Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:420.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó

Teszt: Vectrix VX1

Szerző: levél küldés
Fotók: vezess.hu,
Dátum: 2009.12.22. 07:55
Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Mint a Lopakodó bombázó

Amíg a nagyok, a Honda, Suzuki, Yamaha be nem szállnak a versenybe, az elektromos motorkerékpár intézménye bizonyára hasonlóan kialakulatlan marad, mint az elektromos autóé. Gondolnánk. De ez nem igaz. Mert van egy elektromos robogó (új értelmet nyer a "villanymotor" kifejezés), ami már-már hihetetlenül kiforrott és jó. A Vectrix.

A másfél éves tesztmotor kapott hideget-meleget bőven; gyakorlatilag az összes magyar motoros magazinnál kipróbálták már, mire rájöttünk, hogy egy autós újságnál is lehet keresnivalója. Hiszen manapság a hétköznapi autózás irodalmának jelentős része arról szól, hogy ha lehet, ne autózzunk. Hanem közlekedjünk alternatív módon.

A Vectrix háttere
1996-ban, Amerikában, a Connecticut állambéli Rhode Islanden alapították a céget, Massachusettsben van a tervező-fejlesztő központ, Londonból irányítják a sajtó- és pénzügyeket, Lengyelországban van maga a gyártás. Hű de bonyolult.

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Gondolnák, hogy elektromos?

Ötven kilométerre lakom a szerkesztőségtől, napi egy óra az út - ha nincs nagyobb dugó. Volt egy robogóm is, egy 400-as Burgman, amit nemrég adtam el egy öregebb de nagyobb motor kedvéért.

Jó időben ezzel jártam mnkába, de az se evett kevesebbet 4,2 liternél százon.

A kocsi pedig 5-10 liter üzemanyag körülbelül (attól függ, milyen autót nyúzok épp), vagyis úgy 12-25 kiló minden nap a Sátány Mérgéből, a gyűlöletes céókettőből. Kiválthatja-e ezt a Vectrix?

Tudjuk, nem csak a benzin, az áram is szennyez
Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
230 voltot iszik

Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy ha valami árammal megy, a jelenlegi energiaipari felállásban az is többnyire CO2-kibocsátással jár, áttételesen. De ha majd ellepi az országot a szélkerék, mégis felépül a dunai erőmű és lefedjük napcellával az elsivatagosodott Alföldet, akkor ez a gond megoldódik. És a villanyt az Otto és dízel-motorokba nem lehet beletölteni, az akkukba meg igen, szóval az elektromos közlekedés jelenlegi visszásságairól itt most nem indítanék vitát.

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Éles, harapós, agresszív

Első nekifutásra nem sikerült megtudnom, jó-e az én céljaimra a Vectrix. Már sötétben vettem át a robogót, aztán annyira élveztem a műszerfal szép fényeit, az izgalmas süvítést - mert egy elektromos járműnek igenis lehet jó hangja -, a könnyed kezelhetőséget és a visszatöltéssel való lassítást fékezés helyett, hogy szégyenszemre eltévedtem, és az 1-es helyett a 6-os úton találtam magam. Ekkor még vagy 40 kilométerre voltam a házunktól, a fedélzeti számítógép pedig olyan húsz kilométerre elég tartalékot mutatott, tehát visszafordultam és kocsival mentem haza.

De másnap aztán tényleg nekivágtam. Az első pár kilométeren nem volt semmi gond, a hideg dacára 55-60 kilométert írt ki a számítógép. (A Vectrix úgy becsüli meg a még megtehető távolságot, hogy átlagol az utolsó perc teljesítményigényéből.)

A városi forgalomban finoman gyorsítva, hosszú kigurulásokkal, az üzemi féket alig-alig használva a villanyrobogó jóval kevesebbet fogyaszt, mint nagy tempónál a levegőt hasítva az országúton. Amint kiértem a városból és beállítottam a 80-90-es túratempóra, gyors tempóban kezdett visszaszámlálni a műszer.

Milyen vezetni?
A Vectrix kezelése senkinek nem okoz gondot, aki elboldogul egy robogóval. Nehéz ugyan, mint a fene, de annyira alacsonyan van a súlypontja, hogy sokkal könnyebb manőverezni vele a legtöbb motornál.

