Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:410.0 Ft
Dízel:420.0 Ft

Teszt: Mercedes-Benz E 240 T 4matic - Összkerekes csillag

Szerző: levél küldés
Dátum: 2004.01.12. 06:55
Furcsa érzés egy jól felszerelt E Mercedes-szel közlekedni. A sok extrával ellátott tesztautó például 20 526 750 forintba került. Körülnéztünk a lámpánál várakozva és azt láttuk, hogy a tesztre kapott Mercedes árából 130 Lada Samara, 50 rendes Opel Kadett E, 10 nullkilométeres Daewoo Kalos vagy négy új Passat is kijön a körülöttünk lévő autók közül.

Ebből, az átlagos autóárakhoz képest horrorisztikus összegből, nagy sápot szed az állam. Csak az Áfa 4,1 millió forint, a 20 százalékos fogyasztási adóról nem is beszélve. Egyelőre ennyit a költségekről.

Alacsonyra ereszthető, számtalan módon állítható vezetőülésben, tökéletes üléshelyzetben vezethettük a tesztautót. Az ülés több extrát is tartalmazott, például az ülésszellőztetést és ülésfűtést bő 400 000 forintért, továbbá a multikontúr ülésnek nevezett szolgáltatást.

Ennek lényege, hogy balkanyarban a jobb, jobbkanyarban a bal oldali oldaltámaszok telnek meg egy pillanat alatt levegővel és tartják erősebben az embert. A kanyarban bekapcsoló, majd leeresztő hurkákkal egy ideig játszottunk, de aztán tolakodónak találtuk ezt az extrát és kikapcsoltuk. Mindenesetre ezt is tudja az autó.

Sokkal jobban örültünk a deréktámasz állíthatóságának. Kedvünk szerint alakítható a deréktámasz keménysége, magassága, továbbá az oldalsó támaszok távolsága. Soványak nem csúszkálnak a nagy felületű ülésen, húsosabbaknak pedig nem kell feszengeniük. A sok extra nélkül az ülések alapárért is nagyon kényelmesek.

Motorral állíthattuk a kormány magasságát és távolságát, mindkettőt optimális tartományban. Szerintünk kínos áfa nélkül 73 000 forintot kérni a motorosan behajtható tükrökért, ami mondjuk egy jobban felszerelt Renault Mégane-hoz jár.

Nem volt benne a tesztautó felszereltségében a motoros nyitású ötödik ajtó, de ez nem is hiányzott. A motorosan kihúzható raktérpadlóra ritkán van szükség, de lassúsága ellenére komoly teher mozgatásához nagyon baráti segítség.

Mivel a vezess.hu-nál sok a nyurga munkatárs, többünket is zavart a két fokozatban felnyíló ötödik ajtó. Alapesetben az átlagnál magasabbak nem férnek el alatta, csak ha kézzel feljebb taszítják a fedelet. Alapfelszerelés a légrugós szintszabályozás, ami nagyon fontos egy 575 kilóval terhelhető kombiban. A csomagtérajtót behúzza az elektronika, ha nem elég határozottan csuktuk le.

Jó megoldás az ötödik ajtó nyitásakor magától fel-, majd zárásakor visszacsúszó kalaptartó. A tesztautó csomagtartójában benne volt az Easy-Pack részeként, extraként mért Fix Kit rögzítőrendszer. Az ötletes és nem drága eszköz a padlóban lévő sínekből, elegáns, fémházas rudakból és belőlük kihúzható rugalmas pántokból áll.

Gigászi a csomagtér, alaphelyzetben 690 literes. Lehajtott ülésekkel 1950 liter áll rendelkezésünkre. A Fix Kittel tetszés szerint feloszthatjuk a csomagteret és rögzíthetjük a csomagokat.

Impozáns külseje alapján levegősebb belső teret vártunk volna a Mercedes E kombitól. A feláras tolótetővel elöl épphogy elegendő a fejtér magas utasoknak, a hátsó lábtér sem túl bőséges a kocsi méreteihez képest. Magas embereknek egymás mögött nem jut több hely, mint a jobb középkategóriás autókban.

