Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:410.0 Ft
Dízel:423.0 Ft

Teszt: Seat Ibiza 1.4 Stella - Ötös formaterv, hiányos dinamizmus

Szerző: levél küldés
Dátum: 2002.09.17. 07:10

Ezerszer hallott tézis, hogy a Volkswagen konszernen belül a Seatnak (az Audi és a Lamborghini mellett) a sportos képzetet kell megteremtenie. Így történhetett meg, hogy az azonos alapra épített Skoda Fabia, Volkswagen Polo és Seat Ibiza trió tagjai közül az első kettő konzervatív, utóbbi pedig sportos karaktert kapott. A Seat kétségtelen design-beli előnye, hogy formatervezőként az Alfától elcsábított Walter de Silvát tudhatják maguk mögött, aki ma már az Audik és Lamborghinik formatervéért is felel.

Mivel de Silva csak a közelmúltban csatlakozott a spanyol márkához, az Ibiza teljes megalkotásába már nem volt beleszólása, csak a végső simításokhoz járulhatott hozzá. Keze nyoma így is felfedezhető az Ibiza formáján. Az agresszív, családi vonásokat felvonultató orr-rész és a masszívan emelkedő övvonal miatt a spanyol kisautó ugrásra kész pozícióban van. A C-oszlophoz érve a tető és az övvonal közti távolság már minimális, a csomagtartó felső pereme magasan van, így a kilátás hátra korlátozott. A harmadik oszlopra helyezett ablak nem sok sikerrel könnyíti meg a vezető dolgát tolatáskor. Látványos eleme az Ibiza formatervének az átlátszó bura mögé helyezett, kerek fényforrásokból álló hátsó lámpatest.

A magasan futó övvonal belül is érezhető, az Audisan, Volkswagenesen magas könyöklő és ablakperem biztonságos, robusztus érzést nyújt. Az ülések párnázása puhább a Polo üléseinél, de az átlagnál keményebb, hosszú távon is kényelmes. A vezetőülés magassága állítható, a kormányoszlop szintén minden irányba mozgatható. 150-től 195 centiig minden vezető kényelmesen tud elhelyezkedni. A kormány sportos kialakítású, fogása jó.

A váltókar könnyedén mozog, jól kapcsolható. A középkonzol hagyományos forgókapcsolókból épül fel, így használata értelemszerű. Formája az Arosában már látott kialakítás miatt ismerősnek hat. Ugyanilyen kapcsolóval lehet a fényszórót is felkapcsolni. Az Ibiza könnyű használhatóságának igen praktikus része az index, mely egyetlen pöccintésre hármat villan.

Az utastér kialakítása jó, a formák is jól eltaláltak, de a felhasznált anyagok minősége nem megfelelő. Puha műanyagokat sehol sem találunk, de a műszerfalat borító két színű panel látványra sem szép. Az üléseket és az ajtókat borító kárpit sem tetszett sokunknak. Kár érte, mivel az ajtók nagy részét bekárpitozták.

Elöl a tárolóhelyek mennyisége és száma megfelelő, de a hátul ülőknek rosszabb a sora, nekik térképzseb már nem jár az ajtókon. Az azonos padlólemezt használó Volkswagen Polóhoz képest érzésre kevesebb hely van a hátsó üléssorban, ám 175 centis magasságig két felnőttnek még hosszabb távon sem büntetés itt utazni. A középső utas viszont hátrányban van, mivel se hárompontos övet, se fejtámlát nem kap. Isofix ülésrögzítési pontokat kialakítottak a hátsó ülésen.

A csomagtartó átlagos méretű az Ibiza osztályában, 267 literes. Bővítése a támla és az ülőlap 2/3-1/3 arányú előredöntésével lehetséges. A csomagtartó szabályos formájú, a rakodó perem magas.

Az Ibiza sportosságáért a forma mellett a motor is felel. A Fabia-Polo-Ibiza hármas közül csak ez a típus nem kapható 54 lóerős, 1,2-es benzinmotorral, és egyelőre szintén ez az egyetlen, melyhez a 130 lóerős 1,9-es dízelmotor elérhető. A tesztalanyt 1,4 literes, 75 lóerős motor hajtotta, amely várhatóan az eladások zömét adja.

Az Ibizához rendelhető legkisebb benzinmotor 1,2 literes, 64 lóerős. A tesztautó 11 lóerős fölénye városban egyáltalán nem érzékelhető. Hiába csatlakozik rövid váltó a motorhoz, városban kelletlenül közlekedik az autó. Induláskor magas fordulaton kell tartani a motort, mivel nyomatékszegénysége miatt kis fordulaton reménytelen a helyzet. Álló helyzetből indulva 13,2 másodpercig kell nyomni a gázt a 100-as tempó eléréséig. Országúton már könnyedebben autózható a 75 lóerős Ibiza még több utassal is, de nagyobb előzésekhez nem kerülhetjük el a visszaváltást és a padlógázt.

A hiányzó dinamizmust megbocsáthatóvá teszi a fogyasztás, mely országúton 7,5-8,0 városban 8,5 liter körül mozog.

Az Ibiza sportosságának következő eleme a kőkemény rugózás, ami Budapest szörnyű útjain néha kínkeservessé teszi a haladást. A feszes futómű a gyorsabb kanyarokban stabilan tartja ugyan a karosszériát, de ennek ára, hogy a legkisebb úthibákról is tudomást kell szereznünk.

