Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:410.0 Ft
Dízel:420.0 Ft

Használtautó-teszt: Mercedes Actros

Szerző: levél küldés
Dátum: 2002.07.15. 07:20

Hat évvel ezelőtt a Mercedes-Benz egy teljesen új modellel váltotta le a közel huszonöt éves pályafutása során kiöregedett SK-családot. Az Actros megjelenésével vitathatatlanul nagy feltűnést keltett. Ennek egyik oka, hogy a német gyártó viszonylag ritkán dönt egy minden elemében új típus piacra dobása mellett.

Az ismeretlen műszaki konstrukcióról valóban reális értékelést csakis a megtett kilométerek százezrei adhatnak. Használtautó-tesztünk szereplője ezúttal a Mercedes-Benz Actros 1840 LS Megaspace nyergesvontató.


Tesztjárművünk egy 1998-as típus. Specifikációja szinte minden jelentősebb rendelhető extrát tartalmaz, a hazai viszonyokhoz képest egy igen gazdagon felszerelt jármű. Ez a nyergesvontató tartalmazza továbbá mindazon alapvető technikai újdonságokat, amelyek az Actros bevezetésének időszakában gyermekbetegségek formájában okoztak jelentős nehézségeket mind az első vevőknek, mind pedig a hazai forgalmazó vevőszolgálatának, majd értékesítésének.

A kezdeti gyakori meghibásodások óta kiforrottá vált megoldások napjainkban sorra jelennek meg a konkurens márkák modelljeiben, annak ellenére, hogy néhány éve még az Actros innovatív műszaki újdonságait gyakran feleslegesnek és öncélúnak bélyegezte sok szakmabéli.

Járművünk 187 063 kilométert futott. Ez a futásteljesítmény egy távolsági forgalomra készített nyergesvontató számára egyáltalán nem sok. A vontató külseje néhány kőfelverődéstől és a használatból eredő esztétikai hibáktól eltekintve szinte újszerű benyomást kelt: fényezési hibára, esetleg korrózióra utaló nyomokat egyáltalán nem fedeztünk fel.

A Megaspace fülke ma is feltűnést kelt útjainkon tekintélyt parancsoló méreteivel. A látványos külső lakályos és nagyméretű belsőt takar.
.
A kabin belső kvalitásai minden igényt kielégítenek. A valóban teljesen(!) sík padlózat a két ülés közt több mint egy négyzetméter a szabad felület, amely a 192 centiméteres belmagassággal párosulva az Actrossal egy időben megjelent más típusoknál nem tapasztalt tágasságot és térérzetet ad.

A széles, részenként is felhajtható alsó ágy alatt hatalmas kihúzható, többrekeszes, akár hűtőszekrényként is kialakítható rakodószekrények találhatók, amelyek a számtalan egyéb rakodóhellyel együtt nagy mennyiségű úti holmi, illetve egyéb irat és fontos tartozék elhelyezésére nyújtanak lehetőséget.

Leginkább azonban a nagyon kényelmes vezetőüléssel együtt mozgó konzolokon elhelyezett váltóegység (Telligent billentyű), rögzítőfék és biztonsági öv tetszett nekünk, amelyek segítségével az optimális üléspozíciónak a váltóhoz és az övhöz viszonyított helyzete az ülés rugózásától függetlenül változatlan marad. A váltó kezelőbillentyűje gombnyomásra a konzolba süllyeszthető, így pihenőidőben a fülke hasznos beltere tovább növelhető: frappáns, elegáns megoldás!

A műszerfal a kilométeróra-állástól eltekintve szintén újszerű benyomást kelt, a Telligent szervizrendszer kijelzője is mindössze két alkalommal hívta eddig szervizre a vontatót. Ezeket az adatokat a jármű számítógépe természetesen egész élettartama alatt megőrzi, ami segítség az újabb vásárlóknak

Tesztautónk nemrég átesett egy szervizelésen is, így tehát újabb 80-100 ezer kilométerig nem kell majd felkeresni a márkaszervizt. Az MB-Auto munkatársai elmondták, hogy egy átlagos 80-100 ezer kilométeres szervizelés nagyjából 100 ezer forintból jött ki 2001 év eleji árakon.

