Tanácsok

Szabó Péter - Gumiszakértő


Milyen abroncs kell az autódra? Megfelelő-e a kiválasztott felni? Javítható-e a defektes gumi? Tíz év tapasztalata segít abban, hogy hozzáértő válaszokat adjunk a kérdéseidre! Centrum Gumi Kft


Péter kérdezi - 2015-11-30 07:05:47

Tisztelt Szakértő!

Mazda B2500 típusú gépjárművemen Nokian Hakkapeliitta 205 R16C típusú és méretű gumiabroncsokat használok. A kocsi által az első tengelyre előírt guminyomás 1,8 és 2 bar a kevésbé és erősen terhelt állapotra vonatkozóan.

Ezzel szemben az a tapasztalatom, hogy 2 bar nyomáson és terheletlen állapotban a gumik laposak.

Kérdésem, hogy a több, mint 15 éves konstrukciójú autónak az előírásai elavultak e napjaink abroncsainak tekintetében, vagy minden látszat ellenére ragaszkodjak az előíráshoz?

Köszönettel:
Péter

Válasz levélre

Kedves Péter!

Tapasztalatom szerint egy kb. 2800kg összsúlyú és majd 2 tonna öntömegű autóhoz nyugodt szívvel mehet a 2.5 bar elöl-hátul az abroncsok mivel hivatalosan teher abroncsok,ennél jóval többet is kibírnak.Lehet kísérletezni az abroncs nyomással nem feltétlenül szentírás a gyári gépkönyv.

Üdvözlettel:
Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

Tradler Erika kérdezi - 2015-11-23 15:59:48

Az autóra bár eredetileg 16 ” a felni, téli gumis akcióban 15″ -ra szeretném cserélni, felnit is. A szerviz szerint 15″ acél lemezes felnit lehet rá tenni, de az új Hybrid tipusút nem. A központi műszakiak sem tudják a választ, pedig ők hirdették meg az akciót.
Kérdés van -e szabvány a felnikre, hogy acél gyártásúnak és a Hybridnek meg kell-e használhatóságban, méret szerint egyeznie ? Vagyis ahova az acél felszerelhető oda a más gyártmányú pl. Hybridnek is jónak kéne lennie ?

Válasz levélre

Kedves Tradler Erika!

Elméletileg a Hybrid kifejezés csak annyit jelent hogy nem egy viszonylag csúnya acél keréktárcsa hanem egy, az alukerekekhez hasonló mintázattal gyártják a keréktárcsát így szebb.Ahova a gyári felnit felszerelnék oda a Hybrid felni is feltehető de mindenképp olyan szervizt keressen ahol felpróbálják a felnit mielőtt kifizetné elkerülve a kellemetlenséget.

Üdvözlettel:
Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

ZŐDI ANTAL kérdezi - 2015-11-23 15:58:44

jo állapotu 16 éves téli gumit 5mm futoval fel lehet rakni sz autóra.

Válasz levélre

Kedves Ződi Antal!

Véleményem szerint egy 5mm profilmélységgel rendelkező téli gumit felesleges felszerelni hiszen 4mm profilmélység alatt már nem számít téli abroncsnak,a 16 év már csak hab a torta tetején.

Üdvözlettel:
Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

Tanai László kérdezi - 2015-11-22 15:47:02

Tisztelt Szakértő úr,

bocsánat, egy pontos típussal egyszerűbb lett volna a válasz, szóval az 2,0 tdci komi Ford Mondeo.

Válaszát előre is köszönöm.

Válasz levélre

Kedves Tanai László!

Saját árakat tudok mondani: 15.500ft legalabbis nálunk a gyari acélfelni amihez valószínűleg csavar is kelleni fog mert a gyári alufelni csavar nem jó hozza! Ez kb 6-9.000Ft/20db, a pontos ára minőségfüggő!

