Milyen élőben a legdrágább Škoda?

Medve-Škoda a rivaldafényben

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.10.03. 12.50

Jövő év elején megérkezik hazánkba a Škoda Kodiaq, amit érzésünk szerint elég sokan várnak. Mi is kíváncsiak voltunk rá, elzarándokoltunk hát beleülni a Škoda párizsi standjára.

„Nagy érdeklődés előzte meg a legújabb Škoda-gépkocsi bemutatását a Párizsi Nemzetközi Autószalonon, mely a nagyközönség számára ma nyitotta meg kapuit” – amikor 1990. december 10-én a csehszlovák állam eldöntötte, hogy a Škoda Auto 100 százalékát megvásárolhatja a Volkswagen, még hasonló stílusban tudósítottak a lapok a márkával kapcsolatos fejleményekről.

Az eltelt 26 év alatt a Škoda újrapozicionálása az autóipar legsikeresebb márkaépítési akciói közé tartozik, megelőzve a Cadillac vagy a Mazda újjászületését az ezredforduló után. A Volkswagen tovább csörtet a takaros profitrátával termelő cseh leányvállalattal és a nagy SUV-k közé is elviszi a márka alapértékeit: tágasabb, ötletesebb autó korszerű technikával, a kategóriához mérten emészthető árakon.

Sorento, X-Trail, Kodiaq

Ezúttal a középméretű SUV-k között bukkan fel a Škoda. Lehet utálni az aszfaltterepjárókat és terjedésük szerintem is összefüggésben van a vezetés közben átélhető örömök visszaszorulásával, de az újautó-vásárlók nagyon keresik ezeket a modelleket.

Felül, a fabetét mögött is van egy kesztyűtartó, nem csak az alsó világos műanyagból billenthető ki a megszokott

Az igényre reagálva a Škoda még a Yeti leváltása előtt, jövő januárban vagy februárban megkezdi itthon a Kodiaq értékesítését, amely 4697 mm hosszával, 1882 mm szélességével és 1655 magasságával nem csak élőben körüljárva tűnik szép megtermett autónak. Nem véletlenül kapta nevét a legnagyobb észak-amerikai barnamedvefajról, de Kodiak nevű település is létezik, eltérő írásmóddal.

Párizsban volt nagy sürgés-forgás a Skoda Kodiaq körül, amely a volumenmárkák közül a terepjáróval leváltott új Peugeot 5008-cal, a Mitsubishi Outlanderrel, a FIAT Freemonttal, a Kia Sorentóval vagy a Nissan X-Traillel találja magát szemben az 5+2 ülésessel rendelhető konkurensek közül.

Sok ötlet, rengeteg hely

A Škoda harmadik sora gyermekeknek való. Ha ott normális lábteret kell teremteni, akkor a középső utasok padját kell előrehúzni a 18 centis sínen, amivel odalesz a terpeszkedős térbőség a második sor utasainak. Négyen fejedelmi körülmények között ülnek az ötletesen kialakított és szolid, jó minőségérzetet sugalló belső térben. Az üléspad 60:40 arányban osztottan tologatható.

18 centis sínen csúsztatható az osztott üléspad

18 centis sínen csúsztatható az osztott üléspad

Rengeteg ötlet van az autóban a tankfedélnyílás mögötti jégkaparótól a Focustól átvett, kiugró ajtóélvédőn át az előredönthető utasüléstámlán keresztül a kihajtható vonóhorogig. A Škoda derék epigonként felcsipegette a praktikus részletmegoldásokat más márkáktól is. Tetszett az oldaltámaszos fejtámla, amiről nehezebben billen le az elbóbiskoló utas feje és az ajtókba rejtett esernyő is. Ezek a megoldások (és a másik két tucat az összesen 30-ból) más autókban így együtt, gyűjteményes kiadásban nem találhatók meg. Rakodóhely szintén rengeteg van és a Kodiaq 2,5 tonnás utánfutót húzhat, ami jó érték.

