Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:418.0 Ft
Dízel:423.0 Ft

Renault Avantime - gyártásba kerül a kupé-egyterű

Szerző: levél küldés
Dátum: 2001.07.16. 10:12

A Renault az egyterű Espace-szal a Chryslerrel nagyjából egy időben, 1983-ban megteremtette az új típusú családi autót. Több mint egy évtizeddel később a Renault Mégane Scénic bemutatásával megint a Renault-nak jutott eszébe valami először. A Scénic piaci sikerére reagálva a kompakt egyterűek azóta számos autógyár kínálatában megjelentek. Az Avantime a kupék, a túraautók és az egyterűek között ver hidat. Ez a koncepció merőben új, talán annyira, hogy a vásárlóknak időt hagyott gyár, amíg megszokják a különleges autót.

Az Espace-szal közös gyártósoron készülő Avantime a Renault válasza volt felső középkategóriás autói, például az R 25 és a Safrane viszonylagos sikertelenségére. Visszafogott formájú autókkal nem ért el sikert a Renault, erre reagálva két formabontó külsejű autóval kíván hódítani a cég a felső osztályban: az egyik a Vel Satis, a másik a túraautók és az egyterűek között álló Avantime.

Az Avantime a Renault felső osztályos autókínálatának elsőként piacra kerülő tagja. A Genfben debütált Vel Satis érkezik a szalonokba másodiknak, a gyár által a felső kategóriába pozícionált harmadik modell az Espace leváltója lesz 2002. októberében. Az Avantime a Matra-nál készül. Ez az a cég, amelyik a nyolcvanas évek legelején a később Renault Espace néven piacra dobott autó koncepcióját előbb a Peugeot-nak majd a Citroennek próbálta sikertelenül eladni. Egyedül a Renault ismerte fel az egyterűben rejlő lehetőségeket. A gyártás helyszíne mellett az Avantime műanyag karosszériájával is hasonlít az első vagy a most futó Espace-ra. A Renault és a Matra fele-fele arányban viseli a költségeket, az üzleti kockázatot és hasonló arányban részesedhet a haszonból.

Az Avantime fara a francia konszern húszas-harmincas évekbeli nagyautóit idézi, a Nervasportot és a Reinastellát. Az Avantime karosszériája masszív fémfelületeivel oldalnézetből biztonságot sugall a vaskos hátsó oszloppal együtt. Thierry Metroz, az autó formáját kialakító barcelonai Renault fornmatervező stúdió vezetője szerint az Avantime feladata, hogy szemlélőjét újra meg újra meglepje. A cél az volt, hogy aki szemből tekint az autóra, ne is sejtse, milyen a kocsi fara és viszont. Az Avantime orra jóval kevésbé tér el a hétköznapi autóktól, mint a hátulja.

A Renault Avantime neve a francia avantgarde (élcsapat, elővéd) és az angol time (idő) szavak kombinációjából áll. Kiejteni az első tagot franciásan, a másodikat angolosan kell. Az Avantime tanulmányautóként az 1999-es Genfi Autókiállításon volt látható. A már akkor hatalmas feltűnést keltő és élénk vitát kiváltó autó szériagyártását és forgalmazását 2000. elejére tervezte a francia gyár. A sorozatgyártás aztán másfél évet csúszott, a rossznyelvűek szerint azért, mert a Renault-nak eddig nem igazán sikerült az Avantime terebélyes, de igen ötletes és kis helyen is kényelmes beszállást nyújtó ajtajához kellően erős zsanért készítenie. Ha a rossznyelveknek igaza volt, akkor mostanra megoldódtak a zsanérproblémák, így az Avantime Nyugat-Európában ősztől, hazánkban szintén az év vége felé kerülhet legkorábban a szalonokba.

A csúszást részben okozó ajtómegoldás a kupék egyik hátrányos tulajdonságára kínál gyógyírt. 1.4 méter az ajtók szélessége, viszont már ennél kevésbé terjedelmes ajtókon át is nehéz a ki-és a beszállás szűk parkolóhelyen. A Renault mérnökei egy trükkel az ajtók forgáspontját mintegy 10 centiméterrel kijjebb helyezték. Az egyenként 55 kilogrammos ajtók nemcsak előre, hanem oldalra is nyílnak. Nyitáskor először kissé előremozdul, majd oldalra hajlik az ajtó.

Az Avantime koncepciója a formatervezést és a belső tér kialakítását illetően alig változott az 1999-es bemutató óta. A koncepcióautó utastere még szigorúan négyüléses volt, a szériaváltozat négy ülése mellé kialakítottak egy póthelyet is, de a csípőöv jelzi, hogy alapvetően négy felnőtt kényelmes és eredeti járművének szánják az Avantime-ot. Nem vették át a tanulmány különleges formájú kipufogóvégét, a futurisztikus tükröket újak váltották fel és nagyobb lett a pótféklámpa. Azonos maradt a kerekek formája. Ránézésre a széria változat nem sokban különbözik a tanulmányautótól, légellenállása azonban a 17 százalékkal csökkent a finomítások során. 0,34 az alaktényező, ami az autó merész formáját figyelembe véve kifejezetten jó érték.