Üdvözlettel:
Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

Csaba kérdezi - 2015-11-22 15:43:27

Tisztelt Vezess.hu Szakértő

Új Kiát vásároltam acélfelnivel, egyelőre csak téli abroncsot vettem hozzá pluszban. Kérdésem, hogy jelenleg a TPMS világában mi a szakmai álláspont hosszú távra tervezve (legalább 10 év).
1. Vegyek a téli gumihoz csak felnit szenzorok nélkül? Ekkor hibaüzenetet fog jelezni és ha jól tudom minden szezonváltásnál újra kell programozni. Ráadásul műszakira is télen fog menni, bár addig még sok minden történik.
2. Vegyem meg a téli felnikhez is a 4 szenzort? Viszont a szenzorok élettartama 4 év és elég nagy beruházás.Így is újra kell programozni?
3. Minden szezonváltásnál cseréltessem át az abroncsokat az eredeti felni garnitúrán és ne ruházzak be külön felnibe és szenzorba télre?
Én leginkább a 3-as verziót preferélnám, de megoszlanak a vélemények az átszerelés okozta felni- és abroncskárosodás kérdését illetően.
Kérem véleményezzék, hogy jövök ki a legjobban az anyagi oldalt és a vele járó macerát is figyelembe véve. Köszönettel: Csaba

Válasz levélre

Kedves Csaba!

Az én véleményem szerint sosem térül meg a komplett kerekek vásárlása de mindenképp elegánsabb megoldás ellenben illik minden szezon előtt centíroztatni úgyhogy a gumissal mindenképp kell hogy találkozzon.A gumiabroncsok cseréje egy jól felszerelt műhelyben nem okoz gondot/kárt a gumikban ezért érdemes egy jobban felszerelt műhelyt keresni és visszajárni mert így egy esetleges szerelési hiba miatt fellépő kár miatt is könnyebb reklamálni.Remélem tudtam érdemben segíteni.

Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

Tanai László kérdezi - 2015-11-16 14:51:34

Tisztelt Szakértő úr,

pár hét múlva fogom átvenni a Ford Mondeo-t, amelyen 7,5*17″ 235*50*17 méretű nyári gumik lesznek. A tél beálltával azonban szívesebben használnék acélfelnit, de ebben a méretben valahogy nem sikerült találnom.
Mennyivel kisebb méretű acélfelnit lehet még felrakni az autóra? 6,5*16″ esetleg?

Válaszát előre is köszönöm.
László

Válasz levélre

Tisztelt Tanai László!

Sajnos kellene a motor típusa az autónak ahhoz hogy pontos adatokat tudjak írni de 2.0tdci motorhoz biztosan létezik 6.5x16".
Amennyiben elküldi az autó pontos típusát, írok hozzá cikkszámot illetve árat is!

Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

B.Tibor kérdezi - 2015-11-13 17:20:03

T.Szakértő Úr!
Következő a problémám.
Van egy oly nyári gumiabroncs alu felni, melyet a felni felett kiszúrtak..s hiába javítottam több esetben, a nyomás 8-10 óra alatt több tizedet veszít, leenged.
A többi abroncs azonos korú és kopottságú,azzal bajom nincs.
Az abroncs nem olcsó,.
Nem találok ugyanolyan bordázatú gumit.
Kérdésem a következő!
Egy tengelyen lévő gumiknak azonosnak kell e lennie a bordázatnak, vagy csak meg kell felelni egyéb más ( milyen)követelményeknek.
= pl.méret, nyári-téli,sebesség..stb.ilyenre gondolok.=
Természetesen a forgásiránynak azonosnak kell lenni.

Nem régen itt az interneten olvastam egy olvasói levélre a választ, de sajnos nem mentetem le, s az akkor úgy értelmeztem:
felszerelhető, de vannak oly műszaki paraméter7ek, melyeknek az adott közös tengelyen megegyezőnek kell lenni.
Mely az a jogszabály ami konkrétan ezt leírja.=gumihasználat=
Előre is köszönöm válaszát!

Tisztelettel: Bárkányi Tibor

Válasz levélre

Üdvözlöm!

