Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:376.0 Ft
Dízel:381.0 Ft

Olcsó autót télre

Használt 4x4 Suzukitól Audiig

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.12.15. 20:00
Ferdinand Piëch, az Audi egykori főnöke csúnyán felsült az összkerékhajtás felárával kapcsolatban. Híres jóslata szerint kellő darabszámmal a négykerék-hajtás nem lesz drágább egy garnitúra téli guminál. Mindez ábránd maradt, de azért akadnak olcsó autók négy hajtott kerékkel.
Elöl, hátul vagy mindenütt?

Olcsó autót télre
Sok fontos autóból nincs összkerekes

Használtan összeér a drágább és jutányosabb autók ára, így azonos típusok esetén alig pénzkérdés a 4x4-es vagy 4x2-es autó. De minek kéne összkerekes autó, ha a fronthajtás olcsó, helytakarékos és kevés alkatrészből kijön? Kis és közepes teljesítményű autókra megjárja, de miért jó egyszerre ugyanazt a két kereket hajtani és kormányozni is, ha van négy?

A sportos hátsókerék-hajtás több pénzért több élményt ad. Nem rángatja a kormányt, lehet vele farolgatni, de hely kell a kardántengelynek, a motor hosszirányban több helyet foglal, nagyobbak a veszteségei, és többe is kerül. Fő hátránya, hogy hóban-jégen szánalmasan elakad a büszke limuzin, mert kevés súly terheli a hajtott kerekeket.

Drágább, jobb, nehezebb

Olcsó autót télre
SUV van elég, de kevés a 4x4-es autó

Az igényes négykerék-hajtás hátulütője az ár, a több hibalehetőség, a többletsúly és a valamivel magasabb fogyasztás. De biztonságosabb, stabilabb tőle az autó, jó ideig kinevetjük a hóförgeteget és könnyebb vontatni vele. Minél jobban hajszoljuk az autót vagy minél rosszabbak a körülmények, annál fölényesebb az összkerekes kocsi a csak elöl vagy csak hátul hajtóval szemben.

Globális felmelegedés ide vagy oda, van esély kiélvezni a négykerék-hajtás előnyeit. Zalában, a Bakonyban vagy a Zemplénben akkor is lehet hó, amikor Budapesten porszáraz az út. Szezonális feladatként másfél millióig kerestünk használtan 4x4-es autókat.

Lecsúszott középkategória

Olcsó autót télre
Csak kombi, csak benzines: ez a felállás

Az 1990-es évek első felében megszaporodtak a középkategóriás autók négykerék-hajtással. Ezek mára árban lezuttyantak a néhány százezres szintre. A korabeli Passat Syncro mellett választhatunk lépcsőshátú, szintén viszkokuplungos Opel Vectrát. A Ford Mondeo, a Renault 21, a Fiat Tempra és a Peugeot 405 csak benzines kombiként létezett 4x4-esként.

Aki a régebbi Fordokra bukik, fillérekért juthat összkerekes Sierrához és dög nagy Scorpióhoz. Utóbbiból az ötajtós V6-os 2,9 literes adja nyomatékát az első kerekeknek is. Az említett típusok közös jellemzője, hogy a Ferrariknál jóval ritkábban bukkannak fel a keresőkben.

Félmillió alatt: quattro és Audi

Régi személyautóban úgyis inkább állandó és mechanikus legyen az összkerékhajtás, amilyen a strapabíró szivar Audi 100-ban. Kevés ép mellett sok siralmas darabot kínálnak ötszázezer forint alatt. Az elfogadható C3-as (1982-1990 közötti) százasok közül végképp nehéz quattrót felhajtani, mert csak az erősebb benzinesekkel készült, itthon viszont sok a dízel és az 1,8-as.

Audi quattro - Amikor a feleségnek van igaza
Egy állandó összkerekes Audi ötlete egy téli tesztút során pattant ki, amikor a 75 lóerős VW Iltist nem tudták követni a sokkal erősebb limuzinok. Az új autó nem lehetett terepjárósan magas és nehéz, továbbá ne csak hóban-sárban tudjon többet a kétkerék-hajtásnál, hanem mindig tegye biztonságosabbá az autózást.

A VW-dzsip hajtásrendszerét a készülő öthengeres turbómotorral berakták az Audi A1 (Allrad 1) prototípusba. A fejlesztőmérnökök attól fogva nem anyu fölött, hanem havas országutakon keresték a beteljesülést.

