Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

Zöldebb autók Magyarországon

Hibrid és villanyautók: mit adnak itthon?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2012.03.12. 07:00
A szén-dioxid-kibocsátás zöme az emberi tevékenységtől független, de legalább azt a kis szeletét érdemes csökkenteni, ami rajtunk múlik. Például csekélyebb emissziójú autókkal, mert hazánkban is van belőlük választék.
Szeretnénk, ha legalább a mi olvasóinkban tudatosodna, mivel jár, amit te, én és az összes többi ember m?vel, aki egykori erd?k helyén, f?tött építményben létezik, a nagyüzemi mez?gazdaság termékeivel táplálkozik és autóval jár. Az a baj, hogy több millió év alatt keletkezett szénmennyiséget nyomunk fel pár évszázad alatt a légkörbe a szén- és szénhidrogén-készletek elégetésével, ami az üvegházhatás  fokozásával további felmelegedést okoz és elkeserít? hatásokkal járhat.
Tény, hogy a szén-dioxid-kibocsátás legnagyobb része az emberi tevékenységt?l független, de legalább azt a kis szeletét érdemes csökkenteni, ami rajtunk múlik. Például csekélyebb emissziójú autókkal, mert hazánkban is van bel?lük választék.

? motor fogyasztása és emissziója a legrosszabb, a villanymotor kisegíti a többnyire benzines motort, lassításkor pedig a mozgási energiából áramot táplálnak vissza a hibridakkukba, nemcsak az utcát f?tik a fékekkel. Motorjukat igen hatékonyra lehet tervezni, mert nem neki önmagában kell er?snek lennie, hanem a rendszer egészének">
Az IMA (Integrated Motor Assist) nevéhez ill?en egy elektromos segédhajtás a CVT automatával (Insight és Jazz Hybrid) vagy kézi váltóval (CR-Z) párosított benzines motor mellé. Nálunk hosszabb teszten fut egy CR-Z, amelyben alaposan kiélvezzük a 114 lóer?s benzines gázreakcióit és üvöltését 5000 felett. Eddig a hibrid kupé fogyasztása igen kedvez?, 4,6-6,5 liter között mozgott nálunk.

Más mild hibridek

BMW 7 ActiveHybrid, Honda Jazz Hybrid, Honda Insight, Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Teljes hibrid: Toyota Prius III

Peugeot iOn Zöldebb autók Magyarországon
Közlekedni lehet vele, jót autózni nem. A Prius és a többi hibrid azért is fogyaszt olyan jól, mert folyamatosan jelzi a vezet?nek, takarékosan vagy pazarlóan vezet-e

1997-ben a Toyota Prius els? generációja volt a világ els? nagysorozatú hibrid személyautója. Formája nem gy?zte meg a piacot, technikája inkább, így már a harmadik széria fut. Az autó tud csak benzinnel menni, miközben a villanymotor nem csinál semmit, képes varázslatos csendben, csak villannyal suhanni, miközben a benzinmotor nem jár és nem is szennyez, illetve a kétféle motor hajthatja egyszerre is, egymást támogatva.

Benzines motorja Atkinson-ciklussal spórol. A 82 lóer?s villanymotor nagy, 207 Nm nyomatékával kompenzálható a 98 lóer?s benzines ványadtsága, ezért nem kell egy eredend?en többet fogyasztó, túlméretezett benzinessel járni csak azért, mert a kis fordulaton használt 20-50 helyett évente ötször kellhet mondjuk 136 lóer?, ami a Prius hibridrendszerének összteljesítménye.
A Priusban a Toyota fokozatmentes nyomatékosztóm?ve kiváltja a kuplungot és a sebességváltót. Ötödannyi alkatrészb?l áll, mint egy hagyományos automata vagy kézi sebességváltó, gyakorlatilag primitívebb, ezért jóval tartósabb a hagyományos sebességváltóknál. Prius III is futott nálunk tartósteszten szenzációsan jó, 5,7 literes átlagfogyasztással. Egy rangadón az 1,6-os dízelnél is takarékosabbnak bizonyult.

