Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:383.0 Ft
Dízel:402.0 Ft

Használtautó-teszt: Mercedes Actros

Szerző: levél küldés
Dátum: 2002.07.15. 07:20

Hat évvel ezelőtt a Mercedes-Benz egy teljesen új modellel váltotta le a közel huszonöt éves pályafutása során kiöregedett SK-családot. Az Actros megjelenésével vitathatatlanul nagy feltűnést keltett. Ennek egyik oka, hogy a német gyártó viszonylag ritkán dönt egy minden elemében új típus piacra dobása mellett.

Az ismeretlen műszaki konstrukcióról valóban reális értékelést csakis a megtett kilométerek százezrei adhatnak. Használtautó-tesztünk szereplője ezúttal a Mercedes-Benz Actros 1840 LS Megaspace nyergesvontató.


Tesztjárművünk egy 1998-as típus. Specifikációja szinte minden jelentősebb rendelhető extrát tartalmaz, a hazai viszonyokhoz képest egy igen gazdagon felszerelt jármű. Ez a nyergesvontató tartalmazza továbbá mindazon alapvető technikai újdonságokat, amelyek az Actros bevezetésének időszakában gyermekbetegségek formájában okoztak jelentős nehézségeket mind az első vevőknek, mind pedig a hazai forgalmazó vevőszolgálatának, majd értékesítésének.

A kezdeti gyakori meghibásodások óta kiforrottá vált megoldások napjainkban sorra jelennek meg a konkurens márkák modelljeiben, annak ellenére, hogy néhány éve még az Actros innovatív műszaki újdonságait gyakran feleslegesnek és öncélúnak bélyegezte sok szakmabéli.

Járművünk 187 063 kilométert futott. Ez a futásteljesítmény egy távolsági forgalomra készített nyergesvontató számára egyáltalán nem sok. A vontató külseje néhány kőfelverődéstől és a használatból eredő esztétikai hibáktól eltekintve szinte újszerű benyomást kelt: fényezési hibára, esetleg korrózióra utaló nyomokat egyáltalán nem fedeztünk fel.

A Megaspace fülke ma is feltűnést kelt útjainkon tekintélyt parancsoló méreteivel. A látványos külső lakályos és nagyméretű belsőt takar.
.
A kabin belső kvalitásai minden igényt kielégítenek. A valóban teljesen(!) sík padlózat a két ülés közt több mint egy négyzetméter a szabad felület, amely a 192 centiméteres belmagassággal párosulva az Actrossal egy időben megjelent más típusoknál nem tapasztalt tágasságot és térérzetet ad.

A széles, részenként is felhajtható alsó ágy alatt hatalmas kihúzható, többrekeszes, akár hűtőszekrényként is kialakítható rakodószekrények találhatók, amelyek a számtalan egyéb rakodóhellyel együtt nagy mennyiségű úti holmi, illetve egyéb irat és fontos tartozék elhelyezésére nyújtanak lehetőséget.

Leginkább azonban a nagyon kényelmes vezetőüléssel együtt mozgó konzolokon elhelyezett váltóegység (Telligent billentyű), rögzítőfék és biztonsági öv tetszett nekünk, amelyek segítségével az optimális üléspozíciónak a váltóhoz és az övhöz viszonyított helyzete az ülés rugózásától függetlenül változatlan marad. A váltó kezelőbillentyűje gombnyomásra a konzolba süllyeszthető, így pihenőidőben a fülke hasznos beltere tovább növelhető: frappáns, elegáns megoldás!

A műszerfal a kilométeróra-állástól eltekintve szintén újszerű benyomást kelt, a Telligent szervizrendszer kijelzője is mindössze két alkalommal hívta eddig szervizre a vontatót. Ezeket az adatokat a jármű számítógépe természetesen egész élettartama alatt megőrzi, ami segítség az újabb vásárlóknak

Tesztautónk nemrég átesett egy szervizelésen is, így tehát újabb 80-100 ezer kilométerig nem kell majd felkeresni a márkaszervizt. Az MB-Auto munkatársai elmondták, hogy egy átlagos 80-100 ezer kilométeres szervizelés nagyjából 100 ezer forintból jött ki 2001 év eleji árakon.