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Három óra

Hogy a gázkart visszafelé forgatva erőteljes motorfék-hatás lép fel (ilyenkor tölti vissza az akkuba a fékezés energiáját a motor), nemhogy könnyen megszokható, de később más motorokon kifejezetten hiányzott. Még ennél is jobban hiányzott, hogy ha az álló motoron forgatom vissza a gázkart, a Vectrix tolatni kezd. Mit nem adnék érte, ha a saját motoromon se kéne többet remegő lábbal manőverezni egy-egy meredekebb kocsibeállóban forgolódva!

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
A gázkart tolva lassít, vagy tolat

Különben minden, ami egy nagyrobogóban jó kell legyen, a Vectrixen jó: jól adagolhatók és hatásosak az üzemi fékek, a kis kerekek dacára komfortos a futómű, elég nagy a tükör, kényelmes az üléshelyzet, tágas a csomagtartó a nyereg alatt, jó helyen vannak a kapcsolók. Sok nagynevű gyártó több százszoros példányban gyártott szériamotorja megirigyelhetné a Vectrix összerakottságát.

Országúton, sztrádán persze lassú - ez van, a 100-ra limitált végsebesség egyelőre nem engedi felvenni a versenyt a benzines motorosokkal. Városban viszont mindig a Vectrix van elöl, félelmetesen jól gyorsul.

Csak egy dologra kell nagyon vigyázni: vizes úton a fehér csíkokon szokatlanul könnyen meg-meg csúszik a hátsó kerék, akár gyorsításkor, akár lassításkor. Pedig érezhetően nagyon gondosan állították be a teljes gázadásra szép lassan kicsúcsosodó nyomatékleadási görbét a programozók.

Herceghalomnál már kezdtem aggódni, Bicskén pedig úgy gondoltam, nem kockáztatok. Amikor a hátralévő 15 kilométerre már csak hatot mutatott a műszer, begurultam egy MOL-kúthoz, és rákéredzkedtem egy konnektorra. (Tényleg: mi a fenének egy benzinkút shopjának épületén kívül négy darab esőálló konnektor? Lehet, hogy a MOL már tud valamit a jövőről?)

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Egy sisak befér

Negyedóra alatt magamba szívtam egy teát, a Vectrix meg annyi áramot, amivel kényelmesen hazaértem. Aztán persze a kíváncsiság kedvéért addig gurulgattam fel-alá, amíg teljesen le nem merült a motor. Ilyenkor az történik, hogy 2-3 tartalékkilométernél kigyullad a piros lámpa, ami pont olyan, mint az autókon a töltésjelző műszer.

Még 0 kilométer jelzésnél is el lehet gurulgatni pár percet, de a vég, a teljes kimerülés előtt már csak fele-harmada teljesítményt enged leadni a számítógép. A totális halált nem próbáltam ki, mert 210 kilót tologatni a konnektorig nem volt kedvem.

A garázsban aztán 80%-os szintre két óra, teljes feltöltöttségre saját tapasztalatom szerint 4-5 óra alatt lehet feltölteni a motort. A csatlakozó az ülés alatt pihen egy rövid, másfél méteres kábellel, hosszabbítani viszont csak nagy keresztmetszetű vezetékkel érdemes, az olcsó háztartási elosztó kevés a Vectrix áramfelvételének.

Hány forint egy kilométer Vectrixen?
A nikkel-metálhidrid akkuk kapacitása 3,7 kWh, ez nagyjából pont 50 kilométerre elég. 42 forintjával tehát száz kilométer alig 300 forint, egy BKV-jegy ára.

A motor ára persze magas, másfélszere egy hasonló méretű nagyrobogóénak. Cserébe a karbantartási költség minimális, a gumik, fékek állapotának ellenőrzése mellett egy számítógépes lekérdezéssel megvan az éves időszakos szerviz.

Úgy alakult, hogy visszafelé is tankolnom kellett. Bár a házunktól a szerkesztőségig szinte végig lejt az út, beiktattam egy kis kitérőt, így megint konnektor után kellett néznem. Egyszer csak azon kaptam magam, hogy úgy vadászom a kültéri konnektorokat a Vectrixszel, mint pár éve az ingyen hotspotot a laptoppal, érdekes az analógia.

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Utólag is köszönöm a Suzukinak!

Végül a Suzuki Világnál, Budaörs határában találtam egy 230 voltos csatlakozót, valószínűleg a kerti gépeknek építették ki egy gázóraszekrényben. Rácuppantam, elmentem kávézni egyet és újult erővel gördültünk be a fővárosba pár perc múlva.

