Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:376.0 Ft
Dízel:396.0 Ft

Téli gumi nélkül életveszélyes

Milyen a jó téli gumi és mit ne tegyünk télen?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.08. 14:35
A hideg beálltával és a hóesés közeledtével egyre esedékesebbé válik a téli abroncsok használata. Ez október-november környékén minden évben téma autós berkekben, bár idén az enyhe időjárás miatt november előtt valószínűleg csak keveseknek jutott eszébe, hogy téli gumit rakassanak fel autójukra. Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Ősszel olcsóbb

[bekkep]Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre.

Ezt ne tegyük!

Téli gumi nélkül életveszélyes Kattintson a képre!


Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. Így akinek nem áll otthon korábbi téli gumi garnitúrája, az jelentős összegeket spórolhat meg, ha még jó időben vásárol gumit télire. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat.

A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján, az erős versenyhelyzetben kevesen kockáztatják meg az áremelést, még ha azok beszerzése többletköltséggel is járt az előző szezonhoz képest.

Mikor váltsunk?

A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.

[bekkep]A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban, - sőt általánosítani sem lehet, az eltérő abroncsok miatt - hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő.

Havas, latyakos illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amik ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak. A téli gumin a futófelület barázdái mélyebbek, és a jobb havas tulajdonságok érdekében sokkal több bemetszést találunk rajta, mint a nyárin.

Figyelem! Hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest! A legveszélyesebb felület a jég, ami a havas útnál kétszer, a száraznál viszont nyolcszor! csúszósabb!

Meddig jó a téli gumi?

A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.

[bekkep]A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.

Melyik kerékre

Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kerékre. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja, könnyen kitörhet.

Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Button csak a fagyit nyalhatta

Jenson Button számára pocsékul alakult az Abu-Dzabi Nagydíj első edzésnapja, és az előzmények miatt a hétvége további része sem ...

Átlag Ladából így lesz platós bulikirály

Még van időd arra, hogy jövő nyárra összeüss egy ilyen gépet, és te légy a Balaton-part legirigyeltebb Ladása.

F1: Alonso vakon fut neki az időmérőnek

Fernando Alonso elektronikai hiba miatt nem tudott részt venni az Abu-Dzabi Nagydíj második edzésén, a probléma miatt csak az ...

F1: Magyar lánnyal pózol Hamilton

Lewis Hamilton nemrég az Instagramon és a Facebookon köszönte meg a támogatást rajongóinak, a képen egy magyar lány mellett pózol. ...

F1: Ricciardo még utoljára megkergetné Vettelt

Sebastian Vettel az Abu-Dzabi Nagydíjon igyekszik majd nem beleszólni a mercisek bajnoki csatájába, de csapattársa, Daniel Ricciardo ...

Mára is jutott egy ámokfutó őrült

3

Szerencsére nem tett kárt senkiben, de a közveszélyes sofőr látványa így is bosszantó.

F1: Rosberg még nem kapta el a fonalat

Lewis Hamilton elégedetten nyilatkozott az Abu-Dzabi Nagydíj első napja után, de Nico Rosberg sem volt elkenődve, úgy érzi, javulhat ...

Rendőrök üldözték, ledöntött egy épületet

Egyetlen autó elég volt hozzá, hogy a tömbház összeroskadjon, az mondjuk igaz, hogy szinte fékezés nélkül szállt be az épületbe

F1: Hamilton vitte a pénteket, Alonso kimaradt

Az Abu-Dzabi Nagydíj második szabadedzésén is Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, igaz, Nico Rosberg csak századokkal maradt el ...

F1: Agyonbüntetik Grosjeant

Romain Grosjean autójába beszerelik a hatodik belső égésű motort, turbófeltöltőt és MGU-H-t (hőenergiájú motorgenerátor) az Abu-Dzabi ...

4
Nincs ellene észérv

Nincs ellene észérv

Lassan, de fáradhatatlanul rágja előre magát a Hyundai az európai autópiaci tortában. Az új i20-szal talán most egy kicsit nagyobbat ...


1
Megnyitott a budapesti autókiállítás

Megnyitott a budapesti autókiállítás

Megnyitott a Mobilitás 2014, a hazai kereskedők által létrehozott autókiállítás. A legfontosabb újdonságokat, a Mondeót, a Passatot, ...


Nekimehet az Európai Unió a Forma-1-nek

Az utóbbi hetek állandó témája a Forma-1 válsága, amely a Caterham és a Marussia bedőlésével csúcsosodott ki igazán.


Mit rejt egy MINI csomagtartója?

A kisautó vadonatúj koncepciója még nagyobb rugalmasságot biztosít a városban élők mobilitásában. És még környezetbarát is.


F1: Hamiltoné az első vér Abu-Dzabiban

A Forma-1-es szezonzáró első szabadedzésén a Mercedes pilótái brutális fölénnyel zártak az élen, az éllovas Hamilton volt a gyorsabb. ...


F1: Massának mindegy, ki lesz a bajnok

Előfordulhat, hogy a Williams valamelyik pilótája dönti el a világbajnoki cím sorsát, de Felipe Massa azt mondja, ő csak önmagáért ...


2
Amíg nem tudsz így parkolni, inkább halgass!

Amíg nem tudsz így parkolni, inkább halgass!

Autójánál mindössze nyolc centivel nagyobb helyre állt be egy kínai férfi, és ezzel beparkolta magát a Guinness világrekordok ...


Másfél tonnás Transformert épített a fiának

A Transformers Optimus Prime-jának majdnem életnagyságú, másfél tonnás mását építette meg fia 18. születésnapjára egy kínai férfi. ...


F1: Rosberg tiszta küzdelmet vár Hamiltontól

Lewis Hamilton és Nico Rosberg bízik benne, hogy vasárnap tiszta körülmények között döntik el a bajnoki cím sorsát, igaz, a német ...


1
Szivárványszínben múlik ki a csúf pókautó

Szivárványszínben múlik ki a csúf pókautó

Egy japán anime-sorozat előtt tiszteleg a Mitsuoka rusnya sportautójának limitált szériája, az Orochi Evangelion Edition. Amikor ...


Sokkal több állami pénzt kap az Audi, mint mondták

Elismerte a nemzetgazdasági tárca, hogy a korábban közölt 11,2 milliárd helyett valójában 40 milliárd forinttal támogatja az ...


Ez Fábry Sándor legnagyobb igazsága

Ezt a poént minden ladás értékelni fogja. Feltéve, ha szeretne a német prémium márkákkal egy klubba tartozni.