Tanácsok

Székely Gyula


1998 óta dolgozom vezetéstechnikai instruktorként. Különböző tréningeket tartok cégeknek, illetve magánembereknek.


Sebestyén Zsolt kérdezi - 2016-02-14 10:25:54

Tisztelt Uram.Nagyon nagy dilemmába vagyok és nem tudom mit tegyek,először is azt kérdezném mi a külömbség a JTD ás a Multijet motorok között,melyik a jobb?nagyom tetszik a FIAT CROMA 2-es a Bravó lámpás,meg is tudnám vásárolni,fenntartása is el érhető lenne,de,nem tudom meg vehetem e?Jó autó,megbizható e,vannak e hibái stb,nekem a 8 szelepes 120 lovas is jó lenne.Válaszát várván,a válaszától sokat várok,a döntésemet nagyban könnyitené,üdvözlettel Sebestyén Zsolt

Válasz levélre

Kedves Zsolt!

Ez nem vezetéstechnikai kérdés, javaslom, Szörényi Andrást keresse az oldalon belül. Ő minden bizonnyal tud segíteni a mérlegelésben.

Üdvözlettel, Székely Gyula

Duschanek Máté kérdezi - 2015-10-21 20:59:31

Tisztelt Cím!

Az alábbi kérdésem lenne:

Jogos-e a ködzáró fény használata autópályán zuhogó, szakadó esőben közlekedve illetve ha nem esik, de az úttesten lévő víz “porlsztása” homályosítja a hátsó helyzetjelző lámpát?

Válaszukat köszönettel várva:

Duschanek Máté

Válasz levélre

Kedves Máté!

A KRESZ-ben az szerepel,


"Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelzõ ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják"

Szerintem nem indokolt esőben használni, de egyre gyakrabban látok ilyet én is.
Néha kifejezetten zavaró.

Üdvözlettel, Székely Gyula

Balázs Zoltan kérdezi - 2015-07-21 23:26:08

Technikai segítséget kérnek, xantia utan C5 ugyanúgy orrnehez es első kereken kézifékes. Ha kitör a kanyarban az autó, mi a helyes vezetési megoldás? Természetesen téli útviszonyokra gondolok. Karbantartott, teli gumis, mar nyugodt vezetési stílussal.

Válasz levélre

Kedves Zoltán!

A C5 Önnek szárazon, vizen, havon, jégen egy kanyarban ha besokal, mindig az orrát fogja a kanyar külső íve felé tolni, tehát alulkormányzottsági hajlamot mutat. Sok európai autóhoz hasonlóan így hangolják gyárilag az autót.

Önnek alapesetben ilyenkor csak annyit kell tennie, hogy elveszi a gázt,egy kicsit nyit a kormányon, ( tehát az autót elkezdi a kanyar külső íve felé irányítani egészen finoman )és ha minden rendben van a gázelvétel, és a nagyobb ív felé kormányzás meghozza azt az eredményt hogy az autó első kerekei visszatapadnak, és már nem csúsznak, hanem újra gördülnek a kijelölt kanyar ívén.
Nagyobb ívre sodródva tud ugyan bekanyarodni, de legalább vissza tudja hozni a helyes irány felé.
A tapasztalatom az elmúlt 16 évben tartott napi tréningek során az, hogy a vezetők nagy része nem ismeri fel időben az autó alulkormányzottsági hajlamát adott esetben, és a csúszás pillanatában ösztönösen elkezdi befelé tekerni a kormányt , amitől a csúszás még erőteljesebben folytatódik.
Ez sokak számára jelenti azt, hogy pont annak rohan neki, amit el akart kerülni, tehát szalagkorlát stb.
Ennél az autónál a sodródás kezdete után (tehát amikor az alulkormányzottság már érezhetően jelen van ) elvett hirtelen gáz, még nem jelenti azt, hogy hirtelen annyira elkönnyül a hátsótengely, hogy az autó " átváltana", és tized másodpercek alatt túlkormányzottá válna, tehát eldobná a fenekét.
Ismerünk pár olyan autót, amelynek bizony létezik az a rossz menetdinamikai tulajdonsága, hogy alulkormányzottság megjelenését követően, hirtelen gázelvételnél egyszercsak a hátulja tör ki,és azt már csak kormány akár ütközésig történő elfordításával tudjuk kivédeni. Ilyenkor mindig abba az irányba a kell kormányozni,amerre az autó vége kitört.
Amennyiben Önnek működik az autóba épített ESP rendszere,és legalább két kerekének még van egy kis tapadása, időben megállítja a csúszást, és az Ön által a kormányon mutatott irány felé fogja az autót stabil futó helyzetbe irányítani.
Naponta tapasztaljuk a "bolondbiztos hangolású " ESP -k működését a tréningeken a kanyarkombinációkban közepes sebességnél, és csúszós burkolaton is.
A kézifék használatát ezen az autón
- intenzív fékezéseket követelő autópálya, vagy hegyi szakaszok használata után,
- télen hideg , nedves időben,
- a forgalomban vészhelyzet elhárítása érdekében felejtse el.

