Brutáltakarékos buliautó

Citroën C4 Cactus Airflow 2L

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.09.18. 14.00

A 2013-as Hybrid Air technológiát újra elővéve a Citroën bemutatja, mire képes némi sűrített levegő, ha a piac legvidámabb autóját töltik meg vele.

Miután tavaly egy Peugeot 2008 és egy Citroën C3 fedélzetén is láttuk, most ismét előjött a tanulmányok árnyvilágából a PSA csoport sűrített levegős rásegítésű hibridtechnológiája. Az előzetes információk szerint ezen nem változtatott lényegesen a csoport: továbbra is a háromhengeres, 82 lovas PureTech benzinmotorhoz csatlakozik a mozgási energiát fizikai energia (nyomás) formájában tároló rendszer. 

Éppen ezért a C4 Cactus Airflow 2L esetében (a névben a 2L a megcélzott átlagfogyasztásra utal) izgalmasabb mindaz a kiegészítő munka, amellyel az egyébként önmagában 30 százalékos fogyasztáscsökkentést hozó levegős rendszert megtámogatták. 
Röviden: a C4 áramvonalasabb és könnyebb lett.
  

Közegellenállás

Az autó új első lökhárítót kapott, amelyen három, folyamatosan változó állású nyíláson át áramlik be a motorházba a levegő, amely részben a motor hűtését, részben a kedvezőtlen légörvények elsimítását célozza. Szintén a homogén légáramlást hivatottak biztosítani az oldalfalon elhelyezett, mozgatható légterelők, míg a kerekeken centrifugálisan zárható lamellák csökkentik a légellenállást. 

A kerékívek, amelyek körül stratégiailag elhelyezett nyílások ébresztenek optimalizált légáramlást, különösen keskeny, nagy falmagasságú abroncsoknak ad otthont. A hátsó lökhárító alatt diffúzor segíti a teljesen burkolt fenéklemez alatt áramló levegő hatékony távozását, míg a külső tükröket kamerákra cserélték. Mindez 20 százalékkal kedvezőbb közegellenállási együtthatót eredményezett.
Brutáltakarékos buliautó 1

Tömegcsökkentés

A C4 Cactus jó alany volt a beavatkozásra, hiszen eleve két mázsával könnyebb a normál C4-esnél, ám a francia mérnökök további 100 kilót (avagy 11%-ot) faragtak le róla. 

Ez persze anyagi áldozatokkal járt: számos szerkezeti elemet alumíniumból, nagy szakítószilárdságú acélból vagy éppen kompozit anyagokból alakítottak ki; ezeket vadonatúj folyamatok során szerelték össze. Szénszálas anyagból készültek például a rugók, a nyílászárók (kivéve a motorházfedelet, ami alumínium), a hátsó ülőpad, de a tetőmerevítő, a küszöb és a kerékívek is. 
A motort alumínium bölcsőben helyezték el, a napfénytető üveg helyett áttetsző polikarbonátból készült, a sűrített levegős tartályok pedig szénszálas kompozitból.
 

Hatvan százalékkal kisebb fogyasztás

A C4 Cactus a háromhengeres motorral már eleve igen baráti, 4,3 literes átlagfogyasztást produkált. Ebből harminc százalékot faragott le a hibrid hajtáslánc, a fennmaradó százalékokat pedig a fent említett megoldások tüntették el, hogy összejöjjön az áhított 2 l/100 km érték. csakhogy közben a hajtáslánc teljesítménye durván a 110 lóerős, 4,7 literes átlagfogyasztású modellvariánsénak felel meg – ezt figyelembe véve még tekintélyesebb, mintegy 58 százalék a megtakarítás.

Kommentek

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.