Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:370.0 Ft
Dízel:373.0 Ft

Használtautó-teszt: Mercedes Actros

Szerző: levél küldés
Dátum: 2002.07.15. 07:20

Hat évvel ezelőtt a Mercedes-Benz egy teljesen új modellel váltotta le a közel huszonöt éves pályafutása során kiöregedett SK-családot. Az Actros megjelenésével vitathatatlanul nagy feltűnést keltett. Ennek egyik oka, hogy a német gyártó viszonylag ritkán dönt egy minden elemében új típus piacra dobása mellett.

Az ismeretlen műszaki konstrukcióról valóban reális értékelést csakis a megtett kilométerek százezrei adhatnak. Használtautó-tesztünk szereplője ezúttal a Mercedes-Benz Actros 1840 LS Megaspace nyergesvontató.


Tesztjárművünk egy 1998-as típus. Specifikációja szinte minden jelentősebb rendelhető extrát tartalmaz, a hazai viszonyokhoz képest egy igen gazdagon felszerelt jármű. Ez a nyergesvontató tartalmazza továbbá mindazon alapvető technikai újdonságokat, amelyek az Actros bevezetésének időszakában gyermekbetegségek formájában okoztak jelentős nehézségeket mind az első vevőknek, mind pedig a hazai forgalmazó vevőszolgálatának, majd értékesítésének.

A kezdeti gyakori meghibásodások óta kiforrottá vált megoldások napjainkban sorra jelennek meg a konkurens márkák modelljeiben, annak ellenére, hogy néhány éve még az Actros innovatív műszaki újdonságait gyakran feleslegesnek és öncélúnak bélyegezte sok szakmabéli.

Járművünk 187 063 kilométert futott. Ez a futásteljesítmény egy távolsági forgalomra készített nyergesvontató számára egyáltalán nem sok. A vontató külseje néhány kőfelverődéstől és a használatból eredő esztétikai hibáktól eltekintve szinte újszerű benyomást kelt: fényezési hibára, esetleg korrózióra utaló nyomokat egyáltalán nem fedeztünk fel.

A Megaspace fülke ma is feltűnést kelt útjainkon tekintélyt parancsoló méreteivel. A látványos külső lakályos és nagyméretű belsőt takar.
.
A kabin belső kvalitásai minden igényt kielégítenek. A valóban teljesen(!) sík padlózat a két ülés közt több mint egy négyzetméter a szabad felület, amely a 192 centiméteres belmagassággal párosulva az Actrossal egy időben megjelent más típusoknál nem tapasztalt tágasságot és térérzetet ad.

A széles, részenként is felhajtható alsó ágy alatt hatalmas kihúzható, többrekeszes, akár hűtőszekrényként is kialakítható rakodószekrények találhatók, amelyek a számtalan egyéb rakodóhellyel együtt nagy mennyiségű úti holmi, illetve egyéb irat és fontos tartozék elhelyezésére nyújtanak lehetőséget.

Leginkább azonban a nagyon kényelmes vezetőüléssel együtt mozgó konzolokon elhelyezett váltóegység (Telligent billentyű), rögzítőfék és biztonsági öv tetszett nekünk, amelyek segítségével az optimális üléspozíciónak a váltóhoz és az övhöz viszonyított helyzete az ülés rugózásától függetlenül változatlan marad. A váltó kezelőbillentyűje gombnyomásra a konzolba süllyeszthető, így pihenőidőben a fülke hasznos beltere tovább növelhető: frappáns, elegáns megoldás!

A műszerfal a kilométeróra-állástól eltekintve szintén újszerű benyomást kelt, a Telligent szervizrendszer kijelzője is mindössze két alkalommal hívta eddig szervizre a vontatót. Ezeket az adatokat a jármű számítógépe természetesen egész élettartama alatt megőrzi, ami segítség az újabb vásárlóknak

Tesztautónk nemrég átesett egy szervizelésen is, így tehát újabb 80-100 ezer kilométerig nem kell majd felkeresni a márkaszervizt. Az MB-Auto munkatársai elmondták, hogy egy átlagos 80-100 ezer kilométeres szervizelés nagyjából 100 ezer forintból jött ki 2001 év eleji árakon.

Tesztjárművünk az OM 501LA jelű V6-os, 394 lóerős erőforrása 16+2 fokozatú sebességváltón keresztül hajtja meg az agyáttétellel rendelkező hátsó kerekeket. E jármű tehát még nem rendelkezik a későbbiekben már minden Actroshoz rendelhető hypoidfogazású differenciálművel szerelt, kerékagy-áttétel nélküli hátsó híddal.

A megfelelően választott hídáttétellel a 85 (maximum 90) kilométer/órás sebességkorlátozóval ellátott jármű minden terhelési és sebességtartományban optimális fordulatszámon vezethető.

A hazai importőr minden Actrosba beépíti a RACOR gyártmányú üzemanyag-előmelegítő, -szűrő és -ülepítő berendezést. Ez a jármű gyári üzemanyagrendszerében található szűrőkkel együtt a szennyezett üzemanyagra fokozottabban érzékeny hengerenkénti adagoló-befecskendező egységek teljes védelmét biztosítja.

Jelentős mértékben csökkenti az elektromos vezetékek és csatlakozások mennyiségét és ezáltal a meghibásodások lehetőségét is az Actrosokon szintén elsőként alkalmazott CAN-BUS rendszerű jelátvitel.

