Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:341.0 Ft
Dízel:341.0 Ft

Teszt: Fiat Panda 1.2 Dynamic - Mindent tud, amit a nagyok

Szerző: levél küldés
Dátum: 2003.10.27. 06:55
Az olcsó autók között nagyon nehéz normális autót kifejleszteni, nemhogy olyan jót, amilyen a Panda. Elsőként az ezerkettest teszteltük.
Idén Frankfurtban nem volt annyi ázsiai kém a Fiat Pandában, alatta, mellette és környékén, amennyire jól sikerült az autó. Pedig érdemes az utolsó milliméterig feldolgozniuk, mert kvalitásai alapján a Panda nagyon nagy siker lehet.

Itthon pezseg az élet a Panda körül, a Fiat újdonsága meg is érdemli ezt a figyelmet. Formája nagyon kedvező fogadtatásra talál, szerintünk is jól néz ki. A Panda magasságával kilóg az autók közül, könnyű rátalálni sűrű parkolókban is.

Volt olyan nap, hogy 20 percen belül ketten is szóba elegyedtek velünk az autóról A benzinkutas lányt az érdekelte, hogy mennyiért lehetne lízingelni, egy a buszmegállóban várakozó úr azt akarta tudni, hogy milyen motor van benne és összességében mit tud.

Hasonló nevű elődjével szemben a Panda nem minimálautónak készült. Biztonsága, kényelme, térkínálata, menettulajdonságai és felszereltsége is sokkal jobb annál, ami minimálisan szükséges ahhoz, hogy egy autót nagyon alacsony áron piacra merjenek bocsátani. A cikk írója a teszt előtti héten egy szakadt régi Pandával, illetve a spanyol licencváltozattal, egy Seat Marbellával járt, így van összehasonlítási alapunk. Az egykori és az új Panda két különböző világ.

Elöl hosszában és a fejeknek is sok hely jut, csak oldalirányban érezni, hogy nem egy alsó középkategóriás autóban ülünk. Hosszú úton mozognak az első ülések, nem korlátozza szűkös határolás az ülés beállítását. A magas felépítés és a nagy ajtók miatt könnyű beszállni, a Panda idős házaspárok autójaként is beválik. Jó az üléshelyzet, az ember magasan és kényelmesen ül.

Hátul két átlagos termetű utas jókedvűen elfér. A lábtér a külső méretekhez képest nem kicsi, a fejtér egyenesen tágas. Széltében természetesen két embernek elegendő a hely, de rövid távra hárman is ültünk ott.

Elöl az ülések között a padlón két pohártartó van, a kesztyűtartó nem igazán használható, mivel a CD-váltó elfoglalja a felét. A másik fele akkor használható, ha nem akarjuk cserélni a CD-ket. A rádió fölött egy kis rekesz nyílik, az ajtózsebek kicsik, de legalább vannak, hátulról ugyanis hiányoznak.

206 literes a csomagtartó, ami nagynak számít a minik között. Ettől függetlenül nem sok benne a hely, de egy 3,5 méteres, elfogadhatóan tágas utasterű autóból nem lehet ennél többet kihozni.

Nem találtunk kifogásolnivalót az autó minőségében, az összeszerelés jó, a belső térben nem zörögtek a burkolatok. A karosszéria minősége jó, a szilárdság is kedvező, a Panda nem nyöszörög és járdára állva sem csavarodik érezhetően.

Ergonómiailag egy nagyon súlyos baklövést engedett meg magának az autó. A rádió gombjai egyszerűen túl kicsik. Menet közben nehéz úgy állítani a hangerőn, hogy nem némítjuk le a rádiót a kiemelkedő középső gombbal. De talán nem is rádiót kifejlesztők a hibásak, hanem azok, akik a nyomi gombokkal alig használható rádiót beválogatják a Puntótól az Alfa 147-ig a Fiat konszern számtalan autójába. Szerencsére van megoldás, 22 500 forintért a rádió a kormányról vezérelhető.

Ugyanígy érdemes költeni a nagyobb motorra is, mert a 60 lóerős, ezerkettes Panda sokkal jobban mozog, mint az 1,1 literes. A teljesítménykülönbség csupán 6 lóerő, de nagyobb nyomatéka és kiváló hangolása miatt az ezerkettes sokkal jobb választás.