Tesztjárművünk az OM 501LA jelű V6-os, 394 lóerős erőforrása 16+2 fokozatú sebességváltón keresztül hajtja meg az agyáttétellel rendelkező hátsó kerekeket. E jármű tehát még nem rendelkezik a későbbiekben már minden Actroshoz rendelhető hypoidfogazású differenciálművel szerelt, kerékagy-áttétel nélküli hátsó híddal.

A megfelelően választott hídáttétellel a 85 (maximum 90) kilométer/órás sebességkorlátozóval ellátott jármű minden terhelési és sebességtartományban optimális fordulatszámon vezethető.

A hazai importőr minden Actrosba beépíti a RACOR gyártmányú üzemanyag-előmelegítő, -szűrő és -ülepítő berendezést. Ez a jármű gyári üzemanyagrendszerében található szűrőkkel együtt a szennyezett üzemanyagra fokozottabban érzékeny hengerenkénti adagoló-befecskendező egységek teljes védelmét biztosítja.

Jelentős mértékben csökkenti az elektromos vezetékek és csatlakozások mennyiségét és ezáltal a meghibásodások lehetőségét is az Actrosokon szintén elsőként alkalmazott CAN-BUS rendszerű jelátvitel.

Meggyőző az Actros elektronikus szabályzású tárcsafék-rendszere. Előnyeit ma már senki nem vitatja, számos mérési teszt igazolja, hogy a hagyományos fékrendszerrel szerelt járművekkel szemben több tíz méteres fékútrövidülést eredményezhet, különösen, ha a pótkocsi is ilyen fékrendszerrel rendelkezik.

A korszerű motor, az optimálisan választott áttételezés, a megfelelő abroncsválasztás az aerodinamikai csomaggal kiegészülve kedvező fogyasztásra enged következtetni. Az Actros Megaspace hatalmas homlokfelületének ellenére nem igényel több üzemanyagot, mint a kisebb fülkés társai, amit a háromrészes állítható légterelőnek és a tengelyek közötti oldalsó műanyag burkolatoknak köszönhetünk.

A hátsó sárvédők, lámpatestek, konzolok és egyéb általában sérülékeny külső műanyag elemek robusztus kialakításuknak megfelelően szintén kitűnő állapotban maradtak. Az alváz és a segédberendezések fényezésében szintén nem fedeztünk fel komolyabb hiányosságot, még kevésbé korróziót.

Háromesztendős Actrosunk tehát megőrizte újkori magas műszaki színvonalát. A szervizeléseket végző szakemberektől megtudtuk, hogy az eltelt három év alatt ezt az Actrost sem kerülték el a típusra jellemző kezdeti gyerekbetegségek, ám a gyártó az ilyen meghibásodásokat soron kívül, garanciális úton orvosolta. Ez pedig azt jelenti, hogy az 1998-ban gyártott nyergesvontató az összes korai, bosszantó hibáktól megszabadulva vághat újra útnak.


Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi februári számában olvashatja.
Vezess.hu Top cikkek

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Szólj hozzá Te is!

F1: Räikkönenért megőrültek a kínai tinilányok

Kínában már a reptéren komoly sereg tinilány fogadta, mintha csak egy nyálas hangú popsztár érkezett volna az országba.

Fotókon a nyújtott tengelytávú C Merci!

Megérkeztek a Mercedes-Benz C-osztály nyújtott kivitelének első példányai Kínába. A világpremier előtt, a Pekingi Autószalon ...

F1: Nem adja fel az évet új Ferrari-főnök

A Kínai Nagydíj szabadedzésein bemutatkozott a Ferrari új csapatfőnöke, Marco Mattiacci, aki bevallotta, hogy szinte az utolsó ...

