Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:417.0 Ft
Dízel:421.0 Ft

Januártól jönnek az elektromos autók

Vezettük: Peugeot iOn villanyautó

Szerző: levél küldés
Dátum: 2010.09.15. 10:00
Megapoliszba elektromos autó

Peugeot iOn Januártól jönnek az elektromos autók
Balra a normál, jobbra a háromfázisú áramos gyorstöltőn táplálkozik az iOn

Jönnek az elektromos autók. Még nagyon drágák, de erősek, csendesek, a mai áramárakon potom pénzből újratölthetőek és főleg nem pöfékelnek az orrunk alá. Nekik kedvez az olajkészletek végessége, a helyi környezetszennyezés és a megavárosok kialakulása, ahol az emberek élete a lakó- és irodaparkokba koncentrálódik - legalábbis a Frost & Sullivan vaskos tanulmánya szerint.

Itthon a Peugeot lesz az első márka, amely igazi, sorozatgyártású és komolyan vehető elektromos autót kínál, mert a REVA villanyautócska egy vicc. A 2011. januárjában érkező iOnt a Peugeot az első új generációs villanyautójának hívja, mert 1995-től, a 106 és a Partner elektromos verzióval már számottevő mennyiségben gyártottak elektromos autót.

Japán alapok, hátsókerék-hajtás

Peugeot iOn Januártól jönnek az elektromos autók
Az iOn alapját adó Mitsubishi i az egyetlen japán belpiacos kei car, amely hivatalosan kapható Európában, Angliában

Az iOn gyakorlatilag egy Mitsubishi i-MIEV. Az alapját adó Mitsubishi i egy japán szabvány szerinti kei car, létezik benzines és elektromos hajtással is.

Ez a páratlanul érdekes autó nemcsak ránézésre tűnik megnyújtott smart fortwonak, felépítése is hasonló: farmotoros és hátsókerék-hajtású!

Belül a mókás, mackóbuksira emlékeztető műszerek dacára sem fognék gyanút: ez egy japán kisautó, csak automata váltóval. Ám a P-R-N-D állású kar egy üzemmód-kapcsoló, az iOnnak nincs is sebességváltója.

Az áram nem a konnektorból jön

Peugeot iOn Januártól jönnek az elektromos autók
Nem ördöngősség a gyorstöltő kezelése, de háromfázisú áram, 380 V kell hozzá, ami hiányzik a háztartásokból

Németországban, Kínában és mindenütt, ahol sok a szénerőmű, az elektromos autók szén-dioxid emissziója nem jobb egy dízel kisautóénál. Az auto motor und sport mérései szerint 125 g/km körül lenne az iOn, míg egy városban is nagyjából öt litert fogyasztó dízel Thalia értéke kilométerenként 130 gramm körül van, ha csak a CO2-t nézzük.

Dőreség azonban ennyire primitív egyenletekkel leírni a villanyautókat, mert például a magyar áramtermelés, benne Paks 37 százalék körüli részesedésével máris jobb CO2-mérleget jelent. Ráadásul a szén-dioxid fent a légkörben csúnyán befűt nekünk, de az sem mindegy, a káros anyagokból az autó mit pörköl közvetlenül az orrunk alá. Az erőművek szennyezésének sem örülünk, de zéró helyi károsanyag-kibocsátásukkal a villanyautók pont oda nem büdösítenek, ahol dolgozunk, fröccsözünk, babakocsit tolunk.


Peugeot iOn Januártól jönnek az elektromos autók
A nagy tömb az elektromos motor, tőle balra az erőátvitel látszik. A mögötte lévő differenciálműből jön ki a jobb oldali féltengely

Váltó azért nincs, mert minek: a villanymotor azonnal teljes erővel húz, nem kell pörgetni ahhoz, hogy erőre kapjon, ami miatt a sebességváltóra szükség van a többi autóban.

