Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:376.0 Ft
Dízel:396.0 Ft

Autópálya-matrica, dupla áron

Miért lehet duplán matricát venni?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2011.08.19. 08:30
Autópálya-matrica, dupla áron
Pénzkidobás: e-matrica SMS-ben az éves mellé

Kis brigádunkon belül nemrég Lőrincz Károly is megvette élete első dupla matricáját. Egy Ford Focusra. SMS-ben vásárolt e-vignettát és a rendszer nem kérdezett rá, hogy ragaszkodik-e a négynaposhoz, ha az éves matrica érvényes január végéig.

Kettőt fizet, egyet kap

Hasonló eset másokkal is előfordul, ezért megkérdeztük az M5 és az M6 kivételével a hazai sztrádahálózatot üzemeltető ÁAK Zrt. munkatársait, miért lehet többször is fizetni ugyanazért?

Bírságok: aránytalan büntetés

Összegyűjtöttük a két legnagyobb tömegközlekedési vállalatnál valamint az autópálya-hálózatban kirótt pótdíjak és az alapszolgáltatás árait. A gyorsforgalmi úthálózat esetében a büntetés mértékét az úthasználati díjakkal együtt gazdasági miniszteri rendelet szabja meg.

BKV:
Jegyár: 320/400 Ft. Pótdíj: 12 000 Ft (6000 Ft*)

Vasút:
Jegyár: távolságfüggő. Pótdíj: 2600 Ft (8000, 12 000 Ft**)

Autópálya:
E-matrica ára: 1650 Ft. Pótdíj: 13 750 Ft (68 750 Ft***)

*A helyszínen vagy két munkanapon belül, a társaság által kijelölt helyen megfizetve
**3 illetve 30 napon túl leróva
***15 napon túl teljesítve. A 10 napos e-matrica ára 2750, a havié 4500 Ft

Autópálya-matrica, dupla áron
Csak személyesen, a forgalmi bemutatásával lehet lekérdezni, hogy van-e érvényes matrica az autóra

Az Állami Autópálya-kezelő Zrt. fő érve a dupla matricavásárlási lehetőség fenntartása mellett a tévedések gyakorisága. Ha valaki elütött rendszámra vált sztrádahasználati jogosultságot, akkor a tényleges tulajdonos nem tudna az autóra érvényes négynapos helyett mondjuk havi matricát venni.

Szabályos, de életidegen lekérdezés

Ha megtudhatná, hogy van rá matrica, annak lejártáig biztosan nem is venne, csakhogy a lekérdezés egyetlen módja elég életidegen.

A jogosultság felől csak a forgalmi bemutatásával, személyesen tudakozódhat a tulajdonos a 11 ügyfélszolgálati irodában. Közülük egy, az M3 fővárosi szakaszán lévő éjjel-nappal nyitva tart. Mivel a 12-es kilométernél, az M0-on belül van, a 0-24 órás lekérdezést biztosító iroda megközelíthető matrica nélkül.
Hatékonyabb volna mindezt egy hívással elintézni, de telefonon nem adhat ki információt a cég, adatvédelmi okokból. A matrica meglétéből következtetni lehet például arra, hogy az illető lakhelyétől távol jár, a 10 napos vagy havi matricából arra is, hogy hosszabb időre elutazott, tehát otthona védtelen a betörésektől. Szerintünk ennek össztársadalmi kára elmarad egy erővágós bodzázásétól, de a szabály az szabály. Marad a bosszúság az értelmetlen pénzkiadás miatt.
Nem jön SMS

Felmerült bennünk, hogy az autó üzembentartója - önkéntes regisztráció után - miért nem értesülhet arról, ha kocsija jogosulatlanul közlekedik az autópályán? Legalább nem kapna naponta újabb büntetést az illető a hibás rendszámra váltott havi matricával.

