Spórbajnokból utcai versenyző

1,2 literes motor, 270 km/óra végsebesség

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.10.02. 06.00

A világ legerősebb kéthengeres motorblokkjával és sportfutóművel szerelte fel ultratakarékos autóját a Volkswagen. Az eredmény: egy hamisítatlan sportkocsi.

Ha adott egy műszaki csomag, ami kivételesen jó hatásfokot ígér, két dolgot kezdhetünk vele: hangolhatjuk normál menetteljesítményekre, és elképesztően jó fogyasztási értékeket kapunk, vagy beérhetjük átlagos fogyasztással, ám ekkor autónk félelmetes dolgokra lesz képes az úton. 

Kidobták a 48 lóerős dízelmotort, és helyébe a világ legerősebb kéthengeres erőforrását: az új Ducati 1199 Superleggera 200 lóerős, V2-es motorját építették be a Volkswagen mérnökei, amikor megalkották a Volkswagen XL1 műszaki alapjain nyugvó XL Sport tanulmányt. 
A 0,9 literes átlagfogyasztásra képes XL1-nél hosszabb (4291 mm) és szélesebb (1847 mm) XL Sport tengelytávját 20 centivel 2424 mm-re nyújtották, a virsli kerekeket sportos abroncsokra cserélték, így kifejezetten fenyegetően néz ki a csupán 1152 mm magas jármű. (Az XL1 azonos adatai: 3888 x 1664 x 1153 mm). 
A mindössze 890 kilogrammos tömegre jutó 200 lóerő eleve jó mókát ígér, és valóban: a hétfokozatú DSG váltóhoz köztes fordulatszám-csökkentő áttételen át csatlakoztatott, kis módosításoktól eltekintve széria állapotú Ducati-blokk 134 newtonméteres nyomatékával 5,7 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára az autót. 
Az igazi trükk azonban az, hogy mindehhez bámulatosan kedvező közegellenállás (Cw = 0,258; az XL1 azonos értéke 0,186) és csekély homlokfelület is társul, így az XL Sport teljesítményosztályának leggyorsabb autója: akár 270 km/órával képes száguldani, miközben a sportmotor percenként 11 ezret forog… 
Természetesen ezekhez a menettulajdonságokhoz méretezték az egyelőre tanulmányként színre lépő, de 500 darabos limitált szériában már tervbe vett XL Sport futóművét és aerodinamikai komponenseit is. A szélesebb kerékíveknél légkivezető nyílások mérséklik az örvényeket, a fenéklemez nagy sebességre optimalizált borítást kapott, a felhajtóerőt hátsó diffúzor csökkenti, a rendkívül rövid löketű, kényszervezérlésű erőforrás hője automatikusan nyíló és záródó rostélyokon át távozik a motortérből. 
Az autó elöl és hátul egyaránt kettős keresztlengőkaros felfüggesztést kapott, az elöl 205/40 R 18, hátul 265/35 R 18 méretű abroncsok ultrakönnyű magnéziumfelniken feszülnek, utóbbiak öblében kerámia féktárcsák rejlenek. A karosszéria, akárcsak az XL1 esetében, szénszálas kompozitokból készült, amelyek fajlagos tömege ötöde csupán az acélnak, azonos merevség mellett. 
Az utastér alapvetően nem változott, ám több ponton sportosabb a hangvétel: az új, digitális kijelző köridőt és olajnyomást mér, a műszerfal teteje tükröződésmentes kialakítású, a varrott bőrkormány mögött alumínium váltófülek találhatók. 
Az autóval még a mai nap során megismerkednek a Párizsi Autószalonon szorgoskodó munkatársaink, személyes benyomásaikat hamarosan olvashatjátok.
XL1

Kommentek

Megéri hűségesnek lenni? Gombokért?

A nagyobb kúthálózatok rafinált pontgyűjtő akciókkal próbáljál magukhoz édesgetni az autósokat. De kinek éri ez meg? Naná, hogy nem nekünk

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.