Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:420.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Használtautó-teszt: Mercedes Actros

Szerző: levél küldés
Dátum: 2002.07.15. 07:20

Hat évvel ezelőtt a Mercedes-Benz egy teljesen új modellel váltotta le a közel huszonöt éves pályafutása során kiöregedett SK-családot. Az Actros megjelenésével vitathatatlanul nagy feltűnést keltett. Ennek egyik oka, hogy a német gyártó viszonylag ritkán dönt egy minden elemében új típus piacra dobása mellett.

Az ismeretlen műszaki konstrukcióról valóban reális értékelést csakis a megtett kilométerek százezrei adhatnak. Használtautó-tesztünk szereplője ezúttal a Mercedes-Benz Actros 1840 LS Megaspace nyergesvontató.


Tesztjárművünk egy 1998-as típus. Specifikációja szinte minden jelentősebb rendelhető extrát tartalmaz, a hazai viszonyokhoz képest egy igen gazdagon felszerelt jármű. Ez a nyergesvontató tartalmazza továbbá mindazon alapvető technikai újdonságokat, amelyek az Actros bevezetésének időszakában gyermekbetegségek formájában okoztak jelentős nehézségeket mind az első vevőknek, mind pedig a hazai forgalmazó vevőszolgálatának, majd értékesítésének.

A kezdeti gyakori meghibásodások óta kiforrottá vált megoldások napjainkban sorra jelennek meg a konkurens márkák modelljeiben, annak ellenére, hogy néhány éve még az Actros innovatív műszaki újdonságait gyakran feleslegesnek és öncélúnak bélyegezte sok szakmabéli.

Járművünk 187 063 kilométert futott. Ez a futásteljesítmény egy távolsági forgalomra készített nyergesvontató számára egyáltalán nem sok. A vontató külseje néhány kőfelverődéstől és a használatból eredő esztétikai hibáktól eltekintve szinte újszerű benyomást kelt: fényezési hibára, esetleg korrózióra utaló nyomokat egyáltalán nem fedeztünk fel.

A Megaspace fülke ma is feltűnést kelt útjainkon tekintélyt parancsoló méreteivel. A látványos külső lakályos és nagyméretű belsőt takar.
.
A kabin belső kvalitásai minden igényt kielégítenek. A valóban teljesen(!) sík padlózat a két ülés közt több mint egy négyzetméter a szabad felület, amely a 192 centiméteres belmagassággal párosulva az Actrossal egy időben megjelent más típusoknál nem tapasztalt tágasságot és térérzetet ad.

A széles, részenként is felhajtható alsó ágy alatt hatalmas kihúzható, többrekeszes, akár hűtőszekrényként is kialakítható rakodószekrények találhatók, amelyek a számtalan egyéb rakodóhellyel együtt nagy mennyiségű úti holmi, illetve egyéb irat és fontos tartozék elhelyezésére nyújtanak lehetőséget.

Leginkább azonban a nagyon kényelmes vezetőüléssel együtt mozgó konzolokon elhelyezett váltóegység (Telligent billentyű), rögzítőfék és biztonsági öv tetszett nekünk, amelyek segítségével az optimális üléspozíciónak a váltóhoz és az övhöz viszonyított helyzete az ülés rugózásától függetlenül változatlan marad. A váltó kezelőbillentyűje gombnyomásra a konzolba süllyeszthető, így pihenőidőben a fülke hasznos beltere tovább növelhető: frappáns, elegáns megoldás!

A műszerfal a kilométeróra-állástól eltekintve szintén újszerű benyomást kelt, a Telligent szervizrendszer kijelzője is mindössze két alkalommal hívta eddig szervizre a vontatót. Ezeket az adatokat a jármű számítógépe természetesen egész élettartama alatt megőrzi, ami segítség az újabb vásárlóknak

Tesztautónk nemrég átesett egy szervizelésen is, így tehát újabb 80-100 ezer kilométerig nem kell majd felkeresni a márkaszervizt. Az MB-Auto munkatársai elmondták, hogy egy átlagos 80-100 ezer kilométeres szervizelés nagyjából 100 ezer forintból jött ki 2001 év eleji árakon.

