Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:418.0 Ft
Dízel:423.0 Ft

Teszt: Alfa Spider 3.2 V6 24V - Dzsigoló

Szerző: levél küldés
Dátum: 2003.09.18. 06:56

Az Alfa formatervezőire ritkán lehet bárkitől panaszt hallani, mivel az olaszok egyik legnagyobb erénye vitathatatlanul a dinamikus, szemet gyönyörködtető formák utcára vitele. Ennek iskolapéldája az 1994-ben napvilágot látott Spider is, ami szinte időtlenül tűrte az évek megpróbáltatásait. Most egy komolyabb és látványosabb változást vehetünk észre, ami főként a Spider orr-részét érintette.

A Pininfarina stúdió ismét kifogástalanul dolgozott, mivel fényképen és élőben egyaránt remekül mutat a megújult Spider. Aligha találni olyan embert, aki szimplán szépnek nevezi az autót, jóval gyakoribb a dögös jelző. Az Alfa mostani arculatának megfelelően egy a korábbinál hangsúlyosabb, pajzs alakú hűtőrács pompázik elöl, melyet négy kör alakú fényszóró ölel körül. A lámpatestek a látszat ellenére hagyományos formájúak, mindössze a motorháztetőben kialakított lyukak tévesztik meg az átlag nézelődőt.

A motorháztető ezenkívül a két oldalsó - kerékíveket követő - elemet is magában foglalja, így annak felnyitásával meglehetősen csupaszon fest az autó, ami rendkívül agresszívvá teszi.

Tesztautónkat a Spiderbe rendelhető legnagyobb erőforrással, a 3,2 literes V6-ossal szerelték, amely egyszerűen gyönyörűen mutat a motortérben. A hathengeres benzines mellett még két motorral gördül ki a Spider a gyárból, méghozzá a kétliteres, 150 lóerős Twin Spark-kal és az azonos hengerűrtartalmú, 165 lóerős, közvetlen befecskendezéses benzinmotorral. Ez utóbbinál 75 lóerővel és - 286 newtonméteres nyomatékával - 83 newtonméterrel produkál többet a 24 szelepes hathengeres.

Ekkora teljesítménnyel és nyomatékkal, a hatsebességes kézi váltóval kombinálva, meglehetősen sportos autózásra nyílik lehetőségünk. A motor jól viseli a pörgetést, és az Alfákra jellemző gyönyörű kipufogóhang szinte kívánja is ezt, de alacsony fordulatnál is hihetetlenül nyomatékos a motor. Akár már 30 km/órás sebességnél is kapcsolhatjuk a hatodik fokozatot, ahonnan némi lendületvétel után tisztességes gyorsulásba kezd a Spider.

Persze korántsem erre találták ki az autót, habár a kabriók általában erős hajtépésbe kezdenek nagyobb sebességnél. A Spider utastere meglepően jól védett a széltől, főleg ha a szélfogót is a helyére applikáljuk. Ez utóbbit azonban nemigen használtuk, mivel megakadályozta az elektromos mozgatású tető záródását. Miután feltártuk a hiba okát, a háló szépen bekerült a csomagtartóba, ahol jókora helyet elfoglalt a pótkerék nélküli, 147 literes csomagtérből. A pótkereket egy defektjavító készlet és egy akkumulátorra köthető kompresszor helyettesítette.

A tető nyitása az ablakkerettől való eloldással kezdődik, a zárás pedig értelemszerűen ezzel végződik. A kézifék mellett, a két ülés között található a tetőmozgató gomb, melynek folyamatos nyomásával érhető el a kívánt eredmény, üres sebességfokozatba kapcsolva és a kézifék behúzása mellett. Az sem javította a tető megítélését, hogy egy nyár végi kiadós esőben álló helyzetben a lábunkra csöpögött a víz az utastérben.

Főként nyitottan használtuk a Spidert, de azért csukott tetővel sem mutatkoztak rajtunk a klausztrofóbia jelei. A kis kesztyűtartón és a könyöklőben található rekeszen kívül az ülések mögött találunk egy hálóból kialakított zsebet, mely a papírfecnik mellett vékonyabb tárgyak elhelyezésére szolgál.

