Dekonstruktivista kiáltvány a Lexus új városi vagánya

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.10.03. 07.00

A Lexus NX után elkészült a márka új, még kisebb, még merészebb szabadidőjárműve, legalábbis annak előtanulmánya. Az UX a Toyota CH-R-rel azonos tengelytávon nyugszik.

Európában tervezték a Lexus legújabb típusát, a márka formai jegyeit merészen újraértelmező UX szabadidőjárművet. Ez utóbbi az NX, majd az új generációs RX után már szinte kötelező gyakorlat volt, amint a márka letért a konzervatív útról, már nincs visszaút. Ezúttal azonban igazán a belső térben gurult el a tervezők gyógyszere, összhangban a célközönség elvárásaival.

A fiatal városlakók, akiket az autó megszólít, félmegoldások helyett minden érzékszervre ható élményekre várnak. Ebben nem igazán különböznek nagyszüleiktől, akik a hatvanas években hasonló megfontolásból fogyasztottak hallucinogén kábítószereket, az ő eszközeik azonban kifinomultabbak és drágábbak.

A Lexus „mégis” filozófiája például az egymásnak ellentmondó értékek párhuzamos megvalósítását célozza meg: az autó robusztus, mégis dinamikus, kompakt, mégis tágas, és így tovább. Utóbbihoz egy másik irányelvet is megfogalmazott a Lexus: ez a ‘kívül-belül formai stratégia’, ami annyit tesz, hogy a karosszéria idomai és a beltéri felületek szerves egységet alkotnak, eltörölve a határvonalat kint és bent között. Ugyanakkor a műszerfal például nem vesz részt ebben a játékban, a szokásosnál mélyebbre került, hogy javítsa a kilátást.

2016_Lexus_UX_Concept

A kerékívek, a tetőkeretek és az ajtókon elhelyezett kamerák a sarokpontjai ennek a tematikának: mintha az ezekből összeálló külső vázra épülne fel az autó – utóbbi kettő például az A-oszlopot összekötő elemként alkalmazva egyetlen egységet alkot. Ugyanez a hatás érvényesül a sportos futófelületű, de crossoveres oldalfalú, kialakításában a felni küllőivel egységet alkotó abroncsokban, vagy az optikai szálakkal kivitelezett nappali fényekben, amelyek a hűtőrács mintázatához igazodnak; ahogy az alumínium és polikarbonát elemekből álló, áttört A-oszlop is hasonló célt szolgál.

A Lexus újra megújította az orsó alakú hűtőrácsot, amely erőteljesebb, optikailag nagyobb súlyú keretet kapott. A karosszéria arányai elvileg a régi idők sportautóit idézik, a hosszú motorházfedél mögött az utastér tetőpontja messze hátra csúszott.

2016_Lexus_UX_Concept_13

A háromdimenziós karosszériaidomokat nem tagolják karaktervonalak, ám hogy ne legyen kelt tészta jellege az autónak, a Lexus különleges fényezéssel gondoskodott arról, hogy a fény-árnyék váltakozások erőteljesen megjelenjenek, és kézben tartsák a dizájnt.

Belül integráció helyett szegregáció a jelszó: aki elöl ül, sötét tónusú, sportos, agresszív környezetben találja magát, míg hátul világos, szellős, hívogató, komfortos hangulat uralkodik. A vezető előtt sajátos kialakítású műszerfal található, egybemosott határaival rájátszik a kinti-benti egység ötletére.

Az UX ülésével korábban már külön foglalkoztunk, ez – akárcsak a háromdimenziós, elemeire bontott műszerfal – úgy teremt hivatkozási pontokat, hogy azok voltaképpen nem is léteznek, csak a környezetük határozza meg őket. Az ülés tart, de nem korlátoz, a tervezők szerint minden eddiginél szabadabban mozoghatunk benne.

2016_Lexus_UX_Concept_01

A műszeregységről is írtunk már korábban, a középen lebegő holografikus gömbtől a távolba kivetített felső kijelzősorig. A középkonzolon sokszögű felület helyettesíti a hagyományos kezelőfelületet.

A Lexus UX fedélzetén amúgy is minden más, mint aminek látszik: az oldalablakok fényre sötétednek, a tükröket helyettesítő kamerák képe benti monitorokon jelenik meg, a kapcsolók nem mechanikusak, csupán érinteni kell őket, az első utas ráadásul a saját karfájába beépített, külön kezelőszervet kapott, az előtte húzódó hangfal pedig kiszerelhető.

Az autó 23 centivel rövidebb a Lexus NX-nél (463 helyett 440 cm), miközben a tengelytáv (264 cm) csupán két centivel rövidebb. A magasság is jóval kisebb, mint a nagy testvéré (165 helyett 152 cm), míg a szélesség 185 helyett 190 cm, de ez a sorozatgyártásra megváltozik. Az UX arányaiban leginkább a Toyota C-HR típushoz áll közel, tengelytávjuk pedig milliméterre egyezik; logikusan ugyanazokra a fődarabokra épülnek, legalábbis szériakivitelükben.

2016_Lexus_UX_Concept

Kommentek

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.