Egyetlen gombnyomással nyitható a feláras napfénytető és a négy oldalablak, így szinte kabrió érzést nyújt az Avantime. A napfénytető mérete kereken egy négyzetméter, amivel minden bizonnyal az Avantime kínálja a legnagyobb napfénytetőt a piacon. Igen nagy üvegfelületekben folytatódik az Avantime a karosszéria masszív alsó fémrésze felett. A négy négyzetméternyi összüvegfelület hatásosan lágyítja a fém karosszéria elemek és a hátsó oszlop sugallta tömörséget.

250 lóerőt teljesített a tanulmány motorja, 207 maradt a sorozatgyártású modellben. 226 lóerős változatban ugyanez a motor hajtja a Clio V6 Sportot, 207 lóerővel pedig az új Lagunát is. Az 1.4 és az 1.6 literes Renault benzineshez hasonlóan ez a motor is 3750-nél adja le 285 Nm-es legnagyobb nyomatékát. A nyomaték 90 százaléka 2500-as fordulattól rendelkezésre áll, ami részben a változtatható szívóoldali szelepvezérlésnek köszönhető. 8.6 másodperces százra gyorsuláshoz és 220 km/órás végsebességhez segíti a kupé-egyterűt a PSA-val közösen kifejlesztett motor. Alapmotorként a Vel Satisba is bekerülő kétliteres, 120 kW-os (163 lóerős) turbómotor szolgál. Ez a motor 2000 és 4500 között állandó 250 Nm-es nyomatékot szolgáltat. Érdekesség, hogy kétliteres turbó benzinest utoljára a Renault 21 175 lóerős, összkerékhajtással is megvásárolható, 270 Nm nyomatékot leadó sportváltozatába építettek a franciák a kilencvenes évek első felében. 163 lóerővel 9.5 másodpercig tart a gyorsítás álló helyzetből százra, a legnagyobb sebesség 207 kilométer óránként. Jövő év nyarán jelenhet meg a dízelmotoros Avantime. Hengerűrtartalma 2.2 liter, teljesítmény körülbelül 147 lóerő lesz. Szériában hatfokozatú kézi váltót szerelnek a kupé-egyterűbe, ahol a hatodik fokozat egy igen hosszú, kímélő áttétel. 2002. tavaszán egy ötfokozatú, a vezetési stílushoz alkalmazkodó automata váltóval bővül a kínálat.

A műanyag karosszériás Avantime futóműve elöl McPherson rugóstagokból , hátul csatolt hosszlengőkarokból áll. Sem az első, sem a hátsó futómű nem tartozik a luxuskategóriában igényesnek mondható konstrukciók közé, de a hátsó futóművet sikerült úgy kialakítania a Renault mérnökeinek, hogy a padló teljesen sík maradt. Rendelhető felszerelésként a Renault a fejtámlákba épített 6,5 col átmérőjű képernyővel ellátott DVD-lejátszót is kínál az Avantime-hoz.

A 464 centiméter hosszú, 183 centi széles és 1.63 méter magas Avantime az egyterűekéhez hasonlóan tágas teret nyújt utasainak, ami a kupék között ritkaság. Variálhatósága nem éri el a kompakt egyterű kategóriát megteremtő Mégane Scénicét, gyakorlatilag egy kombiéval egyezik meg. Minden Avantime-ban széria a kétzónás klímaberendezés, amely a napsütés irányát is figyelembe veszi a beállított hőmérséklet tartásához.

Alapfelszereltségként hat légzsákot kap az Avantime. A vezetőre és az utasra 60 illetve 120 literes légzsák vigyáz, az oldallégzsákok térfogata 10 liter. Oldalütközéskor a függönylégzsák védi a bent ülők épségét. Az Avantime biztonságát tovább javítja, hogy az első üléseken az ülésekbe integrált biztonsági övet alkalmaz a gyár. Mivel az öv mindhárom rögzítési pontja csak az üléssel együtt mozoghat, az öv geometriája nem változik az ülés állításával. Ezt a biztonság szempontjából nagyon kedvező megoldást például olyan autókon alkalmazzák, amelyeknek nincs B-oszlopa. Ilyen autó a most kifutó R 129-es jelű Mercedes SL.

Az Avantime-mal természetesen a sokkal tehetősebb nyugat-európai vásárlók között is az újra különlegesen fogékony embereket célozza meg a Renault. A Renault várakozásai szerint lendületes és kreatív emberek szeretnek majd bele az Avantime extravagáns formájába. Számuk a gyártó számításai szerint nem lesz túl magas. Összesen 60-80 000 darabot kíván értékesíteni a francia autógyár az első öt évben.

