Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:417.0 Ft
Dízel:421.0 Ft

Autópálya-matrica, dupla áron

Miért lehet duplán matricát venni?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2011.08.19. 08:30
Autópálya-matrica, dupla áron
Pénzkidobás: e-matrica SMS-ben az éves mellé

Kis brigádunkon belül nemrég Lőrincz Károly is megvette élete első dupla matricáját. Egy Ford Focusra. SMS-ben vásárolt e-vignettát és a rendszer nem kérdezett rá, hogy ragaszkodik-e a négynaposhoz, ha az éves matrica érvényes január végéig.

Kettőt fizet, egyet kap

Hasonló eset másokkal is előfordul, ezért megkérdeztük az M5 és az M6 kivételével a hazai sztrádahálózatot üzemeltető ÁAK Zrt. munkatársait, miért lehet többször is fizetni ugyanazért?

Bírságok: aránytalan büntetés

Összegyűjtöttük a két legnagyobb tömegközlekedési vállalatnál valamint az autópálya-hálózatban kirótt pótdíjak és az alapszolgáltatás árait. A gyorsforgalmi úthálózat esetében a büntetés mértékét az úthasználati díjakkal együtt gazdasági miniszteri rendelet szabja meg.

BKV:
Jegyár: 320/400 Ft. Pótdíj: 12 000 Ft (6000 Ft*)

Vasút:
Jegyár: távolságfüggő. Pótdíj: 2600 Ft (8000, 12 000 Ft**)

Autópálya:
E-matrica ára: 1650 Ft. Pótdíj: 13 750 Ft (68 750 Ft***)

*A helyszínen vagy két munkanapon belül, a társaság által kijelölt helyen megfizetve
**3 illetve 30 napon túl leróva
***15 napon túl teljesítve. A 10 napos e-matrica ára 2750, a havié 4500 Ft

Autópálya-matrica, dupla áron
Csak személyesen, a forgalmi bemutatásával lehet lekérdezni, hogy van-e érvényes matrica az autóra

Az Állami Autópálya-kezelő Zrt. fő érve a dupla matricavásárlási lehetőség fenntartása mellett a tévedések gyakorisága. Ha valaki elütött rendszámra vált sztrádahasználati jogosultságot, akkor a tényleges tulajdonos nem tudna az autóra érvényes négynapos helyett mondjuk havi matricát venni.

Szabályos, de életidegen lekérdezés

Ha megtudhatná, hogy van rá matrica, annak lejártáig biztosan nem is venne, csakhogy a lekérdezés egyetlen módja elég életidegen.

A jogosultság felől csak a forgalmi bemutatásával, személyesen tudakozódhat a tulajdonos a 11 ügyfélszolgálati irodában. Közülük egy, az M3 fővárosi szakaszán lévő éjjel-nappal nyitva tart. Mivel a 12-es kilométernél, az M0-on belül van, a 0-24 órás lekérdezést biztosító iroda megközelíthető matrica nélkül.
Hatékonyabb volna mindezt egy hívással elintézni, de telefonon nem adhat ki információt a cég, adatvédelmi okokból. A matrica meglétéből következtetni lehet például arra, hogy az illető lakhelyétől távol jár, a 10 napos vagy havi matricából arra is, hogy hosszabb időre elutazott, tehát otthona védtelen a betörésektől. Szerintünk ennek össztársadalmi kára elmarad egy erővágós bodzázásétól, de a szabály az szabály. Marad a bosszúság az értelmetlen pénzkiadás miatt.
Nem jön SMS

Felmerült bennünk, hogy az autó üzembentartója - önkéntes regisztráció után - miért nem értesülhet arról, ha kocsija jogosulatlanul közlekedik az autópályán? Legalább nem kapna naponta újabb büntetést az illető a hibás rendszámra váltott havi matricával.