Több száz taxiengedélyt vettek el Budapesten

Az új taxirendelet szeptember 1-jei életbe lépése óta több száz taxi- és droszthasználati engedélyt vonatott vissza a Budapesti ...

F1: Sosem volt még ilyen erős mezőny?

Jenson Button szerint talán sosem volt még egyszerre ennyi tehetség a Forma-1-ben, mint ma. Daniel Ricciardót különösen nagyra ...

Hibrid sportautókkal erősít a Mercedes

Hipersportkocsi helyett hétköznapi sportmodelljeit vértezné fel hibrid technológiákkal a Mercedes-Benz. Az AMG már kutatja a ...

Szelfizés közben rúgták fejbe

3

A mögötte elsuhanó vonatot akarta megörökíteni a fiatal srác, a semmiből jött a bakancs.

Alonso: Az eső mindent lenullázhat

Fernando Alonso elégedett a Ferrari pénteki munkájával, de a kétszeres bajnok spanyol szerint a várható szombati eső miatt nincs ...

Megállni tilos, de nem nekünk!

Jellegzetes, mindennapi pillanatkép szerkesztőségünk utcájából.

Ez kellene a Balatonra

A Balatont 30 perc alatt tudnánk átszelni a piacon kapható leggyorsabb jetskivel. Te kipróbálnád?

Vettel: A Mercedes még nem húzott bele

Bár a Red Bull pilótái a Kínai Nagydíj edzésein nem voltak olyan messze a Mercedesektől, Vettel és Ricciardo szerint is jelentős ...


1
Lista a szeszesitalok kiürülési idejéről

Lista a szeszesitalok kiürülési idejéről

Zéró tolerancia ide, fokozott közúti ellenőrzések oda, sajnos várhatóan idén húsvétkor is rengetegen ülnek majd ittasan a volán ...


Erős évet zárt a Rába

Bár hagyományos piacain elmaradt a fellendülés, mégis jó évet zárt a Rába.


F1: Hamiltonnak nem tetszik az autója

Lewis Hamilton megnyerte ugyan a Kínai Nagydíj második szabadedzését, de az angol nem volt elégedett Mercedesével.


F1: A Red Bull most már szót fogad

Az elutasított fellebbezés után a Red Bullnál szigorúan tartják majd magukat az FIA üzemanyag-szenzorához, még akkor is, ha hibásan ...


Megszűnik a Land Rover Freelander

Ősszel nem csak leváltja, de át is kereszteli Freelander modelljét a Land Rover. Az utód a Range Rover névadó hagyományait követi. ...


F1: Alonso Hamilton nyakán

A Kínai Nagydíj második edzésén már érvényesült a papírforma, Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, de Fernando Alonso sem maradt ...


1
Hibridként jöhet hozzánk a nagy Nissan SUV

Hibridként jöhet hozzánk a nagy Nissan SUV

Új formai koncepcióval, modern technológiákkal, különleges ülésekkel lépett színre a Nissan Murano. A modell hibrid változata ...


1
Nincs lehetetlen, íme a repülő kocka

Nincs lehetetlen, íme a repülő kocka

Kétezer kilogramm, öt utast tud szállítani, az alakja határozottan nem áramvonalas, mégis képes repülni. Sőt, pilóta sem kell ...


Húsvéti nosztalgiajáratok lepik el Budapestet

Városszerte nosztalgiajáratok indulnak a húsvéti ünnepek ideje alatt Budapesten, a veterán villamosokkal együtt az Ikarus 180-as ...


Jó is, rossz is a helyzet az EU-s autópiacon

Márciusban már zsinórban a hetedik hónapja emelkedett a forgalomba helyezett személygépkocsik száma Európában.


Gyorsétterem, ahol benzint is vehetsz

Egyedülálló McDonald's épült Grúziában, ahol az étterem alatt tudunk tankolni.