Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:413.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Téli gumi nélkül életveszélyes

Milyen a jó téli gumi és mit ne tegyünk télen?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.08. 14:35
A hideg beálltával és a hóesés közeledtével egyre esedékesebbé válik a téli abroncsok használata. Ez október-november környékén minden évben téma autós berkekben, bár idén az enyhe időjárás miatt november előtt valószínűleg csak keveseknek jutott eszébe, hogy téli gumit rakassanak fel autójukra. Lássuk, mit érdemes tudni a témában!

Ősszel olcsóbb

[bekkep]Magyarországon a gumis műhelyek tapasztalata szerint a magánvásárlók az utolsó pillanatig várnak a téli gumi felszereltetésével, általában csak az első hó lehullta után áldoznak időt a műveletre.

Ezt ne tegyük!

Téli gumi nélkül életveszélyes Kattintson a képre!


Ekkor már számolni kell a hosszabb várokozási idővel, és amit kevesen tudnak, az abroncsok magasabb árával is. Így akinek nem áll otthon korábbi téli gumi garnitúrája, az jelentős összegeket spórolhat meg, ha még jó időben vásárol gumit télire. A szezon elején ugyanis jelentősen több akcióval találkozhat, ha pedig már leesett a hó, árkedvezmény nélkül is viszik a gumikat.

A tavalyihoz képest nagyjából azonos árakkal számolhatunk a szakemberek elemzései alapján, az erős versenyhelyzetben kevesen kockáztatják meg az áremelést, még ha azok beszerzése többletköltséggel is járt az előző szezonhoz képest.

Mikor váltsunk?

A bűvös szám a hetes. Minden évben azt halljuk, hogy 7 fok alatt a nyári gumi már jelentősen veszít tapadási képességéből, bár ezzel az állásponttal közel sem mindenki ért egyet.

[bekkep]A téli gumi előnye a speciális szilika-gumi keverékből adódik, ami a hidegben sem keményedik meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosít. Nincs igazán egyetértés abban, - sőt általánosítani sem lehet, az eltérő abroncsok miatt - hogy hol az a határ, ahol a téli gumi már feltétlenül biztonságosabb a nyárinál. Egyesek szerint száraz időben nincs is szükség váltani, amíg pluszt mutat a hőmérő.

Havas, latyakos illetve jeges útfelületen már teljesen egyértelmű a téli gumi előnye, ekkor már nem érdemes hazardírozni nyári abroncsainkkal, amik ilyenkor jóval kisebb tapadást biztosítanak. A téli gumin a futófelület barázdái mélyebbek, és a jobb havas tulajdonságok érdekében sokkal több bemetszést találunk rajta, mint a nyárin.

Figyelem! Hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest! A legveszélyesebb felület a jég, ami a havas útnál kétszer, a száraznál viszont nyolcszor! csúszósabb!

Meddig jó a téli gumi?

A téli abroncsok esetében különösen fontos a megfelelő profilmagasság. A minimális 1,6 milliméteres mélységgel semmiképpen se kockáztassunk. A szakemberek téli gumik esetében 4 milliméter alatti futómélység elérésekor már javasolják a cserét.

[bekkep]A hazai időjárási körülmények általánosságban 2-3 szezont tesznek lehetővé a téli abroncsoknak, persze ez erősen használatfüggő. A téli gumikat az aszfalt koptatja leginkább, ha azokat kizárólag havon használnánk, akár az elöregedésig is megfelelő magasságúak lennének, kb. 10 év után is.

Melyik kerékre

Fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs, nem elég csak a hajtott kerékre. Ilyen esetben egy elsőkerék-hajtású autónál kiszámíthatatlanul viselkedik az autó hátulja, könnyen kitörhet.

Pótkerékre itthon nem jellemző, hogy téli gumit vásárolnak az autósok, bár lehet, hogy ésszerűbb egy téli gumit tartani egész évben azon is. A defektek nagy százaléka úgyis a nagy hidegben, vagy ahhoz közeli időpontban történik, miután az utak szétfagytak, és hatalmas kátyúk keletkeztek rajta.

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Buttonnak sehol sem volt jó az autója

Felemásan alakult a McLaren időmérő edzése Belgiumban: Kevin Magnussen elégedett volt a hetedik hellyel, Jenson Button viszont ...

