Top 10: az elmúlt 50 év legjobb autói

Az Év Autója díj zsűri magyar tagjának kedvencei

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.03.02. 08.00

Abból az alkalomból, hogy idén ötvenéves Év Autója díj, az elmúlt fél évszázad nyertesei közül kiválogattam azt a tízet, amelyik – szerintem – a leginkább méltó a figyelemre. Persze a hálátlan utókor kritikus szemével próbáltam eleget tenni a kihívásnak.

Van, aki ma is úgy emlegeti az Év Autója díjat, mint az autózás Oscarját – és azért van is benne valami. Mégiscsak a legrégebbi ilyen jellegű díj, és feltehetően a zsűri nemzetközisége is garantál valamiféle objektivitást. Egyébként az, hogy a legrégebbi, az nem teljesen állja meg a helyét. Nyomozásom eredményeként kiderült, hogy először díjalapításra az amerikai Motor Trend magazin gondolt még a múlt század ötvenes éveiben.

Gajdán Miklós, az Év Autója díj zsűri magyar tagjának kedvencei

Gajdán Miklós, az Év Autója díj zsűri magyar tagjának kedvencei


Valószínűleg értesült erről a díjról Fred van der Vlugt útr is, a holland Auto Visie autósújság szerkesztője, aki úgy gondolta, tovább lép egy lap kereteinél. Az ő által, 1963-ban alapított, és így idén ötvenedik születésnapját ünneplő Év Autója díj, ezért inkább csak abban első, hogy kilépett a nemzetközi színtérre. Van der Vlugt úr már a kezdetek kezdetén kilenc országból 26 újságírót gyűjtött maga köré, hogy a díj súlyát megalapozza.

Az alapító újságok között – természetesen az Auto Visie mellett – Európa legrangosabb újságjai sorakoztak fel, így az angol Autocar, a spanyol Autopista, a francia L’Automobile, az olasz auto, a német Stern és a svéd ViBilagare. Utóbbi szakértelméről csak annyit, hogy annakidején ők voltak, akik fényt derítettek az első A-oosztály felborulási hajlamára.

Időközben Európa térképe kicsit átalakult, a volt szocialista országok is bekapcsolódtak az öreg kontinens áru- és autókeringésébe, így azóta már 22 ország 58 szakújságíróját tömöríti az Év Autója díj. Taggá vált Lengyelország, a Cseh Köztársaság, Oroszország és Szlovénia mellett Magyarország is. Szlovákia, Horvátország továbbra sem képviselteti magát, a román tagságot pedig azért szüneteltetik, mert újságírójuk nem tartotta magát a díj szabályzatához.

Mert szabálynak lennie kell, többek között azt is rögzíti, hogy milyen szempontrendszer szerint kell a zsűritagoknak a kétfordulós választás során szavazni. Ilyen például a praktikum, a tetszetős külső, a környezetbarát működés, a jó vezethetőség, de az is, hogy mennyiért kapható el az adott típus (milyen széles tömegek számára elérhető) és az is, hogy mennyi új műszaki megoldás található benne. Utóbbi feltétel néha érdekes – sokak szerint vitatható – eredményhez, azaz győzteshez vezetett. Ilyen volt például az 1974-es év díjazottja, a Mercedes-Benz 450S, amely elsősorban műszaki tartalmával nyerte el a zsűritagok tetszését. És most nézzük a többieket!

Abból az alkalomból, hogy idén ötvenéves Év Autója díj, az elmúlt fél évszázad nyertesei közül kiválogattam azt a tízet, amelyik – szerintem – a leginkább méltó a figyelemre. Persze a hálátlan utókor kritikus szemével próbáltam eleget tenni a kihívásnak.

