Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:410.0 Ft
Dízel:420.0 Ft

Téli gumi nélkül életveszélyes

Milyen a jó téli gumi és mit ne tegyünk télen?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.08. 14:35
A hideg beálltával és a hóesés közeledtével egyre esedékesebbé válik a téli abroncsok használata. Ez október-november környékén minden évben téma autós berkekben, bár idén az enyhe időjárás miatt november előtt valószínűleg csak keveseknek jutott eszébe, hogy téli gumit rakassanak fel autójukra. Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Ősszel olcsóbb

[bekkep]Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre.

Ezt ne tegyük!

Téli gumi nélkül életveszélyes Kattintson a képre!


Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. Így akinek nem áll otthon korábbi téli gumi garnitúrája, az jelentős összegeket spórolhat meg, ha még jó időben vásárol gumit télire. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat.

A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján, az erős versenyhelyzetben kevesen kockáztatják meg az áremelést, még ha azok beszerzése többletköltséggel is járt az előző szezonhoz képest.

Mikor váltsunk?

A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.

[bekkep]A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban, - sőt általánosítani sem lehet, az eltérő abroncsok miatt - hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő.

Havas, latyakos illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amik ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak. A téli gumin a futófelület barázdái mélyebbek, és a jobb havas tulajdonságok érdekében sokkal több bemetszést találunk rajta, mint a nyárin.

Figyelem! Hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest! A legveszélyesebb felület a jég, ami a havas útnál kétszer, a száraznál viszont nyolcszor! csúszósabb!

Meddig jó a téli gumi?

A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.

[bekkep]A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.

Melyik kerékre

Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kerékre. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja, könnyen kitörhet.

Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.

Vezess.hu Top cikkek

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Szólj hozzá Te is!

Jóízlés elleni durva erőszak

Szerencsétlen Volga látott már szebb napokat is, de az utastér az igazi tarkólövés!

Nincs ennél jobb móka

Ha valaminek kereke van, akkor azzal versenyezni is lehet - gondolták Angliában, és vontatott lakókocsik sorakoztak fel a rajtrácson. ...

F1: Eladó Kimi Räikkönen kormánya

Az ár libabőröztető 24 000 dollár, és ami különlegessé teszi, hogy ezt a darabot pályán sosem használta a finn klasszis.

Súlyos mulasztások Schumacher mentésnél?

A német Stern magazin újra felvetette a már korábban is felmerült gyanút, hogy a tavaly év végén súlyos síbalesetet szenvedett ...

A luxusautók felé fordultak a magyar cégek

Tavaly majdnem hat százalékkal több személyautót helyeztek forgalomba, mint 2012-ben, ez kicsivel több, mint 56 ezer járművet ...

F1: Ennyit változott a kerékcsere 50 év alatt

Elképesztő, mekkora változáson ment át a sport a története során, és ez alól a kerékcsere sem kivétel, ezt a videót látni kell!

F1: Eredménykényszer a McLarennél

Jenson Button szerint a bahreini dupla kiesés után Kínában muszáj letennie valamit az asztalra a McLarennek, értékes pontokat ...

Drágulnak az üzemanyagok

Pénteken újabb áremelés jön a kutakon, a Mol mindkét üzemanyagért többet kér. Ez a héten a második emelés lesz, mert a benzin ...

Itt az új magyar elektromos midibusz!

Megérkezett az új magyar elektromos midibusz, melyre kelet felől komoly érdeklődés mutatkozik.

Átfaragták az erdőjárót

Minimális változásokkal kezdi az új modellévet a MINI emelt hasú ötajtósa. Még idén piacra lép a megújult modell.

F1: Hamilton zsinórban a harmadikra készül

Optimistán várják a hétvégi Kínai Nagydíjat a Mercedes pilótái, de minden okuk meg is van erre: a sanghaji pályán van egy 1,3 ...


Schumi apjának adta ki magát a behatoló

Amint kikerül a grenoble-i kórházból Michael Schumacher, teljessé válik a hírzárlat. A családnak elege van a kíváncsiskodókból.


4
Jól áll ez a felni ennek a Rovernek vagy nem?

Jól áll ez a felni ennek a Rovernek vagy nem?

Mivel a szerkesztőségben megoszlanak a vélemények, neked kell eldöntened, jól áll-e ez a felni a Rover 75-nek.


Pokolian ritka BMW keresi szerető gazdáját

Krisztusi korban jár, összesen 10 darab készült belőle, és drágább, mint az összes mai BMW.


F1: Őrültség amerikai csapatot csinálni

A volt F1-es, de az amerikai motorsportot is behatóan ismerő Juan Pablo Montoya szerint Gene Haas amerikai központú csapatának ...


Nyújtott sporthibrid-tanulmány a Volvótól

Pekingben leplezi le benzines turbómotorral felszerelt, lítium-ion akkumulátoros, nyújtott tengelytávú plug-in hibrid szedánját, ...


F1: Az elnök védi az új Ferrari-főnököt

Luca di Montezemolo visszautasítja a hétfőn lemondott Stefano Domenicali helyére motorosport-tapasztalatok nélküli Marco Mattiaccit ...


F1: A Renault tovább araszol a maximum felé

A 2014-es motorokkal alaposan mellényúló Renault a Kínai Nagydíjra újabb javításokat, nagyobb teljesítményt ígér.


Jubileumi MX-5 a Mazdától

Jubileumi példányt készít MX-5 roadsteréből a Mazda. A negyed évszázados sportkocsi ünnepi kiadása mellett a következő generáció ...


F1: Alonsónak nincs baja Räikkönennel

Fernando Alonso újra leszögezte, hogy nagyon jól megvannak Kimi Räikkönennel, kollegiális, tiszteleten alapuló a viszonyuk.


Halálos iramban 7. Paul Walker testvéreivel

Testvérei ugranak be Paul Walker helyett a Halálos iramban 7. című akciófilmbe, hogy be lehessen fejezni a produkciót - derült ...


Buszgarázs-túra Kelenföldön

A hétvégi nyílt napon bárki megnézhette a Kelenföldi buszgarázst belülről. Ha elmulasztotta, most megnézheti, mit hagyott ki.