Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:358.0 Ft
Dízel:350.0 Ft

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó

Teszt: Vectrix VX1

Szerző: levél küldés
Fotók: vezess.hu,
Dátum: 2009.12.22. 07:55
Száz feletti végsebesség, ötven kilométer feletti hatótáv, tágas csomagtartó. A Vectrix tényleg alkalmas arra, hogy vetélytársa legyen egy ingázórobogónak? A tesztmotorozással csak pár héttel előztük meg a havat.
Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Mint a Lopakodó bombázó

Amíg a nagyok, a Honda, Suzuki, Yamaha be nem szállnak a versenybe, az elektromos motorkerékpár intézménye bizonyára hasonlóan kialakulatlan marad, mint az elektromos autóé. Gondolnánk. De ez nem igaz. Mert van egy elektromos robogó (új értelmet nyer a "villanymotor" kifejezés), ami már-már hihetetlenül kiforrott és jó. A Vectrix.

A másfél éves tesztmotor kapott hideget-meleget bőven; gyakorlatilag az összes magyar motoros magazinnál kipróbálták már, mire rájöttünk, hogy egy autós újságnál is lehet keresnivalója. Hiszen manapság a hétköznapi autózás irodalmának jelentős része arról szól, hogy ha lehet, ne autózzunk. Hanem közlekedjünk alternatív módon.

A Vectrix háttere
1996-ban, Amerikában, a Connecticut állambéli Rhode Islanden alapították a céget, Massachusettsben van a tervező-fejlesztő központ, Londonból irányítják a sajtó- és pénzügyeket, Lengyelországban van maga a gyártás. Hű de bonyolult.

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Gondolnák, hogy elektromos?

Ötven kilométerre lakom a szerkesztőségtől, napi egy óra az út - ha nincs nagyobb dugó. Volt egy robogóm is, egy 400-as Burgman, amit nemrég adtam el egy öregebb de nagyobb motor kedvéért.

Jó időben ezzel jártam mnkába, de az se evett kevesebbet 4,2 liternél százon.

A kocsi pedig 5-10 liter üzemanyag körülbelül (attól függ, milyen autót nyúzok épp), vagyis úgy 12-25 kiló minden nap a Sátány Mérgéből, a gyűlöletes céókettőből. Kiválthatja-e ezt a Vectrix?

Tudjuk, nem csak a benzin, az áram is szennyez
Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
230 voltot iszik

Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy ha valami árammal megy, a jelenlegi energiaipari felállásban az is többnyire CO2-kibocsátással jár, áttételesen. De ha majd ellepi az országot a szélkerék, mégis felépül a dunai erőmű és lefedjük napcellával az elsivatagosodott Alföldet, akkor ez a gond megoldódik. És a villanyt az Otto és dízel-motorokba nem lehet beletölteni, az akkukba meg igen, szóval az elektromos közlekedés jelenlegi visszásságairól itt most nem indítanék vitát.

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Éles, harapós, agresszív

Első nekifutásra nem sikerült megtudnom, jó-e az én céljaimra a Vectrix. Már sötétben vettem át a robogót, aztán annyira élveztem a műszerfal szép fényeit, az izgalmas süvítést - mert egy elektromos járműnek igenis lehet jó hangja -, a könnyed kezelhetőséget és a visszatöltéssel való lassítást fékezés helyett, hogy szégyenszemre eltévedtem, és az 1-es helyett a 6-os úton találtam magam. Ekkor még vagy 40 kilométerre voltam a házunktól, a fedélzeti számítógép pedig olyan húsz kilométerre elég tartalékot mutatott, tehát visszafordultam és kocsival mentem haza.

De másnap aztán tényleg nekivágtam. Az első pár kilométeren nem volt semmi gond, a hideg dacára 55-60 kilométert írt ki a számítógép. (A Vectrix úgy becsüli meg a még megtehető távolságot, hogy átlagol az utolsó perc teljesítményigényéből.)

A városi forgalomban finoman gyorsítva, hosszú kigurulásokkal, az üzemi féket alig-alig használva a villanyrobogó jóval kevesebbet fogyaszt, mint nagy tempónál a levegőt hasítva az országúton. Amint kiértem a városból és beállítottam a 80-90-es túratempóra, gyors tempóban kezdett visszaszámlálni a műszer.

Milyen vezetni?
A Vectrix kezelése senkinek nem okoz gondot, aki elboldogul egy robogóval. Nehéz ugyan, mint a fene, de annyira alacsonyan van a súlypontja, hogy sokkal könnyebb manőverezni vele a legtöbb motornál.

