Megérkezett a Jaguar kis sportszedánja

A BMW3 babérjaira tör

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.09.09. 09.00

Hatalmas csinnadrattával bemutatkozott a Jaguar XE, a márka új, középkategóriás modellje. Magasak az elvárások.

Nagyrészt alumíniumból épített karosszéria, kompresszoros motor: minden idők legkönnyebb, legmerevebb és legáramvonalasabb (no meg legolcsóbban fenntartható és legkevésbé környezetpusztító) Jaguar szedánja különleges jellemzőkkel gazdagítja a prémium középkategóriát. 

A Jaguar XE az első új modell, amely a vállalat (Jaguar Land Rover) új, moduláris padlólemezére épül – a Discovery Sport nem kapta meg ezt a platformot -, ami könnyű és merev vázszerkezetet eredményezett. Jelentős részben újrahasznosított alumíniumötvözetet alkalmaztak a mérnökök; ezt a gyakorlatot normává szeretnék fejleszteni a Jaguarnál, a márka 2020-ra autóit 75 százalékban reciklált anyagokból kívánja gyártani. 
Kifejezetten sportos arányokkal vértezték fel: rövid első és hosszú hátsó túlnyúlás, elnyújtott tetővonal jellemzi. Az alacsony üléshelyzet és a nagy tengelytáv ugyanakkor enyhíteni hivatott a kupés vonalakból eredő szűkösséget, a gyár állítja, bőségesen elférnek elöl és hátul az utasok. 
   Jaguar XE  BMW 3   Audi A4   Mercedes C-osztály 
Hosszúság (mm)  4672   4624  4699  4590
Szélesség (mm)  1850  1811  1826  1770
Magasság (mm)  1416  1429  1436  1406
Tengelytáv (mm)  2835  2810  2808  2760
A beltérben a nagyobb modellektől megszokott anyaghasználat társul dinamikus, sportos vonalvezetéssel, a hangulatvilágítás tízféle színben választható. 
Jelentős részben alumíniumból felépülő, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul módosított multilink felfüggesztésével a Jaguar XE papíron a kategória élmezőnyében rajtol a vezethetőség és dinamika terén; hogy valóban hozza-e a konfigurációtól és főleg a márkától elvárható szintet, majd a tesztek során eldől. Annál is inkább, mert a márkánál először elektromos szervokormányt alkalmaztak; a mérnökök esküsznek, hogy a rendszer minden, sportos felhasználásnál jelentkező hátrányát kiküszöbölték, így csak az előnyök maradtak: a kisebb energiafelhasználás és a kiváló hangolhatóság. 
A különösen merev karosszériából adódó biztonsági képességeket egy sor elektronikus segédrendszer egészíti ki. Ilyen az ASPC névre hallgató adaptív tempomat, amely kifejezetten a városi (3,6-30 km/óra közötti) közlekedést hivatott megkönnyíteni: a rendszer akár csúszós úton is megbízhatóan fékezi, stabilizálja az autót; fejlesztésében a Land Rover terepjáró rendszereivel szerzett tapasztalatokat hasznosították. 
Ezt, akárcsak egy sor másik félautonóm rendszert, valamint a táblafelismerő és sávelhagyásra figyelmeztető berendezést, sztereó kamera technológia támogatja. Az XE természetesen tud önállóan parkolni, teljes erővel vészfékezni, észleli a holtterében, illetve mögötte keresztben elhaladó járműveket. 
Az okostelefonos integráció ma már nem plusz, hanem elvárható minimum; az XE wifi-hotspotként képes működni, emellett egy sor álló helyzeti funkciója mobilról vezérelhető, a klímaberendezés időzítésétől kezdve az ajtózárak működtetésén át a motor beindításáig. Az XE csúcs-audiorendszerét a brit Meridian szállítja. 
Motorból főleg négyhengereseket kínálnak az XE-hez: az új generációs, kétliteres dízel 136 lóerős kivitele (később lesz nagyobb is) hatfokozatú kézi vagy nyolcas automata váltóval rendelhető, CO2-kibocsátása akár kisautókra jellemző 99 g/km lehet. Szintén kétliteresek a közvetlen befecskendezésű benzinmotorok; ezeket csak automata sebességváltóval kínálják, akárcsak a jelenlegi csúcsverziót, a kompresszoros 3.0 V6 blokkot, amely itt 340 lóerőt és 450 Nm-t bocsát a vezető rendelkezésére. Ez a modell 5,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebességét 250 km/órában maximálták. 
További részletek október elején várhatók.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Pteyx: mert nem volt máshova tenni.

    Asszem különdíjat érdemel a Jag merketingrészlege a legrosszabb modellpremierért, már csak az időzítés és a HR miatt is…

    Pedig ez a márka egyik legfontosabb új modellje.

    A Ja/LR szép csendben kihozta a (várhatóan példányszám alapján) két legfontosabb modelljét.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.