Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:420.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Használtautó-teszt: Mercedes Actros

Szerző: levél küldés
Dátum: 2002.07.15. 07:20

Hat évvel ezelőtt a Mercedes-Benz egy teljesen új modellel váltotta le a közel huszonöt éves pályafutása során kiöregedett SK-családot. Az Actros megjelenésével vitathatatlanul nagy feltűnést keltett. Ennek egyik oka, hogy a német gyártó viszonylag ritkán dönt egy minden elemében új típus piacra dobása mellett.

Az ismeretlen műszaki konstrukcióról valóban reális értékelést csakis a megtett kilométerek százezrei adhatnak. Használtautó-tesztünk szereplője ezúttal a Mercedes-Benz Actros 1840 LS Megaspace nyergesvontató.


Tesztjárművünk egy 1998-as típus. Specifikációja szinte minden jelentősebb rendelhető extrát tartalmaz, a hazai viszonyokhoz képest egy igen gazdagon felszerelt jármű. Ez a nyergesvontató tartalmazza továbbá mindazon alapvető technikai újdonságokat, amelyek az Actros bevezetésének időszakában gyermekbetegségek formájában okoztak jelentős nehézségeket mind az első vevőknek, mind pedig a hazai forgalmazó vevőszolgálatának, majd értékesítésének.

A kezdeti gyakori meghibásodások óta kiforrottá vált megoldások napjainkban sorra jelennek meg a konkurens márkák modelljeiben, annak ellenére, hogy néhány éve még az Actros innovatív műszaki újdonságait gyakran feleslegesnek és öncélúnak bélyegezte sok szakmabéli.

Járművünk 187 063 kilométert futott. Ez a futásteljesítmény egy távolsági forgalomra készített nyergesvontató számára egyáltalán nem sok. A vontató külseje néhány kőfelverődéstől és a használatból eredő esztétikai hibáktól eltekintve szinte újszerű benyomást kelt: fényezési hibára, esetleg korrózióra utaló nyomokat egyáltalán nem fedeztünk fel.

A Megaspace fülke ma is feltűnést kelt útjainkon tekintélyt parancsoló méreteivel. A látványos külső lakályos és nagyméretű belsőt takar.
.
A kabin belső kvalitásai minden igényt kielégítenek. A valóban teljesen(!) sík padlózat a két ülés közt több mint egy négyzetméter a szabad felület, amely a 192 centiméteres belmagassággal párosulva az Actrossal egy időben megjelent más típusoknál nem tapasztalt tágasságot és térérzetet ad.

A széles, részenként is felhajtható alsó ágy alatt hatalmas kihúzható, többrekeszes, akár hűtőszekrényként is kialakítható rakodószekrények találhatók, amelyek a számtalan egyéb rakodóhellyel együtt nagy mennyiségű úti holmi, illetve egyéb irat és fontos tartozék elhelyezésére nyújtanak lehetőséget.

Leginkább azonban a nagyon kényelmes vezetőüléssel együtt mozgó konzolokon elhelyezett váltóegység (Telligent billentyű), rögzítőfék és biztonsági öv tetszett nekünk, amelyek segítségével az optimális üléspozíciónak a váltóhoz és az övhöz viszonyított helyzete az ülés rugózásától függetlenül változatlan marad. A váltó kezelőbillentyűje gombnyomásra a konzolba süllyeszthető, így pihenőidőben a fülke hasznos beltere tovább növelhető: frappáns, elegáns megoldás!

A műszerfal a kilométeróra-állástól eltekintve szintén újszerű benyomást kelt, a Telligent szervizrendszer kijelzője is mindössze két alkalommal hívta eddig szervizre a vontatót. Ezeket az adatokat a jármű számítógépe természetesen egész élettartama alatt megőrzi, ami segítség az újabb vásárlóknak

Tesztautónk nemrég átesett egy szervizelésen is, így tehát újabb 80-100 ezer kilométerig nem kell majd felkeresni a márkaszervizt. Az MB-Auto munkatársai elmondták, hogy egy átlagos 80-100 ezer kilométeres szervizelés nagyjából 100 ezer forintból jött ki 2001 év eleji árakon.

