A kulcs nélküli nyitás és indításrendszer alapvetően ugyanúgy működik, mint a hagyományos gépkocsik távirányítós központi zára, illetve elektronikus indításgátlója, azzal a különbséggel, hogy a rendszer a vezető beavatkozása nélkül adja le, illetve fogadja az ajtózárak oldásához szükséges kódsorozatot. 

Amennyiben a vezető magánál tartja a jeladót, az ajtók nyitásához elegendő meghúznia a kilincset, a motor indításához megnyomnia egy gombot, majd a vezetés végeztével, kiszálláskor az ajtókilincsen elhelyezett gombot megnyomva reteszelheti az ajtózárakat.
Ma már gyakorlatilag minden jelentős autógyártó kínál hasonló rendszert, eltérő beállításokkal (pl. motorindítás a jeladó műszerfali nyílásba történő behelyezésével, ajtózárás gombnyomás nélkül, távolsági érzékelővel). 
A rendszer érzékeli, hogy a jeladó az autó belterében vagy azon kívül található; az előző esetben automatikusan oldja az indításgátlót, és egyben letiltja az ajtózárak üzemeltetését, így nem fordulhat elő, hogy a felhasználó az utas- vagy csomagtérben felejti a kulcsot. 
Az első, ilyen jellegű rendszert a Siemens fejlesztette ki az 1990-es években, első piaci alkalmazására a Merceses-Benz W220 (S-osztály) fedélzetén került sor 1998-ban.