Nagy show volt a bemutatón, bár a Lamborgini Sesto Elemento hangját és a a padlóból előtörő füstből kiemelkedő Porschét nem überelte semmi

Nagy show volt a bemutatón, bár a Lamborgini Sesto Elemento hangját és a padlóból előtörő füstből kiemelkedő Porschét nem überelte semmi


Szabó-Jilek Ádámmal, fényképész mesterünkkel egy pályaudvaron töltöttük a tegnap estét.

Nem adtuk csövezésre fejünket, csak a Volkswagen konszern rendezvényén jártunk egy kimustrált pályaudvaron, ahol most például divatbemutatók vannak.

Cél: 2018-ig megelőzni a GM-et és a Toyotát

A VW konszern most a GM és a Toyota mögött a harmadik legnagyobb autógyártó a világon és elég következetes stratégiával teremti meg annak lehetőségét, hogy 2018-ra nemcsak az árbevétel 8 százaléka legyen a profit (ez nagy siker lenne egy autógyártónak), de legalább tízmillió autó eladásával megelőzzék a két másik gigászt – mondta Dr. Martin Winterkorn, a konszern igazgatótanácsának elnöke.

Bosszú helyett

Martin Winterkorn bátyja még hazánkban született, a kitelepítés előtt

Martin Winterkorn bátyja még hazánkban született, a kitelepítés előtt


Boros Jenő kollégánk egyszer a Népszabadságnak készített egy tartalmas interjút Martin Winterkornnal. Én azóta tudom, hogy Winterkorn akár utálhatna is bennünket, magyarokat. Családja egy Buda-környéki faluban élt, majd a második világháború után a sváb famíliát elüldözték szülőföldjéről. Winterkorn bátyja még hazánkban született, ő már a kitelepítés után, a németországi Leonbergben, 1947-ben.

A menedzsernek nagy szerepe van abban, hogy az Audi a győri motorgyár létesítésével illetve a lépcsőshátú A3 gyártásának Győrbe telepítésével további 1800, összesen mintegy 15 ezer embernek ad munkát. A beruházásokért a különböző üzemek között minden autógyártónál harc folyik, el lehet képzelni, mit jelentene a konszern első számú vezetőjének ellenszenve. De Winterkorn az üldöztetés ellenére sem állt bosszút, sőt támogatja a magyarországi befektetéseket.

A nagyon magas úr Tobias Sühlmann, külső formatervező, ő mesélt a trükkökről, amitől a Passat szebb lett

A nagyon magas úr Tobias Sühlmann külső formatervező, ő mesélt a trükkökről, amitől a Passat szebb lett


Az utcai autók között a konszern legfontosabb újdonsága a modellváltás a Passatnál. Az új Passat egy erős modellfrissítés az előd padlólemezén, nem alapjaiban új autó, de élőben merőben másképp mutat, mint elődje. Valahogy szebb lett, aminek okairól Tobias Sühlmann designerrel beszélgettem.

Erős modellfrissítés

A Passatból főleg a lépcsőshátú volt elég sikktelen eddig, bumfordi tömegét oldalról mostantól két szép él osztja meg, lazítva ezzel a hatalmas fémfelületet, optikailag az útra nyomva az autót. A karosszériába új éleket vasaltak, a fémből sajtolt, precízen végigfutó éleket nehéz ilyen szépen legyártani, tehát a minőségérzetet is javítják, ráadásul jól néz ki velük az autó.

1973 óta 15 millió Passat kelt el, egy jó évben félmillió is gazdára talál. Az első gyakorlatilag az Audi 80 ferdehátú változata volt, az épkézláb, modern és sikeres autókat akkor az Audi tervezte a Volkswagennek. Az első Polót Audi 50-ként anyakönyvezték

A lökhárító magasságában lévő érzékelő előtt kell lendíteni egyet lábbal és kinyílik a csomagtér. Nem kell lerakni a cuccot a saras aszfaltra

A lökhárító magasságában lévő érzékelő előtt kell lendíteni egyet lábbal és kinyílik a csomagtér. Nem kell lerakni a cuccot a saras aszfaltra


Érdekes a hűtőmaszk is. A Golf, a Polo vagy a Golf Plus keskeny hűtőrácsán két lamella fut keresztbe, a Phaeton után a Passat viszont a fényszórókkal azonos magasságú, négylamellás rácsot kapott.

Az illesztési rések rendkívül szűkek, ami javítja a minőségi benyomást.

Kalimpálásra nyíló csomagtér

Jópofa és hasznos az automatikus csomagtérnyitás. Ha jó pénzért kulcsnélküli indítás van az autóban, akkor a zsebünkben lévő slusszkulcsot felismeri az autó és elég csak lendíteni egyet a lábunkkal a lökhárító magasságában és máris kinyílik a csomagtér.

Igényesebb lett az utastér, szebbek a műanyagok

Igényesebb lett az utastér, szebbek a műanyagok


A Passatban is lesz városi automatikus vészfékezés a ráfutásos balesetek elkerülésére, amit a Volvo S60, XC60 vagy a legújabb V60 tud, jövő évtől pedig a nagyobb modellekben is megjelenik. A Passat megoldása a követési távolságot automatikus fékezéssel és gázadással tartó távolságtartó tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control) része.

Szól, ha fáradunk

Elérhető lesz a fáradtságérzékelő is, amit például a Mercedes-Benz E-osztályból ismerünk. Ha a vezető láthatóan fárad, ezt észlelve a berendezés hangjelzéssel és műszerfali üzenettel figyelmezteti, hogy ideje megállni és felfrissülni. A biztonságot javítja a holttérben lévő autókra figyelmeztető fényjelzés.

Pont olyan nagy, mint volt, a Passat alapjai nem változtak

Pont olyan nagy, mint volt, a Passat alapjai nem változtak


A feláras kettős xenon-fényszóróhoz rendelhető a Touaregből ismert megoldás, amely egy kamerával felismeri a szembejövőket és ott tompítja a fényszórót, ahol vakítaná őket, de más területeken nem veszi vissza a távfényt. A Touareg tesztelésekor tízből hárman rám villantottak távfénnyel járva, tehát nagyjából működőképes a rendszer.

4,2 liter a dízellel

Kevesebbet fogyaszt elődjénél a középkategóriás modell, a dízelekhez alapáron jár a stop-start automatika és a fékezéskor energiát visszanyerő rendszer.  A legtakarékosabb verzió a 250 Nm nyomatékú 1,6 TDI, 4,2 literes szabvány szerinti átlaggal, ami 109 g/km szén-dioxid-emissziót jelent.

A benzinesekhez is rendelhető stop-start rendszer a fogyasztás csökkentésére. Az alapmodell motorja az 1,4 TSI turbóval, 122 lóerővel, az 1,8 TSI 160, a 2,0 TSI 211 lóerős. LKerek 300 lóerős tud a 3,6 literes V6. A földgázüzemű, kompresszoros és turbós 1,4 TSI 150 lóerőt tud, a benzin helyett a 85 százalék etil-alkolhol és 15 százalék benzinnel (E85) működő 1,4 TSI 160 lóerős

Magyarországon jövő év elején- valamikor januárban vagy februárban lesz megvásárolható az új Passat, amelyből ezúttal a kombi is rögtön elérhető, nincs köztük csúszás.