Tesztjárművünk az OM 501LA jelű V6-os, 394 lóerős erőforrása 16+2 fokozatú sebességváltón keresztül hajtja meg az agyáttétellel rendelkező hátsó kerekeket. E jármű tehát még nem rendelkezik a későbbiekben már minden Actroshoz rendelhető hypoidfogazású differenciálművel szerelt, kerékagy-áttétel nélküli hátsó híddal.

A megfelelően választott hídáttétellel a 85 (maximum 90) kilométer/órás sebességkorlátozóval ellátott jármű minden terhelési és sebességtartományban optimális fordulatszámon vezethető.

A hazai importőr minden Actrosba beépíti a RACOR gyártmányú üzemanyag-előmelegítő, -szűrő és -ülepítő berendezést. Ez a jármű gyári üzemanyagrendszerében található szűrőkkel együtt a szennyezett üzemanyagra fokozottabban érzékeny hengerenkénti adagoló-befecskendező egységek teljes védelmét biztosítja.

Jelentős mértékben csökkenti az elektromos vezetékek és csatlakozások mennyiségét és ezáltal a meghibásodások lehetőségét is az Actrosokon szintén elsőként alkalmazott CAN-BUS rendszerű jelátvitel.

Meggyőző az Actros elektronikus szabályzású tárcsafék-rendszere. Előnyeit ma már senki nem vitatja, számos mérési teszt igazolja, hogy a hagyományos fékrendszerrel szerelt járművekkel szemben több tíz méteres fékútrövidülést eredményezhet, különösen, ha a pótkocsi is ilyen fékrendszerrel rendelkezik.

A korszerű motor, az optimálisan választott áttételezés, a megfelelő abroncsválasztás az aerodinamikai csomaggal kiegészülve kedvező fogyasztásra enged következtetni. Az Actros Megaspace hatalmas homlokfelületének ellenére nem igényel több üzemanyagot, mint a kisebb fülkés társai, amit a háromrészes állítható légterelőnek és a tengelyek közötti oldalsó műanyag burkolatoknak köszönhetünk.

A hátsó sárvédők, lámpatestek, konzolok és egyéb általában sérülékeny külső műanyag elemek robusztus kialakításuknak megfelelően szintén kitűnő állapotban maradtak. Az alváz és a segédberendezések fényezésében szintén nem fedeztünk fel komolyabb hiányosságot, még kevésbé korróziót.

Háromesztendős Actrosunk tehát megőrizte újkori magas műszaki színvonalát. A szervizeléseket végző szakemberektől megtudtuk, hogy az eltelt három év alatt ezt az Actrost sem kerülték el a típusra jellemző kezdeti gyerekbetegségek, ám a gyártó az ilyen meghibásodásokat soron kívül, garanciális úton orvosolta. Ez pedig azt jelenti, hogy az 1998-ban gyártott nyergesvontató az összes korai, bosszantó hibáktól megszabadulva vághat újra útnak.


Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi februári számában olvashatja.

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Vakarózás miatt volt rossz Rosberg Mercije

Az Amerikai Nagydíj második szabadedzésén a Mercedes mindkét pilótája panaszkodott a sebességváltójára, de később kiderült, hogy ...

Markolóval mentették ki a folyóból a férfit

Észveszejtő felelőtlenség vezetett az életveszélyes helyzethez, de szomszédai, no meg egy munkagép megmentették az autóst.

F1: Kórházban a Williams-vezér

A Williams alapító-főnökét, Sir Frank Williamset kórházban ápolják, lánya, a helyettes csapatfőnök Claire Williams sem utazott ...

F1: Három csapat bojkottálhatja a futamot?