Közel volt a teljes bukás

Idővel meg kellett nyerni a döntéshozókat a titkos projektnek, mert 30 éve az Audi a Volkswagen alárendelt leányvállalata volt. Az értékesítési igazgató nem tudta, kire sózza rá a tervezett 400 darabot, de meggyőzte őt a nyári gumikkal a hóláncok tesztútján felszáguldó prototípus.

Utána következett a konszern műszaki igazgatója, akit szintén nem zavart a hiányzó középső differenciálmű miatt szűk kanyarban befeszülő hajtáslánc. Felesége, Frau Fiala viszont végigkattogott a prototípussal egy bécsi parkolóházon, amitől léket kapott a terv. Bár a középső differenciálművet nehézsége miatt el akarták hagyni, végül súlytakarékos megoldás született az első és a hátsó kerekek eltérő fordulatszámának kiegyenlítésére. A quattro sikere megnyitotta az utat az Audinak a felkapaszkodásra a prémiummárkák közé, a BMW és a Mercedes mellé.

Divatos csajos és barnamedvés 4x4-esekkel megyünk tovább, de a Swift sem maradhat ki

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

A legkeményebb szakaszhoz érkezett a napelemes repülő

Hétfőn 21 órakor útnak indul a napelemes repülőgép, a Solar Impulse 2, hogy világ körüli útja eddigi legnehezebb szakaszát teljesítése. ...

F1: Egy unalmas nagydíj elképesztő fináléja

A nemzetközi sajtó főként Nico Rosberg szerencsés diadalát taglalta a vasárnapi Forma-1-es Monacói Nagydíj után, amelyen a Mercedes ...

F1: A Lotus lenyúlta Hamilton haverját

A Lotus F1 stratégiai megállapodást között Pharrell Williamsszel, aki korábban rendszeresen mutatkozott Lewis Hamilton társaságában. ...

Így készül egy profi 3D-s ceruzarajz

Nincs nap, hogy ne botlanánk bele zseniális térhatású rajzokba, de ez most mindent visz.

2
Prémium terepjáró épülhet Magyarországon?

Prémium terepjáró épülhet Magyarországon?

A Financial Times szerint a következő generációs Land Rover Defender valahol Kelet-Európában, potenciálisan Magyarországon készülhet. ...


F1: Ecclestone szemtől szembe alázta Rosberget

A Forma-1 ura Nico Rosberg szemébe mondta, hogy az üzlet szempontjából ő semmit sem ér, Lewis Hamilton a sportág "hasznos" sztárja. ...


A BMW mágnesként vonzza a csinos hölgyeket?

A kérdésre nem kapunk egyértelmű választ a képeket mustrálva, de talán nem is ez a cél.


2
Megmentőből így lesz a nap vesztese

Megmentőből így lesz a nap vesztese

A felkészült terepjárós nyújtott segítséget a szorult helyzetbe került autósnak. Majd ő felhúzza a meredek emelkedőn, de végül ...


Hülyét csinált a rendőrökből egy furcsa férfi

Egyet üldöztek, de végül két embert tartóztattak le a kaliforniai rendőrök, amikor véget ért az év legfurcsább autós üldözése.


Top 10 - Művészi értékű motorterek

A gyűjteményben szereplő motorterek a világ vezető iparművészeti kiállításain is megállnák a helyüket. Gyönyörűek, mind esztétikai, ...


Elektromos, önjáró szupersportkocsi az Auditól

Két külön fejlesztési irány találkozása: az Audi autonóm technológiákkal szerelte fel a villanymotoros R8 e-tront.


Idegen szívvel szerelt mozilegendák

A DeLorean hatalmas, és megbocsájthatatlan hibája, ami részben a bukását is kiváltotta a gyenge, erőtlen, karaktert nélkülöző ...


Kamion ütközött busszal, tíz halott

Egy csomagküldeményeket szállító kamion frontálisan ütközött egy busszal. Nem derült ki, mi okozta a balesetet.


Juan Pablo Montoya újra a csúcson

A Forma-1-ben is megfordult kolumbiai pilóta vasárnap 15 év szünet után másodszor is megnyerte az Indianapolisi 500-as futamot.


2
Szép magyar diáksiker Hollandiában

Szép magyar diáksiker Hollandiában

Harmadik lett a győri Széchenyi István Egyetem csapata a rotterdami Shell Eco Marathonon.


Vettel: De hol voltak a lányok?!

A Monacói Nagydíjon a 2. helyen beérő Sebastian Vettel nagyon nem értette, miért cserélték le a csinos lányokat grid boyokra.