Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:358.0 Ft
Dízel:350.0 Ft

Használtautó-teszt: Mercedes Actros

Szerző: levél küldés
Dátum: 2002.07.15. 07:20
A Rolling Tons magazin használt teherautó tesztjében egy 1998-as Mercedes-Benz Actros nyergesvontatót mutatunk be.

Hat évvel ezelőtt a Mercedes-Benz egy teljesen új modellel váltotta le a közel huszonöt éves pályafutása során kiöregedett SK-családot. Az Actros megjelenésével vitathatatlanul nagy feltűnést keltett. Ennek egyik oka, hogy a német gyártó viszonylag ritkán dönt egy minden elemében új típus piacra dobása mellett.

Az ismeretlen műszaki konstrukcióról valóban reális értékelést csakis a megtett kilométerek százezrei adhatnak. Használtautó-tesztünk szereplője ezúttal a Mercedes-Benz Actros 1840 LS Megaspace nyergesvontató.


Tesztjárművünk egy 1998-as típus. Specifikációja szinte minden jelentősebb rendelhető extrát tartalmaz, a hazai viszonyokhoz képest egy igen gazdagon felszerelt jármű. Ez a nyergesvontató tartalmazza továbbá mindazon alapvető technikai újdonságokat, amelyek az Actros bevezetésének időszakában gyermekbetegségek formájában okoztak jelentős nehézségeket mind az első vevőknek, mind pedig a hazai forgalmazó vevőszolgálatának, majd értékesítésének.

A kezdeti gyakori meghibásodások óta kiforrottá vált megoldások napjainkban sorra jelennek meg a konkurens márkák modelljeiben, annak ellenére, hogy néhány éve még az Actros innovatív műszaki újdonságait gyakran feleslegesnek és öncélúnak bélyegezte sok szakmabéli.

Járművünk 187 063 kilométert futott. Ez a futásteljesítmény egy távolsági forgalomra készített nyergesvontató számára egyáltalán nem sok. A vontató külseje néhány kőfelverődéstől és a használatból eredő esztétikai hibáktól eltekintve szinte újszerű benyomást kelt: fényezési hibára, esetleg korrózióra utaló nyomokat egyáltalán nem fedeztünk fel.

A Megaspace fülke ma is feltűnést kelt útjainkon tekintélyt parancsoló méreteivel. A látványos külső lakályos és nagyméretű belsőt takar.
.
A kabin belső kvalitásai minden igényt kielégítenek. A valóban teljesen(!) sík padlózat a két ülés közt több mint egy négyzetméter a szabad felület, amely a 192 centiméteres belmagassággal párosulva az Actrossal egy időben megjelent más típusoknál nem tapasztalt tágasságot és térérzetet ad.

A széles, részenként is felhajtható alsó ágy alatt hatalmas kihúzható, többrekeszes, akár hűtőszekrényként is kialakítható rakodószekrények találhatók, amelyek a számtalan egyéb rakodóhellyel együtt nagy mennyiségű úti holmi, illetve egyéb irat és fontos tartozék elhelyezésére nyújtanak lehetőséget.

Leginkább azonban a nagyon kényelmes vezetőüléssel együtt mozgó konzolokon elhelyezett váltóegység (Telligent billentyű), rögzítőfék és biztonsági öv tetszett nekünk, amelyek segítségével az optimális üléspozíciónak a váltóhoz és az övhöz viszonyított helyzete az ülés rugózásától függetlenül változatlan marad. A váltó kezelőbillentyűje gombnyomásra a konzolba süllyeszthető, így pihenőidőben a fülke hasznos beltere tovább növelhető: frappáns, elegáns megoldás!

A műszerfal a kilométeróra-állástól eltekintve szintén újszerű benyomást kelt, a Telligent szervizrendszer kijelzője is mindössze két alkalommal hívta eddig szervizre a vontatót. Ezeket az adatokat a jármű számítógépe természetesen egész élettartama alatt megőrzi, ami segítség az újabb vásárlóknak

Tesztautónk nemrég átesett egy szervizelésen is, így tehát újabb 80-100 ezer kilométerig nem kell majd felkeresni a márkaszervizt. Az MB-Auto munkatársai elmondták, hogy egy átlagos 80-100 ezer kilométeres szervizelés nagyjából 100 ezer forintból jött ki 2001 év eleji árakon.

Tesztjárművünk az OM 501LA jelű V6-os, 394 lóerős erőforrása 16+2 fokozatú sebességváltón keresztül hajtja meg az agyáttétellel rendelkező hátsó kerekeket. E jármű tehát még nem rendelkezik a későbbiekben már minden Actroshoz rendelhető hypoidfogazású differenciálművel szerelt, kerékagy-áttétel nélküli hátsó híddal.

A megfelelően választott hídáttétellel a 85 (maximum 90) kilométer/órás sebességkorlátozóval ellátott jármű minden terhelési és sebességtartományban optimális fordulatszámon vezethető.

A hazai importőr minden Actrosba beépíti a RACOR gyártmányú üzemanyag-előmelegítő, -szűrő és -ülepítő berendezést. Ez a jármű gyári üzemanyagrendszerében található szűrőkkel együtt a szennyezett üzemanyagra fokozottabban érzékeny hengerenkénti adagoló-befecskendező egységek teljes védelmét biztosítja.

