Brutáltakarékos buliautó

Citroën C4 Cactus Airflow 2L

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.09.18. 14.00

A 2013-as Hybrid Air technológiát újra elővéve a Citroën bemutatja, mire képes némi sűrített levegő, ha a piac legvidámabb autóját töltik meg vele.

Miután tavaly egy Peugeot 2008 és egy Citroën C3 fedélzetén is láttuk, most ismét előjött a tanulmányok árnyvilágából a PSA csoport sűrített levegős rásegítésű hibridtechnológiája. Az előzetes információk szerint ezen nem változtatott lényegesen a csoport: továbbra is a háromhengeres, 82 lovas PureTech benzinmotorhoz csatlakozik a mozgási energiát fizikai energia (nyomás) formájában tároló rendszer. 

Éppen ezért a C4 Cactus Airflow 2L esetében (a névben a 2L a megcélzott átlagfogyasztásra utal) izgalmasabb mindaz a kiegészítő munka, amellyel az egyébként önmagában 30 százalékos fogyasztáscsökkentést hozó levegős rendszert megtámogatták. 
Röviden: a C4 áramvonalasabb és könnyebb lett.
  

Közegellenállás

Az autó új első lökhárítót kapott, amelyen három, folyamatosan változó állású nyíláson át áramlik be a motorházba a levegő, amely részben a motor hűtését, részben a kedvezőtlen légörvények elsimítását célozza. Szintén a homogén légáramlást hivatottak biztosítani az oldalfalon elhelyezett, mozgatható légterelők, míg a kerekeken centrifugálisan zárható lamellák csökkentik a légellenállást. 

A kerékívek, amelyek körül stratégiailag elhelyezett nyílások ébresztenek optimalizált légáramlást, különösen keskeny, nagy falmagasságú abroncsoknak ad otthont. A hátsó lökhárító alatt diffúzor segíti a teljesen burkolt fenéklemez alatt áramló levegő hatékony távozását, míg a külső tükröket kamerákra cserélték. Mindez 20 százalékkal kedvezőbb közegellenállási együtthatót eredményezett.
Brutáltakarékos buliautó 1

Tömegcsökkentés

A C4 Cactus jó alany volt a beavatkozásra, hiszen eleve két mázsával könnyebb a normál C4-esnél, ám a francia mérnökök további 100 kilót (avagy 11%-ot) faragtak le róla. 

Ez persze anyagi áldozatokkal járt: számos szerkezeti elemet alumíniumból, nagy szakítószilárdságú acélból vagy éppen kompozit anyagokból alakítottak ki; ezeket vadonatúj folyamatok során szerelték össze. Szénszálas anyagból készültek például a rugók, a nyílászárók (kivéve a motorházfedelet, ami alumínium), a hátsó ülőpad, de a tetőmerevítő, a küszöb és a kerékívek is. 
A motort alumínium bölcsőben helyezték el, a napfénytető üveg helyett áttetsző polikarbonátból készült, a sűrített levegős tartályok pedig szénszálas kompozitból.
 

Hatvan százalékkal kisebb fogyasztás

A C4 Cactus a háromhengeres motorral már eleve igen baráti, 4,3 literes átlagfogyasztást produkált. Ebből harminc százalékot faragott le a hibrid hajtáslánc, a fennmaradó százalékokat pedig a fent említett megoldások tüntették el, hogy összejöjjön az áhított 2 l/100 km érték. csakhogy közben a hajtáslánc teljesítménye durván a 110 lóerős, 4,7 literes átlagfogyasztású modellvariánsénak felel meg – ezt figyelembe véve még tekintélyesebb, mintegy 58 százalék a megtakarítás.

Kommentek

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.