Megkapó csendben

Megszokni csak az orrtolást kell: a stabil, a padlóban lévő akkuk miatt mély súlypontú autó a vékony első gumikon kifelé radírozik az ívről, ami nem veszélyes, a széria ESP korrigálja.

Kikapcsolt menetstabilizálóval murván még kicsiket farolni is tud az autó, hóban nagy élmény lehet a hátul hajtó iOnnal autózni.

Peugeot iOn Januártól jönnek az elektromos autók
Lenyűgöző a helykihasználás: elöl és hátul is elférnek langaléták

Óra szerint 70 és 132 között suhantunk a jólét békéjét sugárzó, virágdíszes, megkapóan szép falvak és kisvárosok között Párizs közelében. Meglepő a kényelem, a futómű mindenen finoman átlép, lágy hangolását a dülöngélés is igazolja.

Belül semmi motorhang, egyedül a szélzaj jelenik meg 100 körüli tempónál, mintha kint bekapcsoltak volna egy hajszárítót. Az iOn különös diszkrécióval száguld, országúton is hangtalanul illant el mellettünk. Nem ártana ebbe is egy városi tempónál bekapcsolható hanggenerátor, amilyen a Leafé.

Ideális esetben 150 km

Peugeot iOn Januártól jönnek az elektromos autók
Kilowattóránként 45 forinttal számolva száz km kijön nem egészen két liter benzin árából. A magas olajár jó a villanyautóknak

A Peugeot a Mitsubishivel javította az áramfelhasználás hatásfokát, így az európai szabvány szerint az iOn 150 kilométert tud megtenni, hangsúlyozottan kíméletes vezetéssel.

Egy villanyautó hatótávolságát nem nehezebb megfelezni, mint a szabványos átlag dupláját kitaposni egy normál autóból, csak máshogy kell nekifogni.

A gyakori, erős gyorsítás és főleg a tartósan gyors utazás itt is hatásos, de a megtehető kilométerek majdnem fele rámehet a kényelmünkre.

Sokba kerül a légkondi és a fűtés

Peugeot iOn Januártól jönnek az elektromos autók
Igazi, komolyan vehető autóban éreztük magunkat. Az autó rendkívül halk, semmi nem zavarja a telefonálást vagy a zenehallgatást

A Peugeot adatai szerint a légkondicionálás 5-25 százalékkal csökkenti a hatótávolságot, a fűtés 5-45 százalékot vehet le, a végsebességhez közeli, 115-ös egyenletes utazás is megfelezi az elméleti 150 kilométert.

Mi nem bíztuk a véletlenre: bekapcsolt légkondival, maximumra tekert fűtéssel, a katlan miatt lehúzott ablakkal gyorsítottunk állandóan, többször megfutva a 130 km/órás, leszabályozott végsebességet.

Ebben a hülyegyerek-üzemmódban is elment az autó 62 kilométert úgy, hogy még nem állt át energiatakarékos módba. Ilyenkor a vezérlés korlátozza a teljesítményt a hatótáv érdekében, de a Mitsubishi i-MIEV-vel szemben itt nincs külön takarékos, normál és sportos üzemmód.
Megvenni túl drága volna

Peugeot iOn Januártól jönnek az elektromos autók
Legalább tízmillió forintba kerülne, de nem megvenni, hanem lízingelni lehet majd

Európában az autóval naponta megtett utak 90 százalékban rövidebbek 60 kilométernél, ezért városi és elővárosi forgalomba az iOn még farkasordító, akkugyilkos hidegben is megfelel.

Az új technika új felállást jelent az autó értékesítésében is.

Az akkuk rizikója a gyártóé

Bár az autónak van ára (35 ezer eurós, azaz 9,8 milliós összeget sikerült kipréselni a gyári emberekből), de a kocsit nem lehet megvásárolni, csak lízingleni, havonta nagyjából 500 euróért.

Mit ad a magyar állam?

