Tíz éve érkezett a Volkswagentől a Kiához Peter Schreyer, aki idővel a Hyundai formatervezési vezetését is átvette. A designercsapat élén álló német szakember vezetésével, akit nem fekete ruhában sosem láttam prezentációkon, olyan szintre jutott a Kiák karosszériája és belső tere, hogy az új Riót mi sem hagyhattuk ki.

Mestermű a design, amivel a nagyfőnök mellett elsősorban Kovács Miklóst, a márka külső formatervezési vezetőjét dicsérjük. A Rio lendületes, strammul áll a 15-17 colos kerekeken, és eltaláltak az arányai. Nem teszi zavaróan orrnehézzé otromba első túlnyúlás, formaterve jóval férfiasabb és karakteresebb, mint a csajosabbra rajzolt, most kifutó modellé.

Itthon nem megy, másutt nagyon

Itthon súlytalan az autó, míg globálisan pont fordított a helyzet. A Rio a legnagyobb darabszámban eladott Kia, és mint ilyen, a márka legfontosabb autója. Tavaly 473 000 db talált gazdára belőle, nagyrészt Ázsiában, részben az Egyesült Államokban. Ez azt jelenti, hogy az évi mintegy hárommillió Kia nagyjából hatodát adja a kiskocsi.

Gyalogosfelismerő-rendszerével automatikus vészfékezésre képes az új Kia Rio

Amely nem is annyira kicsi, inkább a kis és a kompakt autók között lebegő, amolyan Škoda-stílusban két kategória közé belőtt modell. Nevezhetnénk full size kisautónak is, csak az elég ostobán hangzik.

A Rio, amelynek neve spanyolul folyót jelent, 15 milliméterrel hosszabb (4065 mm) és öttel alacsonyabb (1450 mm) elődjénél. 2580 milliméteres tengelytávja két milliméterrel nagyobb a Golf V vagy a Škoda Octavia II értékénél. A térkínálat ehhez illően szellős a kiskocsiban, amelyben 325 literes csomagtartónak maradt hely.

Mostantól csak az ötajtós kapható Európában, a limuzin nem

Mostantól csak az ötajtós kapható Európában, a limuzin nem

Műszerfala kicsit az új i30-ra hasonlít, tehát a vízszintes tagolással nyugalmat áraszt és optikailag szélesebbnek mutatja az autót, mint a kiskocsiktól megszoktuk.

Van még szívómotor

A Cee’d GT-ből ismert egyliteres, háromhengeres, közvetlen befecskendezéses turbómotorból kétféle verzió készül. Az egyik T-GDI 100, a másik 120 lóerős, egyformán 172 Nm nyomatékkal az 1500-4000-es percenkénti fordulatszám-tartományban. A két szívómotor közül az alapverzió 1,25 literes és 84 lóerős, az 1,4-es benzines 100 lóerős. Az 1,4-es benzines és a 120 lóerős 1,0 T-GDI váltója hatfokozatú, ahogy a két dízelé is. Az 1,4-es CRDi 70 vagy 90 lóerővel lesz kapható.

Szokatlanul gazdag vezetőtámogató biztonsági arzenált kínál majd az autó. Lesz radaros előtér-felügyelet gyalogos-felismeréssel és automatikus vészfékezéssel. A sávelhagyás-jelző figyelmezteti a vezetőt a nem szándékos terelővonal-átlépésre.

Koreából jön

Mivel a zsolnai üzemben nincs kapacitás az Európában évi 100 ezres darabszámban értékesítendő Rio gyártására, az autó a koreai Sohariból hajózik ide. Garanciaideje marad a 7 év/150 000 kilométer.

Belül is jól néz ki a Rio

Belül is jól néz ki a Rio

Magyarországon jövő tavasszal lesz megvásárolható az új Kia Rio. Várhatóan az autó továbbra sem a nyomott árú, de nagy méretű kiskocsik ellenfele lesz, tehát nem a Ford Ka+ vagy a Suzuki Baleno konkurense. Pontos hazai áráról még nincs információnk, ezt a hazai bevezetéshez közelebb közli az importőr.