Tesztjárművünk az OM 501LA jelű V6-os, 394 lóerős erőforrása 16+2 fokozatú sebességváltón keresztül hajtja meg az agyáttétellel rendelkező hátsó kerekeket. E jármű tehát még nem rendelkezik a későbbiekben már minden Actroshoz rendelhető hypoidfogazású differenciálművel szerelt, kerékagy-áttétel nélküli hátsó híddal.

A megfelelően választott hídáttétellel a 85 (maximum 90) kilométer/órás sebességkorlátozóval ellátott jármű minden terhelési és sebességtartományban optimális fordulatszámon vezethető.

A hazai importőr minden Actrosba beépíti a RACOR gyártmányú üzemanyag-előmelegítő, -szűrő és -ülepítő berendezést. Ez a jármű gyári üzemanyagrendszerében található szűrőkkel együtt a szennyezett üzemanyagra fokozottabban érzékeny hengerenkénti adagoló-befecskendező egységek teljes védelmét biztosítja.

Jelentős mértékben csökkenti az elektromos vezetékek és csatlakozások mennyiségét és ezáltal a meghibásodások lehetőségét is az Actrosokon szintén elsőként alkalmazott CAN-BUS rendszerű jelátvitel.

Meggyőző az Actros elektronikus szabályzású tárcsafék-rendszere. Előnyeit ma már senki nem vitatja, számos mérési teszt igazolja, hogy a hagyományos fékrendszerrel szerelt járművekkel szemben több tíz méteres fékútrövidülést eredményezhet, különösen, ha a pótkocsi is ilyen fékrendszerrel rendelkezik.

A korszerű motor, az optimálisan választott áttételezés, a megfelelő abroncsválasztás az aerodinamikai csomaggal kiegészülve kedvező fogyasztásra enged következtetni. Az Actros Megaspace hatalmas homlokfelületének ellenére nem igényel több üzemanyagot, mint a kisebb fülkés társai, amit a háromrészes állítható légterelőnek és a tengelyek közötti oldalsó műanyag burkolatoknak köszönhetünk.

A hátsó sárvédők, lámpatestek, konzolok és egyéb általában sérülékeny külső műanyag elemek robusztus kialakításuknak megfelelően szintén kitűnő állapotban maradtak. Az alváz és a segédberendezések fényezésében szintén nem fedeztünk fel komolyabb hiányosságot, még kevésbé korróziót.

Háromesztendős Actrosunk tehát megőrizte újkori magas műszaki színvonalát. A szervizeléseket végző szakemberektől megtudtuk, hogy az eltelt három év alatt ezt az Actrost sem kerülték el a típusra jellemző kezdeti gyerekbetegségek, ám a gyártó az ilyen meghibásodásokat soron kívül, garanciális úton orvosolta. Ez pedig azt jelenti, hogy az 1998-ban gyártott nyergesvontató az összes korai, bosszantó hibáktól megszabadulva vághat újra útnak.


Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi februári számában olvashatja.

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Lamborghini, négyliteres fogyasztással

Három villanymotorral, konnektorról tölthető akkumulátorral teremt precedenst a szupersportkocsik világában a Lamborghini. Az ...

Ezek a csinos lányok csak az Alfákra buknak

Nem, nem a kigyúrt, célratörő, messze néző tekintetű alfa hímekre! Sokkal inkább az olasz autógyártás egy máig élő legendás márkájára, ...

Räikkönen: Ilyen jó még nem volt

Kimi Räikkönen azt mondja, hogy végre-valahára sikerült megoldania az őt év eleje óta hátráltató beállítási problémákat. 14 futam ...

