Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:387.0 Ft
Dízel:379.0 Ft

A külföldi használtautó-vétel buktatói

Szerző: levél küldés
Dátum: 2012.05.04. 10:35
Bár a használt járművek külföldön sokszor igen kedvező áron érhetők el, vásárlásuk az átlagosnál nagyobb körültekintést igényel. Összegzés a leggyakoribb veszélyekről, amelyeknek többsége kis körültekintéssel kikerülhető.
2012-re a legtöbb gépjármű-kategóriában jelentősen csökkent a regisztrációs adó mértéke. Ennek hatására az év első négy hónapjában a tavalyi évkezdethez képest több mint megduplázódott (+118%) a külföldről behozott használt autók száma. Bár ezek a járművek sokszor igen kedvező áron érhetők el, vásárlásuk az átlagosnál nagyobb körültekintést igényel - figyelmeztet a Használtauto.hu autós honlap, amely jó tanácsokkal is szolgál.
"Bár a regisztrációs adót zömmel a vásárlóval fizettetik meg, a külföldi papírokkal rendelkező autók hirdetőinek mindössze 36 százaléka tünteti fel a hirdetéseiben a fizetendő regisztrációs adó összegét" - osztja meg a tapasztalatait Szemes Árpád, a honlap ügyvezetője. Oda kell figyelni, hogy az összehasonlítás során milyen árakat viszonyítunk egymáshoz.

Különös figyelmet érdemel az autó motorjának emissziós besorolása. Gyakran ugyanazon típus azonos évjáratú példányai is eltérő kibocsátási besorolással rendelkeznek. Mindezt azért különösen fontos figyelni, mert az Euro 4 és az Euro 5 besorolású autók regisztrációsadó-mértéke között például négyszeres a különbség!
Amennyiben az életkorról, a hengerűrtartalomról és az emissziós besorolásról pontos adatokkal rendelkezünk, a regisztrációs adó pontos összegének kiszámításához elegendő az interneten fellelhető kalkulátorokat használni.

Fontos, hogy hirdetés alapján senkinek ne adjunk előleget külföldön lévő autó behozatalára, bármennyire is kedvezőek a kínált feltételek! A közelmúltban rengetegen meg is bíztak a kedvező feltételeket ígérő csalókban. Az elmúlt egy-két év során tucatszám indult ilyen ügyben rendőrségi nyomozás.

Külföldi autók esetén az alábbi jelek is óvatosságra inthetnek:
  • Szervizkönyv - dacára az elvileg több éves eltérésnek, valamennyi bejegyzés ugyanazzal az írással, tintával szerepel
  • Rendszámtábla kerete - Érdemes utánajárni, mi az oka, hogy a rendszámkereten szereplő felirat más földrajzi helyre utal, mint az állítólagos származási város vagy ország. Ugyanígy gyanakvásra adhat okot, ha például németországinak beállított autó szélvédője svájci autópálya-matricával van tele

Szervizadatok lekérése

A külföldről behozott autók egy részét hivatalos szervizben tartották karban. Ezért hazai márkaszervizeken keresztül is elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok. Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást.

Külföldi autók esetében a szervizadatok lekérése különösen hasznos információval szolgálhat a ténylegesen futott kilométerekkel kapcsolatban. Mivel a vásárlók elvárásai - kedvező áron keveset futott autóhoz jutás - gyakran irreálisak, feltűnően sok autót hirdetnek meg a lélektaninak számító 100 ezer kilométeres futásteljesítmény alatt (lásd ábra).
 
A lekérdezés nyomán azonban gyorsan kiderülhet, hogy a 95 ezres futással kínált autó már másfél éve túlesett a 120 ezres szervizelésen.

Ha az autó még külföldön van

Nem csupán magyar területen található, hanem még a határokon túl lévő külföldi autók hirdetéseivel is egyre gyakrabban találkozhatunk. Ilyenkor érdemes figyelembe venni, hogy a határok ugyan fokozatosan eltűnnek, a távolságok azonban megmaradnak.

Egy külföldön vonzó áron kínált kocsiért kiutazni is óriási költség: a jelenlegi benzinárak mellett 8 literes átlagfogyasztással egy Frankfurt-környéki autó esetében ez oda-vissza közel 80 ezer forintot jelenthet. Ráadásul az eladó könnyen vissza is élhet a távolságból fakadó idő- és pénzráfordítással: eltitkolhat kisebb sérüléseket, hibákat, nagyobb felszereltséget jelölhet be az adatlapon, arra számítva, hogy kisebb eltérések miatt a vásárló inkább kompromisszumot köt, csak ne vesszen kárba a ráfordított pénze és energiája.