Ez azonban technikai okokból ábránd marad. "Annak megállapítása, hogy az illető rendelkezik-e autópálya e-matricával, nem egy valós idejű folyamat. A feldolgozás időszükséglete jelenleg inkább napokban, mintsem órákban vagy akár percekben mérhető. Ilyen irányú fejlesztés - annak rendkívül magas költsége miatt - jelenleg nem szerepel a terveink között." - tudtuk meg Csohány Domitillától, az ÁAK vezető kommunikációs szakértőjétől.

Hármas kontroll

2009. január 1. óta a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ellenőrzi a díjköteles utakat, az ÁAK Zrt. többek között a képek elkészítését végzi és működteti az ügyfélszolgálati rendszert. A kontroll háromféle módszerrel működik:

- 12 keresztmetszetben fixen telepített kamerákkal
- Változó helyszíneken, 30 darab, járműre szerelt mobil kamerával
- Megállítással dolgozó, NKH-s mobil ellenőrző csoportokkal

Az ellenőrzéshez szükséges kamerákat az Állami Autópálya Kezelő Zrt. üzemelteti, és feldolgozza a rögzített képeket, betartva minden adatvédelmi előírást. Tavaly csaknem 2,8 millió kamerás felvételt értékeltek ki a cég munkatársai.

Felülbírálható a navigáció

Autópálya-matrica, dupla áron
Öt éve is kicsivel 14 000 forint alatt volt a jogosulatlan sztrádahasználat tarifája

Duplán fizetni sem öröm, de sokkal többe kerül tudatosan vagy tévedésből, de matrica nélkül autózni díjköteles úton. A bliccelők aránya a hatékony ellenőrzési rendszernek köszönhetően nem éri el a vignettás rendszerek 1-2 százalék közötti európai átlagát, de a navigációsrendszerek terjedésével egyre többen hajtanak fel fizetős útra, matrica nélkül.

Az útvonaltervezésből kiiktathatók volnának a fizetős szakaszok, de erről sokan nem tudnak vagy megfeledkeznek, cserébe szolgaian követik az iránymutatást.

A pótdíj 13 750, a vészsáv 100 000 Ft

Sokszor nincs lehetőség visszafordulni vagy félreállni sem, hogy sms-ben vegyen matricát az autós, mielőtt az első ellenőrzési ponthoz ér.
A leállósávban pötyögni veszélyes és drága vétség, büntetési tétele sokszorosa a pótdíjénak. (A megállást 100 ezer forinttal büntetik a rendőrök, a vészsávon autókázás tarifája 150 ezer Ft.)

"Az autósok sokszor nem tudják pontosan a saját rendszámukat és a vásárlás során rossz vagy már eladott, egyéb családi, céges stb. rendszámot adnak meg vagy keverik fel azokban a betűk, illetve számok sorrendjét" - említ példákat a pótdíjazások okaira Csohány Domitilla. Sokan nem győződnek meg arról, hogy korábban vásárolt e-matricájuk tényleg érvényes-e, és így akár több alkalommal is díjfizetés nélkül közlekednek.

Elég sokan kapnak 13 750 forintról szóló, ún. alap felszólító levelet és az alacsonyabb összeg 15 napon belüli meg nem fizetésekor esedékes, 68 750 forint maximális pótdíjat követelő levelet.

218 ezer felszólító levél

2010-ben előbbiből csaknem 173 ezret, utóbbiból 45 ezret postázott az autópálya-kezelő vállalat. Ha az üzembentartó a második felszólító levél hatására sem fizet, a kintlévőség behajtását az ÁAK Zrt. ügyvédi irodákra bízza.

Méltányosság nincs a jogszabályban

Pótdíjazási ügyekben sokan számon kérik az ÁAK-n a méltányosság hiányát, de ez nem rajtuk múlik. A szabályozás egyértelmű, az Útpénztárról szóló rendelet nem teszi lehetővé a méltányosság megfontolását sem. Mindig kifizetődőbb elsőre figyelmesen eljárni, mint utólag futni a pénz után.