Peugeot iOn Januártól jönnek az elektromos autók
Itthon kevés az ösztönző a kevésbé környezetszennyező autók elterjedésére

Nagyban függ az elektromos autók elterjedése attól, kezdetben mekkora állami-önkormányzati támogatás jár megvásárlásukhoz. Franciaország például 5000 eurós kedvezményt biztosít, Hollandiában pedig az állam és Amszterdam városának közös támogatásával akár 23 ezer euróval olcsóbban juthat villanyautóhoz a szerencsés amszterdami lakos.

Itthon a regadóban élvez engedményt az elektromos hajtás. A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvényben egységesen 190 000 forintos tétel szerepel az "elektromos meghajtású, illetőleg hybrid (elektromos és Otto-, vagy elektromos és dízelmotoros) hajtású" személygépkocsikra, de még várjuk a Nemzetgazdasági Minisztérium és a környezetvédelmi államtitkárság válaszait az esetleges ösztönzőkről.

Sajnos az első villanyautókkal a regadókedvezményen nem sokat fog a vevő. Az iOn alapját adó, sima benzinmotoros Mitsubishi i esetében 250 ezer Ft lenne az adótétel, a Nissan Leaf használati értékét nyújtó Mégane 1,5 dCi után 361 000 forint fizetendő. Tízmillió körüli áraknál a regisztrációs adón megtakarítható pár százezer forint aligha tétel. Többet jelentene például az áfa elengedése, hozzá az ingyenes parkolás fizető övezetekben, esetleg a buszsávok legális használata és persze egy működőképes gyorstöltő-hálózat bevásárlóközpontokban, közintézményekben. Budapest első gyorstöltő-állomását a jövő héten avatja fel az ELMÜ Budapesten.







Ebben az összegben az évente egyszer vagy 20 ezer kilométerenként esedékes karbantartás is benne van, öt év alatt ötvenezer kilométeres használatra vonatkozik, de aki akar, szerződhet magasabb futásteljesítményre is.

Tartós bérlettel az akkumulátorral kapcsolatos rizikót a gyártó viseli, ami jó, mert az akku messze ez az autó legdrágább egysége. A hasonló kapacitású lítium-ion akksitömbök árát 2,5-3 millió forintra becsülik a nálam okosabbak.

Lassan jön az új világ

Az iOnból nézve bármilyen mai autó, még egy nyolchengeres Audi S5 kabrió is rémesen avítt.

Az iOn egy új világ autója, egy olyan világé, amelyben kisebb a légszennyezés, csekélyebb a zajártalom, de autózásról egyre kevésbé lesz szó.

Addig azért eltelik még pár évtized: a mostani előrejelzések szerint 2020-ra csupán tíz százalék lesz a hibrid és mindössze 4-5 százalék a villanyautók részesedése Európában az újautó-eladásokból.

Ennek egyszerű oka van, a kőolajba rengeteg energia szorult.

Egy villanyautó negyed tonna lítium-ion akkumulátorral annyit megy el, mint 10-12 liter benzinnel. Amíg a kőolaj elérhető és - az adókat levonva - ennyire olcsó, a belső égésű motor marad az úr.

Cikk nyomtatása

31 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Kapcsolódó lap.hu oldalak

comment31 hozzászólás

nevezess - 2010.09.28   18:26

Akkumlátoros: A Volt-nak 41000 USD a listaara az USA-ban. Ebbol 7500 USD-t visszakap a tulajdondos szovettsegi tamogatas formajaban es ezen felul meg bizonyos allamok plusz kedvezmenyeket adnak (pl. Kaliforniaban 5000 USD allami tamogatas). Ilyen modon akar 28500 USD-ert is hozzajuthat valaki, ha szerencses helyen lakik, ez pedig mai arfolyamon atszamitva kb. 5,8 - 6 millio Ft.
Persze, minden gyartonak az az erdeke, de nem tudjak lenyegesen alacsonyabb aron adni. Jelenleg meg litium fronton nincs tomeggyartas es verseny sem a gepjarmuvekbe meghajtasi cellal gyartott akkumulatorok piacan, igy aztan csillagaszatiak az arak. Ez a helyzet kb. 2 even belul meg fog valtozni.
A kinaiak lehet hogy a legolcsobbak, de hogy a legjobbak lennenek azt ketlem. A nagy tervekkel indulo BYD gyar csunyan bebukott az elektromos es plugin hibrid autoival, csak az elenyeszo toredeket tudtak eladni annak mint amit terveztek. Ebben persze tobb tenyezo is szerepett jatszott, de a gyenge minoseg es a megbizhatatlan konstrukcio is benne volt.