Ha jól értelmezem a kérdését akkor Ön szeretné lecserélni a sérült gumiabroncsot mely egy tengelyen fut a másik hibátlannal de nem talál megfelelő mintázatút így jobb híján egy hasonlóval pótolná.Ha ezt a másikkal megfelelő minőségűre cseréli azaz a kopás mértéke megegyezik illetve a terhelés/súly index illetve a mintázat jellege azaz téli vagy nyári Radial/Diagonál bár utóbbival már ritkán találkozni akkor elméletileg felszerelhető de semmiképp sem ajánlom az eltérő menettulajdonságok miatt illetve a tapasztalatok azt mutatják hogy a rend éber őrei szívesen küldik emiatt az autót szigorított műszaki vizsgára!Bemásolom a KÖHÉM rendeletet amely leírja pontosan az abroncsra vonatkozó szabályokat. /////////
Személyautó gumiabroncsra vonatkozó előírások
A gumiabroncsok műszaki állapotára, üzemeltetésére vonatkozó törvényi rendelkezéseket a KRESZés a 6/1990. KöHÉM rendelet tartalmazza.

Kerekekre vonatkozó műszaki feltételek


6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet




36. § Kerekekre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
(1) A gépjárműnek, a mezőgazdasági vontatónak és a lassú járműnek, valamint ezek pótkocsijának a kerekeit fúvott gumiabroncsokkal - vagy azzal a jármű menettulajdonsága szempontjából legalább egyenértékű berendezéssel - kell felszerelni. Mezőgazdasági vontató, lassú jármű és ezek pótkocsija vonatkozásában e rendelkezéstől az NKH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága eltérést engedélyezhet.

(2) A járműre felszerelt gumiabroncs méretének, terhelhetőségének és sebességhatárának meg kell felelnie a jármű vonatkozó adatainak. Téli mintázatú gumiabroncsot szabad felszerelni a járműre abban az esetben is, ha annak sebességhatára alacsonyabb a jármű legnagyobb sebességénél. Ebben az esetben a jármű vezetőfülkéjében a gumiabroncs megengedett sebességére utaló feliratot kell elhelyezni.

(3) Az M1 és az N1 kategóriájú járművek kivételével a gépkocsin, a személygépkocsi és a motorkerékpár pótkocsija kivételével a pótkocsin, továbbá a mezőgazdasági vontatón és a lassú járművön minden kerék közelében (pl. a sárvédőn) fel kell tüntetni az adott kerék gumiabroncsára előírt nyomást (nyomáshatárokat). A gumiabroncsokban az előírt nyomást kell tartani.

(4) Az (1) bekezdésben említett járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri:
a) az M1, N1, O1 és O2 kategóriájú járműveken a gumiabroncs átmérőjétől függetlenül az 1,6 mm-t; továbbá
b) az egyéb járműveken
ba) a 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében az 1,6 mm-t,
bb) a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t.
Nem szabad olyan gumiabroncsot használni, amelyen a bordázat közötti hornyokat utólagos beavatkozással mélyítették, kivéve, ha a gumiabroncsgyártó az utánvágást engedélyezi, ezt a gumiabroncson feltüntette, és az utánvágást a vonatkozó előírások megtartásával végezték. Nem szabad szögbetétes gumiabroncsot használni.

(5) Gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.

(6) A személygépkocsin a gumiabroncsoknak valamennyi tengelyen azonos szerkezetűeknek (egységesen vagy diagonál, vagy radiál) kell lenniük. Textilöves és acélöves radiál abroncsok vegyes használata esetén - függetlenül attól, hogy a jármű melyik tengelye a hajtott - az első tengely kerekeire kell szerelni a textilöves radiál abroncsokat.

(7) A személygépkocsi kivételével a többi gépjármű, a mezőgazdasági vontató, a lassú jármű és a pótkocsi kerekeire tengelyként eltérő szerkezetű gumiabroncsok is szerelhetők. Ebben az esetben - függetlenül attól, hogy a jármű melyik tengelye hajtott - a radiál gumiabroncsokat kell a hátsó tengelyre (tengelyekre) szerelni.

(8) A fém kapaszkodókörmökkel, illetőleg vezetőélekkel ellátott kerekű mezőgazdasági vontató és lassú jármű e berendezéseinek olyanoknak kell lenniük, hogy ezeket le lehessen szerelni, vagy olyan védőabronccsal lehessen ellátni, amely meggátolja, hogy a kapaszkodókörmök, illetőleg vezetőélek az útburkolathoz érhessenek.

A rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek

a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,

b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”, „Winter”, „Winter Use” felirat, „Hópihe” ábra, „Háromágú hegycsúcs” ábra, és

c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.

Az új meghatározás szerint a bordázatnak 4 mm mélyebbnek kell lennie a biztonság további növelése, a téli gumi kedvező tulajdonságainak érvényesülése érdekében.



Összefoglaló:


- Csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a mintázat mélysége a futófelület teljes kerületén eléri:

- 75 cm-t meg nem haladó átmérőjű gumiabroncs esetében az 1,6 mm-t ( ált. személygépkocsik és terepjárók)

- 75 cm-nél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t (ált. teherautók)



Fontos:


A nyári gumikat 2,5-3 mm (megnövekedett fékút, fokozódó aquaplaning veszély), a téli gumikatpedig 4 mm profilmélység (a biztonság további növelése, a téli gumi kedvező tulajdonságainak érvényesülése érdekében) elérésekor ajánlatos újakra cserélni.


Üdvözlettel:
Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

Kovács Péter kérdezi - 2015-11-13 15:46:16

T.Uram!

Mini Cooper téli gumiméret érdekelne.A szélesebb, alacsonyabb profilút, vagy a magasabb vékonyabbat ajánlja?
Köszönöm válaszát!

Kovács Péter

Válasz levélre

Tisztelt Kovács Péter!

A legtöbb Mini Coopert 3 féle mérettel szereltek: 175/65r15 195/55r16 205/45r17.
Amennyiben rendelkezik megfelelő felnigarnitúrával, érdemesebb egy mérettel lejjebb váltani a téligumik esetében. Pl 205/45/17 helyett 195/55/16 ideálisabb lenne, ha másért nem, a jelentős árkülönbségért. Utóbbi 2 méretből defekttűrő abroncs is létezik némi felárral, ha nem rendelkezik pótkerékkel.

Üdvözlettel:
Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

Németh Kinga kérdezi - 2015-11-10 23:43:04

Kedves Péter!
Honnan tudhatom, hogy a meglévô téli gumim jó lesz-e még idén? Nem szeretnék újat venni, ha nem szükséges.
Köszönöm!

Válasz levélre

Kedves Kinga!
Látatlanba nehéz erre válaszolni, ha kérdéses, akkor a saját biztonsága érdekében javasoljuk, hogy szakember nézze meg, milyen állapotban van. Műhelyünkben a megfelelő eszközökkel gyorsan ki tudjuk deríteni, és amennyiben szükséges, helyben tudunk javítást is végezni. Ha a kopás, vagy egyéb ok miatt már nem javasoljuk a használatát, akkor az igényeknek megfelelően tudunk ajánlani rá másikat. Várjuk sok szeretettel a szervizünkben!

Üdvözlettel,
Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

Havas András kérdezi - 2015-11-10 17:06:54

Kedves szakértő!

195/65 R 15 abroncsot keresek télre. Nem akarok rá sokat költeni, de ne legyen noname se!

Mit ajánlana?
Köszönöm

Válasz levélre

Kedves Havas András!

Amennyiben ragaszkodik az új gumiabroncshoz, abban az esetben érdemes az ismert prémium márkákat gyártó cégek budget kategóriájú termékei között keresgélni. Ilyen többek között a Barum, amelyet a híres Continental cég gyárt, vagy a Kleber, amely valójában Michelin gyártmány.

Üdvözlettel:
Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem-kabrió és nem-CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

Pályán az első 2017-es Forma-1-es – videó

A Forma-1-es csapatok közül elsőként a Sauber küldte a pályára új autóját Barcelonában. Videó a C36-os bemutatkozásáról.

Kabaréba illő jelenet egy nyíregyházi parkolóban

Az egy dolog, hogy szabálytalanul parkolt két autós is, de a kiállni készülő kolléga sem volt a helyzet magaslatán.

Ez az autózás jövője. Kipróbáltuk!

Az új Smart, abból is főleg az elektromos változat autóbuzi szemmel egy érdektelen kis izé. Ugyanakkor ez a kocsika az európai nagyvárosi közlekedés közeljövőjének meghatározó eleme, az utcákat elárasztó igazi slágertermék lehet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.