A két ülés mögött egy viszonylag nagy, zárható fedelű teret is találunk, ahová két hátizsákot is elhelyezhetünk, így a csomagtartóval együtt már egész tágas tér áll rendelkezésre pakolási célokra. A bőr és alumínium uralta belsőt egyedül a kissé nagyra sikerült kormány rondítja el, ami még a vezethetőséget is jócskán rontja.

A kényelmes üléspozíció megkívánná, hogy jóval közelebb állíthassuk magunkhoz a kormányt. Így ha a lábunk megfelelő távolságban van a pedáloktól, akkor csak nyújtott kézzel érjük el a kormányt. Ha a lábtérből engedünk, akkor a kormány és az ülés közötti kis távolság és a kemény középkonzol széle okozhat bosszúságot.

Ennek ellenére mindig szívesen ültünk a volán mögé és hagytuk, hogy a lóerők rabul ejtsenek bennünket. A hatsebességes kézi váltó kapcsolása nem sikeredett tökéletesre. Középhosszú úton jár a kar, a fokozatok nem túlságosan behatároltak és gyors váltásnál sikerül néha megrecsegtetni a szerkezetet. A motorral viszont tökéletes összhangban áll a váltó és a gyors kapcsolások mellett, kis fordulatszám mellett nyomatékból is kellemesen autózhatunk.

Országúti fogyasztásra 10 liter körüli értéket ad meg a gyár, ami igen kedvezőnek tűnik a 19,9 literes városihoz képest. Nagyra értékeljük, hogy a gyár nem titkolja el a mértéktelen benzinfogyasztást, ám nekünk inkább 23-24 liter körüli értéket sikerült produkálnunk, bár az is igaz, hogy nem tettünk tojást a gázpedál alá.

Lévén, hogy a Spider első kerekei viszik át a talajra 240 lóerős teljesítményt, nem csodálkoztunk, hogy kanyarból kigyorsításkor jobb két kézzel tartani a kormányt. Ennek ellenére a hajtás jelesen vizsgázott, nem éreztük komolyabb jelét annak, hogy ne tudna megbirkózni az autó a lóerőkkel. A kabrió felépítésből adódó merevítések miatt majdnem 1,5 tonnát nyom a Spider, ami masszív kinézetéhez képest nem is tűnik soknak.

A menetteljesítményekre sem lehet panasz, mivel meglehetős könnyedséggel száguldozhatunk az autóval akár 240 km/órás sebességgel is. Ezt természetesen csak zárt tetővel próbáltuk. A megengedett autópálya tempó körül kezd jelentősen erősödni a szél okozta hangzavar, és ez a hosszabb utazásokat fárasztóvá teheti.

Nem ez a helyzet azonban a szerpentineken, ahol nem érünk rá ezzel foglalkozni és a beszűrődő motor és kipufogó hangok amúgy is mindenért kárpótolnak bennünket. A kanyarokban rendkívül stabilan viselkedik az autó és kiválóan tűri a terhelésváltásokat is. A kicsinek éppen nem nevezhető motor ellenére, és a sportos vezetési élmények fokozása érdekében enyhe túlkormányozottság jellemző az autóra. A kemény úttartás és sportos viselkedés ellenére, az autó használható maradt még rossz minőségű, kátyús utakon is, ami ritka a sportkabrióktól.

A karosszéria merevsége érzésre átlagosnak tűnik. Kihagyták a motortérből a toronymerevítőt is, ami a szilárdság mellett tovább díszíthette volna a motor környékét. Az ajtók a hagyományos zárszerkezeten kívül egy másik ponton is rögzültek a karosszériához zárt állapotban, ami valószínűleg jótékony hatású az ajtó lógásának megakadályozására.

A Spider amellett, hogy vad élményekben részesít, jó futóművével és viszonylag szélvédett utasterével jól használható a hétköznapokon is. Mindennapi használatából adódó örömérzetünket mindössze a 20 liter feletti városi fogyasztás árnyalja kissé.

Mindezen örömöket nem kevesebb, mint 10 495 000 forintért tapasztalhatjuk meg. Ennyiért megkapjuk a Momo bőrüléseket, az automata légkondicionálót, jár mindenféle elektronika és légzsák, azonban felárat kell fizetnünk az elektromos tetőmozgatásért.
Vezess.hu Top cikkek

Cikk nyomtatása

Kapcsolódó lap.hu oldalak

Szólj hozzá Te is!

A csörlőzés titkai - Hogyan ne csapjuk szét a fejünket?

