Amióta olvasóink úgy döntöttek, hogy 250 ezer forintból E30 helyett inkább Ezeröcsire vessük ki hálónkat, a Vezess és az Autó Magazin szerkesztőségében többet foglalkozunk a vasfüggönyön inneni autókkal. A keleti blokk formás négykerekűiből összeállítottuk szépségtoplistánkat, amely merőben szubjektív és a hozzászólások között bátran kiegészíthető, felülírható a személyes kedvencekkel.

10. Volga M-24. Akkoriban keleti gyártásból, a Csajkán és a Tatrán innen, ez volt a presztízsautó. Tanácsi vezetők, téeszelnökök pöffeszkedtek benne. 80 lóerejével az M-24 tekintélyes, tágas és biztonságos autónak számított korabeli a felhozatalban


9. Trabant 500. A KGST idején az autógyártást is az országok közötti munkamegosztás szellemében szabályozták. Mivel az NDK-ban a rájuk osztott hajógyártáshoz kellett az acél, a Trabantnak csak Duroplast-karosszéria jutott, de takaros formával. A kéthengeres, kétütemű motor 18, majd 20 lóerőt adott le. A Trabant szó útitársat jelent magyarul, akárcsak az orosz szputnyik


8. Škoda 110 R. Nem lehetett nehéz meghívni vele egy csinos lányt Kevertre vagy Éva vermutra, akit aztán a "Dunlop-licenc alapján gyártott biztonsági fékrendszerrel" vagy a könnyített küllős kormánykerékkel próbált ágyba szédíteni a gavallér. Az autó akkor is maradhatott, ha eredménnyel járt: a sportmodell hátsó ülésén állítólag három gyermek is elfér. A csehszlovák kupéra a korabeli Autó-Motor 46 lóerőt és 145 km/órás végsebességet adott meg


7. GAZ 13 Csajka. A GAZ (Gorkovszkij Avtomobil Zavod - gorkiji autógyár) 13-as típusa nemcsak az átlagembernek volt elérhetetlen, de a diktatúrát működtető elvtársak közül is csak a legeslegfelső garnitúra feszíthetett benne. 1959 és 1981 között maroknyi nyitott változat és kombi is készült belőle 3179 darab, többnyire fekete limuzinon kívül


6. Volga M-21 Ez volt a szovjet autóipar talán legjobban sikerült amerikai kópiája. A kiugró szarvasos, az elgázolt gyalogosokat széthasító embléma csak a ritka hűtőrácsos és központi zsírzórendszeres első széria sajátja volt. 2,4 literes motorja kezdetben 65, majd 80 lóerőt adott le


5. Melkus RS 1000. Egyesek a keleti blokk Ferrariját látták a Wartburg alvázát és motorját átvevő sportautóban. Teljesítménye gondos tuning után 75 lóerőre nőtt. A versenyváltozatban egyenesen 100 lóerőt sikerült kifacsarni a Wartburg-blokkból, így a végsebesség elérte a 200 km/órát. Heinz Melkus autóversenyző álmából 1969-1979 között 101 darab készült.


4. Tatra 603. A csehszlovák pártvezetés Tatrákban suhanva pihenhette ki a békeharc és a szocializmus építésének fáradalmait. A léghűtéses, V8-as 603 mindig elérhetetlennek tűnt számunkra, ezért is van ilyen előkelő helyen. A T 603 gyártása 1957-től 1975-ig folyt. Alaktényezője csupán 0,36, végsebessége 105 lóerős motorral elérte a 160 kilométer/órát


3. Lada 1500 - VAZ 2103. A rothadó nyugat sajtótermékei az évszázad üzletéről cikkeztek, amikor a Szovjetunió autóipari minisztere megállapodást kötött a FIAT-tal az 1967-es Év Autójának megválasztott 124 licencgyártásáról. A mi gusztusunknak az összes hátsókerekes Lada arányos, csinos autó, de az aranyalmát a VAZ (Volga Avto Zavod - Volgai Autógyár) 2103-as típusának gurítanánk. Az ikerlámpás ezerötös csak töredékét teszi ki az összesen 17,4 millió hátul hajtó Ladának, de szívünknek ez a legkedvesebb. 1972-től 1983-ig készült 75 lóerős motorral. Szerkesztőségi autónk keresése elindult, egyszer talán megadatik nekünk, hogy 180-at mutasson benne az óra


2. Moszkvics 408 Tourist Cabriolet. Magyarországon a lebutított formájú, magas építésű Moszkvics 2140 sosem közelítette meg a hasonlóan erős Ladák presztízsét. Eredeti Pininfarina-karosszériás elődje, a 408 elegánsabb és esztétikusabb autó volt. A legszebb belőle a sorozatban sosem gyártott kabrió. Ebből a típusból 1964-re készült el a nyitható tetős 408 Tourist, de az elvtársak elgáncsolták, a széles néprétegek sosem kabriózhattak vele a krími verőfényben


1. Wartburg 313/1 Roadster. Lencsés Csaba kollégánk dobta be a 313/1-et, amely szerkesztőségünk favoritja lett. Még a 190 SL sem szebb nála. A Wartburgnál az alvázas alapkonstrukcióra rengeteg modell született, köztük ez a levehető keménytetővel vagy vászontetővel befedhető roadster. Az 50 lóerős, háromhengeres kétüteműből 140-es tempót lehetett kitaposni. Sokat nem adnánk, ha szívünk hölgyével megnézhetnénk Tihanyban, ahogy a vörös napkorong lebukik a klasszikus ívű motorháztető mögött

További Top 10 cikkeink a legmagasabb benzinárakról, félresikerült autókról, a leggyengébb töréstesztekről, a legjobb köridőkről és más érdekes témákról.