Az adaptív lengéscsillapító olyan szerkezet, amely elektronikus segédlettel aktívan alkalmazkodik a körülményekhez, segítségével növelhető a komfort, illetve jobban kézben tartható a karosszériamozgás fékezéskor, kanyarban. 

A csillapítás változtatására két alapvető módszert használnak. Az egyiknél több, elektromágneses szelepet építenek be mind a kirugózás, mind a berugózás esetére, és az elektronika ezek segítségével avatkozik közbe.
A másik megoldás szerint az úgynevezett “egyszelepes” rendszereknél a hidraulikus folyadék csupán egy, másodpercenként akár több százszor nyitni-zárni képes szelepen halad keresztül húzó és nyomó fokozatban egyaránt. Az eltérő csillapítási tényezőt a nyitások-zárások arányának változtatásával érik el. 
Ugyanezt az elvet alkalmazza az amerikai Delphi Magneride rendszere, de itt nem a szelep, hanem a folyadék különleges: erős mágneses térben a viselkedése megváltozik, látszólag megnő a viszkozitása (belső súrlódása). A Magneride a lengéscsillapító dugattyújának furatában létrehozott mágneses fluxus rendkívül gyors változtatásával éri el ugyanezt a hatást.