Aligha vagyok egyedül azzal az előítélettel, hogy a nehézsúlyú benzinpusztítókat a nagy víz túloldalán sejtem. Ám a Chevrolet Camaro vagy a Corvette még a 6,2 literes, kompresszoros csúcsváltozatban is sokkal takarékosabb annál, hogy az első 10 közelébe kerüljön a fogyasztási listán. A 647 lóerős ZR-1 is csak a gumifüst miatt szerepel a nyitóképen.

Meglepő, de egyetlen terepjáró van az első tízben, amióta a Cayenne Turbók és más szörnyek szabványos fogyasztását sikerült lejjebb csavarni.

A lista első 10+1 autója jól jelzi, mely országok márkái rúgnak labdába a csúcsok csúcsán. Japán nincs közöttük, amerikai, francia és német is összesen egy-egy, brit viszont három, olasz pedig öt. Ez se nem rangsor, se nem feketelista, egyszerűen érdekes látni, hogy a – valóságnál többnyire messze optimistább – szabványos mérésben mely autók produkálták a legmagasabb fogyasztást.

A forrásként választott katalógusban a Veyron nem szerepel, de megköszönve a felvetést, bónusztrackként itt a Veyron helye. De akkor már legyen a Veyron 16.4 Super Sport. 23,1 liter az átlaga százon, a lakott területen kívüli 14,9 litert mellé bevisz egy gyomrost a 37,2 literes városi értékkel. 1200 lóerőt máshogy nem lehet összehozni, amivel aztán lerajtolod a profilt a Veyronhoz kifejlesztett Michelin-gumikról. Ha odakozmáltad a futófelületet a flaszterre, egy új garnitúra majdnem nyolcmillió forintba kerül. Ehhez képest a 431-es végsebesség olcsón megvan: kilométerenként egy liter benzin kell hozzá

1. Ferrari 599 GTO, 17,6 l/100 kilométer, 665 LE. A GTO a Gran Turismo Omologato rövidítése, ezt a nevet összesen három utcai Ferrari viselhette 1947 óta. Az aukciókon ma tricsimilliárdokért leütött 250 GTO, a B-csoportos raliautónak szánt, de soha be nem vetett Ferrari GTO (amit sokan hívnak 288 GTO-nak) és az 599 GTO

2. Ferrari 599 GTB Fiorano, 17,2 l/100 kilométer, 620 LE. A szénné hegyezett változatnál négy decivel takarékosabb a házi versenypályáról elnevezett 599 GTB. A Ferrari látványosan nem strapálja magát, hogy a szabványos méréshez okosítsa autóit. Legyünk őszinték: a légkört nem a maroknyi szupersportautó teszi tönkre, a világ viszont szomorú hely volna az 599 nélkül

3. Mercedes-Benz G 65 AMG, 17,0 l/100 kilométer, 612 LE. Kedvencünket ezzel a motorral feltétlenül az első háromba vártuk. Kell mögé a benzinkút, de a G-osztály így is hatékonyság csúcsa: egyszerre kombi, luxusautó és terepjáró. A V12-as turbóval tízszer olyan erős, mint a gnóm smart, de csak négyszer annyit fogyaszt

4. Kifutó Bentley Flying Spur Speed, 17,0 l/100 kilométer, 606 LE. Mekkora szerencse, hogy ezen a szinten a többletteljesítmény nem feltétlenül okoz többletfogyasztást. A szabványos mérési ciklusban a 606 lóerős Speed értéke megegyezik az 560 lóerős alap Flying Spurével

5. Bentley Mulsanne, 16,9 l/100 kilométer, 512 LE. Bár a Mulsanne trónol a kínálat tetején, V8-as motorjában néggyel kevesebb henger dolgozik, mint a kisebbik limuzinban. A hengerlekapcsolás ellenére sem túl takarékos, de melyik kastély repül 296-tal?

6. Aston Martin V12 Vantage, 16,4 l/100 kilométer, 517 LE. A legkisebb kupé a legnagyobb motorral klasszikus recept. Csak kicsit sokba kerül megmutatni magadat benne. Még ha nem adsz gázt és hozod a 24,3 literes városi értéket, akkor is 10 600 forint válna kipufogógázzá 100 kilométeren

7. Ferrari FF, 16,3 l/100 kilométer, 650 LE. Nevében az FF a Ferrari Four rövidítése, mert a nemes GT négyszemélyes és főleg négykerék-hajtású. Mivel nem kell leszabályozni a gumik miatt 330-nál, egy 911 GT2 RS-re is rá lehet villantani vele az Autobahnon. Nem mondhatjuk, hogy keveset adnak 86 974 630 forintos listaárért

8. Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster, 16,0 l/100 kilométer, 700 LE. Frizurát zilálni kicsit sok a 700 lóerő, de mit tehetnénk, a szívómotor ennyit tud. Százra 3,0 másodperc alatt gyorsul és a Murcielagóval ellentétben teteje nem egy viccnek is rossz négyszögletes esernyő

9. Cadillac CTS-V Wagon 6,2, 15,7 l/100 kilométer, 564 LE. A Corvette ZR-1 motorjával, mágnesezéssel állítható lengéscsillapításával, 380 milliméteres kerámia féktárcsákkal a CTS-V-t komolyan kell venni, amit a 7:59,32 perces nürburgringi köridő is jelez. Mire begyakorolod a 4,2 másodperces időt százig, elfogy jó pár hátsó gumi és a kéttárcsás kuplungból is kellhet néhány. Érdekes, hogy a ciklus alapján az automatába kevesebbet kell tankolni, átlaga 1,2 literrel jobb a manuális váltósénál

10. Maserati GranTurismo Sport, 15,5 l/100 kilométer, 460 LE. Pininfarina-karosszériájával és vérforraló hangjával a GranTurismo sokat szépít környezetén. Aki ilyen sok jót tesz az emberekkel, igazán megérdemli a sportosabb változatot, amely 4,7 másodperc alatt gyorsul százra. Ez az autó is takarékosabb automatikus váltóval, mint a hatfokozatú manuálissal, a különbség átlagban 1,2 liter


Európai szabványos ciklus szerinti átlagfogyasztási értékek. Forrás: Deutsche Automobil Treuhand GmbH.

29 vagy 572 forintos benzinár, milliárdos fizetések, észveszejtő köridők. További TOP 10 cikkeink itt.