Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:315.0 Ft
Dízel:300.0 Ft

Téli gumi nélkül életveszélyes

Milyen a jó téli gumi és mit ne tegyünk télen?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.08. 14:35
Megint ütött a hirtelen jött hóhelyzet. Nincs előírva, mégis erősen ajánlott téli gumira cserélnünk nyári abroncsainkat a hideg beálltával.
A hideg beálltával és a hóesés közeledtével egyre esedékesebbé válik a téli abroncsok használata. Ez október-november környékén minden évben téma autós berkekben, bár idén az enyhe időjárás miatt november előtt valószínűleg csak keveseknek jutott eszébe, hogy téli gumit rakassanak fel autójukra. Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Ősszel olcsóbb

[bekkep]Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre.

Ezt ne tegyük!

Téli gumi nélkül életveszélyes Kattintson a képre!


Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. Így akinek nem áll otthon korábbi téli gumi garnitúrája, az jelentős összegeket spórolhat meg, ha még jó időben vásárol gumit télire. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat.

A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján, az erős versenyhelyzetben kevesen kockáztatják meg az áremelést, még ha azok beszerzése többletköltséggel is járt az előző szezonhoz képest.

Mikor váltsunk?

A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.

[bekkep]A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban, - sőt általánosítani sem lehet, az eltérő abroncsok miatt - hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő.

Havas, latyakos illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amik ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak. A téli gumin a futófelület barázdái mélyebbek, és a jobb havas tulajdonságok érdekében sokkal több bemetszést találunk rajta, mint a nyárin.

Figyelem! Hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest! A legveszélyesebb felület a jég, ami a havas útnál kétszer, a száraznál viszont nyolcszor! csúszósabb!

Meddig jó a téli gumi?

A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.

[bekkep]A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.

Melyik kerékre

Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kerékre. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja, könnyen kitörhet.

Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.

1 hozzászólás

További cikkek

Szólj hozzá Te is!

9
Így verd át az autótolvajokat!

Így verd át az autótolvajokat!

Szokatlan módszert választott az autók lopásgátlására egy hazai járművédelmi cég. Vezetője szerint kijátszhatók a tolvajok.

5
Mire gerjed a magyar?

Mire gerjed a magyar?

Ha autót veszünk, a szín néha ugyanolyan fontos, mint a kiválasztott autó típusa. De milyen színekre gerjed a magyar?

14
Egyre több a halott az utakon

Egyre több a halott az utakon

És egyre több a sérült. 2016 fontos év, nagy kérdőjelekkel.

Emeli a fizetéseket a Dacia

A francia Renault tulajdonában lévő Dacia autógyár 5 százalékkal növeli alkalmazottai bérét.


F1: Hamilton mégis ráfázik a sapkadobálásra?

Damon Hill szerint az idén nagyobb ellenállásra lehet számítani Nico Rosberg részéről a vb-harcban. Akár fordulhat is a kocka ...


Tragédia Romániában: 5 halott, 28 sérült

Homokot szállító teherautóba rohant egy autóbusz pénteken Romániában. A balesetben öten meghaltak és 28-an megsérültek.


1
Videón az év megúszása

Videón az év megúszása

Centikre suhant el a Hyundai a másik autótól, nem sokon múlt, hogy az év balesete legyen, amelyet fedélzeti kamerával rögzítettek. ...


Túl nagy volt a Suzuki Vitara, levágtak belőle

Első pillantásra pont ugyanolyan, mint az esztergomi SUV, pedig hatalmas a különbség az európai Suzuki Vitara és az indiai Maruti ...


16 képen elevenedik meg a tuningolás pokla

Mire a képek végére érsz, azt fogod kívánni, hogy bárcsak ne készültek volna el ezek a verdák.


Megvan, mitől gyorsulhatna másfél másodpercet az F1

Noha az új F1-es gumitenderen a Michelin alulmaradt a Pirellivel szemben, a franciák még számolnak a Forma-1-gyel.


Nőtt a Toyota nyeresége

A japán autógyártó adózott eredménye 5 százalékkal nőtt éves szinten a tavalyi utolsó negyedévben.


4
Teszt: Opel Astra 1.0 T

Teszt: Opel Astra 1.0 T

Nem ad okot fejtörésre, nem okoz meglepetést: az új Opel Astra, akárcsak összes elődje, egy tökéletes átlagra belőtt közlekedési ...


F1: Van, aki sajnálja Maldonadót. Például az utódja

Kevin Magnussent ültette a menesztett Pastor Maldonado helyére a Renault. A dán pilóta együttérez a venezuelai versenyzővel.


Motor nélkül tér vissza Talmácsi Gábor

Földgázból előállított motorolajak képviseletét vállalta Talmácsi Gábor, korábbi gyorsasági motoros világbajnok.


1
Még ilyet: kombit fejleszt a Porsche!

Még ilyet: kombit fejleszt a Porsche!

Shooting Brake, azaz sportkombi kivitel is készül a következő generációs Panamerából. Két éven belül érkezik.