A 75 lóerős Ibiza alapára kedvező. Stella kivitelben, háromajtós karosszériával 2 639 000 forintot kell a kasszánál hagyni. A szériafelszerelések közt a legfontosabb extrák megtalálhatók, így alapáron kapjuk a két irányba állítható szervokormányt, a két első légzsákot, a távirányítós központi zárat, a vezetőülés magasság-állítását, az első ködfényszórókat. ABS 122, oldallégzsák 58 ezer forintért kapható.

Az Ibiza egy négytagú családnak hosszabb utakra is megfelelő útitárs. Ha főként városban használjuk, nem érdemes az 1,4 literes motor felárát megfizetni, városban elég a 64 lóerős 1,2-es is. A rugózási komfort sportos hangolása miatt rossz úton fárasztó az autóval haladni, de úthibák nélkül már könnyebb az élet. Hébe-hóba a feszes hangolás miatt a sportosabb lelkületű apukák kanyargós utakon is kiélhetik elnyomott vágyaikat.


Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Ugye az ön autója nem tört össze nyaraláskor?

2

Mindig nyáron van a legtöbb baleset, amit idén tovább növelt a szélsőségesen esős, viharos időjárás. A nyaralók amúgy is őrült ...

Olvasói Verdák - A Lada örök, és elpusztíthatatlan!

5

Újrainduló Olvasói Verda rovatunk friss válogatásába három Lada bizonyítja, hogy igenis itthon él a régi orosz vasak iránti rajongás! ...

Négymilliónál élesedett a Suzuki csodafegyvere

20

Bukdácsolva indult, ma hasít a legújabb Suzuki itthon. Büszkeség helyett az okosság jött be.

Lehúzás a ferihegyi reptéren

17

Sokba kerül, ha Ferihegyen nem sikerül öt percen belül kitenni vagy felvenni a családot. Több világvárosban is olcsóbb a rövid ...

Gigadugók szeptembertől Budapesten

8

Szeptembertől nemcsak az iskolásoknak kezdődnek kínos hetek, hanem az autósok is durva szívásokra készülhetnek. De inkább ez, ...

Egyetemisták a box utcában

A saját kezük által épített versenyautókkal állnak rajthoz. Ha esetleg nem érnek fel a dobogóra, attól még jól fizető állásra ...

F1: Ricciardo megint nyert, Hamilton feladta

A Magyar Nagydíj után Belgiumban is győzött Daniel Ricciardo, miközben a Mercinél újabb balhé tört ki: Lewis Hamilton feladta ...

A biztonságos közlekedésről papoló autós újságírók titkos élete

9

Magyarországon egyre inkább elválik egymástól a propaganda és a valóság, minden téren. Mi például állandóan dumálunk, milyen ...

4 hengerrel kevesebb - rosszabb így?

Egy ideje V12-es mellett V8-as motorral is elérhető a Bentley Continental GT. Vajon a négy henger hiányától kevesebb a luxuskupé? ...

Elakadt Ladán ennyire jót ritkán röhög az ember

Nehéz eldönteni, hogy kívül vagy belül áztak-e el jobban a felvételen szereplő srácok. Annyi biztos, hogy elakadt Ladán ennyire ...


Átlagos garázs volt, F1-es boksz lett

A Renault meglepett egy Clio RS-tulajdonost, akinek átlagos garázsában hatalmas átalakításokat eszközöltek.


Hangtalan, szagtalan

Mennyire lehet takarékos egy tágas szabadidő-autó, ha konnektorból is tölthetjük?


F1: A Lotus semmi jót nem vár Monzától

Romain Grosjean és Pastor Maldonado szerint a Lotus szenvedni fog a hétvégi Olasz Nagydíjon, a csapatnak a szingapúri versenyre ...


Titokzatos új modell a Suzukitól

A Worldcarfans.com egyelőre nem azonosított Suzuki prototípusról közölt felvételeket. Mini egyterűnek tűnik.


F1: Vettel szerint brutális a monzai pálya

Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo szerint egyaránt nehéz összerakni egy igazán jó kört az Olasz Nagydíjnak otthont adó monzai ...


Csupasz és nagyon siet

Az egykori caterhames mérnökök által alapított Zenos Cars tavaly mutatta be első modelljét, a burkolatlan E10-est. Most itt a ...


5 videó, amit imádni fognak a kutyások

A nap kérdése: miért szeretnek a kutyák kihajolni az ablakon?


F1: A dobogóért küzdhet a Force India?

Bár a fejlesztési versenyben és a bajnokságban is lemaradtak nyáron, a Force Indiánál sokat várnak a monzai pályától, a hétvégi ...


Ezért ne vigyél nőt a versenypályára

Amikor az embert megpróbálja kilapítani másfél tonna, kontrollálatlanul repülő acél, nem hiányzik a nyakára még egy ijedős őzike. ...


A Ford Focus beelőzte a ©koda Octaviát

Augusztusban is nőtt a forgalomba helyezett új autók száma Magyarországon. Az Octavia csak második lett a modellek versenyében.


Ismét gyártja nyugdíjazott modelljét a Toyota

Tíz év szünet után visszatér a Land Cruiser 70, hogy megörvendeztesse rajongóit. Csupán 12 hónapig lesz kapható.