Nagyon drága, de legalább ennyire értékes és fejlett az SBC (Sensotronic Brake Control) elektrohidraulikus fékrendszer. Az SBC hold funkcióval araszolásnál egy határozott pedálnyomással rögzíthető az autó, nem kell a fékpedál taposásával az automata váltóval kúszó autót egy helyben tartani.

Hab a tortán, hogy hirtelen gázelvételnél az SBC a tárcsákhoz közelíti a fékbetéteket, amivel csökken a fékrendszer reakcióideje, vizes úton észre sem vehető, rendszeres fékezésekkel kiszárítja a betéteket és nagyon jól lassít. A blokkolásgátló működésekor nem érezni dobolást a fékpedálon, mivel nincs hidraulikus kapcsolat a pedál és a fékek között. A fékpedál keltette, elsőre gumilabdás érzést és emiatt nem tökéletes adagolhatóságot néhány nap alatt meg lehet szokni.

Összetettsége miatt a tesztautó nem volt mentes a működésbeli hibáktól. Rövid időre kiesett a kanyarba bevilágító fényszóró, amely magától megjavult, továbbá a raktérpadlót egy idő után nem sikerült a megszokott gombnyomással mozgatnunk.

Hó híján nem tudtuk igazán kipróbálni az összkerék-hajtás előnyeit. Az E-osztályban egy minőségi összkerekes rendszert találunk. A központi differenciált tartalmazó osztómű állandó 60:40 arányban osztja el az erőt a hátsó és az első kerekek között. Az állandó 4x4-es hajtásból nem érezni semmit, csak azt, hogy a hátsókerekes változatoknál kicsit jobbak a menettulajdonságok és nagyobbak tartalékok.

Kanyarból padlógázzal kigyorsítva az E 240 limuzin csúszós úton adott munkát a kipörgésgátlónak, a 4MATIC E-osztály elszántan, fickándozás nélkül gyorsult. A kerekek kipörgését a 4ETS (Electronic Traction Support) akadályozza meg, mintegy differenciálzárként működve. Terepjárókban csak nevet az ember a kipörgő kerekek lefékezésével dolgozó elektronikus diffizáron, személyautókban viszont megfelel a célnak.

Nemsokára új motorgeneráció váltja le az E-osztályban is dolgozó V6-os, hengerenként háromszelepes és két gyújtógyertyás sorozatot. Az átlagos képességű 2,6 literes benzinesért kevesen fognak könnyeket hullatni. A motornak nem az igazi a nyomatéka (240 Nm), ami ráadásul csak 4500-as fordulaton jelentkezik. A 177 lóerős motor közepes lendülethez elég, autópályán és országúton is megállja a helyét.

Alapfelszerelés az ötsebességes automata váltó. A kézzel nem kapcsolható szerkezet rántások nélkül, jókor vált, ügyesen alkalmazkodik a vezetőhöz. A helyzet magaslatán álló váltónak egy hibája tűnt fel: nyugodt stílusban vezetve, majd a gázt hirtelen padlóig taposva gyorsabban kellene visszakapcsolnia.

Nehéz zavarba hozni az autót gyors kanyarokban. Megingathatatlanul stabil a kombi E-osztály, ha a vezető merészsége meggondolatlanságba csap át, a nagyon jól hangolt ESP teszi a dolgát.

Megérezve a semmi máshoz nem hasonlítható futási kultúrát rögtön érthető, miért tartja magát a német mondás: "Nur ein Mercedes, ist ein Mercedes", azaz csak egy Mercedes lehet igazi Mercedes. Ezen például a kivételes rugózási kényelemmel összebékített kitűnő útfekvést értik. Az autó úgy mozog az egyre csak romló budapesti utakon, mintha kiradírozták volna az úthibákat az épülő világvárosban.