Példák benzines full hibrid személyautókra

Audi Q5 Hybrid, Infiniti M35h, Kia Optima Hybrid, Lexus CT 200h, RX 450h, LS 600h, Toyota Auris HSD

Dízel hibrid: Peugeot 3008 HYbrid4

Peugeot iOn Zöldebb autók Magyarországon
Az elektromos motor a hátsó kerekeket hajtja, a 163 lóer?s dízel az els?ket

Ha a minél kisebb fogyasztás a cél, logikus a benzinest dízelmotorral társítani, mert ez volna a legtakarékosabb. De a hibrid és a dízel már önmagában is drága konstrukció, nemhogy együtt. Ráadásul Japánban illetve az Egyesült Államokban a dízelek magasabb károsanyag-kibocsátása illetve az amerikai benzin olcsósága miatt nincs rájuk kereslet, így dízel hibridet csak olyan márkától várhattunk, amelynek az európai piac megéri az els?ség rettenetes költségét.

A PSA Peugeot Citroën vállalta ezt az invesztíciót, a nagyszériás dízel hibrid személyautók között a 3008-é a világels?ség, ?t követi a Citroën DS5 és az audi allroados 508 RXH.

4 km tisztán árammal

Ha már drága, nyújtson sokat, ezért a PSA összkerék-hajtásos hibrideket gyárt. Villanymotorjuk 200 Nm nyomatékkal és tartósan 27, rövid id?re 37 lóer?vel hajtja a hátsó kerekeket, míg az els?ket a 163 lóer?s, 300 Nm nyomatékú 2,0 HDi viszi. A rendszernek Auto, Sport, 4WD és ZEV állása van, részletesebben lásd itt. Tisztán villanyhajtással a DS5 mintegy 4 kilométert képes megtenni nikkel-fémhidrid akkumulátorára támaszkodva, ilyenkor az autó hátsókerék-hajtású.
120 felett csak a dízel

Peugeot iOn Zöldebb autók Magyarországon
A pohártartó mellett látszik az üzemmódválasztó tárcsa, a rendszernek Auto, Sport, 4WD és ZEV állása van. Utóbbi az elektromos üzem

Azért nem az 1,6 literes, még takarékosabb dízelmotorral jött ki a HYbrid4, mert 120 felett csak a dízel dolgozik és ett?l a tempótól az 1,6 HDi elég karcsú volna üresen 1,7 tonnához. Jelenleg mindhárom modell automatizált kézi váltóval készül, amelyet bólogatása miatt szívb?l utálunk. Ám a hibridben váltáskor nincs megtorpanás, mert a kapcsolás pillanatában a villanymotor lök egy kicsit, ezzel kiegyenlítve a kuplung kiemelése, a fokozatváltás, majd a kuplung zárása közben keletkez? nyomatékgödröt, kiküszöbölve a bólintást.

3,9 liter, 9,3 millió

Felszereltségt?l függ?en 3,9-4,1 liter/100 km az új crossover szabványos átlagfogyasztása, teszten sajnos még nem járt nálunk dízel hibridautó. A külföldi, pár száz kilométeres próbautakon 6,4 litert írt ki a számítógép a 3008-ban.

Más dízel hibrid személyautók

Citroën DS5 HYbrid4, Peugeot 508 RXH

Konnektorról tölthet? hibridek: Opel Ampera

Peugeot iOn Zöldebb autók Magyarországon
Közepes a min?ségérzet az Amperában

A járm?vek környezetszennyezése azért fáj igazán, mert az emberek zöme s?r?n lakott településeken használja autóját és ott pörkölünk egymás orra alá. Ha legalább a nagyvárosokon belül, rövidebb utakon árammal mehetne az autó, máris jobb volna a helyzet.