Cikk nyomtatása

14 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment13 hozzászólás

KRt - 2011.08.23   19:24

Ha már a mobilszolgáltató leveszi a maga közvetítői díjját akkor nem lehetne, hogy ne napokig tartson amíg átadja az adatokat és akkor lenne lehetőségete a T. társaságnak azonnal szólni, hogy már van matrica az adott időszakra. Azt is tudom, hogy nagy pénz benne de igazán szólhatna a matrica a vásárlástól számitot 96 órára és nem 4 napra.

huszargabi - 2011.08.22   15:13

Amikor még volt 1150ft körül téli matrica,én sms ben vásároltam meg szgk ra, 4 napra.Elütöttem az utolsó számot,és a kérdésre hogy rendben van e a nem szót írtam be,más lehetőség nem is lévén.A rendszer gratulált a sikeres vásárláshoz.Közel dolgozom a budaörsi sztrádafelhajtóhoz és itt a gyorsétterem alatt van az ügyfélszolgálati iroda Nosza le a lépcsőn mutatom, mondom a méltánytalanságot és hamar meg is nyugtattak, hogy 1000ft ért kiigazítják a hibát.Amúgy meg minden szó igy a no szócska is igen, kérem parancsot generál, a csaló rendszerükben.Az egyetlen ellenszer kb 15 perc telefonszám pihentetés után enged fel a rendszer hogy más tartalmú változtatást végezz,pl rendszámot módosíts.

Lipi1945 - 2011.08.19   16:18

Funkyman - 2011.08.19 15:59:

Azt tuti meg lehet oldani, de itt jogi problémák vannak. Ha jól értem, konkrétan az, hogy az én kocsimra, bárki, boldog és boldogtalan vehet matricát, de ahhoz, hogy van-e matrica a kocsimon, már senkinek semmi köze.

Funkyman - 2011.08.19   15:59

"Azért lehet dupla matricát venni, mert a hüjeség ellen nincs orvosság."

Azért ez így erős. Dolgoztam egy multicégnél, ahol szép nagy autópark volt. Voltak a cégnek saját autói, béreltek, lízingeltek, stb. És teljesen vegyes volt, hogy melyiken volt éves matrica, és melyiken nem. Volt, amelyikre vettek, volt, amelyikre nem.

Nem egyszer előfordult, hogy adtak egy kocsit, hogy menjek el ide vagy oda vele. És akkor jött a kérdés: van-é rajta matrica. Telefonálgatás, hogy ezt ki tudja, stb.

Gondolom az autós újságíróknál pláne nem lehet tudni. Tesztautók jönnek és mennek, a fene tudja, melyiken van érvényes matrica.

Szóval nem csak az "elfelejtettem, hogy a saját kocsimra vettem-e" szitu létezik...

És azt senki ne mondja nekem, hogy nem lehetne simán megoldani, hogy ilyen esetekben figyelmeztessen az okos rendszer.

Lipi1945 - 2011.08.19   15:08

Egy javaslat, ha a kocsira összevissza midnenki vásárolgat matricát, vagy elfelejtjük, hogy mi magunk mennyi időre vettünk. Berakunk egy kis cetlit a forgalmiba, amire felírjuk vagy megkérjük akinek odaadjuk a kocsit, hogy írja fel, hogy meddig érvényes a matricánk, ha kapunk blokkot róla akkor elég csak azt berakni. Probléma megoldva.

További 8 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

F1: Itt a pillanat, amikor Maldonado motorja felrobbant

2014 utolsó futamának leglátványosabb perceit a Lotus felrobbanó Renault motorjának köszönhettük. Rég láttunk ilyen komoly lángokat ...

F1: Hamiltonnak harcolnia sem kellett

A második világbajnoki címét megnyerő Lewis Hamilton méltatásától volt hangos a nemzetközi sajtó a vasárnapi Forma-1-es Abu-Dzabi ...

F1: Itt az első hivatalos videó a McLaren-Hondáról

Az angol csapat tökéletesen készíti elő a japán gyártó visszatérését. Egyszerű, mégis hatásos felvételen mutatják be az első ...

