Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:315.0 Ft
Dízel:300.0 Ft

Olcsó autót télre

Használt 4x4 Suzukitól Audiig

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.12.15. 20:00
Ferdinand Piëch, az Audi egykori főnöke csúnyán felsült az összkerékhajtás felárával kapcsolatban. Híres jóslata szerint kellő darabszámmal a négykerék-hajtás nem lesz drágább egy garnitúra téli guminál. Mindez ábránd maradt, de azért akadnak olcsó autók négy hajtott kerékkel.
Elöl, hátul vagy mindenütt?

Olcsó autót télre
Sok fontos autóból nincs összkerekes

Használtan összeér a drágább és jutányosabb autók ára, így azonos típusok esetén alig pénzkérdés a 4x4-es vagy 4x2-es autó. De minek kéne összkerekes autó, ha a fronthajtás olcsó, helytakarékos és kevés alkatrészből kijön? Kis és közepes teljesítményű autókra megjárja, de miért jó egyszerre ugyanazt a két kereket hajtani és kormányozni is, ha van négy?

A sportos hátsókerék-hajtás több pénzért több élményt ad. Nem rángatja a kormányt, lehet vele farolgatni, de hely kell a kardántengelynek, a motor hosszirányban több helyet foglal, nagyobbak a veszteségei, és többe is kerül. Fő hátránya, hogy hóban-jégen szánalmasan elakad a büszke limuzin, mert kevés súly terheli a hajtott kerekeket.

Drágább, jobb, nehezebb

Olcsó autót télre
SUV van elég, de kevés a 4x4-es autó

Az igényes négykerék-hajtás hátulütője az ár, a több hibalehetőség, a többletsúly és a valamivel magasabb fogyasztás. De biztonságosabb, stabilabb tőle az autó, jó ideig kinevetjük a hóförgeteget és könnyebb vontatni vele. Minél jobban hajszoljuk az autót vagy minél rosszabbak a körülmények, annál fölényesebb az összkerekes kocsi a csak elöl vagy csak hátul hajtóval szemben.

Globális felmelegedés ide vagy oda, van esély kiélvezni a négykerék-hajtás előnyeit. Zalában, a Bakonyban vagy a Zemplénben akkor is lehet hó, amikor Budapesten porszáraz az út. Szezonális feladatként másfél millióig kerestünk használtan 4x4-es autókat.

Lecsúszott középkategória

Olcsó autót télre
Csak kombi, csak benzines: ez a felállás

Az 1990-es évek első felében megszaporodtak a középkategóriás autók négykerék-hajtással. Ezek mára árban lezuttyantak a néhány százezres szintre. A korabeli Passat Syncro mellett választhatunk lépcsőshátú, szintén viszkokuplungos Opel Vectrát. A Ford Mondeo, a Renault 21, a Fiat Tempra és a Peugeot 405 csak benzines kombiként létezett 4x4-esként.

Aki a régebbi Fordokra bukik, fillérekért juthat összkerekes Sierrához és dög nagy Scorpióhoz. Utóbbiból az ötajtós V6-os 2,9 literes adja nyomatékát az első kerekeknek is. Az említett típusok közös jellemzője, hogy a Ferrariknál jóval ritkábban bukkannak fel a keresőkben.

Félmillió alatt: quattro és Audi

Régi személyautóban úgyis inkább állandó és mechanikus legyen az összkerékhajtás, amilyen a strapabíró szivar Audi 100-ban. Kevés ép mellett sok siralmas darabot kínálnak ötszázezer forint alatt. Az elfogadható C3-as (1982-1990 közötti) százasok közül végképp nehéz quattrót felhajtani, mert csak az erősebb benzinesekkel készült, itthon viszont sok a dízel és az 1,8-as.

Audi quattro - Amikor a feleségnek van igaza
Egy állandó összkerekes Audi ötlete egy téli tesztút során pattant ki, amikor a 75 lóerős VW Iltist nem tudták követni a sokkal erősebb limuzinok. Az új autó nem lehetett terepjárósan magas és nehéz, továbbá ne csak hóban-sárban tudjon többet a kétkerék-hajtásnál, hanem mindig tegye biztonságosabbá az autózást.

A VW-dzsip hajtásrendszerét a készülő öthengeres turbómotorral berakták az Audi A1 (Allrad 1) prototípusba. A fejlesztőmérnökök attól fogva nem anyu fölött, hanem havas országutakon keresték a beteljesülést.