Üdvözlettel Székely Gyula

Kovács Gábor kérdezi - 2015-07-21 22:22:26

Kedves Székely Gyula!

Amikor még vezetni tanultam, az volt az oktatóm szavajárása, hogy úgy vezessünk, hogy a féket minél kevesebbszer kelljen használnunk. Ezzel kapcsolatosan lenne az a kérdésem, hogy káros-e a gépkocsinak, ha amikor csak lehet, motorfékkel lassítom a kocsit? Gondolok itt arra, hogy szükséges esetén és nem túl nagy sebességnél (<30 km/h) még az egyes sebességet is bevetem a lassítás kedvéért. Hozzájárulhat-e ez a kuplung nagyobb mértékű kopásához?
Előre is köszönöm válaszát!
Kovács Gábor

Válasz levélre

Kedves Gábor!

Az autónak nem káros, ha motorfék üzemet használva közlekedik, jellemzően azért csak 2- es fokozatig szoktunk visszaváltani. Az egyes fokozatba visszaváltás már nagyon lassú tempót feltételez, ilyenkor már az üzemi fék használata az egyszerűbb, és benyomott kuplung mellett vagy a nélkül egyszerűen csak kiüti a váltót üresbe és megáll.
A kuplung élettartama szempontjából az a jó, ha soha nem csúsztatja indokolatlanul,tehát érzéssel engedi fel, akár induláskor, akár motorfék üzemben a visszaváltást követően.
Üdvözlettel Székely Gyula

Dr.Sajó Ferenc kérdezi - 2015-07-03 00:03:37

Kedves Gyula!

Tisztelettel érdeklődnék a VW New Beetle (2004-2009) biztonságáról? Félek gyereket ültetni a hátsó ülésekre…véleményem szerint a kasztnit “megmásznák” a városi használatban is gyakori nagy SUV-ok :-(
Jogosnak tartja-e aggodalmam?
Ui: Ilyen típusú autót szeretnék a feleségemnek, de félek, hogy nem lennének kellő biztonságban a gyermekeim?!

Hálásan köszönöm megtisztelő válaszát!

