Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:416.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Vezettük: Mazda MPV - Igazi hétszemélyes

Szerző: levél küldés
Dátum: 2002.06.06. 07:20

Kívülről igen szerény az eltérés a modellfrissítés előtti és utáni MPV között. Módosult a lökhárító és a fényszóró formája, a nagy egyterűn is megjelent a Premacyn vagy a Mazda6-on látott ötszögletű hűtőrács. Nem látható változás a futómű áthangolása, az erősebb fék vagy a biztonságosabb karosszéria. A modellfrissítés módot adott volna a változtatásra, de hátul maradt a dobfék. Egy terhelve 2,4 tonnás autóra hátulra is tárcsafék illene.

Egy ekkora autóban természetesen nem az élményszerű vezethetőség a cél. A Mazda egyterűjét ugyan nem rossz érzés vezetni, de ennél sokkal fontosabb, hogy az MPV-ben minden ülésen kényelmes az utazás.

A hely mindhárom üléssorban kiemelkedően tágas. A nemzetközi sajtóbemutatón kipróbált autók TE felszereltségűek voltak, amivel egy nagyon elegáns és kellemes tapintású kárpit jár. A belső térben jó minőségűek a műanyagok, de majdnem mindenhol kemények. Tapintásuk ennek ellenére kellemes.

Az eddig kipróbált egyterűk között a Mazda MPV volt az egyetlen, amelyet korlátozások nélkül használhat közepes és hosszabb utakra hét felnőtt. A legkellemesebb meglepetés akkor ért bennünket, amikor magas termetű kollégámmal együtt kényelmesen elfértünk a leghátsó sorban. A csomagtartóban található üléseknél ritka tágas a lábtér és igen bőséges a fejnek jutó hely.

Az ülések könnyű variálására körülbelül 10 perc alatt rájön egy átlagember. Ezt követően könnyen visszaszerelhetők és kivételük sem jelent túl nagy gondot. A súlyos, nehezen kiemelhető ülések háttámlája sok fokozatban állítható, ami kényelmesebbé teszi a hosszú utakat. Leghátul a TE modellben klímavezérléssel lepett meg bennünket az autó, a jobb oldali sárvédő fölött tárolórekeszt találnak a leghátul utazók. A második sor fölötti lámpa erős fényt ad. Okos figyelmesség, hogy a harmadik sor melletti ablakok kibillenthetők és mindkettőn fűtőszál van.

A Bécsben rendezett sajtóbemutatón a benzines és a dízel MPV-t is kipróbálhattuk. A benzines nem gyorsul rosszul és élvezi a fordulatszámot. A motor a Mazda6-ban bemutatott 2,3 literes benzines rokona, de mielőtt átkerült az egyterűbe, megváltoztatták a hengerfejet és áthangolták a motorelektronikát. A módosításokkal csökkent a csúcsteljesítmény és a maximális forgatónyomaték, de a családi autóban ennél fontosabb nyomatéki karakterisztika javult. Kisebb fordulaton is megfelelő nyomatékot ad az erőforrás és egyenletesen húz.

A váltóáttételek nagyon hosszúak, a végáttétetel viszont igen rövid. A fokozatok így illenek az autó jellegéhez. Tetszett a sebességváltó könnyű és pontos kapcsolhatósága is. Autópályán óra szerint 180-ra hamar felgyorsult a 141 lóerős egyterű, országúton elfogadható lendülettel lehetett vele előzni. Az átlagfogyasztása országúton sok gyorsítással és két személlyel 11 liter volt 100 kilométeren, csendesebb tempóval országúton 8 liter is elég lehet. Az importőr Mazda Motor Hungary várakozásai szerint a benzines résesedése legfeljebb 10 százalék lesz hazánkban.

Ez nem is csoda, mivel az első saját fejlesztésű dízel sokkal jobb választás az autóhoz. 136 lóerejével ez a második legerősebb dízel a nagy egyterűk piacán a Chrysler Voyager mögött. A 310 Nm-es nyomatékkal szintén a kategória élmezőnyébe sorolható az autó. 1800 alatt a turbólyuk miatt nem húz az MZR-CD motor. 2000-től válik élénkebbé az autó mozgása, de igazán jól 2400 fölött megy. Országúton tettük meg a próbaút legnagyobb részét, ahol könnyű volt gyorsan haladni a dinamikus motorral.