Az Avantime merőben újszerű autó, vásárlói így csak más márkáktól érkezhetnek. A Renault felmérései szerint a célközönség tagjai korábban kupékat (Volvo C70 és Peugeot 406 Coupé), sportos terepjárókat (
Mercedes ML,
BMW X5, Jeep Grand Cherokee) és kabriókat (Saab 9-3, BMW hármas) használtak. Olyan emberek tehát, akik autójukat egyéniségük kifejezésére használják, nem elsősorban közlekedési eszközként.
Vezess.hu Top cikkek

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Szólj hozzá Te is!

Lányok, titeket meg lehetne fűzni ezzel?

1

Új körömlakk-sorozatot mutatnak be Amerikában, amit az 50 éves Ford Mustang ihletett.

A nap képe - Ross Brawn köszönti a lapátra tett Ferrari főnököt

Ross Brawn a visszavonult csapatfőnökök csodavilágában várja a Ferrari csapat lapátra tett vezetőjét, igaz csak egy karikatúrán ...

Őrült közúti káosz, ami mégis működik

1

Itt a négy irányból érkező tömeget nem irányítja közlekedési lámpa, rendőr, csak a vakszerencse.

F1: Maldonado, a balesetek királya

Sokan úgy vélik Pastor Maldonado csak a hazájából érkező szponzori pénzeknek köszönheti helyét a Lotus csapatnál

Új appal rendelhetünk taxit a fővárosban

Telefonon követhetjük, hol jár a taxi, amit hívtunk. Tiszta scifi.

F1: Tisztogatás a Ferrarinál

Stefano Domenicali nem az egyetlen áldozat a Ferrarinál, a csapat alapos átszervezésbe kezd annak érdekében, hogy újra futamgyőzelmekért ...

Kapkodtak az autógumikért Európában

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének adatai szerint az ágazat az idei év első negyedévében kétszámjegyű növekedést ...

Karbantartási művészet a BKV-nál

4

Hogy mire rá nem érnek a karbantartók a buszgarázsban!

F1: Vettel ezt még megszívhatja

Mika Häkkinen úgy érzi, hogy Sebastian Vettel átlépett egy bizonyos határt, amikor nem engedelmeskedett elsőre a Red Bull utasításának ...

Retró luxusautó 180 millióért

Az egykori pártállami limuzinok gyártója immár magánembereknek is szállít. Kína legújabb luxuscikke hazai termék, úgy néz ki, ...

Budapesten nyílt a világ első MINI bárja

A közelmúltban hivatalosan is megnyílt a világ első MINI bárja, a brit kisautó által inspirált MINI BAR BUDAPEST.


F1: A Mercedes nem akar mindig nyerni

Furcsa nyilatkozatot tett Niki Lauda, olyat mondott, amit Forma-1-es csapatoknál nem nagyon szoktak. Lepasszolna néhány győzelmet ...


Tavaszi buszpremierek Zsámbékon

Egy magyar és több külföldi gyártású autóbusz premierjét is a tegnapi Busexpón tartották. Velünk most az összes járművet megnézheted! ...


Égig érő Lego-tornyot épít Pesten a Ford

Az idén Magyarországon, a Szent István Bazilika előtti téren rendezi a Lego az évi rendes toronyépítési világrekord-kísérletet, ...


F1: Miért intették le korán a Kínai Nagydíjat?

Kiderült, hogy egyszerű félreértés okozta a szezon eddigi legnagyobb bakiját, nevezetesen, hogy egy körrel hamarabb intették ...


Az Audi a magyarok álommunkahelye

Egy felmérés szerint az Audi Magyarország legvonzóbb munkahelye, a megkérdezettek legszívesebben a győri vállalatnál dolgoznának. ...


2
Magyarok gyártják a világ legjobb autóját!

Magyarok gyártják a világ legjobb autóját!

A Mazda3 és a BMW 4 elől orozta el győzelmet a WCOTY szavazáson az Audi A3. Nem először nyert a versenyen az ingolstadti márka.


Dubai Roadster: Fedél nélkül, fűzőben

Egy meg nem nevezett dubaji autóversenyző tervezte azt a radikális roadstert, amely a KTM X-Bow és a BAC Mono babérjaira törhet


Gondolnád, hogy ezek egyszerű dísztárcsák?

A művészet az utcán hever, csak le kell hajolnunk érte. Hihetetlen szobrok dísztárcsából.


2
Búcsúzik a világ legrusnyább autója

Búcsúzik a világ legrusnyább autója

Szeptembertől nem gyártják a Mitsuoka Orochit, a génhibás halra emlékeztető sportkocsit. Az utolsó öt példányt különleges kivitelben ...


1
Puszta kézzel a Lada ellen

Puszta kézzel a Lada ellen

Vajon a nyers erő vissza tudja tartani az orosz technikát? A választ a videóban találod.


6
Gumifüst gombnyomásra

Gumifüst gombnyomásra

Az elektronikus segédrendszerek korát éljük, lassan tényleg elvész a vezetés élménye, és előre beprogramozott útvonalak maradnak ...