Ha utasok helyett csomagokkal rámoljuk tele az ajtót, a hét személlyel 270, öt üléssel 720 literes csomagtér 2065 literre bővíthető. Ledöntött jobb első támlával 2,9 méteres deszkák, szörfök, lapra szerelt bútorok szállíthatók.

2791 mm a Škoda Kodiaq tengelytávja, a szögletes kerékjárati nyílás a VW-konszern SUV-jellegzetessége

2791 mm a Škoda Kodiaq tengelytávja, a szögletes kerékjárati nyílás a VW-konszern SUV-jellegzetessége. Karakterében a második, bamba kombis generáció előtti Q7-re emlékezet a forma, a mostani Superb oldalsó éleivel

Élőben kipróbálva szélvészgyors és jól elrendezett a menürendszer, az érintőképernyőnek a gombjai is érintésérzékenyek, szemben a Superbbel vagy az Octaviával. A fotókon nem tűnt, fel, hogy a légrostélyok függőlegesek, amivel az autó magasságát kívánták hangsúlyozni a designerek.

MQB, semmi meglepetés

A gyár az MQB keresztmotoros építőkészletből legózta össze a Škoda Kodiaqot, amely így az Audi A3-tól a SEAT Atecán és a VW Tiguanon át a Superbig széles rokonsággal bír. Az 1,4 TSI benzines turbómotor 125 vagy hengerlekapcsolással 150 lóerős lehet, a nagyobbik 180 lóerős.

125 és 190 lóerő közötti motorokkal jön a Škoda Kodiaq. Később lehet erősebb dízel és akár konnektorról tölthető hibrid is, ha igényli a piac. A technika a Passat GTE-ből adott hozzá

125 és 190 lóerő közötti motorokkal jön a Škoda Kodiaq. Később lehet erősebb dízel és akár konnektorról tölthető hibrid is, ha igényli a piac. A technika a Passat GTE-ből adott hozzá

Dízelmotorból az 1,6-os túl kicsinek tűnhetett az autóhoz, ezért csak a kétliteres TDI szerepel a kínálatban 150 vagy 190 lóerővel, 340, illetve 400 Nm nyomatékkal. Az 1452 kilós benzines alapverzió elöl hajt, a többiből van összkerékhajtásos is.


Hibridverzióról egyelőre nincs szó, pedig a Mitsubishi Outlander is nagyon érdekes alternatíva a konnektorról tölthető akkus hibridverzióban. Pár év múlva a Škoda Kodiaqba is beépíthető lehet a más konszernmodellekben szolgáló plug-in hajtásrendszer. A 240 lóerős 2,0 TDI, végig piros betűkkel, hamarabb is átköltözhet a Passatból.

Listaáron nyolcmilliótól?

Árban az azonos motorokkal ellátott Superb lehet mérvadó. A középkategóriás Škoda listaáron 7,6 millió forinttól kapható, a Laurin & Klement kombi a 190 lóerős dízellel, négykerék-hajtással és DSG automata váltóval 12 866 750 forintba kerül a kedvezmények nélkül. De a várható fogadtatás alapján a Kodiaq árát nem kell masszív akciókkal letörni, hogy kapós legyen.

 

Kommentek

Megújult a legendás amerikai sportkocsi

Felvarrták a Ford Mustang ráncait, jót tett az autónak a frissítés.

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

Divatcsászárnő tervezett kisautót

Klasszikus csajos stíluselemek helyett erőteljes divatkiáltvány, magabiztos és nőies az a smart fortwo Brabus, amelyet a német divatceleb Veronika Heilbrunner stilizált meg. A lényeg mégsem ez, hanem a Brabus tailor made program, amivel bárki megalkothatja saját smartját.

Szupersport-óra a világ leggyorsabb négyüléseséhez

A múlt héten bemutatott Bentley Continental Supersports a márka hagyományos óragyártó partnerét is megihlette. Az óra ultramodern tartalmakat kínál.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

Zseniális újítás az autópálya-matricáknál

Számos autósnak jelent problémát annak megállapítása, hogy rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.