F1: Minden balul sült el a Williamsnél

agy reményekkel érkezett a gyors belgiumi pályára a Williams, az időmérő azonban nagy csalódást okozott a csapatnak.

F1: Alonso elégedett, Räikkönen elrontotta

A Ferrarinál nem borult a megszokott rend a belgiumi időmérőn, Fernando Alonso szokás szerint alaposan elverte csapattársát, ...

F1: Hamilton fékhibára fogta a második helyet

Noha a Q3 előtt Lewis Hamilton tűnt a favoritnak, a pole-t végül Nico Rosberg szerezte meg Belgiumban. Az első három nyilatkozatai. ...

F1: Hamilton megint nem bírt Rosberggel

A Belga Nagydíj kvalifikiációján a bajnoki éllovas Nico Rosberg a nagyon nehéz körülmények között is megverte az időmérős ász ...

F1: Bottas leverte a Mercedeseket

A Belga Nagydíj harmadik, félig vizes szabadedzésén a williamses Valtteri Bottas megelőzte a Mercedes versenyzőit. A Ferrari ...

Új Scania a finnektől

Nagy érdeklődés övezi a Scania új városközi kialakítású autóbuszát, mely Finnországban készül.

A nap képe - rádőlt a busz, kilapult a Suzuki

4

Állítólag senki sem sérült meg a képen látható eset során, amikor is egy busz ráborult egy Suzukira. Az autóból nem sok marad.

100 lóerővel erősebb lehet az új Ferrari

Erősebb, takarékosabb turbómotorral szereli fel a sikeres 458 Italiát a Ferrari. Esztétikai változások is várhatók.

F1: Hideg zuhany Hamiltonéknak

Folytatódik a jegesvíz-őrület a Forma-1-ben, Lewis Hamiltont és Fernando Alonsót is nyakon öntötték.

Orális szex, nemi erőszak a rendőrautóban

Egymilliárd forintos óvadékot állapítottak meg annak a 27 éves amerikai rendőrnek az ügyében, akit azzal vádolnak, hogy legalább ...


Segíteni akart, majdnem megerőszakolták

Lélekjelenlétének, na meg támadója túlzott ittasságának köszönheti egy huszonéves nő, hogy a lelki megrázkódtatásnál nem lett ...


F1: Button üvöltött, Vettel megússza a büntetést

Egyelőre nem borult a papírforma Belgiumban, a Mercedes szokás szerint elöl. A Red Bull messze az elejétől, a McLaren előrekeveredett. ...


Kis motor, sok lóerő, átlagos fogyasztás: Citroën C4 1,2 130 LE

A Citroën C4-es nem mai darab, mégis tud újat mutatni. Kicsi, erős, háromhengeres benzinmotorral is kapható.


F1: A mítikus Eau Rouge arcai

Kétségkívül a Belga pálya adja az évad legkarakteresebb kanyarkombinációját. Az Eau Rouge minden pilóta kedvence, nem véletlenül! ...


F1: Alonso közel a Mercikhez, Vettel elszállt

A Belga Nagydíj második szabadedzésén Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, de Fernando Alonso már ott volt Nico Rosberg nyakán. ...


F1: Ecclestone kiskirály marad

Bernie Ecclestone örül, hogy véget ért az ellene vesztegetés gyanújával indított per, szerinte semmilyen változást nem hoz az ...


5
Vannak még Kispolszkik!

Vannak még Kispolszkik!

Használatban lévő, naponta futó Kispolszkit találtam. A gazdája vidéki szolgáltató-vállalkozó és teljesen komolyan gondolta, ...


Közvetlen ellenfeleket kap a Prius

A napokban két olyan autóról is felreppentek a hírek, amelyeket a Priushoz hasonlóan kizárólag hibrid hajtáslánccal forgalmazna ...


F1: Közel a Lotus-Mercedes megegyezés

A Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy hamarosan hivatalosan is a motorpartnereik között üdvözlik majd a Renault-tól szabaduló ...


2
Kis motor, nagy izom

Kis motor, nagy izom

Korlátozott példányszámú modellel rukkolt elő a német Irmscher tuningcég. Motorválasztásuk ma még szokatlan.


F1: Hajszálnyira egymástól a Mercedes-pilóták

A Belga Nagydíj első szabadedzése hozta a papírformát, a Mercedes uralja a spái pályát. A Ferrari jó formában, a Red Bull egyelőre ...