Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:387.0 Ft
Dízel:379.0 Ft

Olcsó autót télre

Használt 4x4 Suzukitól Audiig

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.12.15. 20:00
Ferdinand Piëch, az Audi egykori főnöke csúnyán felsült az összkerékhajtás felárával kapcsolatban. Híres jóslata szerint kellő darabszámmal a négykerék-hajtás nem lesz drágább egy garnitúra téli guminál. Mindez ábránd maradt, de azért akadnak olcsó autók négy hajtott kerékkel.
Elöl, hátul vagy mindenütt?

Olcsó autót télre
Sok fontos autóból nincs összkerekes

Használtan összeér a drágább és jutányosabb autók ára, így azonos típusok esetén alig pénzkérdés a 4x4-es vagy 4x2-es autó. De minek kéne összkerekes autó, ha a fronthajtás olcsó, helytakarékos és kevés alkatrészből kijön? Kis és közepes teljesítményű autókra megjárja, de miért jó egyszerre ugyanazt a két kereket hajtani és kormányozni is, ha van négy?

A sportos hátsókerék-hajtás több pénzért több élményt ad. Nem rángatja a kormányt, lehet vele farolgatni, de hely kell a kardántengelynek, a motor hosszirányban több helyet foglal, nagyobbak a veszteségei, és többe is kerül. Fő hátránya, hogy hóban-jégen szánalmasan elakad a büszke limuzin, mert kevés súly terheli a hajtott kerekeket.

Drágább, jobb, nehezebb

Olcsó autót télre
SUV van elég, de kevés a 4x4-es autó

Az igényes négykerék-hajtás hátulütője az ár, a több hibalehetőség, a többletsúly és a valamivel magasabb fogyasztás. De biztonságosabb, stabilabb tőle az autó, jó ideig kinevetjük a hóförgeteget és könnyebb vontatni vele. Minél jobban hajszoljuk az autót vagy minél rosszabbak a körülmények, annál fölényesebb az összkerekes kocsi a csak elöl vagy csak hátul hajtóval szemben.

Globális felmelegedés ide vagy oda, van esély kiélvezni a négykerék-hajtás előnyeit. Zalában, a Bakonyban vagy a Zemplénben akkor is lehet hó, amikor Budapesten porszáraz az út. Szezonális feladatként másfél millióig kerestünk használtan 4x4-es autókat.

Lecsúszott középkategória

Olcsó autót télre
Csak kombi, csak benzines: ez a felállás

Az 1990-es évek első felében megszaporodtak a középkategóriás autók négykerék-hajtással. Ezek mára árban lezuttyantak a néhány százezres szintre. A korabeli Passat Syncro mellett választhatunk lépcsőshátú, szintén viszkokuplungos Opel Vectrát. A Ford Mondeo, a Renault 21, a Fiat Tempra és a Peugeot 405 csak benzines kombiként létezett 4x4-esként.

Aki a régebbi Fordokra bukik, fillérekért juthat összkerekes Sierrához és dög nagy Scorpióhoz. Utóbbiból az ötajtós V6-os 2,9 literes adja nyomatékát az első kerekeknek is. Az említett típusok közös jellemzője, hogy a Ferrariknál jóval ritkábban bukkannak fel a keresőkben.

Félmillió alatt: quattro és Audi

Régi személyautóban úgyis inkább állandó és mechanikus legyen az összkerékhajtás, amilyen a strapabíró szivar Audi 100-ban. Kevés ép mellett sok siralmas darabot kínálnak ötszázezer forint alatt. Az elfogadható C3-as (1982-1990 közötti) százasok közül végképp nehéz quattrót felhajtani, mert csak az erősebb benzinesekkel készült, itthon viszont sok a dízel és az 1,8-as.

Audi quattro - Amikor a feleségnek van igaza
Egy állandó összkerekes Audi ötlete egy téli tesztút során pattant ki, amikor a 75 lóerős VW Iltist nem tudták követni a sokkal erősebb limuzinok. Az új autó nem lehetett terepjárósan magas és nehéz, továbbá ne csak hóban-sárban tudjon többet a kétkerék-hajtásnál, hanem mindig tegye biztonságosabbá az autózást.

A VW-dzsip hajtásrendszerét a készülő öthengeres turbómotorral berakták az Audi A1 (Allrad 1) prototípusba. A fejlesztőmérnökök attól fogva nem anyu fölött, hanem havas országutakon keresték a beteljesülést.

