Megérkezett a Jaguar kis sportszedánja

A BMW3 babérjaira tör

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.09.09. 09.00

Hatalmas csinnadrattával bemutatkozott a Jaguar XE, a márka új, középkategóriás modellje. Magasak az elvárások.

Nagyrészt alumíniumból épített karosszéria, kompresszoros motor: minden idők legkönnyebb, legmerevebb és legáramvonalasabb (no meg legolcsóbban fenntartható és legkevésbé környezetpusztító) Jaguar szedánja különleges jellemzőkkel gazdagítja a prémium középkategóriát. 

A Jaguar XE az első új modell, amely a vállalat (Jaguar Land Rover) új, moduláris padlólemezére épül – a Discovery Sport nem kapta meg ezt a platformot -, ami könnyű és merev vázszerkezetet eredményezett. Jelentős részben újrahasznosított alumíniumötvözetet alkalmaztak a mérnökök; ezt a gyakorlatot normává szeretnék fejleszteni a Jaguarnál, a márka 2020-ra autóit 75 százalékban reciklált anyagokból kívánja gyártani. 
Kifejezetten sportos arányokkal vértezték fel: rövid első és hosszú hátsó túlnyúlás, elnyújtott tetővonal jellemzi. Az alacsony üléshelyzet és a nagy tengelytáv ugyanakkor enyhíteni hivatott a kupés vonalakból eredő szűkösséget, a gyár állítja, bőségesen elférnek elöl és hátul az utasok. 
   Jaguar XE  BMW 3   Audi A4   Mercedes C-osztály 
Hosszúság (mm)  4672   4624  4699  4590
Szélesség (mm)  1850  1811  1826  1770
Magasság (mm)  1416  1429  1436  1406
Tengelytáv (mm)  2835  2810  2808  2760
A beltérben a nagyobb modellektől megszokott anyaghasználat társul dinamikus, sportos vonalvezetéssel, a hangulatvilágítás tízféle színben választható. 
Jelentős részben alumíniumból felépülő, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul módosított multilink felfüggesztésével a Jaguar XE papíron a kategória élmezőnyében rajtol a vezethetőség és dinamika terén; hogy valóban hozza-e a konfigurációtól és főleg a márkától elvárható szintet, majd a tesztek során eldől. Annál is inkább, mert a márkánál először elektromos szervokormányt alkalmaztak; a mérnökök esküsznek, hogy a rendszer minden, sportos felhasználásnál jelentkező hátrányát kiküszöbölték, így csak az előnyök maradtak: a kisebb energiafelhasználás és a kiváló hangolhatóság. 
A különösen merev karosszériából adódó biztonsági képességeket egy sor elektronikus segédrendszer egészíti ki. Ilyen az ASPC névre hallgató adaptív tempomat, amely kifejezetten a városi (3,6-30 km/óra közötti) közlekedést hivatott megkönnyíteni: a rendszer akár csúszós úton is megbízhatóan fékezi, stabilizálja az autót; fejlesztésében a Land Rover terepjáró rendszereivel szerzett tapasztalatokat hasznosították. 
Ezt, akárcsak egy sor másik félautonóm rendszert, valamint a táblafelismerő és sávelhagyásra figyelmeztető berendezést, sztereó kamera technológia támogatja. Az XE természetesen tud önállóan parkolni, teljes erővel vészfékezni, észleli a holtterében, illetve mögötte keresztben elhaladó járműveket. 
Az okostelefonos integráció ma már nem plusz, hanem elvárható minimum; az XE wifi-hotspotként képes működni, emellett egy sor álló helyzeti funkciója mobilról vezérelhető, a klímaberendezés időzítésétől kezdve az ajtózárak működtetésén át a motor beindításáig. Az XE csúcs-audiorendszerét a brit Meridian szállítja. 
Motorból főleg négyhengereseket kínálnak az XE-hez: az új generációs, kétliteres dízel 136 lóerős kivitele (később lesz nagyobb is) hatfokozatú kézi vagy nyolcas automata váltóval rendelhető, CO2-kibocsátása akár kisautókra jellemző 99 g/km lehet. Szintén kétliteresek a közvetlen befecskendezésű benzinmotorok; ezeket csak automata sebességváltóval kínálják, akárcsak a jelenlegi csúcsverziót, a kompresszoros 3.0 V6 blokkot, amely itt 340 lóerőt és 450 Nm-t bocsát a vezető rendelkezésére. Ez a modell 5,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebességét 250 km/órában maximálták. 
További részletek október elején várhatók.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Pteyx: mert nem volt máshova tenni.

    Asszem különdíjat érdemel a Jag merketingrészlege a legrosszabb modellpremierért, már csak az időzítés és a HR miatt is…

    Pedig ez a márka egyik legfontosabb új modellje.

    A Ja/LR szép csendben kihozta a (várhatóan példányszám alapján) két legfontosabb modelljét.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.