Erre megoldás a konnektorról tölthet? hibridjárm?. Marad a bels? égés? motor és a villamos gép, de a villanymotort a fentieknél jóval nagyobb kapacitású hibridakkumulátorok táplálják. Az Amperáé pl. 16 kilowattórás, míg a francia dízel hibridekben a Sanyo-akksik kapacitása 1,2 kWh.

Nagyobb akku, nagyobb hatótáv, nagyobb súly

Peugeot iOn Zöldebb autók Magyarországon
Nagyon kényelmesek az ülések és akkor is csekély a zajszint, ha beindul a benzines motor és tölti az akkukat

A hajtásrendszer elektromos hatótávolsága a koncepciótól függ, a plug-in Prius például nagyjából 20, az Opel Ampera és a Chevrolet Volt 40-60 kilométert tehet meg elektromos árammal, mert a Toyota ezt, a GM azt a kompromisszumot tartja üdvözít?nek az elektromos hatótávolság, az akkumulátorok súlya és ára függvényében.

Az Ampera többnyire tisztán villanyautóként üzemel, a hajtás jórészt a 111 kW/152 lóer?s villanymotor dolga. Az 1,4 literes, 86 lóer?s benzines a lemerült akkumulátorokat tölti, de 110 feletti sebességnél, amikor ez hatékonyabb, egy bolygóm?vön keresztül közvetlenül is hajtja a kerekeket.
Napi 60 kilométerre ideális

Peugeot iOn Zöldebb autók Magyarországon
370 Nm a villanymotor nyomatéka, amivel szépen repeszt az Ampera

35,2 literes tankjával az autó megtehet még 500 kilométert benzinnel, de nem így van kitalálva. Rossz üzlet a benzines motorral k?olajból áramot termelni az orrában, a benzines itt f?ként range extender, azaz hatótávolság-növel?, hogy az egyautós családok ne csak városi járm?ként használhassák a Voltot és az Amperát.

1300 kilométeres, magyarországi tesztünkön 6,3 liter volt az Opel átlagfogyasztása, de aki napi 60 kilométernél kevesebbet autózik és a 230-ról tölti az akkukat, csak árammal járva drasztikusan csökkentheti a 100 kilométerre jutó benzinigényt. A töltési id? 4 óra.

Konnektorról tölthet? más hibridek

Chevrolet Volt, Toyota Prius Plug-in Hybrid, Volvo V60 Plug-in Hybrid

 Elektromos autó: Peugeot iOn

Peugeot iOn Zöldebb autók Magyarországon
A f?tés 15 kilométert is csökkenthet a hatótávon, gazdaságosabb bekapcsolni az ülésf?tést

Ha hetente öt helyett háromszor pofozom meg a gyermekeimet, az 40 százalékos javulás, de még nem az igazi. Így van ez a bels? égés? motor hibáit kiküszöböl? hibridekkel is: környezetszennyezési szempontból jobbak, de csak az átmenetet képviselik a tisztán elektromos hajtás felé.

A LEAF a fels? határ

Jelenleg az akkumulátorok csekély teljesítménys?r?sége és magas ára miatt leginkább városi kiskocsi, de maximum egy Nissan LEAF méret? kompakt autó valósítható meg tonnányi akkumulátorok nélkül, elfogadható áron és hatótávval. Ez a LEAF-nél 160, a Mitsubishi i-MIEV és francia testvérei esetében maximum 150 kilométer, míg zimankóban, er?sen f?tve csak 60-70.



Budapesti elektromos autó tölt?pontok 2012 januárjában
OktogonA Burger Kinggel szemben, talán nem lesz elfoglalva a kijelölt parkoló
Istenhegyi út, MOL
(csak gyorstölt?!)

