Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:365.0 Ft
Dízel:368.0 Ft

Téli gumi nélkül életveszélyes

Milyen a jó téli gumi és mit ne tegyünk télen?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.08. 14:35
A hideg beálltával és a hóesés közeledtével egyre esedékesebbé válik a téli abroncsok használata. Ez október-november környékén minden évben téma autós berkekben, bár idén az enyhe időjárás miatt november előtt valószínűleg csak keveseknek jutott eszébe, hogy téli gumit rakassanak fel autójukra. Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Ősszel olcsóbb

[bekkep]Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre.

Ezt ne tegyük!

Téli gumi nélkül életveszélyes Kattintson a képre!


Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. Így akinek nem áll otthon korábbi téli gumi garnitúrája, az jelentős összegeket spórolhat meg, ha még jó időben vásárol gumit télire. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat.

A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján, az erős versenyhelyzetben kevesen kockáztatják meg az áremelést, még ha azok beszerzése többletköltséggel is járt az előző szezonhoz képest.

Mikor váltsunk?

A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.

[bekkep]A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban, - sőt általánosítani sem lehet, az eltérő abroncsok miatt - hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő.

Havas, latyakos illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amik ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak. A téli gumin a futófelület barázdái mélyebbek, és a jobb havas tulajdonságok érdekében sokkal több bemetszést találunk rajta, mint a nyárin.

Figyelem! Hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest! A legveszélyesebb felület a jég, ami a havas útnál kétszer, a száraznál viszont nyolcszor! csúszósabb!

Meddig jó a téli gumi?

A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.

[bekkep]A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.

Melyik kerékre

Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kerékre. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja, könnyen kitörhet.

Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

A Toyota máris rárepült a Clarkson balhéra

Az angol Toyota képviselet egy videóba gyűjtötte Jeremy Clarkson márkával kapcsolatos szavait. Természetesen, csak a dicsérő ...

Így kell kezelni az utak habzó szájú őrültjeit

Nagyon nehéz taktika, de általában bejön, mert ezzel szemben nincs fegyvere a dühöngőknek.

Tanulóvezető így még nem szívatott meg oktatót

A szende kislány többször is lefullad, aztán kér egy utolsó esélyt. Na onnantól szabadul el a pokol.

2
Jól dolgoztál, nesze két és fél milka!

Jól dolgoztál, nesze két és fél milka!

Rekord bevétel után rekord összegű bónuszt fizetett dolgozóinak a Porsche. Mindenki 8600 eurót vihetett haza.

F1: Vettel fityiszt mutatott a Mercedesnek

Sebastian Vettel nem megy el a Mercedes pénteki eligazítására, mert egyszerű PR-fogásnak tartja az akciót.


1
Európába is jöhet a Honda kis roadstere

Európába is jöhet a Honda kis roadstere

Alighogy a japán belpiacon elkezdték forgalmazni, máris felröppent a pletyka: elképzelhető, hogy a Honda könnyű, kis sportkocsija ...


F1: Rosberg tisztasági betétet használ

Nico Rosberg érdekes titkot árult el magáról: női tisztasági betétet visel a bukósisakja alatt, azzal itatja fel az izzadságot.


F1: Igazságtalanul támadják a Mercedest

Nico Rosberg szerint nem fair azt állítani, hogy a Mercedes növelte 2014-es előnyét, mert Kimi Räikkönen nagyon gyors volt. Lewis ...


Elektromos teherautóval dolgozik a BMW

Elektromos teherautót állít forgalomba a BMW és annak logisztikai partnere. Ha beválik, akkor több is érkezhet belőle.


Túl nagy a kereslet a BMW szuperhibridje iránt

Meg kellett dupláznia a termelést lipcsei gyárában a BMW-nek, mivel a vártnál jóval nagyobb az igény az i8-as iránt.


F1: Hamilton történelmet akar írni

Lewis Hamilton szeretne rekordszámú győzelmet szeretne Mercedesszel, ehhez pedig a második lépés a Maláj Nagydíjra megnyerése ...


A parkolás mesterei, 183. rész: amikor a politikus bénázik

A 77 éves hölgy nincs a helyzet magaslatán, vagy talán még soha nem látott halszálka-stílusban való parkolást.


Bottas: Mintha hátba szúrtak volna

Valtteri Bottas sosem tapasztalt fájdalmat élt meg az Ausztrál Nagydíj időmérőjén. A finn rajthoz állt volna, de az orvosok csak ...


F1: Sutil megint visszatért!

A Williams-csapat csütörtökön bejelentette, hogy tartalékosként szerződtették a Saubertől 2014 végén ejtett Adrian Sutilt. A ...


12
Négymilliárdos autópálya? Hülyék vagytok, magyarok?

Négymilliárdos autópálya? Hülyék vagytok, magyarok?

A csillagászati kivitelezési árak miatt az Európai Bizottság a napokban elutasította az M4-es autópálya építésének magyar kérelmét ...


F1: A Honda még futamot nyerne idén

A McLarennel újra összeállt Honda a keserves kezdés ellenére még nem mondott le arról, hogy Forma-1-es versenyt nyerjen 2015-ben. ...