2

Elakadt a terepjáró? Csörlőzzük ki! De pontosan hogyan is? A drótkötél-csévélés művészete.

Alfa Romeo vásárlás, csak a nosztalgia miatt?

12

Olvasónk a szép emlékek végett szeretne magának egy öreg, olcsó Alfa Romeót, lehetőleg V6-os motorral. Szakértőnk segít választani. ...

F1: Mercedes-uralom, halálos unalom

Az eseménytelen Kínai Nagydíjon a Mercedes újabb kettős győzelmet aratott, Hamilton behúzta idei 3. győzelmét, Rosberg a második. ...

Van autód? Kell az neked?

10

Fiatal, tiszta kocsi áll rendelkezésedre, amikor csak kell. Amikor meg nincs, nem neked ketyeg az értékvesztés, biztosítás, lopásveszély. ...

Van, aki öreg Volvóra vágyik

9

Olvasónk egy igazi kocka-Volvót szeretne garázsában tudni, még hátsókerék-hajtásút, a nyolcvanas évekből. Vajon belevágjon? Szakértőnk ...

Szélkerékért küzd az elektromos autós magyar Don Quijote

37

Girhes ló helyett 30 milliós limitált Teslával és kopottas Revával jár. Saját szélkerékkel maga termelné az áramot elektromos ...

Amerikás Ikarusok

Hazánk közel három évtizeden át ontotta Amerikának az autóbuszokat. A sikerben nagy szerepe volt az Ikarusból kinőtt NABI-nak.

Vége a legolcsóbb magyar autónak

12

2014 a Splash utolsó éve, helyét egy indiai kisautó töltheti be a jövőben. De idén az esztergomi gyár rákészül egy nagyon izgalmas ...

Busz vs. teherautó. Mi történt utána?

7

Másként emlékezett a balesetre a buszsofőr, a teherautó vezetője, de még az utasok is.

1
Lányok, titeket meg lehetne fűzni ezzel?

Lányok, titeket meg lehetne fűzni ezzel?

Új körömlakk-sorozatot mutatnak be Amerikában, amit az 50 éves Ford Mustang ihletett.


A nap képe - Ross Brawn köszönti a lapátra tett Ferrari főnököt

Ross Brawn a visszavonult csapatfőnökök csodavilágában várja a Ferrari csapat lapátra tett vezetőjét, igaz csak egy karikatúrán ...


1
Őrült közúti káosz, ami mégis működik

Őrült közúti káosz, ami mégis működik

Itt a négy irányból érkező tömeget nem irányítja közlekedési lámpa, rendőr, csak a vakszerencse.


F1: Maldonado, a balesetek királya

Sokan úgy vélik Pastor Maldonado csak a hazájából érkező szponzori pénzeknek köszönheti helyét a Lotus csapatnál


Új appal rendelhetünk taxit a fővárosban

Telefonon követhetjük, hol jár a taxi, amit hívtunk. Tiszta scifi.


Budapesten nyílt a világ első MINI bárja

A közelmúltban hivatalosan is megnyílt a világ első MINI bárja, a brit kisautó által inspirált MINI BAR BUDAPEST.


F1: Tisztogatás a Ferrarinál

Stefano Domenicali nem az egyetlen áldozat a Ferrarinál, a csapat alapos átszervezésbe kezd annak érdekében, hogy újra futamgyőzelmekért ...


Kapkodtak az autógumikért Európában

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének adatai szerint az ágazat az idei év első negyedévében kétszámjegyű növekedést ...


4
Karbantartási művészet a BKV-nál

Karbantartási művészet a BKV-nál

Hogy mire rá nem érnek a karbantartók a buszgarázsban!


F1: Vettel ezt még megszívhatja

Mika Häkkinen úgy érzi, hogy Sebastian Vettel átlépett egy bizonyos határt, amikor nem engedelmeskedett elsőre a Red Bull utasításának ...


Retró luxusautó 180 millióért

Az egykori pártállami limuzinok gyártója immár magánembereknek is szállít. Kína legújabb luxuscikke hazai termék, úgy néz ki, ...


F1: A Mercedes nem akar mindig nyerni

Furcsa nyilatkozatot tett Niki Lauda, olyat mondott, amit Forma-1-es csapatoknál nem nagyon szoktak. Lepasszolna néhány győzelmet ...