Részecskeszűrő (FAP)

Motor

Szerző: techabc levél küldés 
Dátum: 2013.01.01. 12.01

A részecskeszűrő a dízelmotor kipufogógázában található, rákkeltő részecskék (“korom”) kiszűrésére használt szerkezet, amit nagy szériában

A részecskeszűrő a dízelmotor kipufogógázában található, rákkeltő részecskék (“korom”) kiszűrésére használt szerkezet, amit nagy szériában elsőként a PSA-konszern alkalmazott, és ma már széles körben használatos.

A szűrőtest szilícium-karbid alapú porózus anyagból készül, amelyet az előkatalizátor után építenek be a szűrőházba.

A rendszer fontos eleme az a tartály és adagoló, amely a tankban található, és minden egyes tankoláskor megfelelő mennyiségű adalékanyagot juttat a gázolajba. Utóbbinak az a feladata, hogy 450 fokra csökkentse a részecskék égési hőmérsékletét.

Amennyiben a szűrőt közvetlenül a motor után építik be, nem szükséges adalék alkalmazása. Ebben az esetben a katalitikus felületbe beágyazott nemesfémek végzik el (350-500 °C fokon) a koromrészecskék semlegesítését.

A telített szűrő regenerálása a benne lerakódott részecskék leégetésével történik, amire a telítettségétől függően négy-ötszáz kilométerenként kerül sor.

A folyamatot a motor vezérlőegysége irányítja, és fontos szerepet kap a közös nyomócsöves befecskendezés is. A leégetéshez meg kell növelni a kipufogógáz hőmérsékletét: a hengerbe történő utólagos befecskendezés során 200-250 fokkal nő a hőmérséklet, az előkatalizátoron áthaladva a maradék üzemanyag is elég, további 100 fokkal felhevítve a gázokat.

A regenerációs folyamat országúti használat esetén automatikusan, a vezető számára nem észrevehető módon megy végbe. Túlnyomórészt városi használat azonban akadályozhatja a regenerációt, ami a rendszer meghibásodásához vezethet.

Kommentek

F1: Rosberget elsöpörte a szarvihar

Nico Rosberg kiposztolt egy képet a feleségével és a kislányával, nekiestek a kommentelők.

Amikor a Lada beállt a benzinkútra, megfagyott a levegő

Na ilyet még nem láttál, de mi sem. Nem mondom, hogy nem zokogtunk tele egy zsebit, annyira röhögtünk.

F1: Button a 300. futamon is tanul

Jenson Button a hétvégi Maláj Nagydíjon 300. Forma-1-es versenyén indul. A 2009-es veterán a jubileum kapcsán tekint vissza a karrierjére.

Csak nekünk új: Ford Edge

Amerikában majdnem egy évtizede ismert a Ford Edge. Nemrég megkapta Európa is a márka legnagyobb szabadidőautóját

F1: Hamilton mindent belead, és remél

Lewis Hamilton a nehéz szingapúri hétvége után visszavágásra készül Malajziában, Nico Rosberg élvezi a sikersorozatot.

Így kell helyesen ejteni az autómárkák nevét

Van egy-kettő, amin meglepődtünk, de a többségüket a magyarok helyesen ejtik.

F1: Nem biztos, hogy a Honda beveti az új motort

A Honda egyelőre nem döntötte el, hogy új specifikációjú motorra vált-e a Maláj vagy Japán Nagydíjon.

Ezt vezeti az utak királya

Különleges megjelenésű nyergesvontatóval rukkolt elő a Renault, mellyel az országutak királyait szeretné megcélozni.

Eszményi veretés tökéletes utakon egy Porsche 911 GT3 RS-sel

A San Bernardino-hágó egyike a csodás Alpokon átkelő aszfaltkígyóknak, egészen 2066 méterig kúszik fel, Chur és Belinzola dél-kelet svájci városokat összekötve.

F1: Räikkönen nem siet a visszavonulással

Kimi Räikkönen 2017-ben még biztosan a Ferrarinál versenyez, és egyelőre nem érzi úgy, hogy biztosan az lesz az utolsó éve. A jövő nyitott.

Jön a még durvább Nissan GT-R

Tovább csiszolta taktikai csapásmérő fegyverét a Nissan. A GT-R Track Edition közvetlenül a GT-R Nismo alatt helyezkedik el.

F1: Egy csatlakozó vágta tönkre Grosjean hétvégéjét

A Haas-csapat megtalálta Romain Grosjean siralmas szingapúri hétvégéjének okozóját, a hibás csatlakozót a Maláj Nagydíjra kijavítják.