Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:376.0 Ft
Dízel:381.0 Ft

Téli gumi nélkül életveszélyes

Milyen a jó téli gumi és mit ne tegyünk télen?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.08. 14:35
Megint ütött a hirtelen jött hóhelyzet. Nincs előírva, mégis erősen ajánlott téli gumira cserélnünk nyári abroncsainkat a hideg beálltával.
A hideg beálltával és a hóesés közeledtével egyre esedékesebbé válik a téli abroncsok használata. Ez október-november környékén minden évben téma autós berkekben, bár idén az enyhe időjárás miatt november előtt valószínűleg csak keveseknek jutott eszébe, hogy téli gumit rakassanak fel autójukra. Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Ősszel olcsóbb

[bekkep]Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre.

Ezt ne tegyük!

Téli gumi nélkül életveszélyes Kattintson a képre!


Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. Így akinek nem áll otthon korábbi téli gumi garnitúrája, az jelentős összegeket spórolhat meg, ha még jó időben vásárol gumit télire. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat.

A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján, az erős versenyhelyzetben kevesen kockáztatják meg az áremelést, még ha azok beszerzése többletköltséggel is járt az előző szezonhoz képest.

Mikor váltsunk?

A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.

[bekkep]A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban, - sőt általánosítani sem lehet, az eltérő abroncsok miatt - hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő.

Havas, latyakos illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amik ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak. A téli gumin a futófelület barázdái mélyebbek, és a jobb havas tulajdonságok érdekében sokkal több bemetszést találunk rajta, mint a nyárin.

Figyelem! Hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest! A legveszélyesebb felület a jég, ami a havas útnál kétszer, a száraznál viszont nyolcszor! csúszósabb!

Meddig jó a téli gumi?

A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.

[bekkep]A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.

Melyik kerékre

Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kerékre. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja, könnyen kitörhet.

Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Kanadában jöhet az első Red Bull-büntetés

A Red Bullnál elképzelhetőnek tartják, hogy már a soron következő Kanadai Nagydíjon bevállalják az első motorbüntetést. Meg kell ...

F1: Lezárult a halálos tesztbaleset ügye

A brit munkavédelmi hatóság lezárta a tesztpilóta Maria de Villota későbbi halálával végződött 2012-es baleset vizsgálatát, nem ...

F1: A Ferrari-főnök visszaszólt Ecclestone-nak

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene felajánlotta, hogy tiltsák ki a paddockból, ha Bernie Ecclestone-nak nem tetszik ...

Régi idők orosz technikája

Az Ural nemrég bemutatta a nehéz terepre is alkalmas tűzoltóautóját. Első ránézésre nehéz elhinni, hogy ez 21. századi termék.

Így nyelte el Dzsudzsákot 5 nap alatt a mémtenger

Már az is hallott róla, hogy szerencsétlen Balázs kifogyott a benzinből a Lánchíd közepén, aki azt sem tudta eddig, ki az a Dzsudzsák. ...


F1: Hamilton nem kap kárpótlásgyőzelmet

A Mercedes alapos belső vizsgálatot tart a monacói blamázs után, de Lewis Hamiltont nem kívánják ajándékgyőzelemmel kárpótolni.


Későn jött a segítség az autóval eltévedt párnak

Két hét után találtak rá Dél-Kalifornia sivatagos táján egy autóval eltévedt idős házaspárra. A férj nem élte túl.


Nincs több karcolás, nincs több horpadás

Egy új találmány alkotói azt állítják, szerkezetük tökéletes védelmet nyújt a parkolóban autónkra váró sérülések ellen. Érdekes ...


F1: Alonso jövőre a bajnoki címért menne

Fernando Alonso nagyon bizakodó a McLaren-Honda fejlődését illetően, 2016-ban szerinte már a bajnoki címért küzdhetnek.


2
Volvo Corvette zabigyerek, ami annyira csúnya, hogy már szép

Volvo Corvette zabigyerek, ami annyira csúnya, hogy már szép

Ha autóépítésről van szó, az egyik legfontosabb dolog az egyediség, ami már messziről felhívja a figyelmet a járműre, és akár ...


F1: A Ferrari nem táltosodik meg Kanadára

A Ferrari a korábbi hírekkel ellentétben mégsem "költ" motorfejlesztési krediteket a Kanadai Nagydíjra, csak később indulnak ...


Mit tudnak ma a középkategória egykori csillagai?

Az Opel Omega és a Ford Scorpio is komoly terhet kapott a nyakába azzal, hogy a Rekord, illetve a Granada örökébe lépve kellett ...


Pallón került hajóra egy autó, de hogy!

Van amikor a sors rácáfol a józan észre, és ad egy biztató jelet a vakmerőknek. Ez a videó pont egy ilyen égi jel.


VW Golf: jövőre már mutogathatsz az autódnak

A VW Golf közelgő ráncfelvarrása során megkapja az év elején, egy tanulmányautón bemutatott kézmozdulat-felismerő rendszert.


A nap képe - méhek szabadultak el egy baleset után

Az M3-as autópálya babati pihenőjénél, Gödöllő közelében egy méhkaptárokat az utánfutóján szállító terepjáró lesodródott az útról ...


800 lóerős Ford Mustangot nyerhetsz, egy feltétellel...

A Ford Mustang körüli felhajtás odáig fajult, hogy most már egy egyszerű tuningra fel sem figyel az ember. Ilyenkor jönnek az ...