Persze az se lenne rossz, ha ingyenes, vagy akár pénzbedobós, netán kártyás gyorstöltő pontok lennének itt-ott. Nyugat-Európában már van ilyenre példa, belvárosi parkolóhelyek mellett, bevásárlóközpontoknál vannak konnektorok - egyelőre ingyen, segítendő a füstmentes közlekedési eszközök terjedését. Nincsenek illúzióim afelől, hogy nálunk számíthatunk-e ilyesmire belátható időn belül.

Lesz-e nekem elektromos robogóm?

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Egy nagy motor a hátsó agyon

Két dolog valamelyikének kell ahhoz bekövetkezni, hogy Vectrixre cseréljem öreg Yamaha TDM-emet. Vagy közelebb költözünk Budapesthez 15-20 kilométerrel, vagy ugyanekkora, nagy biztonsággal rendelkezésre álló hatótáv-növekedést ér el a gyártó.

Addig sajnos számomra marad a benzin és gázolaj elégetése. Hiába jó érzés, amikor felvonyít a villanymotor, és jön a megszakítatlan, váltásokkal nem szétszabdalt gyorsulás füstmentesen - a Vectrix még nem az én motorom.

Mikor lenne az én motorom?
Ha ismert ebédkiszállító vagy motoros futárcég lennék, már csak PR-okokból is azonnal beállítanék a flottámba pár Vectrixet. Ha én lennék a fővárosi Rendőrség, biztos, hogy vectrixes motorosrendőröket üzemeltetnék a város határain belül. Ha rugalmas, modern bármilyen vállalat lennék, több A-s jogsival rendelkező munkatárssal, tuti beállítané egy pool-Vectrixet a flottába, hogy a városon belüli rohangászást azzal intézze a cég kulcsos Mondeo vagy Passat helyett.

És ha nagyvárosban élnék és volna kétmillióm (7495 euró, azaz kábé egymillió forint a magyar ára) helyben rohangászós motorra, akkor sem gondolkodnék sokat.

Cikk nyomtatása

5 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment5 hozzászólás

Hawaii- - 2010.01.29   12:49

"Apa, kezdődik!"
Na, már élelmes emberek meg is valósították szivargyújtóba dugható kiegészítő formájában. Egyelőre külön kapható V8-at és V10-et imitáló változatban.
Biztos vagyok benne, hogy elektromos autóknál széria lesz és csengőhang szerűen lehet majd cserélgetni, letölteni a tetszőleges hangmintát. :)
http://www.gizmag.com/soundracer-v8-video-review/14019/

Hawaii- - 2009.12.22   18:11

Csege7: Meggyőző érv, teljesen igazad van! Hisz mint tudjuk, ma még nem tart ott a tudomány, hogy tetszőleges hangot kölcsönözzünk az elektromos járműveknek és a videójátékokban is valódi belsőégésű motorok szolgáltatják a hangeffekteket (csak ügyesen rejtették el azokat).

G-Shock - 2009.12.22   17:02

Nem tudom. Szerintem azért abban tényleg egyet érthetünk, hogy több benne a ráció mint az elektromos, konnektoros autókban:) Városban ennek lenne értelme, de Rácz Tamásnak igaza van a hatótávot illetően. Mindenesetre sztem könnyebb ebben ezt kivitelezni. Nekem tetszik, bár ez már tényleg szubjektív.

Csege7 - 2009.12.22   10:07

50km feletti hatótáv... Hűű, most hanyatt estem. Tudom, hogy egy környezetszennyező bunkó vagyok, de ameddig lehet, maradok a jól bevált üzemanyagnál. Nincs párja a hangnak, mint amikor beröffentem a 750-es Hondát! Felőlem zümmöghetnek elektromos szarokkal, amíg van benya, és van rá pénzem, avval megyek!

Mini Cooper S - 2009.12.22   08:55

tetszik nagyon. Azt pedig gondoltam hogy sokkal jobb mint egyes elektromos autók (itt most arra gondolok, hogy egy Mini E jobban tetszik mint ez), mert sokkal könnyebb náluk, és áramvonalasabbak is

Szólj hozzá Te is!

87 ezerért egy Astra?

