A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo mutatta be a Párizsi Autószalon újságíróinak az autógyár két újdonságát. Az egyik az SA Aperta, amely a legexkluzívabb sorozatgyártású Ferrari. Mindössze 80 darab készül belőle, a Pininfarina formatervező stúdió 80. évfordulójára. Az SA betűk Sergio és Andrea Pininfarinára utalnak, az Aperta olaszul nyitottat jelent. A kocsi ugyanis az 599 GTO roadster kivitele.


Az SA Aperta orrában 6,0 literes, V12-es motor lapul, amelynek teljesítménye 670 lóerő, illetve 620 Nm biztosít felejthetetlen pillanatokat. A legalább 110 millió forintba kerülő különlegességről további részleteket tudhat meg korábbi cikkünkből.

Ellentétben az SA Apertával, nem túl feltűnő a Ferrari másik világújdonsága, a HELE (High Emotion Low Emissions) rendszer, tekintve, hogy a karosszéria alatt bújik meg. Az első autó, amit ezzel a megoldással elláttak, a Ferrari kínálatának legolcsóbbja, a California.

A HELE első számú fegyvere a ma oly’ divatos start&stop rendszer, amely dugóban, piros lámpánál állva leállítja a motort, így csökkentve a jármű fogyasztását és a károsanyag-kibocsátást. Ám ennél jóval több van itt, ugyanis a Ferrari úgy akarta csökkenteni a környezetre gyakorolt hatását, hogy közben nőjön a hatékonyság és javuljon a vezetési élmény.


Épp ezért intelligens motorventilátor- és üzemanyag- szivattyú-vezérlés került a nyitható tetős modellbe, de változtattak az elektromos klímakompresszor működésén, a sebességváltó pedig alkalmazkodik a vezetési stílushoz. A változtatások nyomán a hűtőrendszer 2 kilóval könnyebb, miközben nagy sebesség mellett 5 százalékkal csökkent a jármű légellenállása, ugyanakkor jelentősen javult az utastér hűtésének hatékonysága.

Mindezek együttesen azt jelentik, hogy a generátor és ezzel a motor terhelése csökken. Normál vezetési körülmények között a motor 25 Nm nyomatékkal többet fordíthat a jármű mozgatására. Ugyanakkor a fedélzeti számítógép a sebességváltó automata állásában folyamatosan figyeli a vezető stílusát, ha azt látja, hogy éppen városban autókázik, vagyis nem pörgeti a motort, hanem alacsonyabb fordulatszám mellett közlekedik, akkor a sebességváltást is a kisebb üzemanyag-fogyasztáshoz optimalizálja. Persze ha a vezető elkezd hajtani, akkor a sebességváltó azonnal reagál.

Míg korábban a California 299 gramm/kilométer szén-dioxid-kibocsátással üzemelt, ez a HELE alkalmazásával 270 g/km-re csökkent vegyes használatban. Városi üzemben még ennél is nagyobb, 23 százalékos a csökkenés.

 

Takarékos modell a Ferrarinál 1