Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:358.0 Ft
Dízel:350.0 Ft

Teszt: BMW 316i: Túl kevés a jóból

Szerző: levél küldés
Dátum: 2002.07.04. 18:00
A hármas BMW április óta új 1,6-os motorral kapható. A 316i menetteljesítményei terén kompromisszumokra kényszeríti a vezetőt, de fogyasztása kedvező, felszereltsége jó.

Alapmodellnek lenni hálátlan feladat. Kicsit hasonló, mint a sorban állás. Sajnos olyan sor nincs, aminek a végén ne kellene állni. Alapmodellnek is mindig kell lennie, akármennyire is nehéz ez. A BMW hármas sorozatán belül az alapmodell a 316-os, mely "kezdetektől fogva a BMW hazai eladásainak jelentős részét teszi ki" (áll a BMW sajtóközleményében).

A hármas BMW tavaly ősszel felfrissült és motorkínálata is átalakult. Kívülről az új hármas még agresszívebb lett, nagyobb a táska az egybeolvadt két kereklámpa alatt. A hátsó lámpabura is megváltozott, de csak a színek eloszlása más. Ezek a minimális külső változások azonban csak arra elegendőek, hogy a bajor márka szerelmesei tudjanak miről beszélni az új hármas megjelenéséig. Áthangolták a rugózást, mely a sportosan keménytől a lágyan ringó felé tett egy apró lépést, és kissé átalakították az autó belsejét is.

A módosított külsővel új motor is jár. A 316-os alapmodellt 1,6 literes motor hajtja. Európa többi országában a 316-os jelzés mögött 1,8-as motor áll, az 318-as mögött pedig kétliteres. Szinte csak a magyar piac sajátossága az 1596 köbcentis motor, mely egyébként a BMW Compactban debütált.

A 16 szelepes, változó szelepvezérléses (Valvetronic) motor 116 lóerős, vagyis 11 lóerővel erősebb, mint a korábbi nyolcszelepes, hasonló lökettérfogatú erőforrás. Forgatónyomatéka azonban egy dekát sem növekedett, maradt 150 Nm. Az autó menetteljesítménye is javult, pedig az össztömeg közel 1,4 tonnára nőtt. Az ide vonatkozó reklámszöveg így hangzik: "200 fölött, 6,6 alatt!". Az előbbi szám a végsebességre, az utóbbi pedig az árra vonatkozik.

Ha idejében belátjuk, hogy a motor gyenge és úgy viszonyulunk hozzá, a végén még meg is kedveljük (legalábbis én megkedveltem), pedig a 116 lóerővel a 3-as BMW finoman szólva is kissé tompa. A százra gyorsulás elméletileg 11,4 másodpercig tart, gyakorlatilag viszont kiábrándítóan hosszúnak tűnik.

Pedig mindent elkövettek annak érdekében, hogy valamiféle dinamikát kifacsarjanak az autóból. Mindegyik fokozat nagyon rövid, így ötödikben 130-nél 4100 körül jár a fordulatszámmérő. Ám a gyakori pörgetéssel sem érünk el semmit, nyomaték vagy teljesítmény a felső fordulatszámtartományban is csak elvétve akad. Cserébe viszont gyönyörű az 1,6-os motor hangja. Amolyan igazi, majdnem hathengeres BMW hang.

Nagyon tudatában kell lennünk annak, hogy csak 316-os BMW-ben ülünk, mivel az agresszív orr és a BMW érzés átjárja az elvakult vezetőt, és felelőtlenül belemegy mindenféle versenyekbe, aminek a vége legtöbbször csúfos vereség. Versenybe belemenni szigorúan tilos, vagy rendkívül körültekintően kell megválasztani az ellenfelet. Kispolszki, régi Skoda jöhet, 1200-es Zsiguli fenntartásokkal, kockalámpás kizárva.

Be kell látni, hogy a 316-os BMW ennyit tud, és akkor nem lesz baj. Pörgetni sem kell a motort, és akkor a fogyasztás is nagyon alacsony. Városban alulról súrolja a 10 litert (ez is kedvező), országúton viszont, kíméletes üzemben 7,1 literes fogyasztást regisztráltunk. Igaz, ekkor nem használtuk ki a motor szerény képességeit, és 2500 fölé csak elvétve tereltük a fordulatszámmérőt.