Ez azonban technikai okokból ábránd marad. "Annak megállapítása, hogy az illető rendelkezik-e autópálya e-matricával, nem egy valós idejű folyamat. A feldolgozás időszükséglete jelenleg inkább napokban, mintsem órákban vagy akár percekben mérhető. Ilyen irányú fejlesztés - annak rendkívül magas költsége miatt - jelenleg nem szerepel a terveink között." - tudtuk meg Csohány Domitillától, az ÁAK vezető kommunikációs szakértőjétől.

Hármas kontroll

2009. január 1. óta a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ellenőrzi a díjköteles utakat, az ÁAK Zrt. többek között a képek elkészítését végzi és működteti az ügyfélszolgálati rendszert. A kontroll háromféle módszerrel működik:

- 12 keresztmetszetben fixen telepített kamerákkal
- Változó helyszíneken, 30 darab, járműre szerelt mobil kamerával
- Megállítással dolgozó, NKH-s mobil ellenőrző csoportokkal

Az ellenőrzéshez szükséges kamerákat az Állami Autópálya Kezelő Zrt. üzemelteti, és feldolgozza a rögzített képeket, betartva minden adatvédelmi előírást. Tavaly csaknem 2,8 millió kamerás felvételt értékeltek ki a cég munkatársai.

Felülbírálható a navigáció

Autópálya-matrica, dupla áron
Öt éve is kicsivel 14 000 forint alatt volt a jogosulatlan sztrádahasználat tarifája

Duplán fizetni sem öröm, de sokkal többe kerül tudatosan vagy tévedésből, de matrica nélkül autózni díjköteles úton. A bliccelők aránya a hatékony ellenőrzési rendszernek köszönhetően nem éri el a vignettás rendszerek 1-2 százalék közötti európai átlagát, de a navigációsrendszerek terjedésével egyre többen hajtanak fel fizetős útra, matrica nélkül.

Az útvonaltervezésből kiiktathatók volnának a fizetős szakaszok, de erről sokan nem tudnak vagy megfeledkeznek, cserébe szolgaian követik az iránymutatást.

A pótdíj 13 750, a vészsáv 100 000 Ft

Sokszor nincs lehetőség visszafordulni vagy félreállni sem, hogy sms-ben vegyen matricát az autós, mielőtt az első ellenőrzési ponthoz ér.
A leállósávban pötyögni veszélyes és drága vétség, büntetési tétele sokszorosa a pótdíjénak. (A megállást 100 ezer forinttal büntetik a rendőrök, a vészsávon autókázás tarifája 150 ezer Ft.)

"Az autósok sokszor nem tudják pontosan a saját rendszámukat és a vásárlás során rossz vagy már eladott, egyéb családi, céges stb. rendszámot adnak meg vagy keverik fel azokban a betűk, illetve számok sorrendjét" - említ példákat a pótdíjazások okaira Csohány Domitilla. Sokan nem győződnek meg arról, hogy korábban vásárolt e-matricájuk tényleg érvényes-e, és így akár több alkalommal is díjfizetés nélkül közlekednek.

Elég sokan kapnak 13 750 forintról szóló, ún. alap felszólító levelet és az alacsonyabb összeg 15 napon belüli meg nem fizetésekor esedékes, 68 750 forint maximális pótdíjat követelő levelet.

218 ezer felszólító levél

2010-ben előbbiből csaknem 173 ezret, utóbbiból 45 ezret postázott az autópálya-kezelő vállalat. Ha az üzembentartó a második felszólító levél hatására sem fizet, a kintlévőség behajtását az ÁAK Zrt. ügyvédi irodákra bízza.

Méltányosság nincs a jogszabályban

Pótdíjazási ügyekben sokan számon kérik az ÁAK-n a méltányosság hiányát, de ez nem rajtuk múlik. A szabályozás egyértelmű, az Útpénztárról szóló rendelet nem teszi lehetővé a méltányosság megfontolását sem. Mindig kifizetődőbb elsőre figyelmesen eljárni, mint utólag futni a pénz után.