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Három óra

Hogy a gázkart visszafelé forgatva erőteljes motorfék-hatás lép fel (ilyenkor tölti vissza az akkuba a fékezés energiáját a motor), nemhogy könnyen megszokható, de később más motorokon kifejezetten hiányzott. Még ennél is jobban hiányzott, hogy ha az álló motoron forgatom vissza a gázkart, a Vectrix tolatni kezd. Mit nem adnék érte, ha a saját motoromon se kéne többet remegő lábbal manőverezni egy-egy meredekebb kocsibeállóban forgolódva!

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
A gázkart tolva lassít, vagy tolat

Különben minden, ami egy nagyrobogóban jó kell legyen, a Vectrixen jó: jól adagolhatók és hatásosak az üzemi fékek, a kis kerekek dacára komfortos a futómű, elég nagy a tükör, kényelmes az üléshelyzet, tágas a csomagtartó a nyereg alatt, jó helyen vannak a kapcsolók. Sok nagynevű gyártó több százszoros példányban gyártott szériamotorja megirigyelhetné a Vectrix összerakottságát.

Országúton, sztrádán persze lassú - ez van, a 100-ra limitált végsebesség egyelőre nem engedi felvenni a versenyt a benzines motorosokkal. Városban viszont mindig a Vectrix van elöl, félelmetesen jól gyorsul.

Csak egy dologra kell nagyon vigyázni: vizes úton a fehér csíkokon szokatlanul könnyen meg-meg csúszik a hátsó kerék, akár gyorsításkor, akár lassításkor. Pedig érezhetően nagyon gondosan állították be a teljes gázadásra szép lassan kicsúcsosodó nyomatékleadási görbét a programozók.

Herceghalomnál már kezdtem aggódni, Bicskén pedig úgy gondoltam, nem kockáztatok. Amikor a hátralévő 15 kilométerre már csak hatot mutatott a műszer, begurultam egy MOL-kúthoz, és rákéredzkedtem egy konnektorra. (Tényleg: mi a fenének egy benzinkút shopjának épületén kívül négy darab esőálló konnektor? Lehet, hogy a MOL már tud valamit a jövőről?)

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Egy sisak befér

Negyedóra alatt magamba szívtam egy teát, a Vectrix meg annyi áramot, amivel kényelmesen hazaértem. Aztán persze a kíváncsiság kedvéért addig gurulgattam fel-alá, amíg teljesen le nem merült a motor. Ilyenkor az történik, hogy 2-3 tartalékkilométernél kigyullad a piros lámpa, ami pont olyan, mint az autókon a töltésjelző műszer.

Még 0 kilométer jelzésnél is el lehet gurulgatni pár percet, de a vég, a teljes kimerülés előtt már csak fele-harmada teljesítményt enged leadni a számítógép. A totális halált nem próbáltam ki, mert 210 kilót tologatni a konnektorig nem volt kedvem.

A garázsban aztán 80%-os szintre két óra, teljes feltöltöttségre saját tapasztalatom szerint 4-5 óra alatt lehet feltölteni a motort. A csatlakozó az ülés alatt pihen egy rövid, másfél méteres kábellel, hosszabbítani viszont csak nagy keresztmetszetű vezetékkel érdemes, az olcsó háztartási elosztó kevés a Vectrix áramfelvételének.

Hány forint egy kilométer Vectrixen?
A nikkel-metálhidrid akkuk kapacitása 3,7 kWh, ez nagyjából pont 50 kilométerre elég. 42 forintjával tehát száz kilométer alig 300 forint, egy BKV-jegy ára.

A motor ára persze magas, másfélszere egy hasonló méretű nagyrobogóénak. Cserébe a karbantartási költség minimális, a gumik, fékek állapotának ellenőrzése mellett egy számítógépes lekérdezéssel megvan az éves időszakos szerviz.

Úgy alakult, hogy visszafelé is tankolnom kellett. Bár a házunktól a szerkesztőségig szinte végig lejt az út, beiktattam egy kis kitérőt, így megint konnektor után kellett néznem. Egyszer csak azon kaptam magam, hogy úgy vadászom a kültéri konnektorokat a Vectrixszel, mint pár éve az ingyen hotspotot a laptoppal, érdekes az analógia.

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Utólag is köszönöm a Suzukinak!