A BMW 316i igazi lendületautó. Ha nagyon sok időnk van, és találunk egy hosszú, vízszintes autópálya szakaszt Németországban, akár a 206 km/órás végsebesség elérésére is van esélyünk. 160 felett a fogyasztás megnő, ilyenkor meghaladja a 10 litert.

A modellfrissítéskor áthangolták a futóművet, amely sportos keménységéből vesztett egy kicsit, de azért az élvezetes vezethetőség maradt a fő szempont. A kormány pontos, közvetlen, a váltókar nagyon precíz, rövid úton jár. Elvileg tehát minden adott az élvezetes autózáshoz, a motort leszámítva. Hegyi szerpentinen felfelé nem nagy öröm autózni, mivel a lendület hamar elfogy.

Kikerülhetetlen kérdés, hogy jár-e bármiféle hátránnyal vagy mások számára előnnyel a hátsókerék-hajtás. A 316-os szériában kap kipörgésgátlót, ami legfeljebb murván vagy jégen szükséges. Az autó megfaroltatni csak hasonló jellegű úton lehet. Persze ha százzal beveszünk egy derékszögű kanyart, farolni fog, efelől nincs kétség. Kérdés, hogy túléljük-e.

Amúgy a 316-os is igazi BMW. Nagyon kifinomult, minden kezelőszerve tökéletesen működik, a belső térben makulátlan rend uralkodik. A vezető üléshelyzete mintaértékű. A kormány tág tartományban, miden irányba állítható, fogása jó, és kialakítása is tetszetős.

Az első ülések mélyre engedhetők. A váltókar kézre áll, rövid úton mozog és hagyományosan jól kapcsolható. A belső tér szépen burkolt, a kidolgozási minőséget nem érheti kritika, az alkalmazott műanyagok minősége kiváló. Bármit tapintunk is meg, puha műanyaggal találkozunk, de ott is színvonalasak az anyagok, ahova még véletlenül sem nyúlnánk soha.

Az első üléseken nagy a hely, a hátsó üléssorban elfogadható. Egyedül a középen ülő panaszkodhat a széles kardánalagút miatt, valamint azért, hogy ő csak kétpontos övet kap, fejtámlát pedig egyáltalán nem. A szélső utasoknak sem felhőtlen az örömük, mivel a kurblis ablaktekerő kényelmetlen, de ennél nagyobb baj, hogy a műanyag fekete tekerő nem illik a bézs belsőhöz. A csomagtartó átlagos méretű, 440 literes, jól kihasználható. Az igényes, többlengőkaros kerékfelfüggesztés belóg a csomagtérbe, ami kicsit korlátozza a használatot.

A hármas BMW alapmodellje megjelenésben, felszereltségben, kidolgozási minőségben hozza azt, amit egy beugró modelltől elvárnánk. Menetteljesítménye azonban kiábrándító, kíméletes üzemben fogyasztása kedvező. A BMW 316i ára 6 590 000 forint. A két első és két oldalsó légzsák mellett első fejlégzsák is van, széria a kipörgésgátló, az ABS, a központi zár, a elektromos tükörállítás és az első elektromos ablakemelő. A július 31-ig megrendelt 316-os BMW-khez széria még az automatikus légkondicionáló és a metálfényezés is.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Jó választás 600 ezerért, alacsony fogyasztással?

Olvasónk a tipikus átlagautót keresi. Árban a 600-700 ezres sávban, minél alacsonyabb fogyasztással, fenntartási költséggel. ...

"Volt bennem félelem"

1

Hogyan lett kamionversenyző Michelisz Norbert és Wéber Gábor egykori legyőzője? Majd hogyan lett 3 év alatt Európa legjobbja?

Jobb, ha mindenki elfelejti az autót a jövő hétre

4

Vajon mekkora lesz a közlekedési káosz szeptember elsején, amikor a széttúrt Budapestre rászabadul a reggeli-esti, iskolásokat ...