Szabadság-hegy, az új napelemfás MOL kút
Kempinski hotel (gyorstölt? is!)
A szálloda el?terében és garázsában
Istenhegyi út
A Déli pu-tól nem messze
Berda József utca
Az autóklub-központba kell bekéredzkedni
Váci út 72-74.
Az ELM?-székház el?tt
Bajcsy-Zsilinszky 15.
Az út mellett
MargitszigetAz Árpád híd mellett, a töltés ingyenes, de a parkolásért fizetni kell
Clark Ádám tér
Nehezen észrevehet?: a Lánchídtól (ha arccal Pestnek fordulunk) jobbra a parkolóban
F? utca 44-45.
A Markovits utcánál

Mi most pár hónapig boldogan használunk egy Peugeot iOnt, élvezve a helyben füstmentes autózást a csendes, fürge (180 Nm!) és négy embernek kell?en tágas villanyautóban. Az iOn halksága zenehallgatáshoz vagy telefonáláskor is jól jön, 49 kW/67 lóereje elegend? és 9 méteres fordulókörével, 348 centis hosszával ideális városi autó.

Majdnem ingyen gurul

Váltó nincs, mert a villanymotor mindig teljes er?vel húz. A 16 kWh-s akku energiatartalma benzinben kifejezve nevetségesen kevés, de a villanymotor hatásfoka a benzines 25-30 százalékával ellentétben 90 százalék körüli.

Fél óra alatt 80 százalékosra tölthet?k a lítium-ion telepek, de egy háztartás elektromos hálózata sem bírja el a 380 voltról m?köd?, speciális gyorstölt? 300-400 amperes áramfelvételét. Sima 230 voltos konnektorból, 16 amperes biztosítékkal hat óra alatt tankolható tele az autó. A töltési veszteséggel együtt ez nagyjából 1000 forintba kerül, tehát benzinben kifejezve nem egészen két litert fogyaszt az iOn.

8,5 millió forint

Mivel egy Li-ion akkucsomag körülbelül annyiba kerül, mint egy alap FIAT Panda, a mai villanyautók rendkívül drágák. A Citroën C-Zero árlistáján 8 469 630, a Peugeot iOnén 8 470 000 forintos összeg szerepel, a Mitsubishinél viszont 10,4 milliós árcédulával konfrontálódtunk egyazon autóért.

Példák sorozatgyártású elektromos autóra

Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MIEV, Nissan LEAF, REVAi, REVA L-ion

8 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment7 hozzászólás

kamucim2008 - 2012.03.12   16:21

Mondok egyszerűbbet és olcsóbbat. Kistömegű kocsit kell venni, és nagypapisan vezetni. Egy kétgyerekes családnak bőven elég egy Golf, Sandero vagy Fabia kombi. A nagy döggel járókra vaskos adót kell kivetni.

nap - 2012.03.12   14:09

Amíg az USA (Japán India, Kína) ilyen mértékben ontja a levegőbe az ipari termelésből származó szennyező anyagokat, addig az egész hibrid mizéria egy nagy lószar. Egy nagyon divatos, nagyon jól markentingelt lószar.

a.szorenyi - 2012.03.12   12:29

Köszönöm, gic, pontosítottam a megfogalmazást. Antyg olvasónknak: pont ezért szerepel a többes szám első személy,mert én is szennyezem a környezetet, most épp egy Zafira Tourer pazar hátsó ülésén tartok Szentgotthárdra. Üdv, Szörényi András

peta33 - 2012.03.12   10:14

Hali!
Itt a jövő,vegyétek,vigyétek.
Ezek nagyon jó dolgok,csak ugye pénzkérdés,és nem kevés. De akármelyikkel el járnék örökre akár szívesen! :-)
Tudásra,méretre,és árra a 3008 tűnik a legcsaládiasabb spórolónak,és ne feledjük,hogy 4x4! Tehát,egész évben bárhová alkalmas,ami emberileg indokoltan napi szükségletre,és távolságra elérhető...
Na emberek,napelemet a tetőre,és szélgenerátort,és máris,ingyen van minden. Csak kell hozzá vagy 30 milla induló.
De akinek van rávaló,ez a tuti jövő.
Viktor a napot,meg a szelet csak nem adóztatja meg? Vagy csak idő kérdése??? :-)
P.

gic - 2012.03.12   09:03

"Egy hibridautó attól hibrid, hogy egynél több motorja van." Szerintem meg attól, hogy két (vagy több), eltérő elven működő motorja van.