Végül a Suzuki Világnál, Budaörs határában találtam egy 230 voltos csatlakozót, valószínűleg a kerti gépeknek építették ki egy gázóraszekrényben. Rácuppantam, elmentem kávézni egyet és újult erővel gördültünk be a fővárosba pár perc múlva.

Persze az se lenne rossz, ha ingyenes, vagy akár pénzbedobós, netán kártyás gyorstöltő pontok lennének itt-ott. Nyugat-Európában már van ilyenre példa, belvárosi parkolóhelyek mellett, bevásárlóközpontoknál vannak konnektorok - egyelőre ingyen, segítendő a füstmentes közlekedési eszközök terjedését. Nincsenek illúzióim afelől, hogy nálunk számíthatunk-e ilyesmire belátható időn belül.

Lesz-e nekem elektromos robogóm?

Az elektromos motor jobb, mint az elektromos autó
Egy nagy motor a hátsó agyon

Két dolog valamelyikének kell ahhoz bekövetkezni, hogy Vectrixre cseréljem öreg Yamaha TDM-emet. Vagy közelebb költözünk Budapesthez 15-20 kilométerrel, vagy ugyanekkora, nagy biztonsággal rendelkezésre álló hatótáv-növekedést ér el a gyártó.

Addig sajnos számomra marad a benzin és gázolaj elégetése. Hiába jó érzés, amikor felvonyít a villanymotor, és jön a megszakítatlan, váltásokkal nem szétszabdalt gyorsulás füstmentesen - a Vectrix még nem az én motorom.

Mikor lenne az én motorom?
Ha ismert ebédkiszállító vagy motoros futárcég lennék, már csak PR-okokból is azonnal beállítanék a flottámba pár Vectrixet. Ha én lennék a fővárosi Rendőrség, biztos, hogy vectrixes motorosrendőröket üzemeltetnék a város határain belül. Ha rugalmas, modern bármilyen vállalat lennék, több A-s jogsival rendelkező munkatárssal, tuti beállítané egy pool-Vectrixet a flottába, hogy a városon belüli rohangászást azzal intézze a cég kulcsos Mondeo vagy Passat helyett.

És ha nagyvárosban élnék és volna kétmillióm (7495 euró, azaz kábé egymillió forint a magyar ára) helyben rohangászós motorra, akkor sem gondolkodnék sokat.

6 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment5 hozzászólás

Hawaii- - 2010.01.29   12:49

"Apa, kezdődik!"
Na, már élelmes emberek meg is valósították szivargyújtóba dugható kiegészítő formájában. Egyelőre külön kapható V8-at és V10-et imitáló változatban.
Biztos vagyok benne, hogy elektromos autóknál széria lesz és csengőhang szerűen lehet majd cserélgetni, letölteni a tetszőleges hangmintát. :)
http://www.gizmag.com/soundracer-v8-video-review/14019/

Hawaii- - 2009.12.22   18:11

Csege7: Meggyőző érv, teljesen igazad van! Hisz mint tudjuk, ma még nem tart ott a tudomány, hogy tetszőleges hangot kölcsönözzünk az elektromos járműveknek és a videójátékokban is valódi belsőégésű motorok szolgáltatják a hangeffekteket (csak ügyesen rejtették el azokat).

G-Shock - 2009.12.22   17:02

Nem tudom. Szerintem azért abban tényleg egyet érthetünk, hogy több benne a ráció mint az elektromos, konnektoros autókban:) Városban ennek lenne értelme, de Rácz Tamásnak igaza van a hatótávot illetően. Mindenesetre sztem könnyebb ebben ezt kivitelezni. Nekem tetszik, bár ez már tényleg szubjektív.

Csege7 - 2009.12.22   10:07

50km feletti hatótáv... Hűű, most hanyatt estem. Tudom, hogy egy környezetszennyező bunkó vagyok, de ameddig lehet, maradok a jól bevált üzemanyagnál. Nincs párja a hangnak, mint amikor beröffentem a 750-es Hondát! Felőlem zümmöghetnek elektromos szarokkal, amíg van benya, és van rá pénzem, avval megyek!

Mini Cooper S - 2009.12.22   08:55

tetszik nagyon. Azt pedig gondoltam hogy sokkal jobb mint egyes elektromos autók (itt most arra gondolok, hogy egy Mini E jobban tetszik mint ez), mert sokkal könnyebb náluk, és áramvonalasabbak is

Szólj hozzá Te is!