Nem rombolták le a kamionok a Hungaroringet

1987-ben a kamionversenyzés a hungaroringi futammal törte át a vasfüggönyt. A szalámi-paprika-egri bikavér kombó ezúttal is bevált. ...

A magyar pusztában támad fel Ikarus

Béke Antal rozsdából épít álmokat, csapatával Polgár mellett adnak új életet a magyar járműgyártás legendás típusainak.

F1: Hamilton-győzelem, Vettel-katasztrófa

A Mercedes kettőse sima győzelmet aratott a Belga Nagydíjon, Sebastian Vettel dobogós helye azonban az utolsó körben úszott el ...

"Tizenkét rendőr kísért hazáig. Sosem felejtem el"

2

130 ezer ember szurkolt neki élőben, Szíriában Kalasnyikovot fogtak rá, mínusz 42 fokban a fűtés ellenére megfagyott a víz a ...

F1: Hamilton jól elverte Rosberget a belga időmérőn

Lewis Hamilton majdnem fél másodperccel verte Nico Rosberget a Belga Nagydíj időmérőjén. Kimi Räikkönen lerobbant, Sebastian ...

Lányteszt: mit tud az öt csajos dzsip?

12

Összehasonlító tesztünkre egy nőt is elvittünk, hogy kiderüljön: tényleg döntő-e a legjobb szín és a megvilágított sminktükör.

A Gázai övezetben úgy ugrálnak autókon a fiatalok, hogy öröm nézni

Látványos videót készítettek a srácok, akik mozgó autókon nyomják a parkour stílust.


F1: 250 milliós Porschét vett magának a szülinapos Webber

Mark Webber csütörtökön ünnepli a 39. születésnapját, de az ajándékát már szerdán átvette a Porsche zuffenhauseni központjában.


2
Ha 1,2 milliárdos ajándékot veszel a csajodnak, az szerelem?

Ha 1,2 milliárdos ajándékot veszel a csajodnak, az szerelem?

A 750 lóerős, limitált kiadású Lamborghini nem az a tipikus ajándék, amit életed párjának vennél mondjuk Valentin-napra.


F1: Kvjat bebiztosította a jövőjét a Red Bullnál

Danyiil Kvjatnak nem kell aggódnia, szinte biztos, hogy jövőre is marad a Red Bullnál. A csapatfőnök nem akar változtatni.


Autóipari szabványon dolgozik a Nokia

Egységes járműelektronikai adatátviteli szabvány kialakításán dolgozik a Nokia HERE a hálózatra kapcsolt járművek közötti adatmegosztás ...


F1: Chilton is menne az amerikai csapathoz

A Forma-1-ben 2013-14-ben a Marussiánál versenyző Max Chilton szívesen visszatérne a sportágba jövőre beszálló Haasnál, igaz, ...


1
Neppertrükkök: így vegyél használt autót

Neppertrükkök: így vegyél használt autót

Megismételjük a használtautó-vásárlás alapigazságát: kis tévedés százezrekbe, nagy tévedés milliókba fáj. Mit tegyünk, hogy ne ...


Tudod mi az a folyadékütés? Pedig kéne!

A főtengely megállt, mert betámasztott a törött hajtókar. A képeken látszik, ahogy a blokk oldalát is átszúrta.


Minden hatéves srác ilyen tortáról álmodik

Az egy dolog, hogy a figyelmes szülők a rajongott Transformers téma köré szervezték a szülinapot, de amit a torta művelt? Na, ...


F1: A versenyzők Vettelék mellé álltak

A Forma-1-es versenyzők szakszervezete, a GPDA csatlakozott Nico Rosberg és Sebastian Vettel Pirellit illető kritikáihoz, válaszokat ...


2
Bemutatkoztak Budapest új trolijai

Bemutatkoztak Budapest új trolijai

A főváros utoljára több mint 20 éve vásárolt új csuklós trolibuszt, szólót pedig éppen tíz éve. A friss szerzemények tűzpirosak ...


Megvan, hogy mi kell az újautó-vásárlóknak

Az európai autósok körében egyre népszerűbbek azok a félig automatizált technológiák, amelyek a jövő önjáró autóinak építőelemei ...