Válasz levélre

Kedves Ferenc !
Az autózás veszélyes üzem, így érthető aggódása.
A jelzett típusra vonatkozóan , nyilván a karosszéria külső jellegzetes kialakítása okán, valóban elgondolkodtató, hogy egy ráfutásos balesetnél , ha hátulról egy nagyobb tömegű, magasabb építésű jármű utoléri, hogyan viselné el a rá ható fellépő erőket. A benn ülők elképzelhető , keletkező sérüléseiről, túlélési esélyeiről konkrét, publikus és megalapozott vizsgálati eredmények hiányában azt gondolom, valamennyien csak találgatni tudunk.
Abban szerintem azért bízhat , hogy ennek a típusnak az elődje ( igaz nem önhordó vázas felépítéssel) mégiscsak az egyik legnagyobb darabszámban, sorozatban legyártott autók közé tartozott. A gyártójáról elmondhatjuk, hogy minden biztonságra vonatkozó fejlesztést időben rendszerbe állított,és biztonságos autókat gyárt. Az nem lehet kérdés, hogy nem gyereküket óvodába, iskolába szállító szülők volt a célközönség,amikor piacra dobták ezt a modernizált változatot.
Érdemes lenne szerintem , az elvárható szintű biztonságot feltételezve róla , a célszerűséget, a praktikus használhatóságot újra átgondolni, mielőtt döntést hozna.

Üdvözlettel Székely Gyula

Veszelik László kérdezi - 2015-07-02 23:12:05

Nemrég vásárolt autóm /BMW z4/ vittem ellenőrzésre ahol azt javasolták, hogy a jelenlegi defekttűrő abroncsokat a következő gumicserénél nyugodtan felejtsem el, vásároljak normál abroncsot. Ettől sokkal lágyabb és kellemesebb lesz az autó és az esetleges defektet az autó számítógépe kijelzi és vásároljak defektjavító habot, amivel bőven eljutok a legközelebbi gumis műhelyig.
Mi az igazság Ön szerint? Köszönettel Veszelik László

Válasz levélre

Kedves László !
Az autógyárak a fejlesztéseket, teszteléseket, azokkal az abroncstípusokkal végzik ,amelyekkel később forgalmazni szeretnék a járművet. A futómű, és az ESP hangolásánál, a menetdinamikai méréseknél ezt figyelembe veszik.
Az autó gyári kezelési utasítása tartalmazza azokat a felni, és gumi méreteket, amelyeket a gyár javasol. Alapesetben ettől eltérni nem célszerű.
A defekttűrő gumit több ok miatt sokan nem szeretik: viszonylag drága, nehezebben beszerezhető, kisebb belőle a választék, és nem utolsó sorban nem javítható, csak cserélhető.
A hagyományos felépítésű gumival valóban valamivel lágyabb futású a jármű, normál használatnál ez nem befolyásolja negatívan az autó kezelhetőségét. Egy esetleges defekt esetén, defektjavító hab használatával, szerencsés esetben el tud jutni a gumishoz, aki az abroncsot, ha lehet, meg tudja javítani, és az tovább használható.
Minden defekttűrő abronccsal szerelt autó tudja követni az aktuális nyomásértékek alakulását, és azt a műszerfalon jelzi, ha nyomásvesztést észlelne. A mai új autók nagy része még hagyományos abronccsal szerelt, de már ezek is rendelkeznek nyomásellenőrző rendszerrel.
Üdvözlettel Székely Gyula

Nagy István kérdezi - 2015-05-03 22:16:24

Sötétben, autópályán “ballag” előttem valaki 100 km/ó sebességgel. Megelőzném, de amikor közeledem felé, le kell kapcsolnom az országúti fényt, hogy ne zavarjam őt. Így viszont nem mehetek száznál gyorsabban, mert “vakon” vezetek. Mit tehetek szabályosan?

Válasz levélre

Kedves István!

Amikor mellé ér, és az őt már nem zavarja, kapcsolja fel a fényszórót, figyelembevéve hogy nem zavar -e másokat ezzel azok közül, akik az elválasztó sáv másik oldalán közlekednek.
Tompítottal közlekedni 100 fölött akár autópályán , valóban vakon vezetésnek számít.A sűrű forgalom miatt, nagyon ritkán lehet a fényszórót használni.

Egy kicsit mindenki abban bízik, ha az előtte haladó fékez, vagy kerül, majd ő is ugyanezt fogja tenni. Esőben még rosszabb a helyzet, de tapasztalatom szerint a tempón néha ez nem látszik meg, mindenki nyomja ugyanúgy ezerrel.

