Milyen élőben a legdrágább Škoda?

Medve-Škoda a rivaldafényben

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.10.03. 12.50

Jövő év elején megérkezik hazánkba a Škoda Kodiaq, amit érzésünk szerint elég sokan várnak. Mi is kíváncsiak voltunk rá, elzarándokoltunk hát beleülni a Škoda párizsi standjára.

„Nagy érdeklődés előzte meg a legújabb Škoda-gépkocsi bemutatását a Párizsi Nemzetközi Autószalonon, mely a nagyközönség számára ma nyitotta meg kapuit” – amikor 1990. december 10-én a csehszlovák állam eldöntötte, hogy a Škoda Auto 100 százalékát megvásárolhatja a Volkswagen, még hasonló stílusban tudósítottak a lapok a márkával kapcsolatos fejleményekről.

Az eltelt 26 év alatt a Škoda újrapozicionálása az autóipar legsikeresebb márkaépítési akciói közé tartozik, megelőzve a Cadillac vagy a Mazda újjászületését az ezredforduló után. A Volkswagen tovább csörtet a takaros profitrátával termelő cseh leányvállalattal és a nagy SUV-k közé is elviszi a márka alapértékeit: tágasabb, ötletesebb autó korszerű technikával, a kategóriához mérten emészthető árakon.

Sorento, X-Trail, Kodiaq

Ezúttal a középméretű SUV-k között bukkan fel a Škoda. Lehet utálni az aszfaltterepjárókat és terjedésük szerintem is összefüggésben van a vezetés közben átélhető örömök visszaszorulásával, de az újautó-vásárlók nagyon keresik ezeket a modelleket.

Felül, a fabetét mögött is van egy kesztyűtartó, nem csak az alsó világos műanyagból billenthető ki a megszokott

Az igényre reagálva a Škoda még a Yeti leváltása előtt, jövő januárban vagy februárban megkezdi itthon a Kodiaq értékesítését, amely 4697 mm hosszával, 1882 mm szélességével és 1655 magasságával nem csak élőben körüljárva tűnik szép megtermett autónak. Nem véletlenül kapta nevét a legnagyobb észak-amerikai barnamedvefajról, de Kodiak nevű település is létezik, eltérő írásmóddal.

Párizsban volt nagy sürgés-forgás a Skoda Kodiaq körül, amely a volumenmárkák közül a terepjáróval leváltott új Peugeot 5008-cal, a Mitsubishi Outlanderrel, a FIAT Freemonttal, a Kia Sorentóval vagy a Nissan X-Traillel találja magát szemben az 5+2 ülésessel rendelhető konkurensek közül.

Sok ötlet, rengeteg hely

A Škoda harmadik sora gyermekeknek való. Ha ott normális lábteret kell teremteni, akkor a középső utasok padját kell előrehúzni a 18 centis sínen, amivel odalesz a terpeszkedős térbőség a második sor utasainak. Négyen fejedelmi körülmények között ülnek az ötletesen kialakított és szolid, jó minőségérzetet sugalló belső térben. Az üléspad 60:40 arányban osztottan tologatható.

18 centis sínen csúsztatható az osztott üléspad

18 centis sínen csúsztatható az osztott üléspad

Rengeteg ötlet van az autóban a tankfedélnyílás mögötti jégkaparótól a Focustól átvett, kiugró ajtóélvédőn át az előredönthető utasüléstámlán keresztül a kihajtható vonóhorogig. A Škoda derék epigonként felcsipegette a praktikus részletmegoldásokat más márkáktól is. Tetszett az oldaltámaszos fejtámla, amiről nehezebben billen le az elbóbiskoló utas feje és az ajtókba rejtett esernyő is. Ezek a megoldások (és a másik két tucat az összesen 30-ból) más autókban így együtt, gyűjteményes kiadásban nem találhatók meg. Rakodóhely szintén rengeteg van és a Kodiaq 2,5 tonnás utánfutót húzhat, ami jó érték.

Ha utasok helyett csomagokkal rámoljuk tele az ajtót, a hét személlyel 270, öt üléssel 720 literes csomagtér 2065 literre bővíthető. Ledöntött jobb első támlával 2,9 méteres deszkák, szörfök, lapra szerelt bútorok szállíthatók.

2791 mm a Škoda Kodiaq tengelytávja, a szögletes kerékjárati nyílás a VW-konszern SUV-jellegzetessége

2791 mm a Škoda Kodiaq tengelytávja, a szögletes kerékjárati nyílás a VW-konszern SUV-jellegzetessége. Karakterében a második, bamba kombis generáció előtti Q7-re emlékezet a forma, a mostani Superb oldalsó éleivel

Élőben kipróbálva szélvészgyors és jól elrendezett a menürendszer, az érintőképernyőnek a gombjai is érintésérzékenyek, szemben a Superbbel vagy az Octaviával. A fotókon nem tűnt, fel, hogy a légrostélyok függőlegesek, amivel az autó magasságát kívánták hangsúlyozni a designerek.

MQB, semmi meglepetés

A gyár az MQB keresztmotoros építőkészletből legózta össze a Škoda Kodiaqot, amely így az Audi A3-tól a SEAT Atecán és a VW Tiguanon át a Superbig széles rokonsággal bír. Az 1,4 TSI benzines turbómotor 125 vagy hengerlekapcsolással 150 lóerős lehet, a nagyobbik 180 lóerős.

125 és 190 lóerő közötti motorokkal jön a Škoda Kodiaq. Később lehet erősebb dízel és akár konnektorról tölthető hibrid is, ha igényli a piac. A technika a Passat GTE-ből adott hozzá

125 és 190 lóerő közötti motorokkal jön a Škoda Kodiaq. Később lehet erősebb dízel és akár konnektorról tölthető hibrid is, ha igényli a piac. A technika a Passat GTE-ből adott hozzá

Dízelmotorból az 1,6-os túl kicsinek tűnhetett az autóhoz, ezért csak a kétliteres TDI szerepel a kínálatban 150 vagy 190 lóerővel, 340, illetve 400 Nm nyomatékkal. Az 1452 kilós benzines alapverzió elöl hajt, a többiből van összkerékhajtásos is.


Hibridverzióról egyelőre nincs szó, pedig a Mitsubishi Outlander is nagyon érdekes alternatíva a konnektorról tölthető akkus hibridverzióban. Pár év múlva a Škoda Kodiaqba is beépíthető lehet a más konszernmodellekben szolgáló plug-in hajtásrendszer. A 240 lóerős 2,0 TDI, végig piros betűkkel, hamarabb is átköltözhet a Passatból.

Listaáron nyolcmilliótól?

Árban az azonos motorokkal ellátott Superb lehet mérvadó. A középkategóriás Škoda listaáron 7,6 millió forinttól kapható, a Laurin & Klement kombi a 190 lóerős dízellel, négykerék-hajtással és DSG automata váltóval 12 866 750 forintba kerül a kedvezmények nélkül. De a várható fogadtatás alapján a Kodiaq árát nem kell masszív akciókkal letörni, hogy kapós legyen.

 

Kommentek

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.