Cikk nyomtatása

13 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment13 hozzászólás

KRt - 2011.08.23   19:24

Ha már a mobilszolgáltató leveszi a maga közvetítői díjját akkor nem lehetne, hogy ne napokig tartson amíg átadja az adatokat és akkor lenne lehetőségete a T. társaságnak azonnal szólni, hogy már van matrica az adott időszakra. Azt is tudom, hogy nagy pénz benne de igazán szólhatna a matrica a vásárlástól számitot 96 órára és nem 4 napra.

huszargabi - 2011.08.22   15:13

Amikor még volt 1150ft körül téli matrica,én sms ben vásároltam meg szgk ra, 4 napra.Elütöttem az utolsó számot,és a kérdésre hogy rendben van e a nem szót írtam be,más lehetőség nem is lévén.A rendszer gratulált a sikeres vásárláshoz.Közel dolgozom a budaörsi sztrádafelhajtóhoz és itt a gyorsétterem alatt van az ügyfélszolgálati iroda Nosza le a lépcsőn mutatom, mondom a méltánytalanságot és hamar meg is nyugtattak, hogy 1000ft ért kiigazítják a hibát.Amúgy meg minden szó igy a no szócska is igen, kérem parancsot generál, a csaló rendszerükben.Az egyetlen ellenszer kb 15 perc telefonszám pihentetés után enged fel a rendszer hogy más tartalmú változtatást végezz,pl rendszámot módosíts.

Lipi1945 - 2011.08.19   16:18

Funkyman - 2011.08.19 15:59:

Azt tuti meg lehet oldani, de itt jogi problémák vannak. Ha jól értem, konkrétan az, hogy az én kocsimra, bárki, boldog és boldogtalan vehet matricát, de ahhoz, hogy van-e matrica a kocsimon, már senkinek semmi köze.

Funkyman - 2011.08.19   15:59

"Azért lehet dupla matricát venni, mert a hüjeség ellen nincs orvosság."

Azért ez így erős. Dolgoztam egy multicégnél, ahol szép nagy autópark volt. Voltak a cégnek saját autói, béreltek, lízingeltek, stb. És teljesen vegyes volt, hogy melyiken volt éves matrica, és melyiken nem. Volt, amelyikre vettek, volt, amelyikre nem.

Nem egyszer előfordult, hogy adtak egy kocsit, hogy menjek el ide vagy oda vele. És akkor jött a kérdés: van-é rajta matrica. Telefonálgatás, hogy ezt ki tudja, stb.

Gondolom az autós újságíróknál pláne nem lehet tudni. Tesztautók jönnek és mennek, a fene tudja, melyiken van érvényes matrica.

Szóval nem csak az "elfelejtettem, hogy a saját kocsimra vettem-e" szitu létezik...

És azt senki ne mondja nekem, hogy nem lehetne simán megoldani, hogy ilyen esetekben figyelmeztessen az okos rendszer.

Lipi1945 - 2011.08.19   15:08

Egy javaslat, ha a kocsira összevissza midnenki vásárolgat matricát, vagy elfelejtjük, hogy mi magunk mennyi időre vettünk. Berakunk egy kis cetlit a forgalmiba, amire felírjuk vagy megkérjük akinek odaadjuk a kocsit, hogy írja fel, hogy meddig érvényes a matricánk, ha kapunk blokkot róla akkor elég csak azt berakni. Probléma megoldva.

További 8 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

Izmokat növeszt a Nissan kisautója

Műszaki adatokat még nem közöltek, de a látvány magáért beszél: az ősztől kapható Note Nismo izgalmas jószágnak ígérkezik.

Kicsinálták a GM-et a visszahívások

Jelentősen, 85 százalékkal zuhant a General Motors második negyedévi profitja a milliós autóvisszahívások miatt.

Fiatalos, kívánatos Toyota. Van ilyen?

Meghallgatva a vásárlók, a Toyota kereskedések és az újságírók visszajelzéseit, befogták a satupadba a Toyota Yarist és elkezdték ...