1966 Renault 16. A hatvanas évek közepén, amikor az autók többsége még négyajtós karosszériával és hátsókerékhajtással jelent meg, szinte forradalminak hatott a Renault 16-os az elsőkerék-hajtásával és az utastér hátsó részének raktérré alakítását lehetővé tevő ötajtós karosszériakialakításával. 98 ponttal, magabiztosan nyert a technikai újdonságok sorát felvonultató, 81 pontos Rolls Royce Silver Shadow előtt


1967 Fiat 124. Ismét egy hátsókerék-hajtású, hagyományos felépítésű típus, de a mendemondák szerint ennek kellett nyernie, mert a tömeges autógyártásba fogó szovjetek csak Év Autóját szerették volna gyártani és titkon egy olasz modellt szerettek volna, mert Olaszországban akkor előretörőben voltak a baloldali pártok. Vagy igaz, vagy nem, mindenesetre a Fiat 124 volt az alapja minden Zsigulinak és Ladának


1968 NSU Ro80. Új műszaki megoldások tömegét hordozó autó. Wankel motor, elsőkerék-hajtás, automatikus kuplung, s ráadásul tágas, hatalmas a csomagtartója és kiválóan vezethető. Ideális Év Autója. Az már csak a használat során derült ki, hogy a világrengető újdonságként beharangozott, csak körben járó dugattyújú Wankel motor sokkal többet fogyaszt, mint a hagyományos ide-oda szaladgáló dugattyújú hagyományos motorok, az élettartama pedig nem több 40 000 kilométernél...


1985 Citroen CX. Tágas, kényelmes autó hidropneumatikus rugózással, elsőkerék-hajtással, és űrkomp szerű megjelenéssel. Az akkori Ford Granadák, Opel Rekordok és társaik mellett teljesen előremutatónak hatott, de azért lehet, hogy elődjének, a DS-nek az érdemeit is nála írták jóvá a zsűritagok. A CX a VW Golf előtt nyert 326 ponttal 261 ellenében...


1978 Porsche 928. Sem előtte sem utána sportkocsi nem nyert Év Autója díjat. A 928-as kivételes sikerét annak tudták be, hogy a zsűribe meghívtak amerikai újságírókat is. Akik kicsit másképp nézték az autókat, mint európai kollégáik. Az amerikai, európai és japán Év Autói között azóta sincs összhang. Más piacok, más szokások.


1983 Audi 100. Egy legendás kor legendás típusa - Audi szemszögből mindenképpen. Ez volt az a kor, amikor az Audi a quattróval, amelynek kormány mögött Walter Röhrl ült, sikert sikerre halmozott a rali világbajnokságban. Az Audi 100-asból is kínáltak quattrót és ezzel a 100-assal debütált az Avant, amit ma lejtős háta miatt lehet, hogy Shooting Brake-nek neveznének


1985 Opel Kadett. Szép formájú, praktikus, és kedvező ára miatt tömegek számára is elérhető. Igazán semmi kimagaslót nem mutatott az Opel Kadett E - csak éppen nagyon jól használható autó volt. 326 ponttal győzött a 261 pontos Renault 25, és a 191 pontos Lancia Thema előtt


1997 Renault Mégane Scenic. Újabb kategóriateremtő autó, és megint a Renault-tól. A Mégane Scenic volt az első alsó-középkategóriás egyterű, majd ennek nyomán a többi márka is kijött a sajátjával. Egy kategóriával feljebb korábban az Espace tette korábban ugyanezt, de az nem kapott Év Autója díjat


2005 Toyota Prius II. Toronymagasan 406 ponttal nyerte el a 2005-ös Év Autója díjat a Prius második generációja a 267 pontot kapott Citroen C4 előtt. Sokan úgy vélik, már az első Prius is megérdemelte volna a díjat, csakhogy hiába volt a világ első hibridhajtású autója, ha nem volt igazán praktikus és sokba került. A második generációra rendeződtek a problémák...


2011 Nissan Leaf. A világ első teljes értékű elektromos hajtású autója. Hipermodern technika, és - menet közben - zéró károsanyag-kibocsátás. Egyes zsűritagok ezt nagyra értékelték, míg mások az alig kilenc ponttal lemaradt Alfa Romeo Giulietta mellett érveltek - még utólag is. Ennek ellenére 2012-es Év Autója díjat újra egy benzin-elektromos hibrid hódította el, a Chevrolet Volt/Opel Ampera. És 2013-ban...