8

Vagy inkább egy jónak mondott BMW 300 ezerért? Tényleg fillérekért árulja a lefoglalt autók egy részét az adóhatóság.

Exkluzív hazai randevú az új Opel Corsával

6

Rendhagyó módon még a világpremier előtt, Magyarországon leplezték le az új Opel Corsa ötödik generációját.

F1: Vettelt az apaság zavarta meg?

A 13-szoros futamgyőztes David Coultharddal a World Series by Renault hungaroringi fordulóján beszélgettünk a boldogságról, Vettelről, ...

Családi program: hamarosan VW-találkozó a Ringen

A VW hazai importőre kirakta az autós újságíróknak a teljes Golf- és Transporter-sort, hogy kicsit megtapasztaljuk a Volkswagen-életérzést ...

Olvasói verdák - Akik valóra váltották álmaikat

4

Amerikai V8 és a ralipályák japán sztárja boxermotorral, valamint a piros Zsiguli tér vissza újra, ezúttal hosszú leírással az ...

Visszatér valaha álmaink Opelje?

3

A legendás német kupé távozása olyan űrt hagyott maga után, amit azóta sem tudott betömni a német autóipar. Igény pedig lenne ...

Kamion előzi a traktort, a kamiont meg egy személyautó

15

A kamionos fékez, a személyautó felborul, súlyos sérüléseket szenved egy család négy tagja. Mire ítéli a bíróság a hibázó édesapát? ...

A közútnál fontosabb a kormánynak a vasút

5

102 oldalas dokumentumban foglalta össze a kormány, hogyan képzeli a magyar közlekedés fejlesztését az elkövetkező 36 évben.

F1: Rosberg megroppant, Hamilton győzött

Az Olasz Nagydíjat Nico Rosberg hibája után Lewis Hamilton nyerte, a dobogóra még Felipe Massa ért fel a Williamsszel. A Ferrari ...

Így kelnek át az oroszok a folyón

A pontonhíd, ami földön érkezik a helyszínre és akár több tankot is elbír egyszerre.


A nap képe - Damon Hill első autójában

Ma ünnepli 54. születésnapját az angol Forma-1-es világbajnok, Damon Hill. Ezzel a képpel köszöntötte őt a McLaren-csapat.


Fiatalon az autósportban sem szép a halál

Mai fejjel felfoghatatlan, hogy ezek a srácok miért, milyen becsvágytól hajtva ültek versenyautóba.


10 motoros, akik előtt le a kalappal

Azt gondolod, hogy a két keréken közlekedők csak száguldoznak és pofátlanul bujkálnak a sorok között? Nagyon tévedsz!


F1: Ennyit változott a motorhang 1987 óta

Elismerésre méltó összeállításban hallhatjuk a Forma-1-es motorhangok változását 1987 és 2014 között. Neked melyik a kedvenced?


Sportkocsi Győrből: Új Audi TT

1998-as bemutatkozásakor az Audi TT igazi dizájnikonná vált. Az azóta eltelt 16 év alatt párszor átdolgozták, de stílusában még ...


4
Kemény leckét kapott a vagánykodó BMW-s

Kemény leckét kapott a vagánykodó BMW-s

A piszok olcsó hármas BMW-k sorra szedik áldozataikat. Most egy lengyel srác tanulta meg örökre, mit is jelent a túlkormányozottság. ...


4
Csökken mindkét üzemanyag ára

Csökken mindkét üzemanyag ára

Árcsökkentésbe kezd a Mol, pénteken mindkét üzemanyag olcsóbb lesz a kutaknál.


F1: Todt szerint hamar véget ér a Ferrari-krízis

Jean Todt szerint a Ferrari jelenleg közel sincs akkora válságban, mint amikor ő csatlakozott a csapathoz két évtizeddel ezelőtt. ...


Zöld rendszámot kaphatnak a villanyautók

Az Európai Mobilitási Hét keretében tartották meg a Magyar Elektromobilitás Napját. Átadták az első elektromos, városüzemeltetési ...


F1: Ráfázik a Merci, ha túlreagálja a belső harcot

Alain Prost szerint a Mercedesnek mostantól fokozott óvatossággal kell beavatkoznia két pilótája világbajnoki harcába.


Nagyon veszik az autókat Európában

Augusztusban már a tizenkettedik egymást követő hónapban emelkedett a forgalomba helyezett új személygépkocsik száma az Európai ...