Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

Téli gumi nélkül életveszélyes

Milyen a jó téli gumi és mit ne tegyünk télen?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.08. 14:35
Megint ütött a hirtelen jött hóhelyzet. Nincs előírva, mégis erősen ajánlott téli gumira cserélnünk nyári abroncsainkat a hideg beálltával.
A hideg beálltával és a hóesés közeledtével egyre esedékesebbé válik a téli abroncsok használata. Ez október-november környékén minden évben téma autós berkekben, bár idén az enyhe időjárás miatt november előtt valószínűleg csak keveseknek jutott eszébe, hogy téli gumit rakassanak fel autójukra. Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Ősszel olcsóbb

[bekkep]Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre.

Ezt ne tegyük!

Téli gumi nélkül életveszélyes Kattintson a képre!


Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. Így akinek nem áll otthon korábbi téli gumi garnitúrája, az jelentős összegeket spórolhat meg, ha még jó időben vásárol gumit télire. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat.

A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján, az erős versenyhelyzetben kevesen kockáztatják meg az áremelést, még ha azok beszerzése többletköltséggel is járt az előző szezonhoz képest.

Mikor váltsunk?

A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.

[bekkep]A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban, - sőt általánosítani sem lehet, az eltérő abroncsok miatt - hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő.

Havas, latyakos illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amik ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak. A téli gumin a futófelület barázdái mélyebbek, és a jobb havas tulajdonságok érdekében sokkal több bemetszést találunk rajta, mint a nyárin.

Figyelem! Hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest! A legveszélyesebb felület a jég, ami a havas útnál kétszer, a száraznál viszont nyolcszor! csúszósabb!

Meddig jó a téli gumi?

A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.

[bekkep]A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.

Melyik kerékre

Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kerékre. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja, könnyen kitörhet.

Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Hangos a zene a kocsidban? Jön a bírság!

London vezetése azt fontolgatja, lecsapnak a luxusautós suttyókra. Egy sor olyan rendelkezés van napirenden, amely betiltaná ...

1
Modern belsőt kap az új Lada szedán

Modern belsőt kap az új Lada szedán

Miután szemfüles fotósok elcsípték a Lada közelgő szabadidőjárművének, az X-Ray-nek az utasterét, most a Vesta műszerfalát kapták ...

F1: Hamilton úgy vezetett, mint egy részeg

A magyar és a nemzetközi sajtó a szezon legjobb futamának nevezte a vasárnapi Forma-1-es Magyar Nagydíjat, Vettel dicsérték, ...

F1: Ricciardo a kupáját sem kímélte a Hungaroringen

Daniel Ricciardo Red Bullja igen ütött-kopottan fejezte be a küzdelmes Magyar Nagydíjat, de az ausztrál még rátett egy lapáttal, ...

Ez a gumit égető Kispolák mutatja: csak akarni kell!

Kicsinek, gyengének érzed magad? Céljaid elérhetetlen távolságban? Ez a gumiégető Polski hatásosabb bármilyen Coelho-idézetnél. ...


Ismét csökken az üzemanyagok ára

Csökkenti a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol


Csodaszép autók érkeztek Magyarországra!

Porschék, Aston Martinok, W111-es Mercedesek, Ferrarik, plusz Quattroporték, Monte Carlók, i3-asok, Amazonok, F-Type-ok - többek ...


F1: Ezért sült be a Magyar Nagydíj rajtja

A Williams megvizsgálja, miért nem volt képes Felipe Massa pontosan beállni a rajthelyére a Magyar Nagydíjon. Módosíthatnak az ...


Motort tiport a kanyarodó teherautó

Drámai felvétel Londonból: egy kanyarodó teherautó és egy motoros ütközése, ami kis híján tragédiával végződött.


Gyerekülés, ami a hőség ellen is véd

A kisgyermekek autóban felejtését megakadályozó gyermekülést dobtak piacra.


F1: 186 ezren voltak a Hungaroringen

A 30. Magyar Nagydíj hétvégéjének négy napjára összesen 186 ezer jegyet adtak el a Hungaroringen, közölte a pálya főnöke.


Hamilton mégsem vett Mercedest itthon

Egy magyar kereskedő nem akarta külföldre engedni az első magyar Mervedes CLA kombit, ezért utólag megegyezett Lewis Hamiltonnal. ...


F1: Abszurd összeesküvés-elmélet a Magyar Nagydíjról

Az olasz tévé Forma-1-es kommentátora szerint a Ferrarit direkt eltüntették a Magyar Nagydíj közvetítéséből. Bernie Ecclestone ...


Több fővárosi buszjáratot elterelnek szombattól

A XI. kerületi Bartók Béla úton távhővezeték-felújítási munkákat kezdenek.


F1: A Renault elismerte, hogy megveheti a Lotust

Az elmúlt hetekben egyre erősödik a lehetőség, hogy a Renault 2016-tól saját gyári csapatot indít a Forma-1-ben, a Lotus a fő ...


Új buszjárat indul Varsó és Budapest között

Új járat indul a lengyel és a magyar főváros között egy észt fapados busztársaságnak köszönhetően. Lengyel-magyar két jó barát, ...