1200 később 1300 tipusok az eredeti olasz formával szépek voltak. Az ezerötös már csicsás, csúnya autó volt. Az egész “Béketábor” egyetlen vonzó kinézetű autót nem tudott megtervezni. Amikor anno megcsodáltam a Ford Taunus kocsikat, akkor jött ki a Skoda MB 1000 kifejezetten csúnya kasznival.

Top 10: Egzotikus családi autók 2 millióig

Aki képes megnyitni elméjét és a sematikus megoldásokon (Octavia, Astra, BMW E46, stb.) kívül keresni családi autót a hétköznapokra, egészen csodálatos találatokba futhat bele az európai használtautó-kínálatban. Persze ott a kérdés: meg szabad venni az ilyesmit?

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

Top 10 – Legendás autók dupla kerek lámpákkal

A duplakerek első fényszórópár a valaha volt legbiztosabb módszer a menőségi faktor feltornázására. Visszapillantva rengeteg klasszikus tekintete ettől lett emlékezetes, a teljesítmény, a sportosság jelzőjévé vált a négy lámpa. Ladától a Dodge Chargerig.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.