Ha a behozatalt is nekünk kell intéznünk, az utazás költségein kívül a következő tételek terhelhetnek bennünket: a járművet a vásárlás szerinti országban ki kell vonatni a forgalomból, ideiglenes kiviteli rendszámot váltva ki rá, Az ilyenkor mindig kötelező műszaki vizsga, a forgalmi, a törzskönyv és a rendszám költségei idehaza a regisztrációs adón felül is közel 40 ezer forintot tesznek ki. Nem szólva az EU-n kívülről származó autókról, ahol az egyedi forgalombehelyezési engedély és az eredetvizsga legalább ugyanekkora további terhet jelentenek.

Az alábbi táblázatban néhány példa szerepel valós hirdetésekből. Az adatokból is látható, hogy eleve magasabb kinti ár esetén a pótlólagos költségek a folyamat végére csak tovább növelik a különbséget. Kisebb kategóriás autóknál pedig még 15 százalékos kinti árelőny is elillan a rárakodó költségek miatt - kevéssel 290 forint alatti euróval számolva is.
Ha mégis rászánjuk magunkat, hogy külföldön szerezzük be autónkat, a következő tanácsokat fogadjuk meg:
  • Ne egyetlen ajánlat birtokában induljunk el, a környéken található több ajánlat birtokában kevésbé kényszerülünk rossz kompromisszumokra
  • A hirdetett autók szervizmúltját, vagy akár felszereltségét a márkák központi adatbázisából már idehaza igyekezzünk alaposan felderíteni
  • Ha ismerünk olyat, aki hasonló céllal készül kiutazni, az utazási költségek megosztásával is csökkenthetjük a járulékos költségeket
 

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

47,5 fok!!! - Itthon mérték, mutatjuk hol

Pokoli a hőség, de nyáron azért ez nem annyira meglepő, mi pedig megkértük olvasóinkat, hogy küldjék el mit mutat éppen autójuk ...

F1: Alonso magyarázkodik

Fernando Alonso magyarázkodásra kényszerült a Brit Nagydíj időmérője után tett nyilatkozata miatt. Félreértették a spanyolt.

F1: Az olaszok nekiestek Räikkönennek

Az olasz sajtó nem kímélte a Brit Nagydíj után Kimi Räikkönent, a többség szerint ideje lecserélni a finn versenyzőt.

Megújult a Seat Alhambra

A VW Sharan nyomán annak ikertestvére, a Seat Alhambra is levedlette régi gúnyáját.

F1: A Red Bull nem engedi el Verstappent

A nemrég a Ferrarival is hírbe hozott Max Verstappen biztosan nem megy sehova, állítja a Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko. ...


Új kamerákkal lesik a díjfizetést az utakon

Kilenc fix telepítésű és hat mobil berendezéssel bővíti az útdíj-ellenőrzési rendszert a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.


F1: Button biztosan kap még egy évet

A McLaren vezére azt mondja, Jenson Buttonnak nem kell visszavonulnia az idei, siralmas év után, biztosan marad jövőre is. Ron ...


A múlt és a jelen különleges találkozása

Ezt a Ford F100-ast szokatlan módon támasztották fel, ennek ellenére gyönyörű lett. Még a rozsdafoltok sem zavaróak, hiszen olyan, ...


Elkaszálta az utcai drifter a nézőket

Az egy dolog, hogy a verseny nem teljesen legális keretek között zajlik, de legalább a nézőknek lenne több esze.


Rendőrbe futott a siető audis, kemény büntetés lett a vége

Megunta a tötyörgést az Audi sofőrje, és úgy döntött, gyorsan megkerüli a teherautót. Rosszkor, rossz helyen kezdett bele, szemből ...


2
A garázsban porosodnak a pesti klímás buszok

A garázsban porosodnak a pesti klímás buszok

Több tucat klímás busz áll a BKK alvállalkozójának a telephelyén a kánikulában, mert költségtakarékossági okokból visszarakták ...


3
Emberünk zúz a belső sávban, erre nem leszorították?

Emberünk zúz a belső sávban, erre nem leszorították?

Ez a tipikus dupla hibás baleset ékes példája. Gyorshajtó és kétbalkezes poroszkáló találkozása, aki nem ismeri a tükröt. Az ...


F1: A Red Bull már az Aston Martinnal dolgozik

A hétvégén röppent fel, hogy az Aston Martin a Red Bull-lal szövetségben térne vissza a Forma-1-be, most az is kiderült, hogy ...


Főleg BMW-k, de még inkább csábító csajok

Nem tehetünk róla, újabb kazal képre akadtunk a témában, és úgy gondoltuk, egy ilyen gyűjtemény enyhíti a hőség okozta károkat.


1
Így kell eljárni az autós kárrendezésnél

Így kell eljárni az autós kárrendezésnél

Egyre nagyobb a szigor a biztosítóknál a kárrendezések során. Ezekre kell figyelni, hogy ne legyen örökké tartó hercehurca egy ...


F1: A csőd szélén a Lotus?

A Lotusnak két hete van arra, hogy megegyezzen a hitelezőivel, mielőtt felszámolási eljárás indul a Forma-1-es csapatnál. Itt ...