Az oxidációs katalizátorral kiegészített motor a legkorszerűbb dízelek közé tartozik. A Nippon Densóval kifejlesztett közös nyomócsöves rendszerrel 1800 bar a befecskendezési nyomás, ami nagyon finom porlasztást és tökéletesített égést tesz lehetővé. A kockamotor furata és lökete 86x86 milliméter. A megerősített blokkú és hengerfejű dízelt variálható lapátgeometriájú turbó tölti. Kis fordulaton gyorsan reagál a feltöltő, magas fordulaton pedig erősen tölti a hengereket. Az égést három ütemre bontott befecskendezéssel teszik lágyabbá, csökkentve a zajt. A fő dózishoz elő-, és utóbefecskendezés kapcsolódik.

A dízelmotoros MPV azért is jobban tetszett, mert valamilyen oknál fogva a kipróbált benzinesben jóval erősebb volt a szélzúgás. A rugózási kényelem nagyon jó. Úthibákon, talajhullámokon enyhén dülöngél az autó, utasai pedig szinte semmit nem éreznek az ütésekből.

A dízel 13,2 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, végsebessége 176 kilométer óránként. Városban csupán 8,6 liter a szabványos fogyasztása, városon kívül mindössze 6,2 liter. Ugyanezek a számok a 141 lóerős benzinesnél: 12,8 másodperc, 180 km/óra, illetve városban 13,3, lakott területen kívül 8,2 literes fogyasztás.

Az MPV kategóriája a magyar piacon szinte jelentéktelen. Az egyetlen, kétliteres benzinmotorral és egyféle felszereltséggel kínált modellelődből tavaly hét darabot adtak el a Mazda kereskedők. Ebben a kategóriában 70 százalékban dízelmotorral vásárolják az autókat, ami a Mazda kínálatából eddig teljes egészében hiányzott. A modellfrissítés és főleg az új dízelmotor segítségével idén legalább harminc, de inkább 45-50 MPV eladását tervezi a vezérképviselet.

Az autó már megrendelhető, a dízelek júliusban, a benzinesek szeptembertől vehetők át. Az alapár ebben a kategóriában nagyon kedvező. Az ötüléses dízel 6 999 900 forintba kerül, ami megfelel a középkategóriás dízel kombik árának. A legolcsóbb dízelmotoros nagy egyterű is durván egymillió forinttal drágább. A 141 lovas, 2,3 literes benzinmotorral 7 999 900 forintot kérnek a csak TE csúcsmodellként megvásárolható benzinesért.

A legjobb választásnak a hétüléses 2,0 CDH TE, azaz a jobban felszerelt dízel MPV tűnik, 7 499 900 forintért.

A felszereltség az alapmodellben is hiánytalan. A biztonsági felszerelések listáján négy légzsák, blokkolásgátló, elektronikus fékerőelosztó, Isofix gyermekülés rögzítési rendszer hátul, övfeszítő és överő-korlátozó elöl és automatikus utasoldali légzsákkiiktatás szerepel. Utóbbi kikapcsolja a légzsákot, ha 25 kilogrammnál alacsonyabb súlyt érzékel a jobb első ülésen, így menetiránynak háttal álló gyermekülés szerelhető az MPV-be.

A kényelmi felszereltség ugyanilyen bőséges. Széria a klímaberendezés, a motoros, fűthető tükör, a hővédő, a második és harmadik üléssornál fóliázottt üveg, a motoros ablakemelő minden ajtónál. A CD-lejátszós navigációs rendszer felára 500 000 forint. Ritka extra a szériában adott könnyűfém kerék. A 2,3i TE-re 15 colos, a dízelre 16 colos alufelnit szerelnek.

Mint minden Mazdára, a modellfrissítés utáni MPV-re is 3 év vagy 100 000 kilomésteres garancia érvényes, hat év átrozsdásodás elleni garanciával. A Mazda Europe Service szolgáltatás szintén ingyenes.

Az MPV egy kategórianév rövidítése, a Multi Purpose Vehicle-é, ami magyarul többcélú járművet jelent. A Mazda legnagyobb egyterűje tehát a nevében hordozza a kategóriát, amelyben a jövőben sokkal nagyobb sikerre számíthat.