Jelentős mértékben csökkenti az elektromos vezetékek és csatlakozások mennyiségét és ezáltal a meghibásodások lehetőségét is az Actrosokon szintén elsőként alkalmazott CAN-BUS rendszerű jelátvitel.

Meggyőző az Actros elektronikus szabályzású tárcsafék-rendszere. Előnyeit ma már senki nem vitatja, számos mérési teszt igazolja, hogy a hagyományos fékrendszerrel szerelt járművekkel szemben több tíz méteres fékútrövidülést eredményezhet, különösen, ha a pótkocsi is ilyen fékrendszerrel rendelkezik.

A korszerű motor, az optimálisan választott áttételezés, a megfelelő abroncsválasztás az aerodinamikai csomaggal kiegészülve kedvező fogyasztásra enged következtetni. Az Actros Megaspace hatalmas homlokfelületének ellenére nem igényel több üzemanyagot, mint a kisebb fülkés társai, amit a háromrészes állítható légterelőnek és a tengelyek közötti oldalsó műanyag burkolatoknak köszönhetünk.

A hátsó sárvédők, lámpatestek, konzolok és egyéb általában sérülékeny külső műanyag elemek robusztus kialakításuknak megfelelően szintén kitűnő állapotban maradtak. Az alváz és a segédberendezések fényezésében szintén nem fedeztünk fel komolyabb hiányosságot, még kevésbé korróziót.

Háromesztendős Actrosunk tehát megőrizte újkori magas műszaki színvonalát. A szervizeléseket végző szakemberektől megtudtuk, hogy az eltelt három év alatt ezt az Actrost sem kerülték el a típusra jellemző kezdeti gyerekbetegségek, ám a gyártó az ilyen meghibásodásokat soron kívül, garanciális úton orvosolta. Ez pedig azt jelenti, hogy az 1998-ban gyártott nyergesvontató az összes korai, bosszantó hibáktól megszabadulva vághat újra útnak.


Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi februári számában olvashatja.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Hangra gyúrt a Peugeot elektromos kupéja

Elektromos városi kupétanulmányt mutatott be a Peugeot. A Fractal audiohatásokkal egészíti ki az autóvezetés élményét.

Ha szereted az Ikarusokat, akkor ettől kicsordul a könnyed

Gyermekkorunk ismert autóbuszai, valamint számtalan ritkaság és a halál torkából megmentett típus is látható volt a hétvégi polgári ...

Félmilliót követelnek egy 2 éve bliccelő nőtől

Egy nőt bliccelésen kaptak Angliában. A közlekedési vállalat feltételezte, hogy minden nap így jár, és ennek megfelelően szabta ...

Három rendőr játszott gyorsulási versenyt a belvárosban

A Halálos iramban stílusában verette három rendőrautó a Bajcsy-Zsilinszky és az Andrássy kereszteződésénél.

Vad- és kutyaveszély az autópályán

Vadkerítés fut végig a sztrádák mellett, fizetünk, hogy 130-cal mehessünk és mégis az arcunkba tolja az autópálya-kezelő: Vadveszély! ...


F1: Hamilton rocksztárnak öltözött

Lewis Hamilton a hétvégén ismét celebeskedett, ezúttal az MTV Video Music Awards díjkiosztón mutogatta magát. És egy modellel ...


Így lesz okosautód egyetlen kütyüvel

Head-up display, médialejátszó, dashcam és wi-fi-hotspot egyben, 75 ezerért.


F1: A Honda 25 lóerővel erősebb a Renault-nál

A Honda sportfőnöke, Arai Jaszuhisza szerint a japán gyártó F1-es motorja 25 lóerővel a Renault előtt jár, de 40-50 lóerő a hátránya ...


1
Szokatlan üzemanyagár-emelés jön

Szokatlan üzemanyagár-emelés jön

Az elmúlt hetek jelentős árcsökkentése után másként változtat a Mol.


1
Végre itt: gyári képeken a Suzuki Baleno

Végre itt: gyári képeken a Suzuki Baleno

Két hét múlva tartja világpremierjét a Suzuki Swift fölé pozicionált kisautója. Hivatalos fotók és információk következnek.


Tűzoltók borultak fel Budapesten - fotó

Felborult a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzoltódoktor szolgálatának terepjárója a fővárosi Rákóczi úton hétfőn.


F1: Kiminek van egy ellensége a McLarennél

Martin Whitmarsh, a McLaren korábbi csapatfőnöke szerint Kimi Räikkönenből soha nem jött ki a maximum F1-es pályafutása során.


F1: A Michelin kibicel a Pirelli-balhéban

A Forma-1-es visszatérésre pályázó Michelin nem hagyta ki a lehetőséget, hogy odaszúrjon a belgiumi defektek miatt bajba kritizált ...


Autókereskedés lett a Forma-1-es pályából

Az isztambuli Forma-1-es pályából autókereskedés telephelye vált, Törökországba már nem várják vissza a száguldó cirkuszt.


Ripityára zúztak egy mentőautót Budapesten - fotók

Oszlopnak ütközött egy mentőautó Budapesten hétfőn reggel, a sofőr és az ápoló megsérült.


Több tonna trágya fröccsent a benzinkútra

Egy pillanat alatt lett több embernek nagyon-nagyon rossz napja.