Közel volt a teljes bukás

Idővel meg kellett nyerni a döntéshozókat a titkos projektnek, mert 30 éve az Audi a Volkswagen alárendelt leányvállalata volt. Az értékesítési igazgató nem tudta, kire sózza rá a tervezett 400 darabot, de meggyőzte őt a nyári gumikkal a hóláncok tesztútján felszáguldó prototípus.

Utána következett a konszern műszaki igazgatója, akit szintén nem zavart a hiányzó középső differenciálmű miatt szűk kanyarban befeszülő hajtáslánc. Felesége, Frau Fiala viszont végigkattogott a prototípussal egy bécsi parkolóházon, amitől léket kapott a terv. Bár a középső differenciálművet nehézsége miatt el akarták hagyni, végül súlytakarékos megoldás született az első és a hátsó kerekek eltérő fordulatszámának kiegyenlítésére. A quattro sikere megnyitotta az utat az Audinak a felkapaszkodásra a prémiummárkák közé, a BMW és a Mercedes mellé.

Divatos csajos és barnamedvés 4x4-esekkel megyünk tovább, de a Swift sem maradhat ki

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Elakadt az IFA, vajon kimenti a Kraz?

Ezt nézd, ne az Éjjel-nappal Budapestet, sokkal komolyabb dráma, mélyebb mondanivalóval, nem mellesleg V8-as dübörgéssel!

Minek Lambó, ha lehet egy Wartburgod?

Dühös, pattogós alapjárat, még dühösebb, éles üvöltés fordulaton. Mert egy Wartburg 353 is tud élmény lenni!

Áldás helyett átok a head up display?

Egy friss kutatás szerint a vezetési biztonságot növelni hivatott szélvédős kivetítők épp az ellenkező hatást érik el, növelik ...

F1: Vettel megtartaná Räikkönent

Kimi Räikkönen ferraris széke egyre jobban inog, de ha Sebastian Vettelen múlna, a finn pilóta 2016-ra is szerződést kapna.

Gyerekekkel teli busz ütközött kamionnal az M6-osnál

Heten, köztük gyerekek sérültek meg autóbusz és kamion ütközése következtében hétfőn Babarcnál, az M6-os autópálya és az 57-es ...


Ilyen, amikor profi gyilkol a kocsiban

Gombák és baktériumok éldegélnek az autója klímájában? Szezonja van a tisztításnak, szinte mindenki akciós áron dolgozik.


F1: Alonso szívesen indulna az Indy 500-on

Fernando Alonso twitteres kérdezz-feleleket tartott a hétvégén követői között. Kiderült, hogy szívesen kipróbálná magát az Indy ...


F1: A Red Bull a nyári szünet előtt dönt a jövőről

Továbbra is képlékeny, hogy mi lesz a Red Bull és a Renault Forma-1-es programjával. A Red Bull a nyári szünet előttre döntést ...


F1: A Ferrari-főnök unja a kamutempót

A Ferrari csapatfőnöke ezután nem akar hamis elsőségeket a szabadedzéseken, rendesen megtankolt autóval küldik a pályára Vetteléket. ...


7
Íme az új Audi A4

Íme az új Audi A4

Ahogy azt várható volt, az Audinál haladtak tovább a precíz tervezettség útján, és minden területen csiszoltak valamit az új ...


Már tesztelik a Suzuki tereptörpéjét

Jövő év elején piacra kerül a Suzuki iv-4 tanulmány szériaváltozata. A prototípust Indiában fotózták le.


Több vevő is akadna a Forma-1-re

Három-négy potenciális vevő is érdeklődik a Forma-1 jogainak megvásárlása iránt, a jelenlegi tulajdonos, a CVC egyelőre tanakodik. ...


Díjazták a németek Kiss Norbit

Tovább növelte előnyét a Kamion Európa-bajnokságon Kiss Norbert. A magyar Európa-bajnok versenyző emellett különdíjat is kapott. ...


Bajnok lett a kis Piquet

A hétvégén lezárult a Formula E széria első idénye, az elektromos formaautós széria egyéni bajnoka Nelsinho Piquet, a csapatok ...


Sínre tették a városi törpét

Az indítékot nem teljesen értjük, mindenesetre Angliában az importőr vasúti hajtányt készített a Smart Forfourból.


F1: Másfél év után kap frissítést az autó

A Manor-csapat a 2014-es szezonnyitó után most először szerel fejlesztéseket az autóra.