Fordulatszámtól függetlenül egyenletesen forog a motor, zaja sosem erősödik fel bántóan. A hengerenként kétszelepes négyhengeres egyenletesen húz, méretéhez képest elég erősen. A nyomatékleadás is jó alacsony fordulaton, nehéz lefullasztani a motort.

Ha sietünk, némi élénkséget is kicsikarhatunk az autóból. A kis terheléssel, városban jól megiramodó autó a remek váltóáttételezésnek is köszönheti fürgeségét és takarékosságát. Ideális helyre költözött a váltókar, ráadásul a sebességek pontoson és élvezetesen kapcsolhatók.

Nagyon zavaró a külső tükrök kis mérete, minden sávváltásnál a fejünket kellett tekergetni. Kár, hogy csak a csúcsmodellben van sminktükör a vezető oldalán, hölgyek a többiben nehezen igazítanak a toalettjükön.

Még súlyosabb hiányosság, hogy egy vadonatúj autóban még elöl sem lehet állítani az övmagasságot. Ez például a BMW X3-ban is így van, de ez a BMW-t minősíti, nem pedig a Fiatot menti.

Autópályán és országúton, ha a komótos utazásnál többre van szükség, kissé kínlódik az autó. A motort jól kihúzatva mégsem istenkísértés előzésekre vállalkozni. Lanyha országúti temperamentumáért cserébe a Panda szokatlanul takarékos. Országúti forgalomban, szolidan, de nem renyhén nyomva a gázt, 5,3 litert fogyasztott. Városban 7,5 és 8 liter között apadt a benzin 100 kilométeren, amit kedvezőnek tartunk.

Nagyon stabil az útfekvés, a Dynamic-ban alapáras szervokormánnyal a kezelhetőség izgalmasan jó. Dicséret jár a kis fordulókörért is. Az egyenesfutás jobb annál, amit egy magas és keskeny kisautótól várnánk.

A dübörgő motorú és bakkecskeként ugráló régi Pandától váratlanul jó kényelme miatt is különbözik az új. A feszes rugózás sokat elvesz a felfüggesztéseket zúzó budapesti utak hatásából. A zajszint megfelelő, az ülések formája kényelmes, még ha termetesebb embereknek rövid és keskeny is az ülőlap.

Sokan tudnak az 1 890 000 forintos árról, de 1,9 millióért senki ne a tesztautót képzelje maga elé. Vagy egy fekete lökhárítós, acélfelnis, egyszerűbb kivitelt próbáljanak felidézni, vagy maradjunk a tesztautónál, de az ár legyen 2,6 millió forint.

Nálunk a Dynamic kivitel járt, amelynek induló ára 2 180 000 forint. Ez az összeg nagyon méltányos, mivel az alapmodellhez képest egy érezhetően jobb motort és blokkolásgátlót, szervokormányt, állítható magasságú volánt, illetve autórádiót kapunk a lényeges tételek között. A színezett lökhárító jól néz ki, de megdrágítja a javítást.

Kár, hogy feláras (65 00 forint) az utas oldali légzsák, ugyanennyibe kerül az első oldallégzsák. Nagy dolog, hogy a Pandához függönylégzsák is kapható 100 000 forintért. Tizedennyibe kerül az oldalvédő gumicsík. Ha már gyárilag hiányzik, legalább utólag érdemes segíteni a dolgon.

Ha van rá pénz, külön extrák helyett megéri a háromféle extracsomag (Hifi, Sky, Class) valamelyikét választani, vagy rögtön a nagyon jól felszerelt Emotion kivitel mellett dönteni.

Ritkán ennyire egységes az autós szakma valamely új autó megítélésben. A Panda abszolút értelemben is igen jó autó, az érte kért összeget figyelembe véve nyugodtan azt mondhatjuk, hogy kiváló.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Minden, amit a hétvégi kamion-Eb-ről tudnod kell

Negyed század után újra visszatér a Hungaroringre a Kamion Eb. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat, hogy ne pislogj, mint ...

Emelkednek a sebességhatárok

12

Gyorsabban mehetünk több sztrádán és autóúton. Jön a fapados autópálya!