F1: Viharos Magyar Nagydíj jöhet

Az előrejelzések szerint a szokásosnál kicsit enyhébb idő, a vasárnapi versenyen pedig zivatar, felhőszakadás is lehet a Magyar ...

3,4 litert fogyaszt az új Porsche szabadidőjármű!

Jobb menetteljesítmények, kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás, látványosabb formaterv: bemutatkozott a felfrissített, PHEV hajtáslánccal ...

F1: Lemásolnák Monacót a Hungaroringen

Története első pontszerzését Monacóban ünnepelte a Marussia, a naptár második leglassabb pályáján ismételne a csapat.

Villeneuve: Az F1 ma már csak legózás!

Jacques Villeneuve-nek lesújtó véleménye van a Forma-1 jelenlegi helyzetéről, a kanadai szerint egyetlen igazi hős sincs a mezőnyben. ...

Beindul az új Audi TT gyártása Győrben

Csütörtökön kezdi az Audi TT Coupé harmadik generációjának sorozatgyártását a győri Audi Hungaria Motor Kft.

F1: Még nehezebb lesz előzni a Hungaroringen

A Nemzetközi Automobil Szövetség a hétvégére megrövidítette az egyik hungaroringi előzési zónát, pedig tavaly sem volt vészesen ...

BMW-vel járok, vagány vagyok

3

Azt gondolta, ő Daniel a Taxi című filmből - nem lett jó vége.

3
A nap képe - autószállító ütközött tartálykocsival

A nap képe - autószállító ütközött tartálykocsival

A tréler kecskeméti Mercedeseket, a tartálykocsi ragasztót szállított.


Elkészült Darth Vader igazi autója

Sok autóra ráaggattuk már a sötét nagyúr járgányának jelzőjét, de eddig még egy sem készült kimondottan neki.


Van jegyed a Magyar Nagydíjra? Ingyen metrózhatsz

A megszokottnál több kocsival közlekedteti a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a gödöllői (8-as) HÉV-et a Magyar Nagydíj alatt. ...


Okos biztonsági öv az elalvásos balesetekre

Érzékelőkkel egybeépített biztonsági övet fejlesztenek spanyol mérnökök. A készülék figyeli a szívritmust, és figyelmeztet, ha ...


F1: A McLaren és a Merci is Vettelt akarja

A Red Bull motorsportfőnöke szerint két rivális is hajt Sebastian Vettelre. Hamiltonnal cserél helyet vagy csapattársak lesznek?


Budapestre jött a világ leggyorsabb autója

Magyarországon is bemutatták a Bloodhound (véreb) névre keresztelt szuperszonikus autót, amellyel 2016-ban sebességi világrekordot ...


F1: A Red Bull még teper, a Ferrari feladhatja

A Magyar Nagydíjjal végleg lezárul a Mercedes által szinte már megnyert 2014-es idény, de a Red Bull az utolsó pillanatig fejleszt ...


Jöhetnek a hibrid Volvók Budapestre

Aláírták a megállapodást a hibrid üzemű Volvók szállításáról, így hamarosan megjelenhetnek a környezetbarát autóbuszok Budapesten. ...


1
Kamu traffipaxtól retteg az ország

Kamu traffipaxtól retteg az ország

Furfangos, rejtett sebességmérő képe terjeng a neten, amit látva minden autós felháborodik. Pedig egy szó sem igaz az egészből.


A Hungaroringen már gázoltak versenyzőt

Nagy általánosságban mondhatnánk, hogy eseménytelenek a magyar futamok, de ha történik valami, akkor az biztos párját ritkítja!


Szétzúzta a lábát, pedig csak játszani akartak

A négyteljesítményű távirányítós autók bizony veszélyesek lehetnek, szerencséje volt a srácnak, hogy nem lett nagyobb baja.


Rosbergre 75 évet vártak a németek

Hiába a Michael Schumacher és Sebastian Vettel által elért hatalmas sikerek, volt egy eredmény, amit csak Nico Rosberg tudott ...