Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:387.0 Ft
Dízel:379.0 Ft

Részecskeszűrő (FAP)

Motor

Szerző: levél küldés
Dátum: 2013.01.01. 00:00

A részecskeszűrő a dízelmotor kipufogógázában található, rákkeltő részecskék ("korom") kiszűrésére használt szerkezet, amit nagy szériában elsőként a PSA-konszern alkalmazott, és ma már széles körben használatos.

A szűrőtest szilícium-karbid alapú porózus anyagból készül, amelyet az előkatalizátor után építenek be a szűrőházba.

A rendszer fontos eleme az a tartály és adagoló, amely a tankban található, és minden egyes tankoláskor megfelelő mennyiségű adalékanyagot juttat a gázolajba. Utóbbinak az a feladata, hogy 450 fokra csökkentse a részecskék égési hőmérsékletét.

Amennyiben a szűrőt közvetlenül a motor után építik be, nem szükséges adalék alkalmazása. Ebben az esetben a katalitikus felületbe beágyazott nemesfémek végzik el (350-500 °C fokon) a koromrészecskék semlegesítését.



A telített szűrő regenerálása a benne lerakódott részecskék leégetésével történik, amire a telítettségétől függően négy-ötszáz kilométerenként kerül sor.

A folyamatot a motor vezérlőegysége irányítja, és fontos szerepet kap a közös nyomócsöves befecskendezés is. A leégetéshez meg kell növelni a kipufogógáz hőmérsékletét: a hengerbe történő utólagos befecskendezés során 200-250 fokkal nő a hőmérséklet, az előkatalizátoron áthaladva a maradék üzemanyag is elég, további 100 fokkal felhevítve a gázokat.

A regenerációs folyamat országúti használat esetén automatikusan, a vezető számára nem észrevehető módon megy végbe. Túlnyomórészt városi használat azonban akadályozhatja a regenerációt, ami a rendszer meghibásodásához vezethet.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

CÍMLAPON

Megjártam a mennyeket

Stirling Moss egy '54-es Merci GP-autóval gurul, Ken Block a 800 lóerős Mustanggal pörög el az orrom előtt, 14 literes Fiat okád rám lángot százéves álma ...

Mostantól kevesebbet szív, aki rossz matricát vásárol

A díjkategória tévesztés miatt az ez év első napjától június 30-ig tartó időszakban legfeljebb két pótdíj szabható ki.


Egy újságíró tetőre vágta a BMW i8-at

Sajtóeseményen tört csúnyán össze a hibrid BMW, az újságíró állapotáról nem tudni semmit.


F1: Ricciardo nem zárja ki a ferraris szerződést

Daniel Ricciardo nem tartja valószínűnek, hogy jövőre Kimi Räikkönen helyére ül, de nem is zárja ki, hogy a Ferrarihoz igazol. ...


Díjat nyert a Volvo kezelőfelülete

A Volvo Sensus névre hallgató infravörös érzékelőt alkalmazó vezérlőrendszerét a leginnovatívabb megoldásnak választották egy ...


Új híd épülhet a Dunán

A Magyarország által első körben benyújtott 17 közlekedésfejlesztési beruházás közül tizenkettőt javasol támogatásra az Európai ...


F1: Hamiltonnak csak a győzelem jó Silverstone-ban

A számára csalódást keltő osztrák hétvége után csak a győzelemmel lenne elégedett Lewis Hamilton a Brit Nagydíjon.


Családi cég marad a Suzuki

Saját fiát nevezte ki cégelnöknek és potenciális utódjának Szuzuki Oszamu, a vállalat első számú embere.


F1: A Michelin szerint lehetséges a gumiháború

A Michelin szerint elvben lehetséges a gumigyártók közötti újbóli rivalizálás a Forma-1-ben, a költségek elszabadulása nélkül.


Újdonságok a Volvo dömperekhez

Öt új fejlesztést kínál a Volvo Trucks az építőipari alkalmazásokra tervezett FMX-modellhez.


Jót tenne az F1-nek a Red Bull kiszállása?

A Force India csapatvezetője szerint a Forma-1 számára hasznos lenne, ha a Red Bull beváltaná a fenyegetését, a távozásuk ugyanis ...


Extrém különkiadás a Ferraritól

Egy idő előtt élesített online konfigurátor árulkodott a Ferrari újdonságáról: a GTO nem csak nevében izgalmas.


Webber: A Red Bull nem tudta kezelni a pilótákat

Mark Webber egy friss interjúban azt állította, hogy a Sebastian Vettellel közös éveik alatt a csapat vezetése impotens volt, ...