Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:387.0 Ft
Dízel:379.0 Ft

Használtautó-teszt: Mercedes Actros

Szerző: levél küldés
Dátum: 2002.07.15. 07:20
A Rolling Tons magazin használt teherautó tesztjében egy 1998-as Mercedes-Benz Actros nyergesvontatót mutatunk be.

Hat évvel ezelőtt a Mercedes-Benz egy teljesen új modellel váltotta le a közel huszonöt éves pályafutása során kiöregedett SK-családot. Az Actros megjelenésével vitathatatlanul nagy feltűnést keltett. Ennek egyik oka, hogy a német gyártó viszonylag ritkán dönt egy minden elemében új típus piacra dobása mellett.

Az ismeretlen műszaki konstrukcióról valóban reális értékelést csakis a megtett kilométerek százezrei adhatnak. Használtautó-tesztünk szereplője ezúttal a Mercedes-Benz Actros 1840 LS Megaspace nyergesvontató.


Tesztjárművünk egy 1998-as típus. Specifikációja szinte minden jelentősebb rendelhető extrát tartalmaz, a hazai viszonyokhoz képest egy igen gazdagon felszerelt jármű. Ez a nyergesvontató tartalmazza továbbá mindazon alapvető technikai újdonságokat, amelyek az Actros bevezetésének időszakában gyermekbetegségek formájában okoztak jelentős nehézségeket mind az első vevőknek, mind pedig a hazai forgalmazó vevőszolgálatának, majd értékesítésének.

A kezdeti gyakori meghibásodások óta kiforrottá vált megoldások napjainkban sorra jelennek meg a konkurens márkák modelljeiben, annak ellenére, hogy néhány éve még az Actros innovatív műszaki újdonságait gyakran feleslegesnek és öncélúnak bélyegezte sok szakmabéli.

Járművünk 187 063 kilométert futott. Ez a futásteljesítmény egy távolsági forgalomra készített nyergesvontató számára egyáltalán nem sok. A vontató külseje néhány kőfelverődéstől és a használatból eredő esztétikai hibáktól eltekintve szinte újszerű benyomást kelt: fényezési hibára, esetleg korrózióra utaló nyomokat egyáltalán nem fedeztünk fel.

A Megaspace fülke ma is feltűnést kelt útjainkon tekintélyt parancsoló méreteivel. A látványos külső lakályos és nagyméretű belsőt takar.
.
A kabin belső kvalitásai minden igényt kielégítenek. A valóban teljesen(!) sík padlózat a két ülés közt több mint egy négyzetméter a szabad felület, amely a 192 centiméteres belmagassággal párosulva az Actrossal egy időben megjelent más típusoknál nem tapasztalt tágasságot és térérzetet ad.

A széles, részenként is felhajtható alsó ágy alatt hatalmas kihúzható, többrekeszes, akár hűtőszekrényként is kialakítható rakodószekrények találhatók, amelyek a számtalan egyéb rakodóhellyel együtt nagy mennyiségű úti holmi, illetve egyéb irat és fontos tartozék elhelyezésére nyújtanak lehetőséget.

Leginkább azonban a nagyon kényelmes vezetőüléssel együtt mozgó konzolokon elhelyezett váltóegység (Telligent billentyű), rögzítőfék és biztonsági öv tetszett nekünk, amelyek segítségével az optimális üléspozíciónak a váltóhoz és az övhöz viszonyított helyzete az ülés rugózásától függetlenül változatlan marad. A váltó kezelőbillentyűje gombnyomásra a konzolba süllyeszthető, így pihenőidőben a fülke hasznos beltere tovább növelhető: frappáns, elegáns megoldás!

A műszerfal a kilométeróra-állástól eltekintve szintén újszerű benyomást kelt, a Telligent szervizrendszer kijelzője is mindössze két alkalommal hívta eddig szervizre a vontatót. Ezeket az adatokat a jármű számítógépe természetesen egész élettartama alatt megőrzi, ami segítség az újabb vásárlóknak

Tesztautónk nemrég átesett egy szervizelésen is, így tehát újabb 80-100 ezer kilométerig nem kell majd felkeresni a márkaszervizt. Az MB-Auto munkatársai elmondták, hogy egy átlagos 80-100 ezer kilométeres szervizelés nagyjából 100 ezer forintból jött ki 2001 év eleji árakon.

Tesztjárművünk az OM 501LA jelű V6-os, 394 lóerős erőforrása 16+2 fokozatú sebességváltón keresztül hajtja meg az agyáttétellel rendelkező hátsó kerekeket. E jármű tehát még nem rendelkezik a későbbiekben már minden Actroshoz rendelhető hypoidfogazású differenciálművel szerelt, kerékagy-áttétel nélküli hátsó híddal.

A megfelelően választott hídáttétellel a 85 (maximum 90) kilométer/órás sebességkorlátozóval ellátott jármű minden terhelési és sebességtartományban optimális fordulatszámon vezethető.

A hazai importőr minden Actrosba beépíti a RACOR gyártmányú üzemanyag-előmelegítő, -szűrő és -ülepítő berendezést. Ez a jármű gyári üzemanyagrendszerében található szűrőkkel együtt a szennyezett üzemanyagra fokozottabban érzékeny hengerenkénti adagoló-befecskendező egységek teljes védelmét biztosítja.

