Spórbajnokból utcai versenyző

1,2 literes motor, 270 km/óra végsebesség

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.10.02. 06.00

A világ legerősebb kéthengeres motorblokkjával és sportfutóművel szerelte fel ultratakarékos autóját a Volkswagen. Az eredmény: egy hamisítatlan sportkocsi.

Ha adott egy műszaki csomag, ami kivételesen jó hatásfokot ígér, két dolgot kezdhetünk vele: hangolhatjuk normál menetteljesítményekre, és elképesztően jó fogyasztási értékeket kapunk, vagy beérhetjük átlagos fogyasztással, ám ekkor autónk félelmetes dolgokra lesz képes az úton. 

Kidobták a 48 lóerős dízelmotort, és helyébe a világ legerősebb kéthengeres erőforrását: az új Ducati 1199 Superleggera 200 lóerős, V2-es motorját építették be a Volkswagen mérnökei, amikor megalkották a Volkswagen XL1 műszaki alapjain nyugvó XL Sport tanulmányt. 
A 0,9 literes átlagfogyasztásra képes XL1-nél hosszabb (4291 mm) és szélesebb (1847 mm) XL Sport tengelytávját 20 centivel 2424 mm-re nyújtották, a virsli kerekeket sportos abroncsokra cserélték, így kifejezetten fenyegetően néz ki a csupán 1152 mm magas jármű. (Az XL1 azonos adatai: 3888 x 1664 x 1153 mm). 
A mindössze 890 kilogrammos tömegre jutó 200 lóerő eleve jó mókát ígér, és valóban: a hétfokozatú DSG váltóhoz köztes fordulatszám-csökkentő áttételen át csatlakoztatott, kis módosításoktól eltekintve széria állapotú Ducati-blokk 134 newtonméteres nyomatékával 5,7 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára az autót. 
Az igazi trükk azonban az, hogy mindehhez bámulatosan kedvező közegellenállás (Cw = 0,258; az XL1 azonos értéke 0,186) és csekély homlokfelület is társul, így az XL Sport teljesítményosztályának leggyorsabb autója: akár 270 km/órával képes száguldani, miközben a sportmotor percenként 11 ezret forog… 
Természetesen ezekhez a menettulajdonságokhoz méretezték az egyelőre tanulmányként színre lépő, de 500 darabos limitált szériában már tervbe vett XL Sport futóművét és aerodinamikai komponenseit is. A szélesebb kerékíveknél légkivezető nyílások mérséklik az örvényeket, a fenéklemez nagy sebességre optimalizált borítást kapott, a felhajtóerőt hátsó diffúzor csökkenti, a rendkívül rövid löketű, kényszervezérlésű erőforrás hője automatikusan nyíló és záródó rostélyokon át távozik a motortérből. 
Az autó elöl és hátul egyaránt kettős keresztlengőkaros felfüggesztést kapott, az elöl 205/40 R 18, hátul 265/35 R 18 méretű abroncsok ultrakönnyű magnéziumfelniken feszülnek, utóbbiak öblében kerámia féktárcsák rejlenek. A karosszéria, akárcsak az XL1 esetében, szénszálas kompozitokból készült, amelyek fajlagos tömege ötöde csupán az acélnak, azonos merevség mellett. 
Az utastér alapvetően nem változott, ám több ponton sportosabb a hangvétel: az új, digitális kijelző köridőt és olajnyomást mér, a műszerfal teteje tükröződésmentes kialakítású, a varrott bőrkormány mögött alumínium váltófülek találhatók. 
Az autóval még a mai nap során megismerkednek a Párizsi Autószalonon szorgoskodó munkatársaink, személyes benyomásaikat hamarosan olvashatjátok.
XL1

Kommentek

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.