Tesztjárművünk az OM 501LA jelű V6-os, 394 lóerős erőforrása 16+2 fokozatú sebességváltón keresztül hajtja meg az agyáttétellel rendelkező hátsó kerekeket. E jármű tehát még nem rendelkezik a későbbiekben már minden Actroshoz rendelhető hypoidfogazású differenciálművel szerelt, kerékagy-áttétel nélküli hátsó híddal.

A megfelelően választott hídáttétellel a 85 (maximum 90) kilométer/órás sebességkorlátozóval ellátott jármű minden terhelési és sebességtartományban optimális fordulatszámon vezethető.

A hazai importőr minden Actrosba beépíti a RACOR gyártmányú üzemanyag-előmelegítő, -szűrő és -ülepítő berendezést. Ez a jármű gyári üzemanyagrendszerében található szűrőkkel együtt a szennyezett üzemanyagra fokozottabban érzékeny hengerenkénti adagoló-befecskendező egységek teljes védelmét biztosítja.

Jelentős mértékben csökkenti az elektromos vezetékek és csatlakozások mennyiségét és ezáltal a meghibásodások lehetőségét is az Actrosokon szintén elsőként alkalmazott CAN-BUS rendszerű jelátvitel.

Meggyőző az Actros elektronikus szabályzású tárcsafék-rendszere. Előnyeit ma már senki nem vitatja, számos mérési teszt igazolja, hogy a hagyományos fékrendszerrel szerelt járművekkel szemben több tíz méteres fékútrövidülést eredményezhet, különösen, ha a pótkocsi is ilyen fékrendszerrel rendelkezik.

A korszerű motor, az optimálisan választott áttételezés, a megfelelő abroncsválasztás az aerodinamikai csomaggal kiegészülve kedvező fogyasztásra enged következtetni. Az Actros Megaspace hatalmas homlokfelületének ellenére nem igényel több üzemanyagot, mint a kisebb fülkés társai, amit a háromrészes állítható légterelőnek és a tengelyek közötti oldalsó műanyag burkolatoknak köszönhetünk.

A hátsó sárvédők, lámpatestek, konzolok és egyéb általában sérülékeny külső műanyag elemek robusztus kialakításuknak megfelelően szintén kitűnő állapotban maradtak. Az alváz és a segédberendezések fényezésében szintén nem fedeztünk fel komolyabb hiányosságot, még kevésbé korróziót.

Háromesztendős Actrosunk tehát megőrizte újkori magas műszaki színvonalát. A szervizeléseket végző szakemberektől megtudtuk, hogy az eltelt három év alatt ezt az Actrost sem kerülték el a típusra jellemző kezdeti gyerekbetegségek, ám a gyártó az ilyen meghibásodásokat soron kívül, garanciális úton orvosolta. Ez pedig azt jelenti, hogy az 1998-ban gyártott nyergesvontató az összes korai, bosszantó hibáktól megszabadulva vághat újra útnak.


Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi februári számában olvashatja.

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Egy újabb idióta akinek roller való, nem Mustang

2

Emberünk úgy gondolta, keresztbe veszi be a jobbos kereszteződést. Nem sikerült, és ráadásul nem csak a saját napját rontotta ...

A nap képe - Minden versenyzővel elbánt a fodrász

Egy unatkozó rajongó nagyon ráért, és összekeverte a pilóták frizuráit. A végeredmény elképesztő!

A legrosszabb dolog, ami vizelés közben történhet

Autópályán vagy nagy forgalmú úton életveszélyes megállni huzamosabb időre. Ez a videó a bizonyíték.

