Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

Használtautó-teszt: Mercedes Actros

Szerző: levél küldés
Dátum: 2002.07.15. 07:20
A Rolling Tons magazin használt teherautó tesztjében egy 1998-as Mercedes-Benz Actros nyergesvontatót mutatunk be.

Hat évvel ezelőtt a Mercedes-Benz egy teljesen új modellel váltotta le a közel huszonöt éves pályafutása során kiöregedett SK-családot. Az Actros megjelenésével vitathatatlanul nagy feltűnést keltett. Ennek egyik oka, hogy a német gyártó viszonylag ritkán dönt egy minden elemében új típus piacra dobása mellett.

Az ismeretlen műszaki konstrukcióról valóban reális értékelést csakis a megtett kilométerek százezrei adhatnak. Használtautó-tesztünk szereplője ezúttal a Mercedes-Benz Actros 1840 LS Megaspace nyergesvontató.


Tesztjárművünk egy 1998-as típus. Specifikációja szinte minden jelentősebb rendelhető extrát tartalmaz, a hazai viszonyokhoz képest egy igen gazdagon felszerelt jármű. Ez a nyergesvontató tartalmazza továbbá mindazon alapvető technikai újdonságokat, amelyek az Actros bevezetésének időszakában gyermekbetegségek formájában okoztak jelentős nehézségeket mind az első vevőknek, mind pedig a hazai forgalmazó vevőszolgálatának, majd értékesítésének.

A kezdeti gyakori meghibásodások óta kiforrottá vált megoldások napjainkban sorra jelennek meg a konkurens márkák modelljeiben, annak ellenére, hogy néhány éve még az Actros innovatív műszaki újdonságait gyakran feleslegesnek és öncélúnak bélyegezte sok szakmabéli.

Járművünk 187 063 kilométert futott. Ez a futásteljesítmény egy távolsági forgalomra készített nyergesvontató számára egyáltalán nem sok. A vontató külseje néhány kőfelverődéstől és a használatból eredő esztétikai hibáktól eltekintve szinte újszerű benyomást kelt: fényezési hibára, esetleg korrózióra utaló nyomokat egyáltalán nem fedeztünk fel.

A Megaspace fülke ma is feltűnést kelt útjainkon tekintélyt parancsoló méreteivel. A látványos külső lakályos és nagyméretű belsőt takar.
.
A kabin belső kvalitásai minden igényt kielégítenek. A valóban teljesen(!) sík padlózat a két ülés közt több mint egy négyzetméter a szabad felület, amely a 192 centiméteres belmagassággal párosulva az Actrossal egy időben megjelent más típusoknál nem tapasztalt tágasságot és térérzetet ad.

A széles, részenként is felhajtható alsó ágy alatt hatalmas kihúzható, többrekeszes, akár hűtőszekrényként is kialakítható rakodószekrények találhatók, amelyek a számtalan egyéb rakodóhellyel együtt nagy mennyiségű úti holmi, illetve egyéb irat és fontos tartozék elhelyezésére nyújtanak lehetőséget.

Leginkább azonban a nagyon kényelmes vezetőüléssel együtt mozgó konzolokon elhelyezett váltóegység (Telligent billentyű), rögzítőfék és biztonsági öv tetszett nekünk, amelyek segítségével az optimális üléspozíciónak a váltóhoz és az övhöz viszonyított helyzete az ülés rugózásától függetlenül változatlan marad. A váltó kezelőbillentyűje gombnyomásra a konzolba süllyeszthető, így pihenőidőben a fülke hasznos beltere tovább növelhető: frappáns, elegáns megoldás!

A műszerfal a kilométeróra-állástól eltekintve szintén újszerű benyomást kelt, a Telligent szervizrendszer kijelzője is mindössze két alkalommal hívta eddig szervizre a vontatót. Ezeket az adatokat a jármű számítógépe természetesen egész élettartama alatt megőrzi, ami segítség az újabb vásárlóknak

Tesztautónk nemrég átesett egy szervizelésen is, így tehát újabb 80-100 ezer kilométerig nem kell majd felkeresni a márkaszervizt. Az MB-Auto munkatársai elmondták, hogy egy átlagos 80-100 ezer kilométeres szervizelés nagyjából 100 ezer forintból jött ki 2001 év eleji árakon.

Tesztjárművünk az OM 501LA jelű V6-os, 394 lóerős erőforrása 16+2 fokozatú sebességváltón keresztül hajtja meg az agyáttétellel rendelkező hátsó kerekeket. E jármű tehát még nem rendelkezik a későbbiekben már minden Actroshoz rendelhető hypoidfogazású differenciálművel szerelt, kerékagy-áttétel nélküli hátsó híddal.

A megfelelően választott hídáttétellel a 85 (maximum 90) kilométer/órás sebességkorlátozóval ellátott jármű minden terhelési és sebességtartományban optimális fordulatszámon vezethető.

A hazai importőr minden Actrosba beépíti a RACOR gyártmányú üzemanyag-előmelegítő, -szűrő és -ülepítő berendezést. Ez a jármű gyári üzemanyagrendszerében található szűrőkkel együtt a szennyezett üzemanyagra fokozottabban érzékeny hengerenkénti adagoló-befecskendező egységek teljes védelmét biztosítja.

Jelentős mértékben csökkenti az elektromos vezetékek és csatlakozások mennyiségét és ezáltal a meghibásodások lehetőségét is az Actrosokon szintén elsőként alkalmazott CAN-BUS rendszerű jelátvitel.