Beültünk az új Mondeóba

A Ford Mondeo már második éve kapható Amerikában, de Európában csak most, a Párizsi Szalonon mutatták be hivatalosan

Feltúrják a rakpartot

Forgalomkorlátozásokra kell számítani a Bem rakparton a Batthyány tér és a Bem tér között a Margit híd felé tartó sávban péntek ...

Haláltusáját vívja a Forma-1-es csapat

A sereghajtó Caterham felszerelését behajtók vitték el a központból, a Japán Nagydíj a vég kezdete.

Egyre népszerűbb a mobilparkolás

Az új mobilfizetési rendszer július 1-jei indulása óta eltelt három hónapban 3,7 millió mobilparkolási tranzakciót hajtottak ...

Irány a Párizsi Autószalon!

Esztergomból a Suzuki Vitara, Győrből az Audi TT Roadster érkezett a Párizsi Autó-kiállításra. Itt a helye tudósítói csapatunknak ...

Szupersport-szedán az Auditól

Négyszemélyes, ötajtós kupélimuzinként álmodta újra győri gyártású sportkocsiját az Audi. A TT Sportback egyelőre csupán tanulmány ...

A Vezess stábja megérkezett a Párizsi Autószalonra

Itt vagyunk, holnap reggel már a szalonról cikkezünk, de már ma este megvolt a Volkswagen összes újdonsága a sajtóestélyen. Ja, ...

Spórbajnokból utcai versenyző

A világ legerősebb kéthengeres motorblokkjával és sportfutóművel szerelte fel ultratakarékos autóját a Volkswagen. Az eredmény: ...


1
Megleckéztette utasait a buszvezető

Megleckéztette utasait a buszvezető

Emberrablással vádolhatják meg azt a buszsofőrt, aki nem engedte leszállni iskolás utasait, mert azok rosszul viselkedtek.


1
Hibrid Lamborghini és Ducati-motoros Volkswagen

Hibrid Lamborghini és Ducati-motoros Volkswagen

Ducatitól ©kodán át Lamborghiniig egy helyre gyűjtötte idei őszi újdonságait a Volkswagen Csoport.


F1: Odaveszik a Nürburgring

A legendás német pálya vásárlói mögül kihátrált a bank, a Nürburging gazdátlanul, csődben maradhat.


1
A nő, aki túl sok akciófilmet nézett

A nő, aki túl sok akciófilmet nézett

Fel van nyitva a híd? Semmi gond, kipróbálok valamit, amit tegnap láttam egy filmben.


F1: Kidobták a női pilótát

Simona de Silvestro nagyon szeretett volna jövőre bekerülni a Sauberhez, de úgy tűnik, erre nincs esély.


3
A legmenőbb Alfa milliós kaucióval

A legmenőbb Alfa milliós kaucióval

Zseniális húzásnak tűnik az AVIS autókölcsönző magyar irodájától, hogy egy Alfa Romeo 4C-t is szolgálatba állított a Corsák meg ...


F1: Csak 99 százalékig biztos a Mercedes felállása

Toto Wolff csapatfőnök egyelőre nem tudja százszázalékos biztonsággal kijelenteni, hogy jövőre is változatlan felállásban szerepel ...


Majdnem az Octaviát is lenyomta a Swift

A szeptemberi összesítés szerint 5527 új személygépkocsit és 1275 kis-haszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon.


F1: Nem dobják ki otthon a japán pilótát

A Caterhamnél sem őrültek meg, a hétvégéi Japán Nagydíjra nem állítják félre Kobajasi Kamuit.


2
Két motoros játszik a halállal - és mások életével

Két motoros játszik a halállal - és mások életével

A baleseteknél sokszor a vétlenek esnek áldozatól, ezúttal is majdnem ez történt a felelőtlen motorosok miatt.


1
Jó ez ide, falura!

Jó ez ide, falura!

...mondhatta volna a fenti mondatot az a sofőr, akit azért állítottak meg a rendőrök, mert finoman szólva puritán volt az iskolabusz ...