A részecskeszűrő a dízelmotor kipufogógázában található, rákkeltő részecskék (“korom”) kiszűrésére használt szerkezet, amit nagy szériában elsőként a PSA-konszern alkalmazott, és ma már széles körben használatos.

A szűrőtest szilícium-karbid alapú porózus anyagból készül, amelyet az előkatalizátor után építenek be a szűrőházba.

A rendszer fontos eleme az a tartály és adagoló, amely a tankban található, és minden egyes tankoláskor megfelelő mennyiségű adalékanyagot juttat a gázolajba. Utóbbinak az a feladata, hogy 450 fokra csökkentse a részecskék égési hőmérsékletét.

Amennyiben a szűrőt közvetlenül a motor után építik be, nem szükséges adalék alkalmazása. Ebben az esetben a katalitikus felületbe beágyazott nemesfémek végzik el (350-500 °C fokon) a koromrészecskék semlegesítését.

A telített szűrő regenerálása a benne lerakódott részecskék leégetésével történik, amire a telítettségétől függően négy-ötszáz kilométerenként kerül sor.

A folyamatot a motor vezérlőegysége irányítja, és fontos szerepet kap a közös nyomócsöves befecskendezés is. A leégetéshez meg kell növelni a kipufogógáz hőmérsékletét: a hengerbe történő utólagos befecskendezés során 200-250 fokkal nő a hőmérséklet, az előkatalizátoron áthaladva a maradék üzemanyag is elég, további 100 fokkal felhevítve a gázokat.

A regenerációs folyamat országúti használat esetén automatikusan, a vezető számára nem észrevehető módon megy végbe. Túlnyomórészt városi használat azonban akadályozhatja a regenerációt, ami a rendszer meghibásodásához vezethet.