Megérkezett a Jaguar kis sportszedánja

A BMW3 babérjaira tör

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.09.09. 09.00

Hatalmas csinnadrattával bemutatkozott a Jaguar XE, a márka új, középkategóriás modellje. Magasak az elvárások.

Nagyrészt alumíniumból épített karosszéria, kompresszoros motor: minden idők legkönnyebb, legmerevebb és legáramvonalasabb (no meg legolcsóbban fenntartható és legkevésbé környezetpusztító) Jaguar szedánja különleges jellemzőkkel gazdagítja a prémium középkategóriát. 

A Jaguar XE az első új modell, amely a vállalat (Jaguar Land Rover) új, moduláris padlólemezére épül – a Discovery Sport nem kapta meg ezt a platformot -, ami könnyű és merev vázszerkezetet eredményezett. Jelentős részben újrahasznosított alumíniumötvözetet alkalmaztak a mérnökök; ezt a gyakorlatot normává szeretnék fejleszteni a Jaguarnál, a márka 2020-ra autóit 75 százalékban reciklált anyagokból kívánja gyártani. 
Kifejezetten sportos arányokkal vértezték fel: rövid első és hosszú hátsó túlnyúlás, elnyújtott tetővonal jellemzi. Az alacsony üléshelyzet és a nagy tengelytáv ugyanakkor enyhíteni hivatott a kupés vonalakból eredő szűkösséget, a gyár állítja, bőségesen elférnek elöl és hátul az utasok. 
   Jaguar XE  BMW 3   Audi A4   Mercedes C-osztály 
Hosszúság (mm)  4672   4624  4699  4590
Szélesség (mm)  1850  1811  1826  1770
Magasság (mm)  1416  1429  1436  1406
Tengelytáv (mm)  2835  2810  2808  2760
A beltérben a nagyobb modellektől megszokott anyaghasználat társul dinamikus, sportos vonalvezetéssel, a hangulatvilágítás tízféle színben választható. 
Jelentős részben alumíniumból felépülő, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul módosított multilink felfüggesztésével a Jaguar XE papíron a kategória élmezőnyében rajtol a vezethetőség és dinamika terén; hogy valóban hozza-e a konfigurációtól és főleg a márkától elvárható szintet, majd a tesztek során eldől. Annál is inkább, mert a márkánál először elektromos szervokormányt alkalmaztak; a mérnökök esküsznek, hogy a rendszer minden, sportos felhasználásnál jelentkező hátrányát kiküszöbölték, így csak az előnyök maradtak: a kisebb energiafelhasználás és a kiváló hangolhatóság. 
A különösen merev karosszériából adódó biztonsági képességeket egy sor elektronikus segédrendszer egészíti ki. Ilyen az ASPC névre hallgató adaptív tempomat, amely kifejezetten a városi (3,6-30 km/óra közötti) közlekedést hivatott megkönnyíteni: a rendszer akár csúszós úton is megbízhatóan fékezi, stabilizálja az autót; fejlesztésében a Land Rover terepjáró rendszereivel szerzett tapasztalatokat hasznosították. 
Ezt, akárcsak egy sor másik félautonóm rendszert, valamint a táblafelismerő és sávelhagyásra figyelmeztető berendezést, sztereó kamera technológia támogatja. Az XE természetesen tud önállóan parkolni, teljes erővel vészfékezni, észleli a holtterében, illetve mögötte keresztben elhaladó járműveket. 
Az okostelefonos integráció ma már nem plusz, hanem elvárható minimum; az XE wifi-hotspotként képes működni, emellett egy sor álló helyzeti funkciója mobilról vezérelhető, a klímaberendezés időzítésétől kezdve az ajtózárak működtetésén át a motor beindításáig. Az XE csúcs-audiorendszerét a brit Meridian szállítja. 
Motorból főleg négyhengereseket kínálnak az XE-hez: az új generációs, kétliteres dízel 136 lóerős kivitele (később lesz nagyobb is) hatfokozatú kézi vagy nyolcas automata váltóval rendelhető, CO2-kibocsátása akár kisautókra jellemző 99 g/km lehet. Szintén kétliteresek a közvetlen befecskendezésű benzinmotorok; ezeket csak automata sebességváltóval kínálják, akárcsak a jelenlegi csúcsverziót, a kompresszoros 3.0 V6 blokkot, amely itt 340 lóerőt és 450 Nm-t bocsát a vezető rendelkezésére. Ez a modell 5,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebességét 250 km/órában maximálták. 
További részletek október elején várhatók.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Pteyx: mert nem volt máshova tenni.

    Asszem különdíjat érdemel a Jag merketingrészlege a legrosszabb modellpremierért, már csak az időzítés és a HR miatt is…

    Pedig ez a márka egyik legfontosabb új modellje.

    A Ja/LR szép csendben kihozta a (várhatóan példányszám alapján) két legfontosabb modelljét.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.