Tovább csökken mindkét üzemanyag ára

2

Szerdán folytatódik a benzin és a gázolaj árának csökkenése, immár 3,5 éve mélyponton járnak.

F1: Ecclestone csak a gyerekeket nézi le

Másfél hete Bernie Ecclestone egy interjúban azt mondta, nem érdekli a fiatal generáció, mert többek között nem vesznek Rolexet ...

A lopakodó kis Toyota

1

Hogy miért nem vesz mindenki ilyet, azt megértem, de miért nem gyárt mindenki ilyet? A hibrid Toyoták legkisebbikének frissített ...

F1: A Mercedes decemberig békén hagyja Hamiltont

Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója szerint a csapat először részletesen kielemzi az évet angliai bázisán, és csak ezt követően ...

Formához a tartalom

Azoknak kínál teljesítménynövelő készletet a Brabus, akik optikai sportcsomaggal rendelték meg Mercedesüket, és most a látványhoz ...

F1: Leváltották a Ferrari-főnököt

A Ferrari megerősítette, hogy távozik a csapat éléről az áprilisban kinevezett Marco Mattiacci, az alakulat harmadik csapatfőnöke ...

Eláll a szavad ezektől a brutális átépítésektől

A tisztelet legnagyobb jele, ha merünk kreatív kézzel hozzányúlni egy nagyszerű műalkotáshoz. Nézd meg például ezeket a nagyszerűen ...

F1: Hamilton nem kért a macskajajból

Lewis Hamilton dinnyelével és pár korty konyakkal ünnepelt vasárnap éjszaka, hétfő délelőtt már sajtótájékoztatót tartott.


A Caddy lett az év haszonjárműve

A Volkswagen idén is kiválóan szerepelt a Camion Truck&Bus által szervezett olvasói szavazáson, ahol két kategóriában is megkapta ...


Ezek az év legtisztább autói

Egy jelentős ökoautós weboldal megválasztotta az év legfontosabb zöld gépjárműveit. Majdnem minden kategóriában lehet tiszta ...


Lehetetlen tippelni Schumacher felépüléséről

Michael Schumacher menedzsere szerint továbbra is hosszú és nehéz út áll a Forma-1-es legenda előtt, a felépüléséről lehetetlen ...


F1: Hamiltonnak nem kell a bajnoki rajtszám

Lewis Hamilton 2015-ben nem szeretne a világbajnoknak járó 1-es rajtszámmal versenyezni, ragaszkodik a 44-eshez.


Lépcsős háttal is pofás a legkisebb Mazda

Thaiföldön mutatta be vadonatúj modelljét, és ott is kezdi meg annak forgalmazását a Mazda. Az esetleges európai import még kérdéses. ...


Mélyponton: a Ferrari a Caterham szintjén

Az Abu-Dzabi Nagydíjon a Ferrari siralmas idényét kínos lassúsággal koronázta meg, a Caterham tempóját hozta a vörös autó.


8
Ez a taxi ingyen tankol. Jó üzlet?

Ez a taxi ingyen tankol. Jó üzlet?

Ingyen tankolni klassz dolog. Pláne, ha közben pénzt is kereshetünk a kocsival. De ez valóban bombaüzlet? Vagy inkább valami ...


3
120 óra közösségi munka három ember haláláért?!

120 óra közösségi munka három ember haláláért?!

Egy lengyel autós halálra gázolt egy kétéves kislányt és nagyszüleit Hollandiában. A bíróság gyakorlatilag elengedte egy ejnye-bejnyével. ...


F1: Majdnem csodát tett a Force India

A Force India szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon a nagyokkal küzdött, nem sokon múlott, hogy a McLarent megverve a konstruktőri ...


F1: Button mentette meg a McLarent

Jenson Button elégedetten nyilatkozott idei utolsó versenye után, amely egyben pályafutása utolsó F1-es futama is lehetett.


F1: Alonso kimondta, hogy a McLarenhez megy

Fernando Alonso és a Ferrari számára a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíj is kész szenvedés volt, a spanyol Kimi Räikkönennel együtt ...