Meggyőző az Actros elektronikus szabályzású tárcsafék-rendszere. Előnyeit ma már senki nem vitatja, számos mérési teszt igazolja, hogy a hagyományos fékrendszerrel szerelt járművekkel szemben több tíz méteres fékútrövidülést eredményezhet, különösen, ha a pótkocsi is ilyen fékrendszerrel rendelkezik.

A korszerű motor, az optimálisan választott áttételezés, a megfelelő abroncsválasztás az aerodinamikai csomaggal kiegészülve kedvező fogyasztásra enged következtetni. Az Actros Megaspace hatalmas homlokfelületének ellenére nem igényel több üzemanyagot, mint a kisebb fülkés társai, amit a háromrészes állítható légterelőnek és a tengelyek közötti oldalsó műanyag burkolatoknak köszönhetünk.

A hátsó sárvédők, lámpatestek, konzolok és egyéb általában sérülékeny külső műanyag elemek robusztus kialakításuknak megfelelően szintén kitűnő állapotban maradtak. Az alváz és a segédberendezések fényezésében szintén nem fedeztünk fel komolyabb hiányosságot, még kevésbé korróziót.

Háromesztendős Actrosunk tehát megőrizte újkori magas műszaki színvonalát. A szervizeléseket végző szakemberektől megtudtuk, hogy az eltelt három év alatt ezt az Actrost sem kerülték el a típusra jellemző kezdeti gyerekbetegségek, ám a gyártó az ilyen meghibásodásokat soron kívül, garanciális úton orvosolta. Ez pedig azt jelenti, hogy az 1998-ban gyártott nyergesvontató az összes korai, bosszantó hibáktól megszabadulva vághat újra útnak.


Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi februári számában olvashatja.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Új szabadidőjármű a Mitsubishitől

Haszonjármű alapokon nyugszik, de modern hajtásláncot kapott az a Mitsubishi Pajero Sport szabadidőjármű, amelyek az ázsiai piacokon ...

3
Babát mentett a tűzforró autóból a tatai rendőrnő

Babát mentett a tűzforró autóból a tatai rendőrnő

Szegény kisbaba úgy izzadt, mintha egy vödör vízzel öntötték volna le

Újabb gerincműtétet hajtottak végre Bunkoczi Lászlón

Az orvosok a szeptember 9-re tervezett felülvizsgálaton döntik majd el, hogy a másodpilóta folytathatja-e pályafutását.

7
Ez nem előzés, ez orosz rulett!

Ez nem előzés, ez orosz rulett!

Épp beértek a lakott területre, épp lett volna elég hely, de nem, neki mindenkit azonnal, kíméletlenül le kellett hagynia.

Az M1-esen még mindig kilométeres dugó, ne menj arra!

Tegnap óta nem sokat javult a helyzet, torlódik a forgalom mert javítják az utat.


Repülőgép zuhant az autópiacra, négy halott

Egy használtautó-árverés résztvevői közé zuhant Nagy-Britanniában egy kisrepülőgép pénteken délután. Cikkünk írásakor még csak ...


Baleset, hatalmas dugók és szívás az M0, M7, M3

Továbbra is kínszenvedés hazánk legforgalmasabb útjain közlekedni.


2
Akinek az Ikarus volt a bölcsője és a sírja is egyben

Akinek az Ikarus volt a bölcsője és a sírja is egyben

Az általa tervezett típusokkal rendszeresen elhozta az ipari formatervezési díjakat. Torma Lajos nélkül az Ikarus nem lett volna ...


Montezemolo: "Schumacher ágyban fekszik"

Michael Schumachernek ajánlotta minap megkapott díját a Ferrari korábbi elnöke, Luca di Montezemolo, aki olyat mondott a beteg ...


1
Ujjnyi monokróm kijelző 1 millióért? Miért ne?

Ujjnyi monokróm kijelző 1 millióért? Miért ne?

A Ferrari frissen bemutatott 488 Spiderjéhez új extra jár, igaz, kicsit borsos áron?


2
Több mint 1600 gyorshajtó 5 óra alatt

Több mint 1600 gyorshajtó 5 óra alatt

A dánoknak messziről köszönhetünk, traffipaxot helyeztek ki egy autópályára, ahol útmunkálatok miatt 50 kilométer/órás sebességkorlátozást ...


F1: A McLaren fejvadászatra biztatja a Hondát

A McLarennél nem bánnák, ha a Honda más F1-es motorgyártóktól csábítana át szakembereket a saját erőforrása fejlesztéséhez.


Ahol tisztelni kell a természetet

A lenyűgöző Fraser-szigeten bikinis lányok, kristálytiszta víz és mostoha vezetési körülmények fogadják a turistákat.


Már péntek délelőtt elesett az M3 az M1 és az M0, kilométeres dugók

Szívatják az autósokat rendesen: útkarbantartási munkálatok bénítják meg a legforgalmasabb utakat ebben a pillanatban


Pornót nézett fuvar közben a taxis

Üzlet és élvezet ötvözésével próbálkozott egy New York-i taxisofőr, a műszerfalra támasztott telefonon nézett pornót.


Belépőmodellel bővít a Lexus RC kupé

Gyorsulásérzékelős sebességváltóval, Torsen differenciálzárral, adaptív lengéscsillapítással érkezik a 245 lóerős japán kupé.