Dekonstruktivista kiáltvány a Lexus új városi vagánya

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.10.03. 07.00

A Lexus NX után elkészült a márka új, még kisebb, még merészebb szabadidőjárműve, legalábbis annak előtanulmánya. Az UX a Toyota CH-R-rel azonos tengelytávon nyugszik.

Európában tervezték a Lexus legújabb típusát, a márka formai jegyeit merészen újraértelmező UX szabadidőjárművet. Ez utóbbi az NX, majd az új generációs RX után már szinte kötelező gyakorlat volt, amint a márka letért a konzervatív útról, már nincs visszaút. Ezúttal azonban igazán a belső térben gurult el a tervezők gyógyszere, összhangban a célközönség elvárásaival.

A fiatal városlakók, akiket az autó megszólít, félmegoldások helyett minden érzékszervre ható élményekre várnak. Ebben nem igazán különböznek nagyszüleiktől, akik a hatvanas években hasonló megfontolásból fogyasztottak hallucinogén kábítószereket, az ő eszközeik azonban kifinomultabbak és drágábbak.

A Lexus „mégis” filozófiája például az egymásnak ellentmondó értékek párhuzamos megvalósítását célozza meg: az autó robusztus, mégis dinamikus, kompakt, mégis tágas, és így tovább. Utóbbihoz egy másik irányelvet is megfogalmazott a Lexus: ez a ‘kívül-belül formai stratégia’, ami annyit tesz, hogy a karosszéria idomai és a beltéri felületek szerves egységet alkotnak, eltörölve a határvonalat kint és bent között. Ugyanakkor a műszerfal például nem vesz részt ebben a játékban, a szokásosnál mélyebbre került, hogy javítsa a kilátást.

2016_Lexus_UX_Concept

A kerékívek, a tetőkeretek és az ajtókon elhelyezett kamerák a sarokpontjai ennek a tematikának: mintha az ezekből összeálló külső vázra épülne fel az autó – utóbbi kettő például az A-oszlopot összekötő elemként alkalmazva egyetlen egységet alkot. Ugyanez a hatás érvényesül a sportos futófelületű, de crossoveres oldalfalú, kialakításában a felni küllőivel egységet alkotó abroncsokban, vagy az optikai szálakkal kivitelezett nappali fényekben, amelyek a hűtőrács mintázatához igazodnak; ahogy az alumínium és polikarbonát elemekből álló, áttört A-oszlop is hasonló célt szolgál.

A Lexus újra megújította az orsó alakú hűtőrácsot, amely erőteljesebb, optikailag nagyobb súlyú keretet kapott. A karosszéria arányai elvileg a régi idők sportautóit idézik, a hosszú motorházfedél mögött az utastér tetőpontja messze hátra csúszott.

2016_Lexus_UX_Concept_13

A háromdimenziós karosszériaidomokat nem tagolják karaktervonalak, ám hogy ne legyen kelt tészta jellege az autónak, a Lexus különleges fényezéssel gondoskodott arról, hogy a fény-árnyék váltakozások erőteljesen megjelenjenek, és kézben tartsák a dizájnt.

Belül integráció helyett szegregáció a jelszó: aki elöl ül, sötét tónusú, sportos, agresszív környezetben találja magát, míg hátul világos, szellős, hívogató, komfortos hangulat uralkodik. A vezető előtt sajátos kialakítású műszerfal található, egybemosott határaival rájátszik a kinti-benti egység ötletére.

Az UX ülésével korábban már külön foglalkoztunk, ez – akárcsak a háromdimenziós, elemeire bontott műszerfal – úgy teremt hivatkozási pontokat, hogy azok voltaképpen nem is léteznek, csak a környezetük határozza meg őket. Az ülés tart, de nem korlátoz, a tervezők szerint minden eddiginél szabadabban mozoghatunk benne.

2016_Lexus_UX_Concept_01

A műszeregységről is írtunk már korábban, a középen lebegő holografikus gömbtől a távolba kivetített felső kijelzősorig. A középkonzolon sokszögű felület helyettesíti a hagyományos kezelőfelületet.

A Lexus UX fedélzetén amúgy is minden más, mint aminek látszik: az oldalablakok fényre sötétednek, a tükröket helyettesítő kamerák képe benti monitorokon jelenik meg, a kapcsolók nem mechanikusak, csupán érinteni kell őket, az első utas ráadásul a saját karfájába beépített, külön kezelőszervet kapott, az előtte húzódó hangfal pedig kiszerelhető.

Az autó 23 centivel rövidebb a Lexus NX-nél (463 helyett 440 cm), miközben a tengelytáv (264 cm) csupán két centivel rövidebb. A magasság is jóval kisebb, mint a nagy testvéré (165 helyett 152 cm), míg a szélesség 185 helyett 190 cm, de ez a sorozatgyártásra megváltozik. Az UX arányaiban leginkább a Toyota C-HR típushoz áll közel, tengelytávjuk pedig milliméterre egyezik; logikusan ugyanazokra a fődarabokra épülnek, legalábbis szériakivitelükben.

2016_Lexus_UX_Concept

Kommentek

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

Jöhet a rendszeres magyar KRESZ-vizsga

Egy hazai kutatás szerint az autósok 40 százaléka úgy látja, hogy a sofőröknek javára válna, ha időközönként újra kellene vizsgázniuk KRESZ-ből.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.