Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:387.0 Ft
Dízel:379.0 Ft

Téli gumi nélkül életveszélyes

Milyen a jó téli gumi és mit ne tegyünk télen?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.08. 14:35
Megint ütött a hirtelen jött hóhelyzet. Nincs előírva, mégis erősen ajánlott téli gumira cserélnünk nyári abroncsainkat a hideg beálltával.
A hideg beálltával és a hóesés közeledtével egyre esedékesebbé válik a téli abroncsok használata. Ez október-november környékén minden évben téma autós berkekben, bár idén az enyhe időjárás miatt november előtt valószínűleg csak keveseknek jutott eszébe, hogy téli gumit rakassanak fel autójukra. Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Ősszel olcsóbb

[bekkep]Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre.

Ezt ne tegyük!

Téli gumi nélkül életveszélyes Kattintson a képre!


Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. Így akinek nem áll otthon korábbi téli gumi garnitúrája, az jelentős összegeket spórolhat meg, ha még jó időben vásárol gumit télire. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat.

A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján, az erős versenyhelyzetben kevesen kockáztatják meg az áremelést, még ha azok beszerzése többletköltséggel is járt az előző szezonhoz képest.

Mikor váltsunk?

A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.

[bekkep]A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban, - sőt általánosítani sem lehet, az eltérő abroncsok miatt - hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő.

Havas, latyakos illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amik ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak. A téli gumin a futófelület barázdái mélyebbek, és a jobb havas tulajdonságok érdekében sokkal több bemetszést találunk rajta, mint a nyárin.

Figyelem! Hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest! A legveszélyesebb felület a jég, ami a havas útnál kétszer, a száraznál viszont nyolcszor! csúszósabb!

Meddig jó a téli gumi?

A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.

[bekkep]A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.

Melyik kerékre

Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kerékre. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja, könnyen kitörhet.

Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Majdnem nosztalgikus Ikarus partibusz

Természetesen szívmelengető érzés, ha egy öreg Ikarus nem a roncstelepen végzi be a sorsát. Az még inkább, ha úgy újítják fel, ...

Lauda autómosásra cserélte az F1-es trófeáit

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda egyetért Lewis Hamiltonnal abban, hogy nem sokat érnek a Forma-1-es trófeák, ő maga például ...

F1: Verstappent akarja a Ferrari?

Holland sajtóértesülés szerint a Ferrari listáján a Toro Rosso tinije, Max Verstappen is szerepel Kimi Räikkönen lecserélésére. ...

Szteroidkúrán a Mercedes AMG GT

Hamarosan piacra kerülhet a Mercedes új sportkupéjának kiélezett változata, az AMG GT Black Series. Jóval fürgébb lehet az alapverziónál. ...

A Ford feltalálta az örökké járó motort!

Közel félmillió Ford gépkocsit érint a gyújtászár sajátos meghibásodása: a motorok beindíthatók, de aztán nem lehet őket leállítani. ...


Okostelefon-hűtő funkciót kapnak az új autók

Aktív telefonhűtési rendszer: így nevezik azt az ötletes megoldást, amellyel a kor igényeinek igyekszik megfelelni a Chevrolet. ...


F1: Csak a Mercedes gyorsabb a Toro Rossónál?

A Brit Nagydíj szabadedzésein meglepően erős hosszú etapokat futott a Toro Rosso, Max Verstappen szerint meglepetést okozhat ...


Megúszta a gyorshajtást, mert adósságai vannak

Elképesztő pimaszsággal szegte meg a közlekedési szabályokat egy brit férfi, mégis megtarthatta a jogosítványát.


Sikeresen átszelte a Csendes-óceánt a Solar Impulse 2

Helyi idő szerint péntek reggel megérkezett Hawaiira a Solar Impulse 2 napelemes repülőgép, amely leszállás nélkül tette meg ...


1
Ha ránk támad az ablakmosó koldus

Ha ránk támad az ablakmosó koldus

Isztambuli túránk során Kragujevacban állta körül autónkat úgy három erőszakos koldus, hogy nem tudtunk továbbmenni. Mit tehet ...


Bringa biciklizhetetlen terepre

Hóban, homokban, vagy szántásban nem érdemes biciklizni. Vagy mégis?


Ez vár ránk is a hétvégén, készülj Magyarország!

Németországban már megolvadt az aszfalt, de ha így haladunk hétvégén nálunk is az útra ragadnak az autók. De semmi pánik, nyár ...


A vad motort mindig kötözd le, mielőtt indítod

Egy meztelen motor beindítása mindig ünnep. Tűz és füst, fülsüketítő csattogás, amit nem árt kordában tartani.


Villanyautókra áll át a ferihegyi repülőtér

Elektromos járművekre vált a Budapest Airport Zrt. (BA), öt év alatt száz elektromos meghajtású autót és speciális kiszolgáló ...


F1: Hamilton nem bír Rosberggel

A Brit Nagydíj második szabadedzésén is Nico Rosberg volt a leggyorsabb, a küszködő Lewis Hamiltont a két Ferrari is megelőzte.


3
Japánok harcolnak a magyarokért!

Japánok harcolnak a magyarokért!

Ráadásul Mexikóból indul útnak a legújabb drágaság.