A Fiat és a Chrysler együttműködésének ikergyümölcse a Jeep Renegade (amit már vezetett is Gajdán kolléga nemrég) és a Fiat 500X. Ez utóbbi még nem vezettük, de egy gyors vizuális és tomporális tesztnek alávetettük Párizsban.

A kocsi sokkal arányosabb, könnyedebb, mint a Jeep-emblémás testvérke, ráadásul öt ajtóval és magas építésével együtt is hatásosan tükrözi vissza az 500-as alapformát. A tágas 500-asnak szánt 500L modelleknél sokkal egységesebb a forma, az utastérben pedig a megszokott, gömbölyded, vidám, de ergonómiailag se rossz megoldásokkal találkozhatunk:

A világ több mint száz országában, így az USA-ban is forgalmazott Fiat 500X kétféle alaphangulatban érhető el – elegánsabb városi és macsóbb off road változatban. Egyelőre három motor és három váltó kerülhet az autóba – köztük a még mindig egzotikumnak számító kilencfokozatú automatával a ZF-től. A motor az 1,4 literes MultiAir 140 lóerős, az 1,6 literes dízel 120 vagy a kétliteres dízel 140 lovas verziója lehet (utóbbihoz adják a kilencgangos automatát és összkerékhajtás is csak ehhez rendelhető).

A későbbiekben elérhető lesz a 110 lóerős 1,6 E-torQ benzinmotor (5 fokozatú kézi kapcsolású sebességváltó, elsőkerék-hajtással), a  170 lóerős 1.4 Turbo MultiAir II (9 fokozatú automata sebességváltó, összkerékhajtás), valamint egyes piacokon a nagyteljesítményű 184 lóerős Tigershark 2.4 (9 fokozatú automata sebességváltó, összkerékhajtás).

Városi és offroad-kivitelben, temérdek motorral, három váltóval, 4x4-gyel vagy anélkül - egy 500X konfigurálása fárasztó meló lesz

A 140 lóerős 1.4 Turbo MultiAir II ugyancsak elérhető lesz elsőkerék-hajtással, 6 fokozatú duplakuplungos automata váltóval. Turbódízel motorból jön majd a 95 lóerős 1.3 MultiJet II (5 fokozatú kézi kapcsolású sebességváltó, elsőkerék-hajtás), és 140 lóerős 2.0 MultiJet II (6 fokozatú kézi kapcsolású sebességváltó, összkerékhajtással).

Az új Fiat crossover négykerék-hajtási rendszerének különlegessége, hogy a hátsó tengely leválasztható a hajtásról, ami a súrlódási veszteség csökkentésével energiát takarít meg, amennyiben nincs szükség az összkerékhajtásra, ezáltal hatékonyan mérsékli az üzemanyag-fogyasztást. Az új 500X üzemmódválasztó funkciója a motor, a fékek, a kormánymű és a hajtáslánc működésének befolyásolásával három eltérő viselkedési mintát valósít meg, igazodva a helyzethez vagy az útviszonyokhoz leginkább alkalmas vezetési stílushoz.

Az automatikus üzemmód optimális kényelmet, üzemanyag-fogyasztást és CO2-kibocsátást szavatol, a sportos állás a menetteljesítményekre élezi ki a működést, míg a négyévszakos mód rossz tapadási viszonyok mellett is maximális biztonságról gondoskodik. Az off-road változatoknál  a négyévszakos üzemmódot “Tapadás” üzemmód váltja fel, amely az összkerékhajtású kiviteleken a hajtóerő gyorsabb átadását biztosítja a hátsó tengelyre.

Városi és offroad-kivitelben, temérdek motorral, három váltóval, 4x4-gyel vagy anélkül - egy 500X konfigurálása fárasztó meló lesz

Minden modellváltozatnál alapfelszerelés a hat darab légzsák, opció a sávelhagyásra figyelmeztető, illetve a holttérfigyelő rendszer, a tolatókamera, vagy az ütközés-elkerülést segítő autonóm fékrendszer.

A Vezess.hu Párizsi Szalonról írott cikkeit ebben a rovatban gyűjtjük.