A Nissan standjának díszhelyét az első nagy sorozatban gyártott ötajtós, rendes elektromos családi autó, a Leaf (magyarul Levél) foglalja el. A japán gyártó sajtótájékoztatóján lelepleztek mellé még egy villanyverdát, a Townpod nevű kis pokémont.

Ne a nőt nézze!

A Leafről első kézből szerzett tapasztalatunk alapján korábban már megemlékeztünk, de mivel hamarosan ismét vezethetjük, utána beszámolunk róla egy kis videóval. A Townpodot viszont rögtön átvesszük, de előbb egy kis szófia beszéd arról, miért nem lehet nálunk a Revánál komolyabb villanyautót kapni:

Rövid interjú a Nissan kelet-közép európai kormányzójával

Pierre Boutinnal beszélgettem tíz percet a Nissan elektromos programjáról, meg arról, nálunk miért nem lehet kapni a Leafet.

– Mikor indul Európában a Nissan Leaf forgalmazása?

– 2011 januárjában kezdjük a hivatalos árusítást Nyugat-Európában.

– Csak nyugaton? Nálunk miért nem?

– Három dolog kell ahhoz ma, hogy egy elektromos autó gazdaságosan bevezethető legyen egy piacon. Talán a legfontosabb, hogy legyenek előrendelések, lássuk, hogy valódi kereslet van a kocsi iránt. A Leafre eddig három kontinensen bő huszonhatezer rendelést vettünk fel.

Valós kereslet nemigen jön létre megfelelő infrastruktúra nélkül. Nyugat-Európában sorra adják át a közterületi töltőpontokat, keleten erre eddig minimális példa akad. És fontos, hogy a villanyautó versenyképes legyen, egy Golf-kategóriás elektromos autó ára összemérhető kell legyen egy hasonló dízelautó árával. Ez egyelőre nem megy állami támogatás nélkül.

Monacóban autónként 9000 euróval támogatja a vásárlásokat az állam. Nagy-Britanniában 5000 font a támogatás. Kelet-Európában nincs hasonló nagyságrendű adókedvezmény vagy direkt támogatás.

– Itt Párizsban a Nissan standja közvetlenül a nagy szövetséges és tulajdonilag is a Nissanhoz kötött francia cég, a Renault mellett van. Milyen mélységű az együttműködés az elektromos fejlesztésekben?

– A két márka alapvetően külön fejleszti elektromos termékvonalát. Vannak persze közös területek, folyamatosan megnézzük és megmutatjuk egymás eredményeit, sőt, vannak közös alkatrészek is egyes modellekben. De például az akkumulátorokat teljesen külön kezeljük, más-más beszállítókkal dolgozunk együtt.

– Ha körülnézünk itt Párizsban, szinte minden standon, de bizonyosan minden sikeres márka standján látunk elektromos koncepciókat, netán szériaautókat, robogókat. Mi a helyzet ezen a piacon, tombol a háború vagy közösen találják fel a jövőt?

– Minden autógyártónak nagyon fontos a jövő, a környezetvédelem, a CO2-kibocsátás mérséklése. (Itt most hosszú corporate bullshit jön, amit engedelmükkel kivágok. Hiszen tudjuk, hogy az autógyáraknál  csak egy szektornak fontosabb a klíma védelme érzelmileg: az olajcégeknek. A szerző.) Egyelőre még nem egymás ellen dolgozunk e közös cél elérése érdekében. Sokkal hatékonyabban vehetjük rá a kormányzatokat az infrastruktúra fejlesztésére, ha közösen lépünk fel, sokkal hatékonyabb munkára serkenthetjük a háttéripart, ha világosan megfogalmazzuk igényeinket.

A Leaf persze most nem volt nagy újdonság, hiszen AutóMAGAZIN-os kollégánk Japánban már mehetett pár kilométert egy autóval. A nagy világpremier a Townpod, ez a fehér, négykerekű plüssmaci.

Vállalkozók öröme

A Townpod állítólag minden városi iparosvállalkozó álma. Családi autónak is jó, de elfér benne a csőszerelő készlet, tucatnyi zöldségesrekesz, malterkeverő láda, ízlés szerint. Hétvégén pedig boldogan elüldögél benne a család, akár a teszkóba mennek vásárolni, akár a vízpartra pihenni. Legalábbis ez a Nissan koncepciója.

Toshiyuki Shiga, a Nissan vezérigazgatója bemutatja új játékát. Dokumentumfilm két visszaszámlálással, sok szöveggel, kevés autóval, de legalább rossz minőségben. Jó szórakozást!

Azt hiszem, a formával nem is érdemes túl sok időt eltöltenünk. Ez egy japán rajzfilmfigura, egy pokémon, ez nyilvánvaló. Remek geg, érdekes látni, hogy a japánoknak milyen sajátos a humoruk.

Tények, számok nincsenek, de kábé Citroen Nemo-méretűnek kell elképzelni

Tények, számok nincsenek, de kábé Citroen Nemo-méretűnek kell elképzelni


A Townpod (nem véletlen sem az áthallás az Apple termékeivel, sem a szexi fehér szín, ami az ipod/iphone/macintosh család sajátja) alatt a Leaf hajtáslánca dolgozik.

A Townpod ajtajai Rolls-Royce, vagy hogy valami kézzelfoghatóbbat mondjak, Meriva-módra kétfelé nyílnak, azzal a különbséggel, hogy nincs köztük tetőoszlop. A kocsi tetejére hátra kétfelé felcsapható zsiráftetőt terveztek létraszállításhoz. Alegérdekesebb praktikus izé pedig a Puck.

A Puck egy csomó hasított gumilapdácska, amit szanaszét szórtak a kocsiban. Ezekbe szorítható be az összes olyan apróság, mint a mobiltartó, a pohártartó, a ruhafogas. A Nissan ideológiája szerint ebben az a jó, hogy a Townpod gazdájának nem kell a Nissan gyári dizájnerének logikájára berendezkednie, hanem maga döntheti el, mit hol szeret tartani.

Jópofa és használható autónak tűnik ez a Townpod. Kár, hogy kétségem sincs afelől, soha nem kerül gyártásba. Túl különleges, érdekes és izgalmas ahhoz, hogy a gyártó meg merje reszkírozni a sorozatgyártást. Remélem, tévedek.