Közel volt a teljes bukás

Idővel meg kellett nyerni a döntéshozókat a titkos projektnek, mert 30 éve az Audi a Volkswagen alárendelt leányvállalata volt. Az értékesítési igazgató nem tudta, kire sózza rá a tervezett 400 darabot, de meggyőzte őt a nyári gumikkal a hóláncok tesztútján felszáguldó prototípus.

Utána következett a konszern műszaki igazgatója, akit szintén nem zavart a hiányzó középső differenciálmű miatt szűk kanyarban befeszülő hajtáslánc. Felesége, Frau Fiala viszont végigkattogott a prototípussal egy bécsi parkolóházon, amitől léket kapott a terv. Bár a középső differenciálművet nehézsége miatt el akarták hagyni, végül súlytakarékos megoldás született az első és a hátsó kerekek eltérő fordulatszámának kiegyenlítésére. A quattro sikere megnyitotta az utat az Audinak a felkapaszkodásra a prémiummárkák közé, a BMW és a Mercedes mellé.

Divatos csajos és barnamedvés 4x4-esekkel megyünk tovább, de a Swift sem maradhat ki

1 hozzászólás

További cikkek

Szólj hozzá Te is!

1
4,5 g-vel tolja a fejed a gyomrodba, 105 km/h a vége, mi az?

4,5 g-vel tolja a fejed a gyomrodba, 105 km/h a vége, mi az?

A világ legkreténebb járműve, ha egyáltalán járműnek lehet nevezni, a csakis épített pályán használható, kényelmetlen, értelmetlen ...

17
Börtönbe megy a gyilkos partiarc

Börtönbe megy a gyilkos partiarc

Diszkóbaleset volt, figyelmetlen BMW-s ütközött gyorsan hajtó Mercedesszel.

2
Ez lehet a világ legmegbízhatóbb autója

Ez lehet a világ legmegbízhatóbb autója

Tokióban és más kelet-ázsiai városokban is uralják az utcaképet az ősöregnek tűnő, de ma is gyártott taxik. Kipróbáltuk a Toyota ...

F1: A csapattársának álcázza magát Hülkenberg

A Force Indiá-s Nico Hülkenberg 2016-ra ejti hagyományos sisakfestését, és Felipe Masséhoz, valamint saját csapattársa, Sergio ...


Ez a jó öreg JAWA Babetta reklám feldobja a napod

A JAWA Babetta egyike azon közlekedési eszközöknek, amiről mindenkinek él egy kép a fejében, aki az előző évezredben született.


Új kisterepjárót hoz a Subaru

Márciusban elhozza Európába leendő kompakt szabadidőjárművének prototípusát a Subaru. Vajon mennyire lép túl az XV-n?


18 kép a kontár autóhifik poklából

Komoly hangzást autóba építeni valódi tudomány. Kevesen értik, de sokan próbálkoznak vele, akik csak egy eredményt szeretnének: ...


F1: A Renault alig várja, hogy odapörköljön a Red Bullnak

Remi Taffin, a Renault motorfőnöke örülne, ha a gyári csapat a Red Bull-lal küzdhetne a pályán.


Rekordot döntött a Suzuki

A tavalyi évben több mint hárommillió autót gyártott a Suzuki. A sikerből az esztergomi Vitara is kivette a részét.


Eladó a Budapesten összetört Ferrari lökhárítója

Pont egy törött La Ferrari-lökhárítót keresel? A Budapesten összetört kocsi eleme eladó.


F1: A Mercedes felkészült a biztos vereségre?

A Mercedes úgy fut neki az idei Forma-1-es szezonnak, hogy vereségre számít a Ferraritól. Csak altat a címvédő?


Lezárták az M3-ast Budapest felé

Egy kamion és egy személyautó karambolozott az M3-as autópálya főváros felé vezető oldalán, Hort térségében.


Negyed tonna csokit kennek egy Mustangra Szegeden

Belga csokival vonják be Európa legerősebb és egyik legértékesebb Ford Mustangját.


F1: Massa újra bajnoki formában?

A Felipe Massát ferraris évei óta ismerő Rob Smedley szerint a Williams brazil veteránja minden korábbinál erősebb formában van.


A "Vadállat" visszavonul és eladja autóját

Az NFL-ben csak "Vadállatként" ismert Marshawn Lynch eladja egyedi terepjáróját.