Akkumlátoros - 2010.09.18   09:47

nevezess
Jó pár éve hallotam először a Voltról, de már elkezdték a gyártást, igaz 7,5- 8.5 mill be kerül amerikában, de 8 év garit adnak az aksira és a hajtásláncra.
Litium aksin vitatkozni nincs értelme, minden gyártónak az lenne az érdeke, hogy minnél olcsóbb és jobbat csináljanak. Sajnos ebben is a kinaiak a legolcsóbbak és a legjobbak. Ha valóban 6mill egy olyan akku az akkor már nevetséges, mert még a legolcsóbb kinai is megfizethetetlenül drága.

v_holiday - 2010.09.17   16:21

Nevezess!
Hol vannak az ígért tanulmányok? Idejársz hazudozni?
Elkeserítő vagy.

loach - 2010.09.17   11:19

Nem tudom, miért vitatkoztok. A legtöbb autógyár má rmegmondta, hogy ezek az akkuk csak átmenetileg használhatóak, a jövőt vmi más, erősebb, jobb és könnyebb aksival képzelik el....Remélem tényleg sikerül kitalálni vmit...Végül is ha belegondolok, hogy az elmúlt 20 évben mennyit fejlődött a technika, akkor nem elképzelhetetlen a dolog....

nevezess - 2010.09.17   00:56

Akkumlátoros: Az az alpesi tej hasonlat nem egeszen allja meg a helyet. Tobb mint 30 fele, mukodeseben es a felhasznalt anyagok tekinteteben tobbe-kevesbbe kulonbozo litium alapu akkumulatortipus letezik vagy all(t) fejlesztes alatt. Ezek kozul egyesek - mint pl. a nanotechnologias litium-titanat elektrodu, meg a szokasosnal is csillagaszatibb aruak, mig a litium-vas-foszfat alapuak joval olcsobbak, a hagyomanyos litium-kobalt-oxid-osak meg a tomegtermeles miatt a legolcsobbak. A legolcsobb es a legdragabb kozott oriasi kulonbsegek vannak. Ha kereskedessel foglalkozol akkor az egzotikusabbakkal nem is talalkozhattal.
Az eros tulzas, hogy a Volt-ban a soros hibrid hajtaslanc regota mukodik. 2008 vegen kaptak meg az elso tesztakkumulatorokat, es 2009 kozepen gurult ki a tesztpalyara az elso tesztauto. A forgalmazasa meg most november 11-en fog kezdodni. Raadasul a soros hibridnek jonehany hatranyos tulajdonsaga van a Toyota soros-parhuzamos elrendezesehez kepest (sokkal magasabb ár, alacsonyabb hatásfok).

kurbli és minek olvasol? Az ilyen v_holiday szintű primitív trollok amúgy sem képesek erre, kar eljatszanod, hogy barmit is ertenel belole.

További 26 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

F1: Miért szeretjük a Magyar Nagydíjat?

4

Videók: Räikkönen repül, Alonso alázza Schumachert, de van itt esős autótörős összefoglaló is - szubjektív válogatás a Hungaroring ...

Manipulálják a Forma-1-et!

Időzítetten elromló autók, Rogán hálószobája, és közös bulik Laudával.