Üdvözlettel Székely Gyula

Évanyó kérdezi - 2015-02-27 21:15:10

Kedves Gyula!
Férjem betegsége, majd halála okán át kellett vennem az autónk vezetését, ami korábban mindig az ő “játéka” volt, én leginkább csak navigáltam utazásaink során. Régóta van jogosítványom, a gyakorlat és a magabiztos vezetés képessége emiatt azonban hiányzik. Ismert útvonalakon gond nélkül elmegyek, de új utakra nem merészkedem, vidékre pláne nem. Tolatni sem tudok, a parkolás egyenesen megrémít, pláne ha állnak mögöttem és sürgetnek. A Kresz-ről már csak emléknyomaim vannak… Az autó fizikai kezelése nem okoz gondot, és nem szeretnék a jó öreg RAV4-től megválni, megbízható, stabil járgány, 145e km-rel még sokáig használható lesz. Egyedül maradva, 70. évemhez közeledve tennem kell valamit, hogy még jó ideig biztonságosan autózhassak, hiszen mindig az életem része volt. Mit tanácsol?
Szívélyes üdvözlettel:
Évanyó

Válasz levélre

Kedves Éva !

Mindenképpen javasolnám, hogy egy KRESZ tanfolyamon vegyen részt, az semmiképpen nem megnyugtató, ha csak úgy sejti milyen szabályokat kellene betartani Önnek, és a többieknek.

Halkan jegyzem meg, rendkívül sokan vezetnek úgy, hogy évtizedek óta nem tartanak lépést a konkrét szabály változásokkal, és csak amit a médiában hallanak az újdonságokról az jelenti a frissítést.
Volt olyan tréningünk, ahol a megrendelő kérésére Kresz tesztlapot kellett kitölteni a vezetéstechnikai tréningre érkezőknek. Katasztrofálisan rossz eredmények születtek,ha ez hatósági vizsga lett volna, a társaság nagy része taxival ment volna haza. Mentségükre szolgálhatott volna, hogy az elmúlt 20 évben, közel 300 módosítás történt a Kresz-ben. A nem tudás azonban nem mentesít a felelősség alól.

Próbáljon egy oktatóval legalább 8-10 - akár 20 órát vezetni forgalomban, majd egy erre alkalmas zárt területen gyakorolja a tolatást, és a parkolást is. Saját autójával, megfelelő türelemmel, és odafigyeléssel, kitartó gyakorlással, elsajátítható az autóval történő manőverezés. A parkolás megtanulása nagyban egyéni adottság függő, tapasztalatom szerint, a hölgyeknek néha több gyakorlásra van szüksége mint a férfiaknak.

Az rendben lévő, hogy a felelősségérzet felébredt Önben, most már csak a félelemből kell hajtóanyagot csinálnia. Lehet, hogy nehéz döntéseket is meg kell hoznia, ha szeretné, hogy az élete része legyen továbbra is az autózás
az elvárható biztonságban. Ez az Ön és a többi közlekedő közös érdeke.

Üdvözlettel, Székely Gyula

Basa55 kérdezi - 2015-02-27 20:32:10

A Ford Focus 1.6i 101 LE sokkal megbizhatóbb, mint az 1,6VTi-115 LE-s A Focus 1,6-ot vagy a z Opel Astra 1,6 a jobb vétel-használz, azonoz életkor

Válasz levélre

Tisztelt kérdező!

A Szörényi Andrást kérdezze ez ügyben.

Üdvözlettel Székely Gyula

Ábrahám Kati kérdezi - 2015-02-27 20:28:51

Tisztelt Székely Úr!

A vizsgáztatás során miért buktatnak meg ha benyomott kuplunggal kanyarodunk. Holott a diesel autók esetében nyomni kell a kuplungot ahhoz, hogy a kanyart be tudjuk venni.
Előre is köszönöm a válaszát.
Üdvözlettel: Á.K.

Válasz levélre

Kedves Katalin!

