Ha adott egy műszaki csomag, ami kivételesen jó hatásfokot ígér, két dolgot kezdhetünk vele: hangolhatjuk normál menetteljesítményekre, és elképesztően jó fogyasztási értékeket kapunk, vagy beérhetjük átlagos fogyasztással, ám ekkor autónk félelmetes dolgokra lesz képes az úton. 

Kidobták a 48 lóerős dízelmotort, és helyébe a világ legerősebb kéthengeres erőforrását: az új Ducati 1199 Superleggera 200 lóerős, V2-es motorját építették be a Volkswagen mérnökei, amikor megalkották a Volkswagen XL1 műszaki alapjain nyugvó XL Sport tanulmányt. 
A 0,9 literes átlagfogyasztásra képes XL1-nél hosszabb (4291 mm) és szélesebb (1847 mm) XL Sport tengelytávját 20 centivel 2424 mm-re nyújtották, a virsli kerekeket sportos abroncsokra cserélték, így kifejezetten fenyegetően néz ki a csupán 1152 mm magas jármű. (Az XL1 azonos adatai: 3888 x 1664 x 1153 mm). 
A mindössze 890 kilogrammos tömegre jutó 200 lóerő eleve jó mókát ígér, és valóban: a hétfokozatú DSG váltóhoz köztes fordulatszám-csökkentő áttételen át csatlakoztatott, kis módosításoktól eltekintve széria állapotú Ducati-blokk 134 newtonméteres nyomatékával 5,7 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára az autót. 
Az igazi trükk azonban az, hogy mindehhez bámulatosan kedvező közegellenállás (Cw = 0,258; az XL1 azonos értéke 0,186) és csekély homlokfelület is társul, így az XL Sport teljesítményosztályának leggyorsabb autója: akár 270 km/órával képes száguldani, miközben a sportmotor percenként 11 ezret forog… 
Természetesen ezekhez a menettulajdonságokhoz méretezték az egyelőre tanulmányként színre lépő, de 500 darabos limitált szériában már tervbe vett XL Sport futóművét és aerodinamikai komponenseit is. A szélesebb kerékíveknél légkivezető nyílások mérséklik az örvényeket, a fenéklemez nagy sebességre optimalizált borítást kapott, a felhajtóerőt hátsó diffúzor csökkenti, a rendkívül rövid löketű, kényszervezérlésű erőforrás hője automatikusan nyíló és záródó rostélyokon át távozik a motortérből. 
Az autó elöl és hátul egyaránt kettős keresztlengőkaros felfüggesztést kapott, az elöl 205/40 R 18, hátul 265/35 R 18 méretű abroncsok ultrakönnyű magnéziumfelniken feszülnek, utóbbiak öblében kerámia féktárcsák rejlenek. A karosszéria, akárcsak az XL1 esetében, szénszálas kompozitokból készült, amelyek fajlagos tömege ötöde csupán az acélnak, azonos merevség mellett. 
Az utastér alapvetően nem változott, ám több ponton sportosabb a hangvétel: az új, digitális kijelző köridőt és olajnyomást mér, a műszerfal teteje tükröződésmentes kialakítású, a varrott bőrkormány mögött alumínium váltófülek találhatók. 
Az autóval még a mai nap során megismerkednek a Párizsi Autószalonon szorgoskodó munkatársaink, személyes benyomásaikat hamarosan olvashatjátok.