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Tízezres bírságba került a feledékenység

4

Mindig minden papír, igazolás legyen nálunk! Feledékenységünk könnyen tízezer forintos bírságot érhet, ha megállít egy járőr, ...

Ugye az ön autója nem tört össze nyaraláskor?

5

Mindig nyáron van a legtöbb baleset, amit idén tovább növelt a szélsőségesen esős, viharos időjárás. A nyaralók amúgy is őrült ...

Olvasói Verdák - A Lada örök, és elpusztíthatatlan!

10

Újrainduló Olvasói Verda rovatunk friss válogatásába három Lada bizonyítja, hogy igenis itthon él a régi orosz vasak iránti rajongás! ...

Négymilliónál élesedett a Suzuki csodafegyvere

20

Bukdácsolva indult, ma hasít a legújabb Suzuki itthon. Büszkeség helyett az okosság jött be.

Lehúzás a ferihegyi reptéren

17

Sokba kerül, ha Ferihegyen nem sikerül öt percen belül kitenni vagy felvenni a családot. Több világvárosban is olcsóbb a rövid ...

Gigadugók szeptembertől Budapesten

8

Szeptembertől nemcsak az iskolásoknak kezdődnek kínos hetek, hanem az autósok is durva szívásokra készülhetnek. De inkább ez, ...

Egyetemisták a box utcában

A saját kezük által épített versenyautókkal állnak rajthoz. Ha esetleg nem érnek fel a dobogóra, attól még jól fizető állásra ...

F1: Ricciardo megint nyert, Hamilton feladta

A Magyar Nagydíj után Belgiumban is győzött Daniel Ricciardo, miközben a Mercinél újabb balhé tört ki: Lewis Hamilton feladta ...

A biztonságos közlekedésről papoló autós újságírók titkos élete

9

Magyarországon egyre inkább elválik egymástól a propaganda és a valóság, minden téren. Mi például állandóan dumálunk, milyen ...

Videó: Menet közben drogozott a buszsofőr!

Kis híján halálos balesetet szenvedett az az ausztrál buszsofőr, aki vezetés közben vette be a napi kábítószer-adagját. Rögtön ...


A világ legnagyobb motorgyűjteménye

A 300 hektáros létesítmény legnagyobb különlegessége a motorkerékpár múzeum, ami 1200 kétkerekűnek ad otthont.


1
Tekegolyóként pusztít a Lada

Tekegolyóként pusztít a Lada

Tömegkarambolt okozott az orosz technikával birkózó sofőr, de nem ő volt a hibás.


A modern Forma-1 igenis gyönyörű!

Azt biztosan nem róhatjuk fel kritikaként a mai F1-nek, hogy ne lenne gyönyörű a nagy felbontású, lassított felvételeknek köszönhetően. ...


Ingyenes versenyhétvége a Hungaroringen

Családi programok, látványos, gyors autóversenyek, Forma-1-es parádé David Coultharddal... idén nyolcadszor is World Series by ...


F1: Ronaldo célzottan lőtte Button autóját

Reklámfilm-forgatáson dolgozott együtt a két világhírű sportoló, Christiano Ronaldo és Jenson Button.


Sokkal többet parkolunk mobillal

2,3 millió mobilparkolási tranzakciót hajtottak végre a felhasználók az új mobilfizetési rendszer július 1-jei indulása óta eltelt ...


A Terminátornak már nem kell, ki veszi meg?

Arnold Schwarzenegger megválik a brutális Unimogtól, amit akár Európában is el tudnának képzelni.


F1: Itt kezdődött a Hamilton-Rosberg háború

A hétvégi Olasz Nagydíjnak otthont adó monzai pálya a Mercedes mindkét pilótája számára különleges helyszín.


F1: A Williams odacsap, Massa új fékeket kér

A hétvégi Olasz Nagydíj előtt Felipe Massa arra kérte a Williamst, hogy a csapat cseréljen fékeket. A monzai futamtól mindkét ...


Nem hiszünk a tökéletes autóban

Villámgyors, semmit nem fogyaszt, és saját maga pakolja be a csomagtartóba a poggyászt. A jelek szerint mégsem érdekli a kutyát ...


F1: Monzában is beugrik a Le Mans-bajnok?

Alig néhány nappal az Olasz Nagydíj előtt továbbra sem világos, ki is vezeti majd a Caterham egyik autóját. Megint jöhet André ...