A vizsgabiztost, vagy az oktatót kérdezze meg, ők tudják melyek az elvárások a hatósági gyakorlati vizsgán.
Abban viszont Ön téved, hogy a Diesel, vagy akár a benzines autóval csak úgy tudunk kanyarodni, ha nyomjuk a kuplungot.
Alapesetben - egy éles kanyarodást megelőzően - mindig az egyenes végén fékezünk, visszaváltunk, felengedjük a kuplungot miután megfelelő sebességfokozatba tettük a váltót, és finom gázzal kanyarodunk.
Tehát a kuplungot nem kanyarodás közben engedjük fel.
A benyomott kuplunggal haladás közben az autó csak gurul, semmilyen vonóerő átadás nem történik.Akkor jelenik meg a kívánt vonóerő a hajtott kerekeken, ha teljes egészében felengedtük a kuplungpedált.

Üdvözlettel Székely Gyula

F1: Rosberget elsöpörte a szarvihar

Nico Rosberg kiposztolt egy képet a feleségével és a kislányával, nekiestek a kommentelők.

Amikor a Lada beállt a benzinkútra, megfagyott a levegő

Na, ilyet még nem láttál, de mi sem. Nem mondom, hogy nem zokogtunk tele egy zsepit, annyira röhögtünk.

F1: Button a 300. futamon is tanul

Jenson Button a hétvégi Maláj Nagydíjon 300. Forma-1-es versenyén indul. A 2009-es veterán a jubileum kapcsán tekint vissza a karrierjére.

Csak nekünk új: Ford Edge

Amerikában majdnem egy évtizede ismert a Ford Edge. Nemrég megkapta Európa is a márka legnagyobb szabadidőautóját

F1: Hamilton mindent belead, és remél

Lewis Hamilton a nehéz szingapúri hétvége után visszavágásra készül Malajziában, Nico Rosberg élvezi a sikersorozatot.

Így kell helyesen ejteni az autómárkák nevét

Van egy-kettő, amin meglepődtünk, de a többségüket a magyarok helyesen ejtik.

F1: Nem biztos, hogy a Honda beveti az új motort

A Honda egyelőre nem döntötte el, hogy új specifikációjú motorra vált-e a Maláj vagy Japán Nagydíjon.

Ezt vezeti az utak királya

Különleges megjelenésű nyergesvontatóval rukkolt elő a Renault, mellyel az országutak királyait szeretné megcélozni.

Eszményi veretés tökéletes utakon egy Porsche 911 GT3 RS-sel

A San Bernardino-hágó egyike a csodás Alpokon átkelő aszfaltkígyóknak, egészen 2066 méterig kúszik fel, Chur és Belinzola dél-kelet svájci városokat összekötve.

F1: Räikkönen nem siet a visszavonulással

Kimi Räikkönen 2017-ben még biztosan a Ferrarinál versenyez, és egyelőre nem érzi úgy, hogy biztosan az lesz az utolsó éve. A jövő nyitott.

Jön a még durvább Nissan GT-R

Tovább csiszolta taktikai csapásmérő fegyverét a Nissan. A GT-R Track Edition közvetlenül a GT-R Nismo alatt helyezkedik el.

F1: Egy csatlakozó vágta tönkre Grosjean hétvégéjét

A Haas-csapat megtalálta Romain Grosjean siralmas szingapúri hétvégéjének okozóját, a hibás csatlakozót a Maláj Nagydíjra kijavítják.

Ilyet is csak a japánok tudnak kitalálni

Kinek jutna eszébe mikrobuszokkal versenyezni vagy driftelni? Nekik igen!

F1: A Renault hiába szeretné Sainzot

A Toro Rosso főnöke szerint semmi realitása annak, hogy Carlos Sainz 2017-ben a Renault-nál versenyezzen.

Papírból készült Aston Martin

Nem is gondolná az ember, hogy mire jó egy autó felhasználói kézikönyve azon kívül, hogy belelapozzunk, ha valamit nem tudunk.