Top 10: A keleti blokk legszebb autói

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.06.06. 06.45

Ritkán engedték érvényesülni a formatervezők és a mérnökök kreativitását a szocializmust építő államokban. Mégis születtek mutatós kocsik! Ezúttal a baráti országok legszebb autói közül válogattunk össze tízet

Amióta olvasóink úgy döntöttek, hogy 250 ezer forintból E30 helyett inkább Ezeröcsire vessük ki hálónkat, a Vezess és az Autó Magazin szerkesztőségében többet foglalkozunk a vasfüggönyön inneni autókkal. A keleti blokk formás négykerekűiből összeállítottuk szépségtoplistánkat, amely merőben szubjektív és a hozzászólások között bátran kiegészíthető, felülírható a személyes kedvencekkel.

10. Volga M-24. Akkoriban keleti gyártásból, a Csajkán és a Tatrán innen, ez volt a presztízsautó. Tanácsi vezetők, téeszelnökök pöffeszkedtek benne. 80 lóerejével az M-24 tekintélyes, tágas és biztonságos autónak számított korabeli a felhozatalban


9. Trabant 500. A KGST idején az autógyártást is az országok közötti munkamegosztás szellemében szabályozták. Mivel az NDK-ban a rájuk osztott hajógyártáshoz kellett az acél, a Trabantnak csak Duroplast-karosszéria jutott, de takaros formával. A kéthengeres, kétütemű motor 18, majd 20 lóerőt adott le. A Trabant szó útitársat jelent magyarul, akárcsak az orosz szputnyik


8. Škoda 110 R. Nem lehetett nehéz meghívni vele egy csinos lányt Kevertre vagy Éva vermutra, akit aztán a "Dunlop-licenc alapján gyártott biztonsági fékrendszerrel" vagy a könnyített küllős kormánykerékkel próbált ágyba szédíteni a gavallér. Az autó akkor is maradhatott, ha eredménnyel járt: a sportmodell hátsó ülésén állítólag három gyermek is elfér. A csehszlovák kupéra a korabeli Autó-Motor 46 lóerőt és 145 km/órás végsebességet adott meg


7. GAZ 13 Csajka. A GAZ (Gorkovszkij Avtomobil Zavod - gorkiji autógyár) 13-as típusa nemcsak az átlagembernek volt elérhetetlen, de a diktatúrát működtető elvtársak közül is csak a legeslegfelső garnitúra feszíthetett benne. 1959 és 1981 között maroknyi nyitott változat és kombi is készült belőle 3179 darab, többnyire fekete limuzinon kívül


6. Volga M-21 Ez volt a szovjet autóipar talán legjobban sikerült amerikai kópiája. A kiugró szarvasos, az elgázolt gyalogosokat széthasító embléma csak a ritka hűtőrácsos és központi zsírzórendszeres első széria sajátja volt. 2,4 literes motorja kezdetben 65, majd 80 lóerőt adott le


5. Melkus RS 1000. Egyesek a keleti blokk Ferrariját látták a Wartburg alvázát és motorját átvevő sportautóban. Teljesítménye gondos tuning után 75 lóerőre nőtt. A versenyváltozatban egyenesen 100 lóerőt sikerült kifacsarni a Wartburg-blokkból, így a végsebesség elérte a 200 km/órát. Heinz Melkus autóversenyző álmából 1969-1979 között 101 darab készült.


4. Tatra 603. A csehszlovák pártvezetés Tatrákban suhanva pihenhette ki a békeharc és a szocializmus építésének fáradalmait. A léghűtéses, V8-as 603 mindig elérhetetlennek tűnt számunkra, ezért is van ilyen előkelő helyen. A T 603 gyártása 1957-től 1975-ig folyt. Alaktényezője csupán 0,36, végsebessége 105 lóerős motorral elérte a 160 kilométer/órát


3. Lada 1500 - VAZ 2103. A rothadó nyugat sajtótermékei az évszázad üzletéről cikkeztek, amikor a Szovjetunió autóipari minisztere megállapodást kötött a FIAT-tal az 1967-es Év Autójának megválasztott 124 licencgyártásáról. A mi gusztusunknak az összes hátsókerekes Lada arányos, csinos autó, de az aranyalmát a VAZ (Volga Avto Zavod - Volgai Autógyár) 2103-as típusának gurítanánk. Az ikerlámpás ezerötös csak töredékét teszi ki az összesen 17,4 millió hátul hajtó Ladának, de szívünknek ez a legkedvesebb. 1972-től 1983-ig készült 75 lóerős motorral. Szerkesztőségi autónk keresése elindult, egyszer talán megadatik nekünk, hogy 180-at mutasson benne az óra


2. Moszkvics 408 Tourist Cabriolet. Magyarországon a lebutított formájú, magas építésű Moszkvics 2140 sosem közelítette meg a hasonlóan erős Ladák presztízsét. Eredeti Pininfarina-karosszériás elődje, a 408 elegánsabb és esztétikusabb autó volt. A legszebb belőle a sorozatban sosem gyártott kabrió. Ebből a típusból 1964-re készült el a nyitható tetős 408 Tourist, de az elvtársak elgáncsolták, a széles néprétegek sosem kabriózhattak vele a krími verőfényben


1. Wartburg 313/1 Roadster. Lencsés Csaba kollégánk dobta be a 313/1-et, amely szerkesztőségünk favoritja lett. Még a 190 SL sem szebb nála. A Wartburgnál az alvázas alapkonstrukcióra rengeteg modell született, köztük ez a levehető keménytetővel vagy vászontetővel befedhető roadster. Az 50 lóerős, háromhengeres kétüteműből 140-es tempót lehetett kitaposni. Sokat nem adnánk, ha szívünk hölgyével megnézhetnénk Tihanyban, ahogy a vörös napkorong lebukik a klasszikus ívű motorháztető mögött

További Top 10 cikkeink a legmagasabb benzinárakról, félresikerült autókról, a leggyengébb töréstesztekről, a legjobb köridőkről és más érdekes témákról.