További 2 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

Kétezer mókás kacsa lepte el Lengyelországot

Az észak-lengyelországi Torunban rendezett Citroën 2CV-találkozón több mint kétezer autó vett részt.

Így lehet kamionversenyt nyerni

Egy sportpszichológus elárulta, hogyan nyerjünk kamionos versenyt. A jó tanácsok ősszel jól jöhetnek.

Az én furgonomat nem viszitek el soha!

Újabb horogra akadt autós gondolta úgy, jó ötlet letépni a gépet a vontatóról, és lelépni a helyszínről, mintha mi se történt ...

6
Bringás és motoros balhéja Budapesten

Bringás és motoros balhéja Budapesten

Gergő videója bejárja a hazai sajtót. Épp a váci úton kerekezett, amikor a kátyúkat kerülgetve összetűzésbe került egy igazságosztó ...

Az M1-esen még mindig kilométeres dugó, ne menj arra!

Tegnap óta nem sokat javult a helyzet, torlódik a forgalom mert javítják az utat.


1
Új szabadidőjármű a Mitsubishitől

Új szabadidőjármű a Mitsubishitől

Haszonjármű alapokon nyugszik, de modern hajtásláncot kapott az a Mitsubishi Pajero Sport szabadidőjármű, amelyek az ázsiai piacokon ...


Repülőgép zuhant az autópiacra, négy halott

Egy használtautó-árverés résztvevői közé zuhant Nagy-Britanniában egy kisrepülőgép pénteken délután. Cikkünk írásakor még csak ...


5
Babát mentett a tűzforró autóból a tatai rendőrnő

Babát mentett a tűzforró autóból a tatai rendőrnő

Szegény kisbaba úgy izzadt, mintha egy vödör vízzel öntötték volna le


Baleset, hatalmas dugók és szívás az M0, M7, M3

Továbbra is kínszenvedés hazánk legforgalmasabb útjain közlekedni.


Újabb gerincműtétet hajtottak végre Bunkoczi Lászlón

Az orvosok a szeptember 9-re tervezett felülvizsgálaton döntik majd el, hogy a másodpilóta folytathatja-e pályafutását.


2
Akinek az Ikarus volt a bölcsője és a sírja is egyben

Akinek az Ikarus volt a bölcsője és a sírja is egyben

Az általa tervezett típusokkal rendszeresen elhozta az ipari formatervezési díjakat. Torma Lajos nélkül az Ikarus nem lett volna ...


7
Ez nem előzés, ez orosz rulett!

Ez nem előzés, ez orosz rulett!

Épp beértek a lakott területre, épp lett volna elég hely, de nem, neki mindenkit azonnal, kíméletlenül le kellett hagynia.


Montezemolo: "Schumacher ágyban fekszik"

Michael Schumachernek ajánlotta minap megkapott díját a Ferrari korábbi elnöke, Luca di Montezemolo, aki olyat mondott a beteg ...


1
Ujjnyi monokróm kijelző 1 millióért? Miért ne?

Ujjnyi monokróm kijelző 1 millióért? Miért ne?

A Ferrari frissen bemutatott 488 Spiderjéhez új extra jár, igaz, kicsit borsos áron?


3
Több mint 1600 gyorshajtó 5 óra alatt

Több mint 1600 gyorshajtó 5 óra alatt

A dánoknak messziről köszönhetünk, traffipaxot helyeztek ki egy autópályára, ahol útmunkálatok miatt 50 kilométer/órás sebességkorlátozást ...


F1: A McLaren fejvadászatra biztatja a Hondát

A McLarennél nem bánnák, ha a Honda más F1-es motorgyártóktól csábítana át szakembereket a saját erőforrása fejlesztéséhez.