Vad- és kutyaveszély az autópályán

4

Vadkerítés fut végig a sztrádák mellett, fizetünk, hogy 130-cal mehessünk és mégis az arcunkba tolja az autópálya-kezelő: Vadveszély! ...

Egy nőt nem illik letaszítani a dobogóról

Hőség, hosszú combú lányok és sima Kiss Norbi rajt-cél győzelem. A helyszínről követtük végig a Kamion Európa-bajnokág cseh futamának ...

Börtönbe küldik a figyelmetlen nyugdíjast

8

2,5 millió balesetmentes kilométer után hogyan hibázhat valaki ekkorát?

Jó választás 600 ezerért, alacsony fogyasztással?

Olvasónk a tipikus átlagautót keresi. Árban a 600-700 ezres sávban, minél alacsonyabb fogyasztással, fenntartási költséggel. ...

"Volt bennem félelem"

1

Hogyan lett kamionversenyző Michelisz Norbert és Wéber Gábor egykori legyőzője? Majd hogyan lett 3 év alatt Európa legjobbja?

Jobb, ha mindenki elfelejti az autót a jövő hétre

5

Vajon mekkora lesz a közlekedési káosz szeptember elsején, amikor a széttúrt Budapestre rászabadul a reggeli-esti, iskolásokat ...

Nem rombolták le a kamionok a Hungaroringet

1987-ben a kamionversenyzés a hungaroringi futammal törte át a vasfüggönyt. A szalámi-paprika-egri bikavér kombó ezúttal is bevált. ...

Nem kevés utat zárnak le holnaptól a magyar-román miatt

Forgalomkorlátozások lesznek a mérkőzés miatt Budapesten.


1
Ez a BMW-s már nem éri el a tengert

Ez a BMW-s már nem éri el a tengert

A BMW X6 sofőrje filmbe illő helyen rakta le a német szabadidőautót, miközben a tengerpartra akart lejutni.


F1: Kimi Räikkönen alkoholt reklámoz

Alkoholtartalmú finn ital reklámkampányához adja az arcát Kimi Räikkönen. Na persze, mert az italt ugyanúgy hívják, mint őt.


Közúton versenyzett, halált okozott a száguldó motoros

Az eset Mexikóban történt, egy helyi autópálya hírhedt szakaszán, a motoros felelőtlen száguldása okozott tragédiát.


Az új Kiában lemeríthetetlen a telefon

A frissen bemutatott Kia Sportage tervezői az okostelefonokra is gondoltak, a kompakt SUV-ban vezeték nélküli töltővel nyújtanak ...


2
 Félelmetesen jól néz ki a Bugatti új utcai versenyautója

Félelmetesen jól néz ki a Bugatti új utcai versenyautója

A Bugatti Vision Gran Turismo Concept a kifutó Veyron újraértelmezésével tartja életben a lángot. Ez még nem az utódmodell, de ...


F1: Mindkét autóban motort cserél a Red Bull

Daniel Ricciardo és Danyiil Kvjat is tízhelyes rajtbüntetéssel számolhat az Olasz Nagydíjon, a Red Bull új motort szerel az autókba. ...


2
Jézus ereje! Mivel hajtott ez fel a gyorsforgalmira!?!?

Jézus ereje! Mivel hajtott ez fel a gyorsforgalmira!?!?

Ez a férfi nem teljesen százas, az már biztos. Mégis mire számított, mikor kistraktorral felhajtott a kétszer kétsávos gyorsforgalmira. ...


Városi martalóc Koreából

Finoman megemelt futómű, fémes-gumis burkolatok, terepjárós lámpatestek: a Hyundai is beszállt a soft-roader bizniszbe.


Fordulat: drágulnak az üzemanyagok

Pénteken mindkét üzemanyag árát emeli a Mol. Vége a régóta tartó csökkenésnek.


F1: Száz versenyig meg sem állna Monza

Továbbra sem tudni, mi lesz az Olasz Nagydíj sorsa, a háttérben mennek az egyezkedések. Monza nem akar lemondani a versenyről.


F1: Massa a dobogóra készül Monzában

A Williams idén szeretné megismételni tavalyi dobogós eredményét a hétvégi Olasz Nagydíjon.