Jelentős mértékben csökkenti az elektromos vezetékek és csatlakozások mennyiségét és ezáltal a meghibásodások lehetőségét is az Actrosokon szintén elsőként alkalmazott CAN-BUS rendszerű jelátvitel.

Meggyőző az Actros elektronikus szabályzású tárcsafék-rendszere. Előnyeit ma már senki nem vitatja, számos mérési teszt igazolja, hogy a hagyományos fékrendszerrel szerelt járművekkel szemben több tíz méteres fékútrövidülést eredményezhet, különösen, ha a pótkocsi is ilyen fékrendszerrel rendelkezik.

A korszerű motor, az optimálisan választott áttételezés, a megfelelő abroncsválasztás az aerodinamikai csomaggal kiegészülve kedvező fogyasztásra enged következtetni. Az Actros Megaspace hatalmas homlokfelületének ellenére nem igényel több üzemanyagot, mint a kisebb fülkés társai, amit a háromrészes állítható légterelőnek és a tengelyek közötti oldalsó műanyag burkolatoknak köszönhetünk.

A hátsó sárvédők, lámpatestek, konzolok és egyéb általában sérülékeny külső műanyag elemek robusztus kialakításuknak megfelelően szintén kitűnő állapotban maradtak. Az alváz és a segédberendezések fényezésében szintén nem fedeztünk fel komolyabb hiányosságot, még kevésbé korróziót.

Háromesztendős Actrosunk tehát megőrizte újkori magas műszaki színvonalát. A szervizeléseket végző szakemberektől megtudtuk, hogy az eltelt három év alatt ezt az Actrost sem kerülték el a típusra jellemző kezdeti gyerekbetegségek, ám a gyártó az ilyen meghibásodásokat soron kívül, garanciális úton orvosolta. Ez pedig azt jelenti, hogy az 1998-ban gyártott nyergesvontató az összes korai, bosszantó hibáktól megszabadulva vághat újra útnak.


Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi februári számában olvashatja.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Majdnem elkapta a Ferrarit a Red Bull

Megszorongatta a Ferrarit a Brit Nagydíj időmérő edzésén a Red Bull. Nem sok hiányzott a bravúrhoz.

F1: Alonso megúszta a kizárást

Fernando Alonso a Q1-ből sem jutott tovább a Brit Nagydíj időmérőjén, de még ezt az eredményt is elveszíthette volna a csapat ...

Halálos baleset az M5-ös autópályán

Kiskunfélegyháza térségében egy bolgár forgalmi rendszámú gépjármű árokba csapódott, egy utas életét vesztette.

Alonso: Lesz ez még rosszabb is!

A McLaren versenyzői a továbbjutás esélye nélkül búcsúztak a Brit Nagydíj időmérőjének első szakaszában, Fernando Alonso szerint ...

F1: Vettel Massára fogta a hatodik helyet

Sebastian Vettel szerint Felipe Massa akadályozta a Brit Nagydíj időmérőjén, de a beállításokkal is gondja volt. Kimi Räikkönen ...


F1: Rosberg a bal első kerék miatt morog

Nico Rosberg csalódottan vette tudomásul, hogy a Brit Nagydíj időmérő edzésén nem sikerült megszereznie az első rajtkockát. Nyilatkozatok ...


Vonat ütközött személyautóval Orosházán

Összeütközött a Mezőhegyesről Mezőtúrra tartó személyvonat egy személyautóval Orosházán.


F1: Hamiltoné a hazai pole

Lewis Hamilton idei 8. pole pozícióját szerezte meg a Brit Nagydíj időmérőjén, mögötte Nico Rosberg és Felipe Massa végzett. ...


1
Nem tudod milyen egy koszos légszűrő, amíg ezt nem láttad

Nem tudod milyen egy koszos légszűrő, amíg ezt nem láttad

Vannak, akik elhanyagolják az autójukat, és vannak, akik ezt művészi, szinte életveszélyes szintre emelik. Ez is egy ilyen példa. ...


3
A gyorshajtó szemében a vétlen is gyökér

A gyorshajtó szemében a vétlen is gyökér

Rég piros a lámpa, 100 felett közeledik emberünk, és besorol elé egy furgon, ami miatt a padkára kell hajtania. Vajon kit tart ...


1
Világok harca - MZ a Honda CBR ellen

Világok harca - MZ a Honda CBR ellen

Komolytalan párbaj két külön világot képviselő, legendás kétkerekű között. MZ a Honda CBR ellen, egy kegyetlen, gumifüstölő csatában. ...


F1: A tini pilóta beszólt a többieknek

A Toro Rosso 17 éves újonca, Max Verstappen nem akar belépni a Forma-1-es pilóták szervezetébe, haszontalannak látja az egészet.


Ecclestone "szartalanítsa" a Forma-1-et!

A Force India tulajdonos-főnöke szerint a sportágat kritizáló Bernie Ecclestone dolga lenne, hogy jobbá tegye a Forma-1-et.


F1: Hamilton az élen, bajok Rosbergnél

A Brit Nagydíj harmadik szabadedzésén Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, míg csapattársa megint műszaki problémákkal küszködött. ...


Majdnem nosztalgikus Ikarus partibusz

Természetesen szívmelengető érzés, ha egy öreg Ikarus nem a roncstelepen végzi be a sorsát. Az még inkább, ha úgy újítják fel, ...


Lauda autómosásra cserélte az F1-es trófeáit

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda egyetért Lewis Hamiltonnal abban, hogy nem sokat érnek a Forma-1-es trófeák, ő maga például ...