Ha mérlegelni kellene a dolgot, akkor az egyik oldalon van a rohanás, a kapkodás, a hajtás okozta kimerültség, a minimális csalódottság. A másik oldalán viszont bomba nők, zsírúj, überkirály, sehol nem látott autók, Sanzelizé*, Ejfel** -torony, Sárldögól***, miegymás.

Szeretném tisztázni, hogy Párizs mesés nevezetességeinek kiejtés szerinti írásmódja nem hiátusokban gazdag műveltségemből ered, hanem a praktikumból: a hazavezető repülőúton így volt könnyebb lejegyezni, és, gondoltam, hát miért ne maradhatna így? Persze, ha a fórumba százak állnak neki beírni, hogy “ki ez a műveletlen szemét, monnyon le, felháborító, hogy nem tudja helyesen leírni…”, akkor elképzelhető, hogy átírom, de addig is így marad.

Jó, rendben, annyit még megteszek, hogy megcsillagozom őket, és a lap alján kiírom rendesen.

Kevés mínusz hosszan leírva

Tömeges görnyedés a gép előtt

Tömeges görnyedés a gép előtt


Teljesen felesleges lenne azon keseregni, hogy mennyire macerás volt az őrültek háza kellős közepén, száz újságíróval összezárva a dögmelegben faragni a cikkeket, videókat, képeket. Aki nem bírja a strapát, az menjen el parlamenti képviselőnek. A világ összes autószalonja közül a párizsi a leglátogatottabb, itt van tehát a legtöbb újdonság is, ugyebár. Vagy mégsem? Bizony a szakma szerint nem ez az érv szól a legerősebben a párizsi mustra mellett. S ennek lehetett köszönhető, hogy a tanulmányautókon kívül nem nagyon voltak falrengető újdonságok.

A hadsereg is nagy létszámban vonult fel

A hadsereg is nagy létszámban vonult fel


Persze a tanulmányok sem ócskaságok, és itt főleg a francia modellekre lehet gondolni, de azért csak nagyobb szám egy tömeggyártásra kész világújdonság. Egy számítógépes grafika gipszből kiöntve, színre fújva (ami azért persze erős túlzás), maximum a fanatikus autóőrülteket nyűgözi le. Az emberek többsége nem fog megveszni a szép formáktól, nekünk tömegtermékek kellenek, bármennyire szomorúan hangzik is. Elvégre az autóipar nem múzeum. Kollégám például azon kesereg, hogyha már az új Bond-filmben úgyis benne lesz a szériaközeli új Mondeo, akkor most miért nem adták oda nekünk, hogy megnézhessük? Csak azért, mert így a filmnek is lehet egy kis ingyen reklámot adni? Én ostoba, meg itt belinkelgetem. Jól bedőltem nekik.

Újabb negatívumot kell megemlítenem sajnos, mégpedig, hogy a városban elképesztő a drágaság, ez nem újdonság, de nem hiszem hogy normális dolog átszámítva 1000 forintért adni egy 2,5 decis sört egy mezei pizzériában. Illetve a fagyiért is soknak tűnik ugyanez az ár. Igaz utóbbit az Ejfel** -torony tövében sikerült elnyalogatnom, előbbit pedig az otthonról hozott rövid követte, és ezek mindent feledtetnek. Persze nem ők keresnek túlzottan sokat, hanem mi marha keveset.

Sok plusz röviden


1. Közlekedés:

A város közlekedését csodálva már tényleg csak pislogni tudunk. Majdnem annyi a metróvonal, mint Budapesten a teljes BKV paletta, busszal, villamossal együtt. Sajnos be kell látnunk, hogy amíg mi több mint 30 évig tervezzük a négyes metrót, addig nem érünk a nyomukba. Azonnal monnyonle mindenki, harminc évre visszamenőleg!


2. A csajok:

Párizsban a hölgyek fantasztikusak. Bármerre megyünk, mindenhol szebbnél-szebb lányok flangálnak az utcán. Az autószalonra is jutott belőlük természetesen bőven, de az utcán, eredeti lelőhelyükön, még jobban mutattak. A szalonon ugyanis, a kocsik között unottan ácsorogva néha megkopott a vonzerejük.


3. Világpremierek:

Nem lehet elvitatni a bemutatott újdonság erejét a gyártóktól, bár jórészt csak puhatolóznak tanulmányaikkal. A Peugeot 908 RC kapcsán például el tudom képzelni, hogy egy nagyon hasonló modell a milliomosok kedvelt kiszemeltje lehet majd egyszer, de a Suzukitól biztosan nem fogjuk megkapni a Splash-t. Az Audi R8 viszont nem csak próbálkozás. Itt van, és de jó, hogy itt van.


4. A város:

Ezt nem érdemes túlragozni: Párizs mindenkinek benne van a “látni kell” kategóriában, Róma, London, Athén és még egy-két város társaságában. Nekünk mindössze fél napunk volt bámészkodni, ami nevetségesen kevés, de jellemző a városra, hogy még így is meghatározó élményt nyújtott.

5., 6., 7. észnél légy:
És akkor most mi van? Csak azok menjenek ki, akik az autók és az autózás bűvöletében élnek? Természetesen, hiszen mind ilyenek vagyunk…

És akkor a fórumosoknak:
Sanzelizé*: Champs Elysées
Ejfel**: Eiffel
Sárdögól***: Charles de Gaulle

És ami kimaradt:
Notredám: Notre-Dame
Lúv: Louvre
Mulenrúzs: Moulin Rouge

Orövoá (monnyon le!)