Top 10: a leggyengébb töréstesztek

Biztonság: nemcsak az olcsó autókkal van baj

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.04.11. 13.05

Rengeteget fejlődött az autók passzív biztonsága az utóbbi 10-15 évben, de az elvárások is egyre nőnek. Ma már nem gyenge karosszéria, hanem az ülés és a fejtámla a probléma.

Áttekintettük a 2010 óta publikált Euro NCAP törésteszteket és kiszűrtük közülük a 10 leggyengébb eredményt elért autótípust. A sorrend felállításakor a frontális törésteszt százalékos értékelését vették alapul. A lista tehát nem a tíz legkevésbé biztonságos autót tartalmazza, mivel ezt egyfajta törésteszt alapján nem lehet kimondani! Nem beszélve arról, hogy az aktív biztonság eltérései (pl. stabil futómű, alapáras ESP, túl nem melegedő fék, erős motor, jó kilátás) végképp esélytelenné teszik egy valós autóbiztonsági rangsor elkészítését.

Azért sem a csillagok mennyiségét vettük alapul a cikkhez, mert számuk a folyamatosan szigorodó előírások miatt nem hasonlítható össze egyik évről a másikra. (Azonos eredménnyel is kaphat kevesebb csillagot egy autó a későbbi teszten.) Az alacsony százalékos értékek azt azonban egész biztosan jelzik, hogy az utasvédelem ma már nem itt tart. Főként az ostorcsapás-nyaksérülés megelőzésében, ami a cikkben szereplő autók leggyakoribb problémája.

10. SEAT Exeo 77% Jól jelzi az autók fejlődését, hogy 77 százalékkal a SEAT Exeo is rajta van a listán. A térdlégzsák ellenére a lábak védelme tökéletlen és a mellkast is óvhatná jobban az autó. Ahhoz képest viszont, hogy az Exeo a 2000-ben bemutatott Audi A4 klónja, a négy csillag és a 77 százalék jó eredmény. A Jaguar XF 78 százalékkal épphogy megmenekült a szerepléstől a cikkben.

9. Mazda CX-7 76%. Mivel a Top 10-es témához tíz szereplő dukál, a Mazda SUV-ja is itt van, bár négy csillagjával, masszív karosszériájával, alapos felsőtest- és mellkasvédelmével igazából nem volna itt a helye. Látszik, hogy a hátulról becsapódó autókkal szemben nem készítették fel, ezért veszélyben van az első utasok nyaka

8. Dacia Lodgy, 72%. A Renault, amely a Mégane I révén az első négycsillagos, majd a Laguna II-vel az első ötcsillagos töréstesztet elérte, a Daciáknál bátran köt kompromisszumot a biztonság terén. A tetőoszlop deformációja elégtelen karosszéria-merevségre utal, a lábfejek és a comb védelme problémás. A Lodgy negyedik csillagja a nyak védelmén úszott el, mert ráfutásos balesetben nem óvja eléggé az utasokat az ostorcsapás-nyaksérüléstől

7. Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, 68%. 2005-ben a kisautó roncsát büszkén tolhatták ki a gyártók a laborból a négy csillagos eredmény láttán. Az elvárások növekedésével ez ma már csak három csillagra elég, mert a ráfutásos balesetben veszélyesnek bizonyult fejtámla és ülésváz lerontja a trió eredményét

6. Jeep Compass, 61%. Kevés olyan nívótlan autó volt kapható Európában az utóbbi öt évben, mint a Jeep Compass vagy a Dodge Caliber. A karosszéria jó erős, a térd, a comb és ráfutásos balesetben a nyak védettsége problémás

5. Citroën Nemo, FIAT Fiorino Qubo, Peugeot Bipper. Az ESP nélkül borulékony kisteherautók passzív biztonsága is gyengébb az átlagnál. Az Euro NCAP töréstesztje a alapján a combcsont és a térd védelmével van gond, a fej és a mellkas nincs veszélyben

4. Citroën Jumpy, FIAT Scudo, Peugeot Expert, 59%. Szemből és oldalról ütközve bőven vállalható életvédelmük, az Euro NCAP a nyak védelmét értékelte katasztrofálisnak ráfutásos balesetben. Nem véletlenül kullognak alapvetően haszonjárműnek szánt járművek személyszállító kivitelei a lista végén. Ebben a kategóriában a gazdaságosság és az ár fontosabb, ráadásul ezek a termelőeszközök tovább maradnak gyártásban, mint a divatosabb személyautók

3. Renault Trafic, 58%. 2001 óta van piacon a Renault Trafic, ami erősen meglátszik eredményén. A nyak védelme ráfutásos balesetben elégtelen, míg az elöl ülők túlélési esélyei frontálisan vagy oldalról ütközve jók. A hitvány fejtámla nem sok jót ígér a testvérmodellek, az Opel Vivaro és a Nissan Primastar utasainak. Az értékelés szigorítása miatt a Trafic 58 százalékkal is csak két csillagot ért el, míg egy évvel korában a Hyundai H1 még hármat kapott, gyengébb eredménnyel

2. Hyundai H1, 55%. Jól látszik, hogy az autók biztonsága ma annyira fejlett, amennyire az adott autógyártónak az adott kategóriában fontos ez a szempont. Az ötcsillagosra tört i30-nál sokkal nagyobb és drágább H1 kisbusz három csillaggal zárta az Euro NCAOP vizsgálatát. A fej védelme jó, de a mellkast, a lábakat és a combot nem óvja eléggé a koreai kisbusz. Fejlégzsák híján itt sem volt oszlopteszt. A H1 ráadásul nem is öreg autó, nem kellene ennyire elmaradnia az új Transit Customtól, amely 84 százalékot és öt csillagot szerzett

1. Landwind CV9, 34%. A kínai egyterű érte el a messze legrosszabb minősítést a 2010 óta tesztelt autók közül. A karosszéria teherbírásának határához érkezett a 64 kilométer/órás félfrontális ütközéskor. A vezető deréktól felfelé és lefelé is veszélyben van, a mellkas sorsa oldalütközéskor még rosszabb, mint szemből ütközve. Pedig a különösen kemény, fának csapódást szimuláló oszloptesztet végre sem hajtották az autón, ahogy a ráfutásos baleset értékelésére sem került sor, mert az ülés váza túl hitványnak bizonyult

29 vagy 572 forintos benzinár, milliárdos fizetések, észveszejtő köridők. További TOP 10 cikkeink itt.

Kommentek

  • Keeep

    Nem meglepö a lista.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.