Vad- és kutyaveszély az autópályán

4

Vadkerítés fut végig a sztrádák mellett, fizetünk, hogy 130-cal mehessünk és mégis az arcunkba tolja az autópálya-kezelő: Vadveszély! ...

Egy nőt nem illik letaszítani a dobogóról

Hőség, hosszú combú lányok és sima Kiss Norbi rajt-cél győzelem. A helyszínről követtük végig a Kamion Európa-bajnokág cseh futamának ...

Börtönbe küldik a figyelmetlen nyugdíjast

8

2,5 millió balesetmentes kilométer után hogyan hibázhat valaki ekkorát?

Jó választás 600 ezerért, alacsony fogyasztással?

Olvasónk a tipikus átlagautót keresi. Árban a 600-700 ezres sávban, minél alacsonyabb fogyasztással, fenntartási költséggel. ...

"Volt bennem félelem"

1

Hogyan lett kamionversenyző Michelisz Norbert és Wéber Gábor egykori legyőzője? Majd hogyan lett 3 év alatt Európa legjobbja?

Jobb, ha mindenki elfelejti az autót a jövő hétre

5

Vajon mekkora lesz a közlekedési káosz szeptember elsején, amikor a széttúrt Budapestre rászabadul a reggeli-esti, iskolásokat ...

Nem rombolták le a kamionok a Hungaroringet

1987-ben a kamionversenyzés a hungaroringi futammal törte át a vasfüggönyt. A szalámi-paprika-egri bikavér kombó ezúttal is bevált. ...

A magyar pusztában támad fel Ikarus

Béke Antal rozsdából épít álmokat, csapatával Polgár mellett adnak új életet a magyar járműgyártás legendás típusainak.

F1: Hamilton-győzelem, Vettel-katasztrófa

A Mercedes kettőse sima győzelmet aratott a Belga Nagydíjon, Sebastian Vettel dobogós helye azonban az utolsó körben úszott el ...

25 vadiúj csuklós buszt kapott Budapest

Szeptember 1-jétől újabb 25 vadonatúj Mercedes Conecto G típusú csuklós, légkondicionált, akadálymentes autóbusz áll forgalomba ...


Mozgássérült helyre parkolt, a sors egyenlített

Egy amerikai fickó szabálytalanul parkolt, de amikor el akarták vontatni, nem hagyta annyiban. Majdnem meglógott, de végül csak ...


Fotók az M0-son történt kamionbalesetről

Kedden reggel baleset történt az M0-s autóúton. Három kamion ütközött. Fotók


F1: Hülkenberg két évig nem mozdul

A korábban a Ferrarival és a jövőre érkező amerikai csapattal is hírbe hozott Nico Hülkenberg nem megy sehova, 2017-ig hosszabbított ...


Újabb utak válnak fizetőssé

A nemzeti fejlesztési miniszter módosította a teherautók által fizetendő e-útdíjról szóló rendeletet.


F1: A régiek munkájából él a Ferrari?

A Ferraritól tavaly év végén elküldött főtervező szerint a mostani eredmények még az előző gárdának köszönhetők, Fernando Alonsót ...


1
Egy hétig razziáznak a rendőrök Budapesten

Egy hétig razziáznak a rendőrök Budapesten

Fokozott ellenőrzést rendelt el Budapest rendőrfőkapitánya a főváros több kerületében.


Most már lakóautójuk is van az oroszoknak

Szabadidős modellekkel bővíti kínálatát az orosz GAZ. Nemrég bemutatott kis-teherautójukkal pedig fél lábbal már Európában vannak. ...


Megvan a BMW, amit nem bírsz ki röhögés nélkül

Japán diákok készítették el ezt a miniautót, ami majdnem BMW, de igazából MBW.


Pizsamában kocsikáztatta tesóit egy nyolcéves

35 kilométeren át üldöztek egy autót amerikai rendőrök, de amikor megállították, leesett az álluk: nem ült felnőtt a kocsiban.


Az F1 ura fizette ki a Lotus-dolgozók bérét

Maga Bernie Ecclestone lépett közbe augusztusban, hogy a csőd szélén táncoló Lotus részt tudjon venni a Belga Nagydíjon. Nagyon ...


Összehasonlító teszt: Rover 75 és Saab 9-3

A Rover 75 és a Saab 9-3 igazi egyéniségek, ugyanakkor teljesen különbözőek is. Megérdemelnék, hogy többen rajongjanak értük.