Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:325.0 Ft
Dízel:345.0 Ft

Olcsó autót télre

Használt 4x4 Suzukitól Audiig

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.12.15. 20:00
Elöl, hátul vagy mindenütt?

Olcsó autót télre
Sok fontos autóból nincs összkerekes

Használtan összeér a drágább és jutányosabb autók ára, így azonos típusok esetén alig pénzkérdés a 4x4-es vagy 4x2-es autó. De minek kéne összkerekes autó, ha a fronthajtás olcsó, helytakarékos és kevés alkatrészből kijön? Kis és közepes teljesítményű autókra megjárja, de miért jó egyszerre ugyanazt a két kereket hajtani és kormányozni is, ha van négy?

A sportos hátsókerék-hajtás több pénzért több élményt ad. Nem rángatja a kormányt, lehet vele farolgatni, de hely kell a kardántengelynek, a motor hosszirányban több helyet foglal, nagyobbak a veszteségei, és többe is kerül. Fő hátránya, hogy hóban-jégen szánalmasan elakad a büszke limuzin, mert kevés súly terheli a hajtott kerekeket.

Drágább, jobb, nehezebb

Olcsó autót télre
SUV van elég, de kevés a 4x4-es autó

Az igényes négykerék-hajtás hátulütője az ár, a több hibalehetőség, a többletsúly és a valamivel magasabb fogyasztás. De biztonságosabb, stabilabb tőle az autó, jó ideig kinevetjük a hóförgeteget és könnyebb vontatni vele. Minél jobban hajszoljuk az autót vagy minél rosszabbak a körülmények, annál fölényesebb az összkerekes kocsi a csak elöl vagy csak hátul hajtóval szemben.

Globális felmelegedés ide vagy oda, van esély kiélvezni a négykerék-hajtás előnyeit. Zalában, a Bakonyban vagy a Zemplénben akkor is lehet hó, amikor Budapesten porszáraz az út. Szezonális feladatként másfél millióig kerestünk használtan 4x4-es autókat.

Lecsúszott középkategória

Olcsó autót télre
Csak kombi, csak benzines: ez a felállás

Az 1990-es évek első felében megszaporodtak a középkategóriás autók négykerék-hajtással. Ezek mára árban lezuttyantak a néhány százezres szintre. A korabeli Passat Syncro mellett választhatunk lépcsőshátú, szintén viszkokuplungos Opel Vectrát. A Ford Mondeo, a Renault 21, a Fiat Tempra és a Peugeot 405 csak benzines kombiként létezett 4x4-esként.

Aki a régebbi Fordokra bukik, fillérekért juthat összkerekes Sierrához és dög nagy Scorpióhoz. Utóbbiból az ötajtós V6-os 2,9 literes adja nyomatékát az első kerekeknek is. Az említett típusok közös jellemzője, hogy a Ferrariknál jóval ritkábban bukkannak fel a keresőkben.

Félmillió alatt: quattro és Audi

Régi személyautóban úgyis inkább állandó és mechanikus legyen az összkerékhajtás, amilyen a strapabíró szivar Audi 100-ban. Kevés ép mellett sok siralmas darabot kínálnak ötszázezer forint alatt. Az elfogadható C3-as (1982-1990 közötti) százasok közül végképp nehéz quattrót felhajtani, mert csak az erősebb benzinesekkel készült, itthon viszont sok a dízel és az 1,8-as.

Audi quattro - Amikor a feleségnek van igaza
Egy állandó összkerekes Audi ötlete egy téli tesztút során pattant ki, amikor a 75 lóerős VW Iltist nem tudták követni a sokkal erősebb limuzinok. Az új autó nem lehetett terepjárósan magas és nehéz, továbbá ne csak hóban-sárban tudjon többet a kétkerék-hajtásnál, hanem mindig tegye biztonságosabbá az autózást.

A VW-dzsip hajtásrendszerét a készülő öthengeres turbómotorral berakták az Audi A1 (Allrad 1) prototípusba. A fejlesztőmérnökök attól fogva nem anyu fölött, hanem havas országutakon keresték a beteljesülést.

Közel volt a teljes bukás

Idővel meg kellett nyerni a döntéshozókat a titkos projektnek, mert 30 éve az Audi a Volkswagen alárendelt leányvállalata volt. Az értékesítési igazgató nem tudta, kire sózza rá a tervezett 400 darabot, de meggyőzte őt a nyári gumikkal a hóláncok tesztútján felszáguldó prototípus.

Utána következett a konszern műszaki igazgatója, akit szintén nem zavart a hiányzó középső differenciálmű miatt szűk kanyarban befeszülő hajtáslánc. Felesége, Frau Fiala viszont végigkattogott a prototípussal egy bécsi parkolóházon, amitől léket kapott a terv. Bár a középső differenciálművet nehézsége miatt el akarták hagyni, végül súlytakarékos megoldás született az első és a hátsó kerekek eltérő fordulatszámának kiegyenlítésére. A quattro sikere megnyitotta az utat az Audinak a felkapaszkodásra a prémiummárkák közé, a BMW és a Mercedes mellé.

Divatos csajos és barnamedvés 4x4-esekkel megyünk tovább, de a Swift sem maradhat ki

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Kapcsolódó cikkek

Kapcsolódó lap.hu oldalak

Szólj hozzá Te is!

Egy vérbeli King of the Road

Az amerikai országúti King of the Road-oknak magas elvárásoknak kell megfelelniük, lévén, hogy a sofőrök gyakran napokig a kamionokban ...

2
Ilyen Zsigulira vágyunk mindannyian titokban

Ilyen Zsigulira vágyunk mindannyian titokban

Már pár éve felkerültek ezek a képek a netre, de mi csak most fedeztük fel. Egyszerűen kihagyhatatlan, és felfoghatatlan, hogy ...

Az átlagmagyar 24%-kal többet tankolhat

Az elmúlt időszakban annyit csökkent az üzemanyagok ára, hogy negyedével többet lehet megvenni a magyar átlagkeresetből.

Lezárják az utakat az ország több pontján

Az erős szél újra visszahordja a havat az útkara, így több szakasz is lezárásra került a Dunántúlon.

F1: Gyerekjáték lenne felhangosítani a motorokat

A jelenleg a Renault-val és a Red Bull-lal együtt dolgozó motorszakértő, Mario Illien szerint viszonylag könnyű lenne felhangosítani ...


7
Kőkemény sportkupé a Peugeot-tól

Kőkemény sportkupé a Peugeot-tól

Az olasz Bimota motormárkával közösen fejlesztették ki sportautója csúcsváltozatát a Peugeot. Korlátozott számban gyárthatják.


Vége a rozsdának: itt a víztaszító fém!

Brit kutatók lézeres megmunkálással szélsőségesen víztaszítóvá tettek fémfelületeket. A technológiában rejlő lehetőségek végtelenek. ...


Fokozott figyelmet kér a közlekedőktől a rendőrség

A téli időjárási körülmények és a megváltozott útviszonyok miatt óvatosságot és fokozott figyelmet kér a rendőrség a közlekedőktől. ...


Az audis, aki sínek közé hajtott Kisvárdánál

A vasúti átjáróban lévő balra ívelő kanyarban a jármű letért az útról, majd a vasúti sínek közé hajtott