Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:414.0 Ft
Dízel:425.0 Ft

Téli gumi nélkül életveszélyes

Milyen a jó téli gumi és mit ne tegyünk télen?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.08. 14:35
A hideg beálltával és a hóesés közeledtével egyre esedékesebbé válik a téli abroncsok használata. Ez október-november környékén minden évben téma autós berkekben, bár idén az enyhe időjárás miatt november előtt valószínűleg csak keveseknek jutott eszébe, hogy téli gumit rakassanak fel autójukra. Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Ősszel olcsóbb

[bekkep]Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre.

Ezt ne tegyük!

Téli gumi nélkül életveszélyes Kattintson a képre!


Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. Így akinek nem áll otthon korábbi téli gumi garnitúrája, az jelentős összegeket spórolhat meg, ha még jó időben vásárol gumit télire. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat.

A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján, az erős versenyhelyzetben kevesen kockáztatják meg az áremelést, még ha azok beszerzése többletköltséggel is járt az előző szezonhoz képest.

Mikor váltsunk?

A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.

[bekkep]A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban, - sőt általánosítani sem lehet, az eltérő abroncsok miatt - hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő.

Havas, latyakos illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amik ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak. A téli gumin a futófelület barázdái mélyebbek, és a jobb havas tulajdonságok érdekében sokkal több bemetszést találunk rajta, mint a nyárin.

Figyelem! Hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest! A legveszélyesebb felület a jég, ami a havas útnál kétszer, a száraznál viszont nyolcszor! csúszósabb!

Meddig jó a téli gumi?

A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.

[bekkep]A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.

Melyik kerékre

Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kerékre. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja, könnyen kitörhet.

Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Ingyenes versenyhétvége a Hungaroringen

Családi programok, látványos, gyors autóversenyek, Forma-1-es parádé David Coultharddal... idén nyolcadszor is World Series by ...

F1: Ronaldo célzottan lőtte Button autóját

Reklámfilm-forgatáson dolgozott együtt a két világhírű sportoló, Christiano Ronaldo és Jenson Button.

Sokkal többet parkolunk mobillal

2,3 millió mobilparkolási tranzakciót hajtottak végre a felhasználók az új mobilfizetési rendszer július 1-jei indulása óta eltelt ...

A Terminátornak már nem kell, ki veszi meg?

Arnold Schwarzenegger megválik a brutális Unimogtól, amit akár Európában is el tudnának képzelni.

F1: Itt kezdődött a Hamilton-Rosberg háború

A hétvégi Olasz Nagydíjnak otthont adó monzai pálya a Mercedes mindkét pilótája számára különleges helyszín.

F1: A Williams odacsap, Massa új fékeket kér

A hétvégi Olasz Nagydíj előtt Felipe Massa arra kérte a Williamst, hogy a csapat cseréljen fékeket. A monzai futamtól mindkét ...

Nem hiszünk a tökéletes autóban

Villámgyors, semmit nem fogyaszt, és saját maga pakolja be a csomagtartóba a poggyászt. A jelek szerint mégsem érdekli a kutyát ...

F1: Monzában is beugrik a Le Mans-bajnok?

Alig néhány nappal az Olasz Nagydíj előtt továbbra sem világos, ki is vezeti majd a Caterham egyik autóját. Megint jöhet André ...

Így kerülnek dugót a pofátlan autósok!

Hetente több száz autós hajt rá a sínekre szabálytalanul, hogy kikerüljék a dugókat.

F1: Newey még befejezi az utolsó Red Bullját

A Red Bull sztármérnöke még befejezi a csapat jövő évi autójának tervezését és fejlesztését, csak után fog más projektekbe. A ...

Tízezres bírságba került a feledékenység

Mindig minden papír, igazolás legyen nálunk! Feledékenységünk könnyen tízezer forintos bírságot érhet, ha megállít egy járőr, ...


1
Részletes információk az új Suzuki szedánról

Részletes információk az új Suzuki szedánról

Októbertől Ázsiában már forgalmazzák a Suzuki új kompakt limuzinját, az Aliviót. Az indiai sajtó tüzetesen leírta a náluk Maruti ...


Alonso: Maradok a Ferrarinál

Fernando Alonso kategorikusan cáfolta, hogy 2015-re más csapathoz igazolna. Marad a Ferrarinál, velük akar győzni.


©koda, ami után mindenki megfordul

Elkészül a spanyoloknak szánt első szóló ©koda MetroStyle trolibusz. Megdöbbentő módon eddig csak csuklós változat létezett a ...


F1: Idén még nem tesztel a Honda

A Hondánál állítólag a terv szerint haladnak a Forma-1-es erőforrás fejlesztésével, azonban idén még nem tesztelik a McLarenben ...


10 autó, ami valami másnak képzeli magát

Ezek a járművek elfelejtették, hogyan is kellene viselkedniük igazából. Tetőre másznak, ugrálnak és halottnak tettetik magukat.


1
Multimédiás luxustárgyaló négy keréken

Multimédiás luxustárgyaló négy keréken

Hogy mi mindent lehet építeni egy szerény Mercedes Sprinterből: a Brabus ezúttal motortuning helyett infotainment-szakértőként ...


1
Négyszeres szabálysértéssel kapcsolták le a motorost

Négyszeres szabálysértéssel kapcsolták le a motorost

Kilencven órányi közérdekű munkára ítélte a Mosonmagyaróvári Járásbíróság azt a férfit, akit a hétvégén négyszeres szabálysértésen ...


F1: A Ferrari visszavárja Ross Brawnt

A Ferrari csapatfőnöke nyíltan elismerte, hogy szeretnék visszahívni Maranellóba az egykori technikai főnököt, az F1-től tavaly ...


F1: Ricciardo megkapta a kitüntetést

Hétfő délután Daniel Ricciardo Olaszországban átvehette a rangos Forma-1-es kitüntetést, a Lorenzo Bandini-díjat.


Csőstül jönnek az elsőkerekes BMW-k!

Ha azt hitted, a 2-es Active Tourerrel vége a mókának, tévedtél: a BMW egész kis családot épít az új MINI padlólemezére


11
Ez már nem a nyugdíjasok Golfja?

Ez már nem a nyugdíjasok Golfja?

Nem nyer ralikat, a csajokról sem robbantja le a bugyit és 60 év múlva nem lesz restaurátorok főműve. De saját feladatát megejtő ...