Egyes források szerint a színfalak mögött eldurvult a vita a költségcsökkentésről a nagy- és kiscsapatok között.

F1: Hamilton az első, Vettel az utolsó

Az Amerikai Nagydíj második edzésén megint Lewis Hamilton csak három ezreddel, de megint megelőzte csapattársát, Nico Rosberget. ...

F1: Vettel mégis indul az időmérőn

...de mindenképp a bokszutcából rajtol Austinban.

11 rendőr üldözött egy robogóst

1

Talán túlzás volt ennyi rendőrt mozgósítani egyetlen robogóshoz, de jó oka volt a hatóságnak, hogy üldözőbe vegyék a motorost.

F1: A Mercedes az élen, lerobbant a Red Bull

Az Amerikai Nagydíj első szabadedzésén a Mercedes versenyzői voltak a leggyorsabbak, miközben a Red Bullnál mindkét pilóta műszaki ...

F1: Sutil vadászpilóta, Vettel Amerika Kapitány lesz

Az Amerikai Nagydíjra Sebastian Vettel igen stílusos sisakfestéssel készül, de a legvagányabb bukó mindenképp a sauberes Adrian ...

F1: Ericsson a Saubernél folytathatja

Jelenlegi csapata, a Caterham ugyan menthetetlennek tűnik, de ez nem jelenti azt, hogy Marcus Ericsson is eltűnik a Forma-1-ből. ...

Ezek a legkülönösebb halottas kocsik

Tavaly a világ tipikus halottas kocsijait szedtük egy csokorba, idén pedig az extrémebb darabokat kutattuk fel.


Kukásautó gázolt halálra egy férfit

Szemeteszsákokkal körülvéve feküdt az út közepén találták a holttest; a gázoló megállás nélkül tovább hajtott.


F1: Vergne-ért lobbizik a tini

A Toro Rossónál jövőre bemutatkozó 17 éves Max Verstappen azt szeretné, ha a csapat 2015-re megtartaná a már három idényt lehúzott ...


2
Nagy biznisz a legolcsóbb autó

Nagy biznisz a legolcsóbb autó

Rosszat ígér, ha egy autóban még az a főmérnök sem hisz, akinek kerékre kellene állítani az újdonságot. A most 10 éves Logan ...


Manipulálják ügyfeleiket a biztosítók

Bár csak hétfőtől ellenőrizhetik jövő évi kötelező-tarifáikat az autósok az összehasonlító portálokon, már több biztosítótársaság ...


F1: Räikkönen a NASCAR-ba menne

Kimi Räikkönen kétéves F1-es távolléte alatt már belekóstolhatott az amerikai versenyzésbe, a finn versenyző szívesen próbálkozna ...


Land Rover a homokban

Aki valaha már vezetett Land Rovert, ne hagyja ki ezt a videót!


Súlyos baleset az M0-áson, az autókat leterelik

Eddig tisztázatlan okból és körülmények között ütközött össze egy tehergépkocsi, egy kisteherautó és egy személygépkocsi.


F1: A pilótáknak bejönne a harmadik autó

A Forma-1-es versenyzők egy része nyitott a harmadik autók bevezetése, de azért akad ellenvélemény is.


6
Holnaptól kötelező az ESP és a TPMS

Holnaptól kötelező az ESP és a TPMS

Az EU területén holnaptól nem hozható forgalomba olyan új autó, amelyet nem szereltek fel menetstabilizáló és abroncsnyomás-ellenőrző ...


F1: Kész van Alonso McLaren-szerződése?

Spanyol sajtóértesülés szerint Fernando Alonso és a McLaren megegyezett a szerződés feltételeiről, de a csapatnak még várnia ...


Ezek inspirálják a tervezőket a Volvónál

Vadló-csorda és méhsejt minta inspirálja olykor a svéd gyártó tervezőit. Ettől lesznek egyedi megjelenésűek a Volvo teherautói.