Lebontotta a gumifalat a volt F1-es pilóta

Narain Karthikeyan nem túl fényes F1-es karrierjét befejezve sem hagyott fel az autóversenyzéssel, ahogy a látványos balesetekkel ...

Sokba kerül olcsón autózni

1

Majdnem ingyen autózhatunk vele, de megvenni ezt is nagy falat. Teszteltük a Volkswagen elektromos kisautóját.

F1: A csapatok morognak a jegyárak miatt

Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója szerint a csapatok aggódnak a Forma-1-es belépők magas ára miatt, a témában egyezkedés ...

Túl szép, hogy csak gyerekjáték legyen

Bárki tervezhet saját legót, és ha sokaknak elnyeri a tetszését a cég legyártja.

Lezárás az M0-son

Átmenetileg lezárják az M0-s autóút és az M6-os autópálya csomópontját kedd reggel, mert az esőzések miatt megcsúszott rézsűt ...

F1: Az új elnök bármit megad a Ferrarinak

A Ferrarinál hullanak a fejek, Stefano Domenicali csapatfőnök és Luca Marmorini motorfejlesztési igazgató után a múlt héten Luca ...

Rendőr gázolt halálra egy kerékpárost

2

A baleset pontos okát még vizsgálják, ám a jelek sorozatos rendőri melléfogásra utalnak. A környék lakossága forrong.

F1: Vettelt az apaság zavarta meg?

A 13-szoros futamgyőztes David Coultharddal a World Series by Renault hungaroringi fordulóján beszélgettünk a boldogságról, Vettelről, ...


2
Ford S-Max: Új arc, új technika

Ford S-Max: Új arc, új technika

Október első hetében rántják le a leplet a második generációs Ford S-Maxról. A nagy utazójármű modern technológiákkal lép színre


Apja 40 éve elhagyott kocsiját találta meg fia

Apja negyven éve erdőben hagyott első autóját fedezte fel fia. Egyértelműen ez a nap képe.


F1: Rendberakja elbénázott váltóját a Mercedes

Év eleje óta szenved az elhibázott váltóáttételezéssel a Mercedes, Nico Rosberg és Lewis Hamilton előnye azonban eddig akkora ...


Világító fényezés autóra

Világító, színjátszó fényezés, de kérdés, hogy legálisan lehet-e alkalmazni?


Vezeték nélkül tölthető buszok Londonnak

Vezeték nélkül tölthető dízel-elektromos hibrideket kap London. 2020-ra zéró emissziós zónát hoznak létre a brit fővárosban.


Otthon is 15 orvos kezeli Schumachert

A Bild am Sonntag úgy tudja, hogy a múlt héten hazaengedett Michael Schumacher kezelése otthoni környezetben is többé-kevésbé ...


7
Botjával verte be a kamion ablakát a nyugdíjas

Botjával verte be a kamion ablakát a nyugdíjas

Garázdaság és rongálás miatt vádemelési javaslattal zárták le a nyomozást a mohácsi rendőrök egy baranyai nyugdíjassal szemben.


Mentőmellényt felvenni, vízre szállunk!

A hullámok hátán is remekül lovagol az öreg Volvo, ami talán kora legkockább verdája volt.


4
A nap képe - kiégett egy Mercedes a 82-esen

A nap képe - kiégett egy Mercedes a 82-esen

Halálos baleset történt vasárnap délután a 82-es úton, a rédei elágazás közelében.


F1: Rosberg nem fél Hamilton tapasztalatától

Nico Rosberg elismeri, hogy Lewis Hamilton korábbi bajnoki küzdelmekben szerzett tapasztalatai segíthetik az angolt, de azt mondja, ...


1
Ajándékot osztogatnak a heti razzián

Ajándékot osztogatnak a heti razzián

Hétfőtől Budapest mellett három nagyvárosban, Debrecenben, Győrött és Szegeden ellenőrzik az autók környezetvédelmi állapotát ...