Meggyőző az Actros elektronikus szabályzású tárcsafék-rendszere. Előnyeit ma már senki nem vitatja, számos mérési teszt igazolja, hogy a hagyományos fékrendszerrel szerelt járművekkel szemben több tíz méteres fékútrövidülést eredményezhet, különösen, ha a pótkocsi is ilyen fékrendszerrel rendelkezik.

A korszerű motor, az optimálisan választott áttételezés, a megfelelő abroncsválasztás az aerodinamikai csomaggal kiegészülve kedvező fogyasztásra enged következtetni. Az Actros Megaspace hatalmas homlokfelületének ellenére nem igényel több üzemanyagot, mint a kisebb fülkés társai, amit a háromrészes állítható légterelőnek és a tengelyek közötti oldalsó műanyag burkolatoknak köszönhetünk.

A hátsó sárvédők, lámpatestek, konzolok és egyéb általában sérülékeny külső műanyag elemek robusztus kialakításuknak megfelelően szintén kitűnő állapotban maradtak. Az alváz és a segédberendezések fényezésében szintén nem fedeztünk fel komolyabb hiányosságot, még kevésbé korróziót.

Háromesztendős Actrosunk tehát megőrizte újkori magas műszaki színvonalát. A szervizeléseket végző szakemberektől megtudtuk, hogy az eltelt három év alatt ezt az Actrost sem kerülték el a típusra jellemző kezdeti gyerekbetegségek, ám a gyártó az ilyen meghibásodásokat soron kívül, garanciális úton orvosolta. Ez pedig azt jelenti, hogy az 1998-ban gyártott nyergesvontató az összes korai, bosszantó hibáktól megszabadulva vághat újra útnak.


Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi februári számában olvashatja.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Ittas csapatás Budapesten, az autó a Rákos-patakban végezete

Egy autó csúszott a Rákos-patakba a Tengerszem utca és a Rákospatak utca kereszteződésében péntek este, a sofőrt kórházba szállították ...

3
Bunkón parkolni, na azt tudunk - 2. rész

Bunkón parkolni, na azt tudunk - 2. rész

A képeket egytől egyig olvasóink küldték - Emberek, szedjük már kicsit össze magunkat.

A nap képe - Busz és repülőgép ütközött

A repülőtér vizsgálja az esetet, de egyelőre ők is csak találgatnak.

Óriási dugó az M2-esen

Baleset miatt nagy a torlódás az M2-es bevezető szakaszán mindkét irányban. Speciális jármű kell, hogy leszedjék a szalagkorláton ...

2
Adtunk egy autót egy olvasónak

Adtunk egy autót egy olvasónak

Átvette nyereményét a Vezess.hu és az Infiniti közös játékán nyertes család. Luxuslimuzinnal utaznak egy 4 csillagos hotelbe.


F1: Most Barcelonára ígérik az új Hamilton-szerződést

A Mercedes Bahreinben sem jelentett be szerződéshosszabbítást Lewis Hamiltonnal. Az új céldátum a Spanyol Nagydíj hétvégéje.


1
Így juthatsz ingyen használt autóhoz

Így juthatsz ingyen használt autóhoz

Egy amerikai férfi váratlan meglepetésre bukkant frissen vásárolt használt autójában. Még nem tudni, mi lesz az ügyből.


F1: A főnök miatt kapott jó autót Räikkönen

Maurizio Arrivabene elárulta, az ő kérésére tervezett a Ferrari az idén olyan autót, amely jobban fekszik Kimi Räikkönennek.


F1: Csak 2016 végén lesz versenyképes a McLaren

Eric Boullier csapatfőnök prognózisa szerint hosszú építkezés vár a McLarenre, az élmezőnyt 2016 végére érheti utol a csapat.


Jön az év dugója Budapesten?

Szombaton lesz az I Bike Budapest nevű óriási kerékpáros felvonulás, ami az általában a legnagyobb fővárosi dugót okozó Critical ...


A Halálos iramban-sorozat összes ütközése egyetlen videóban

Csak annyi dolgod van, hogy hátradőlj és figyeld a sarokban a számlálót.


F1: Hála istennek, Vettel is ember!

Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke védelmébe vette Sebastian Vettelt, akire bahreini hibái után azonnal ráugrott a sajtó. ...


1
Turbómotorral jön az új Aston Martin

Turbómotorral jön az új Aston Martin

A DB9 utódja, a DB11 minden jel szerint turbófeltöltéssel fogja tovább erősíteni a márka V12-es motorját. A beltéri fotó árulkodott. ...


A bokszoló, akinek van olcsó Bugattija

Floyd Mayweather autógyűjteménye több mint pazar, de leginkább csak gyűjti őket, és inkább hétköznapi terepjáróval csapat.


20 ember 6 órán át számolta a BMW árát

A szemét BMW-sekről szóló városi legendák újabb dimenzióval bővültek: úgy tűnik, vannak, akik már a vásárlás pillanatától fogva ...


Trükköznek a biztosítók - átírnák miattuk a törvényt

Nem épp ügyfélbarát módon járnak el egyes biztosítók a sérült autó nyomán keletkezett károk rendezése során. A Magyar Autóklub ...