Kétszázzal ennyire nyugodtan csak a legjobb luxusautókkal lehet utazni. Kimagaslóan jó az egyenesfutás, a csend 210-nél is zavarba ejtő, a kiváló ülésekről már írtunk. 300 000 forintos felárért hátul is oldalanként szabályozható a klímaautomatika, amely példásan dolgozik.

Ha vezető tekintetével egy madarat követ, nem jó ha keze is utánafordítja a kormányt - mondták régen a Mercedesnél. Azóta egészen sok agilitást sikerült a Mercedesekbe csempészni, de most is érezni ezt az elvet: a kormányzás pontos, de van benne egy jó adag nehézkesség. A nagy átmérőjű kormány nem pörög vissza magától, kézzel kell nógatni. Ez egy Mercedes jellegzetesség, amit kár volna megváltoztatni.

Egyedülálló az E-Mercedes fordulékonysága, amit hajtott első kerekekkel elvileg nemigen lehet megvalósítani, de a Mercedes-Benznek mégis sikerült. Bámulatos könnyedséggel parkoltunk az autóval, amiben az első-hátsó tolatóradar segít. A berendezés működése a tökéleteshez közelít, hangjelzéssel és vizuálisan is mutatja a kihasználható távolságot, és amikor folyamatosan sípolóra vált a hang, elnémítja a rádiót.

14 753 000 forinttól kapható az összkerék-hajtású Mercedes-Benz E 240 T-Modell. Ehhez mindenképpen érdemes hozzászámolni a 283 750 forintos parkolássegítő rendszert. Az Elegance kivitel 690 000 forintos felárat jelent, szép fabetétek és régies, 16 colos könnyűfém felnik járnak vele. Alapáron jár a sebességtartó és korlátozó automatika, de a felszereltség csak a rendkívül bőséges extralista segítségével tehető gazdaggá.

Akinek van 20 526 750 forintja a tesztautóra, annak nem okoz gondot 100 városi kilométerenként 20 litert tankolni az autóba. A valós fogyasztásnál kevesebbet kiíró fedélzeti számítógép nagyon szolidan, torlódások nélkül megtett városi utakon 16 és 18 liter közötti értékeket mutatott.

Ha kicsit kevésbé visszafogottan jártunk az autóval, netán kikaptunk egyet a mindennapos dugókból, rögtön 20-23 litert láttunk a kijelzőn. Ez nem ijesztgetés, a benzinórán is látványosan gyorsan kialudtak az üzemanyagszintet jelző fehér rovátkák.

Országúton és autópályán sokkal jobb a helyzet, de még mindig nem jó. Városon kívül is 9,5-14 literrel kell számolni. Ezt nem érdemes az összkerék-hajtás magasabb súrlódási veszteségeire és a 120 kilós súlytöbbletre kenni, hátsókerék-hajtással is illetlenül sokat fogyaszt az E 240.

Mivel a motor sem erejével, sem járáskultúrájával, sem hangjával nem nyújt többet az átlagosnál, szerintünk a 2,6 literes V6-osnak nem sok keresnivalója van az E-osztályban. Észak-Amerikában az E 320-szal indul a kínálat, oda nem kell. Európában a dízelek aratnak, itt szintén nélkülözhető. Aki mindenképpen benzines hathengerest akar, jobban jár az erősebb 320-assal.

Nyugodt hangulatú, de a száguldozást is elviselő autó a kombi E Mercedes a kisebbik V6-os motorral és automata váltóval. Ez a kiváló autó, dízelmotorral még jobb lehetne. Sajnos a Mercedes a dízelmotort választó ügyfeleitől megtagadja az összkerekes hajtásláncot, az E és a C-osztályban is csak a benzinesek kaphatók négykerék-hajtással. Ennek nyilván örül a BMW (330xd Touring) és az Audi is (TDI Avant quattrók).
Vezess.hu Top cikkek

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Szólj hozzá Te is!

Van, aki öreg Volvóra vágyik

3

Olvasónk egy igazi kocka-Volvót szeretne garázsában tudni, még hátsókerék-hajtásút, a nyolcvanas évekből. Vajon belevágjon? Szakértőnk ...