Természetesen 2013-ban is győztest hirdet a zsűri, március 4-én kiderül, hogy a döntőbe jutott nyolc modell közül melyik a legjobb.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Minden elismerésem a szerző életművének, de ez a lista erősen megkérdőjelezhető.

  • zoldfulu2000

    Ezek azok az autók amelyek sem a márkájuknak sem a kategóriájukban sem az autógyárátnsak sem állítottak emlékezeteset (pl 928). Gyakran még csak nem is jó autók (pl Kadett E-t odatenni egy olyan listára ami azza hatásvadász címmel hogy 50 év 10 legjobb autója, elég meredek).

  • keeperbk

    Teljesen egyetértek. Ennek a listának köze sincs a való világhoz.
    Írok egy kb. ugyanilyen “hiteles” listát:
    Zaporozsec (a legszebb hangja miatt volt közkedvelt a világ minden igénytelen táján)
    Zsukk (se előtte sem utána nem nyert senki semmit ebben a kategóriában…. és ő sem),
    350ccm3-es IZS (Ja, hogy az motorkerékpár? kit érdekel!), Toyota celica (de csak a piros, az oldalán fehér csíkkal)
    …stb.

    OK. hogy a vezess nem egy világszínvonalú média, de azért ez?

  • zoldfulu2000

    keeper: a lista gáz ez kétségtelen, de én pl ettől még elisemrem minde a honlap mind a szerző újságírói munkásságát. Úgy egyébbként :)

  • tgu.ts

    Renault 16 nagy durranás lehetett 1966-ban, bár még a mai szemmel is pofás darab.
    Nem különben az NSU, az is nagyon tetszetős darab.
    Jó kis cikk, tetszik az aktualitása is.

  • Funkyman

    “sem az autógyárátnsak sem állítottak emlékezeteset (pl 928)”

    A 928-as volt az első sorozatgyártású személyautó, amin a karosszériába integrált lökhárítók voltak. Ma már gyakorlatilag minden autó ilyen.

    No meg akkoriban a 928-ast szánták a részben kényszer szülte farmotor-RWD 911-es utódjának. Egyrészt akkor még nem lehetett tudni, hogy nem lesz igazán sikeres, és a váltás nem következik be, másrészt abban az időben igen komolynak számított a teljesítménye, és tele volt kifinomult műszaki megoldásokkal.

  • Dino871

    Funkyman!
    Volt ám 550 maranello is ..szintén orr motorral az sem jött be csak keveseknek.. az elején,,,, de mégis sikerült ezt a vonalat tovább vinni…az én véleményem itt mindegyik autóról az hogy sikeresebb is lehetett volna ha nem hiányozna kitartás!!

  • Mahler

    Tekintsük úgy,mint egyfajta listát-és semmi többnek. Gajdán úr elismert szakember-de azért abban megegyezhetünk,hogy ilyen “jó” listát páran fel tudnánk állítani. Főleg aki nem 1970-bnen születtek és ülhettek is benne.

  • Bubu-Kimi

    Vegyük már figyelembe azt is, hogy az év autói közül válogatott. Tehát ebben a listában nem szerepelhetett olyan, amely nem nyerte el “az év autója” címet!
    Az más kérdés, hogy idővel bebizonyosodott többről is, nem méltó a megszerzett címre. Tudjuk, szubjektív szempontok alapján döntenek minden évben.

    Nekem ami feltűnt rögtön a képek láttán. A 83-as Audi. A képen szereplő autó nem 83-as, hanem egy későbbi kiadás. A “kis kilincses”, már “kerek műszerfalas” változatot (lehet nem pontosan tudom) 85 – 86 körül kezdték el gyártani.

  • mizooo

    1998 Alfa Romeo 156 :) nagyon jó autó, bár karbantartást igényel.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.