Kommentek

  • mtbe

    én se

    …a régi Ladánkban nagyon tetszett a 160-ig mutató mérő :)

  • daneel19

    Skoda Felicia????

  • JattamBili

    Még esetleg a Polski Fiat 1500, a Skoda Garde (ha már a 110R Rapid, meg az Ezeröcsi benne van a Top 10-ben).

  • IlhaBela

    A Zil-111 A/V 1958-ban formatervezési díjat nyert. A Zil-118 Junoszty vitán felül az egyik legszebb szovjet autó. A Start kisbusz az 50-es évek formatervezésének egyik ikonja. A Zis-112 is szép a maga módján. Miért nem szerepel egyik sem?

  • IlhaBela

    Nysa N59/N61, AWZ P-70 coupé, Syrena Sport

  • v_johny

    Octavia/Felicia páros, toronymagasan. Bár az ezeröcsi és az ezerkecske is szép de nem egy korosztály…

  • Paccar

    Épp csak a Skoda 120 maradt ki, ami pedig sztem formailag a legmodernebb, legnyugatiasabb volt. Még a 80as években is megállta a helyét formailag a nyugati kocsik közt is(golf, escort, D kadett, E30 BMW). Hangsúlyozom, a formára értem. Kidolgozásban meg műszakilag nyilván elmaradt ezektől.

  • Funkyman

    Az M-21 helyére az Octaviát/Feliciát vagy a Pobjedát raktam volna, de egyébként korrekt lista.

  • Mahler

    A Wartburg sohasem tetszett , számomra egy rettenet, a ladák formájA IS BORZASZTÓ, DE A SKODÁKBAN MINDÍG VOLT VALAMI EXTRA FINOMSÁG.cSAK MEGJEGYZEM A NÉGYLÁMPÁS 11o-M MA IS JOBBAN TETSZUK MINT A R-S.dE KINEK-KINEK, EZ ÉRTHETŐ.aZÉRT A tÁTRA VERTE A vOLGÁT TÖBB TÉREN IS, EZT BÁTRAN ÁLLÍTOM.

  • lacimaccc

    Én még azért a Zisz 110-et is beraktam volna, ha már a Csajka is helyet kapott a listán, esetleg Gaz 12 Zim, és a Tatraplan is gyönyörű autó. A Trabant szerintem nem szép, inkább szeretett autó volt. Persze a lista szubjektív, mindenkinek van egy egyéni 10es kedvence :).

  • cartulaj

    trabant=darabont (régi magyar)

  • Mahler

    Persze, sokféle lista felállítható, kinek-kinek tetszése szerint. A hatvanas, hetvenes évek arról szóltak,hogy egyáltalán kinek van pénze és milyen autóra / a sor adott volt /. Emlékszem,hogy én a sógorom ztabantját vettem meg, mert ő vett egy kombi wrtburgot-négy gyerekkel szupernagyi volt! Aztán érkezett hozzám a 110L-s skoda, amivel 100 méterig! csakis addig-megvertem gyorsulásba a cég 1200-s ladáit. Szerintem szebb volt mint a farmotoros r-s, nemhiába Pininfarina tervezte. Akkoriban szuper dolgok voltak benne: fékvisszajelző,ajtónyitásra felgyulladó lámpa-belső, 6 -8 literné velgyulladó üe.jelző lámpa,vészvillogó,parkoló oldalfény. És a legnagyobb melegben sem forrt fel a vize, kétfokozató fűtőmotorja remekül működött, elektromos ablakmosó. Na persze a motor, ami 20- és 80 ezer között eszméletlen dolgokat tudott-akkoriban!!A skoda 120-as már egy unalmas, nekem olyan semmilyen autó volt, nem volt benne fantázia, merészség. De félretéve mindent:akinek volt pénze bármilyen autót venni, nagyon-nagyon örült, ez biztos!! Tehát a cikk és a sorrend számomra emlékeket ébreszt, néha kicsit másképp és másban, de szívesen “visszalépnék” a skodát időszakba………………

  • Kempelen10.

    Egy gumitól?

  • Guevara

    Úgy látszik hogy a szoci autók örökké velünk fognak élni és mindig lehet róluk újabb bőrt lenyúzni.

  • dokipapa

    Nekem a “szarvasvolga” jött be, nagy volt a belső tere, még az első ülésen is lehetett “aludni”. Sajnos a benziár emelkedése miatt kellett megválnom tőle.

  • kocogok

    Akárki akármit is mondjon, szépek voltak. Nekem különösen a Tátrák tetszettek, meg a régi Wartburg.

  • japancar

    Igazából itt Keleten mindig csak rontottak az eredeti dolgokon. A Zsiguli (Lada) első szériái, a kereklámpás 1200 később 1300 tipusok az eredeti olasz formával szépek voltak. Az ezerötös már csicsás, csúnya autó volt. Az egész “Béketábor” egyetlen vonzó kinézetű autót nem tudott megtervezni. Amikor anno megcsodáltam a Ford Taunus kocsikat, akkor jött ki a Skoda MB 1000 kifejezetten csúnya kasznival.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.