Szélkerékért küzd az elektromos autós magyar Don Quijote

19

Girhes ló helyett 30 milliós limitált Teslával és kopottas Revával jár. Saját szélkerékkel maga termelné az áramot elektromos ...

Amerikás Ikarusok

Hazánk közel három évtizeden át ontotta Amerikának az autóbuszokat. A sikerben nagy szerepe volt az Ikarusból kinőtt NABI-nak.

Vége a legolcsóbb magyar autónak

12

2014 a Splash utolsó éve, helyét egy indiai kisautó töltheti be a jövőben. De idén az esztergomi gyár rákészül egy nagyon izgalmas ...

Busz vs. teherautó. Mi történt utána?

7

Másként emlékezett a balesetre a buszsofőr, a teherautó vezetője, de még az utasok is.

Vignale: luxus Ford, Audi áron

15

Vignale néven fényűző modellekkel bővül a Ford kínálata. Ott voltunk a luxus S-Max leleplezésén, amit a cég a milánói bútorkiállításra ...

Első autót a lányomnak?

2

Olvasónk lánya számára keres ideális első autó, amivel beléphet a gépjármű-közlekedés világába. Mit válasszon? Szakértőnk segít!

4-esek harca. BMW vagy metró?

235

Kínzó kérdés: vajon lenyomja-e az autó a 450 milliárdos metrót?

F1: Észbontó versenyen győzött Hamilton

706

Az első két futam unalmáért sokszorosan kárpótló akcióorgiában győzött Lewis Hamilton a Bahreini Nagydíjon. Mindenki mindenki ...

Jóízlés elleni durva erőszak

Szerencsétlen Volga látott már szebb napokat is, de az utastér az igazi tarkólövés!


Nincs ennél jobb móka

Ha valaminek kereke van, akkor azzal versenyezni is lehet - gondolták Angliában, és vontatott lakókocsik sorakoztak fel a rajtrácson. ...


F1: Eladó Kimi Räikkönen kormánya

Az ár libabőröztető 24 000 dollár, és ami különlegessé teszi, hogy ezt a darabot pályán sosem használta a finn klasszis.


Súlyos mulasztások Schumacher mentésnél?

A német Stern magazin újra felvetette a már korábban is felmerült gyanút, hogy a tavaly év végén súlyos síbalesetet szenvedett ...


A luxusautók felé fordultak a magyar cégek

Tavaly majdnem hat százalékkal több személyautót helyeztek forgalomba, mint 2012-ben, ez kicsivel több, mint 56 ezer járművet ...


F1: Ennyit változott a kerékcsere 50 év alatt

Elképesztő, mekkora változáson ment át a sport a története során, és ez alól a kerékcsere sem kivétel, ezt a videót látni kell!


F1: Eredménykényszer a McLarennél

Jenson Button szerint a bahreini dupla kiesés után Kínában muszáj letennie valamit az asztalra a McLarennek, értékes pontokat ...


Drágulnak az üzemanyagok

Pénteken újabb áremelés jön a kutakon, a Mol mindkét üzemanyagért többet kér. Ez a héten a második emelés lesz, mert a benzin ...


Itt az új magyar elektromos midibusz!

Megérkezett az új magyar elektromos midibusz, melyre kelet felől komoly érdeklődés mutatkozik.


Átfaragták az erdőjárót

Minimális változásokkal kezdi az új modellévet a MINI emelt hasú ötajtósa. Még idén piacra lép a megújult modell.


F1: Hamilton zsinórban a harmadikra készül

Optimistán várják a hétvégi Kínai Nagydíjat a Mercedes pilótái, de minden okuk meg is van erre: a sanghaji pályán van egy 1,3 ...


Schumi apjának adta ki magát a behatoló

Amint kikerül a grenoble-i kórházból Michael Schumacher, teljessé válik a hírzárlat. A családnak elege van a kíváncsiskodókból.