F1: A Magyar Nagydíj legdurvább balesetei

133

A 29. Magyar Nagydíjra készülve csokorba gyűjtöttük a neten fellelhető legemlékezetesebb eseteket!

Vége a szürke, fekete autóknak!

Mennyi időt és pénzt öl egy autóipari szereplő a festékek fejlesztésébe? A BASF megmutatta: többet, mint gondoltuk!

F1: Ki mit tud Magyarországon?

35

Elsőségek és rekordok a Hungaroringen - összeállítás az elmúlt 28 év Magyar Nagydíjainak kiemelkedő eredményiből, legyen szó ...

Vezettük a dízelmotorok jövőjét

10

Vezettük az első TDI-motoros Audit, egy 25 éves 100-ast, 48800 kilométerrel. És vezettük a még csak alig létező jövő TDI-jét ...

F1: Minden, amit a Hungaroringről tudni kell

5

A hétvégén immár 29. alkalommal rendezik meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroringen. Történeti áttekintés, pályaadatok, ...

F1: Rosberg győzött, Hamilton 17 helyet javított

Nico Rosberg Hockenheimben lazán nyerte a Német Nagydíjat, Valtteri Bottas a 2. helyet hozta a Williamsnek, Lewis Hamilton pedig ...

A magyar teherautó-gyártás virágkora

1

Egykoron mindennapi életünk szerves részei voltak, mára már közlekedéstörténeti ritkaságoknak számítanak.

F1: Alonso a tömeggel szelfizett a Hungaroringen

Pályabejárás, garázsrendezés, találkozás a szurkolókkal - több tucatnyi fotó a hétvégi Magyar Nagydíj nulladik, csütörtöki napjáról. ...


F1: Ricciardo és Bottas látványos csatája

A mai mezőnyben kiemelkedően teljesítő Red Bull- és Williams-pilóta már itt, a Formula Renault szériában is megmutatta, hogy ...


Kisbabára tolatott egy autó, rémisztő felvétel!

Négykézláb mászott be a baba a tolató autó alá, óriási szerencséje volt a kicsinek.


Mogyoród felkészült a Forma-1-es rohamra

Akár százezren is érkezhetnek egyetlen napon a Forma-1-es Magyar Nagydíj programjaira Mogyoródra, a vendégek fogadása számos ...


F1: A pilóták imádják hazánkat

A Magyar Nagydíj több pilóta számára kedves helyszín, és nem csak a kihívást jelentő pálya miatt!


Izmokat növeszt a Nissan kisautója

Műszaki adatokat még nem közöltek, de a látvány magáért beszél: az ősztől kapható Note Nismo izgalmas jószágnak ígérkezik.


Kicsinálták a GM-et a visszahívások

Jelentősen, 85 százalékkal zuhant a General Motors második negyedévi profitja a milliós autóvisszahívások miatt.


1
Fiatalos, kívánatos Toyota. Van ilyen?

Fiatalos, kívánatos Toyota. Van ilyen?

Meghallgatva a vásárlók, a Toyota kereskedések és az újságírók visszajelzéseit, befogták a satupadba a Toyota Yarist és elkezdték ...


F1: Viharos Magyar Nagydíj jöhet

Az előrejelzések szerint a szokásosnál kicsit enyhébb idő, a vasárnapi versenyen pedig zivatar, felhőszakadás is lehet a Magyar ...


3,4 litert fogyaszt az új Porsche szabadidőjármű!

Jobb menetteljesítmények, kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás, látványosabb formaterv: bemutatkozott a felfrissített, PHEV hajtáslánccal ...


F1: Lemásolnák Monacót a Hungaroringen

Története első pontszerzését Monacóban ünnepelte a Marussia, a naptár második leglassabb pályáján ismételne a csapat.


Villeneuve: Az F1 ma már csak legózás!

Jacques Villeneuve-nek lesújtó véleménye van a Forma-1 jelenlegi helyzetéről, a kanadai szerint egyetlen igazi hős sincs a mezőnyben. ...