Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:420.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Autópálya-matrica, dupla áron

Miért lehet duplán matricát venni?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2011.08.19. 08:30
Autópálya-matrica, dupla áron
Pénzkidobás: e-matrica SMS-ben az éves mellé

Kis brigádunkon belül nemrég Lőrincz Károly is megvette élete első dupla matricáját. Egy Ford Focusra. SMS-ben vásárolt e-vignettát és a rendszer nem kérdezett rá, hogy ragaszkodik-e a négynaposhoz, ha az éves matrica érvényes január végéig.

Kettőt fizet, egyet kap

Hasonló eset másokkal is előfordul, ezért megkérdeztük az M5 és az M6 kivételével a hazai sztrádahálózatot üzemeltető ÁAK Zrt. munkatársait, miért lehet többször is fizetni ugyanazért?

Bírságok: aránytalan büntetés

Összegyűjtöttük a két legnagyobb tömegközlekedési vállalatnál valamint az autópálya-hálózatban kirótt pótdíjak és az alapszolgáltatás árait. A gyorsforgalmi úthálózat esetében a büntetés mértékét az úthasználati díjakkal együtt gazdasági miniszteri rendelet szabja meg.

BKV:
Jegyár: 320/400 Ft. Pótdíj: 12 000 Ft (6000 Ft*)

Vasút:
Jegyár: távolságfüggő. Pótdíj: 2600 Ft (8000, 12 000 Ft**)

Autópálya:
E-matrica ára: 1650 Ft. Pótdíj: 13 750 Ft (68 750 Ft***)

*A helyszínen vagy két munkanapon belül, a társaság által kijelölt helyen megfizetve
**3 illetve 30 napon túl leróva
***15 napon túl teljesítve. A 10 napos e-matrica ára 2750, a havié 4500 Ft

Autópálya-matrica, dupla áron
Csak személyesen, a forgalmi bemutatásával lehet lekérdezni, hogy van-e érvényes matrica az autóra

Az Állami Autópálya-kezelő Zrt. fő érve a dupla matricavásárlási lehetőség fenntartása mellett a tévedések gyakorisága. Ha valaki elütött rendszámra vált sztrádahasználati jogosultságot, akkor a tényleges tulajdonos nem tudna az autóra érvényes négynapos helyett mondjuk havi matricát venni.

Szabályos, de életidegen lekérdezés

Ha megtudhatná, hogy van rá matrica, annak lejártáig biztosan nem is venne, csakhogy a lekérdezés egyetlen módja elég életidegen.

A jogosultság felől csak a forgalmi bemutatásával, személyesen tudakozódhat a tulajdonos a 11 ügyfélszolgálati irodában. Közülük egy, az M3 fővárosi szakaszán lévő éjjel-nappal nyitva tart. Mivel a 12-es kilométernél, az M0-on belül van, a 0-24 órás lekérdezést biztosító iroda megközelíthető matrica nélkül.
Hatékonyabb volna mindezt egy hívással elintézni, de telefonon nem adhat ki információt a cég, adatvédelmi okokból. A matrica meglétéből következtetni lehet például arra, hogy az illető lakhelyétől távol jár, a 10 napos vagy havi matricából arra is, hogy hosszabb időre elutazott, tehát otthona védtelen a betörésektől. Szerintünk ennek össztársadalmi kára elmarad egy erővágós bodzázásétól, de a szabály az szabály. Marad a bosszúság az értelmetlen pénzkiadás miatt.
Nem jön SMS

Felmerült bennünk, hogy az autó üzembentartója - önkéntes regisztráció után - miért nem értesülhet arról, ha kocsija jogosulatlanul közlekedik az autópályán? Legalább nem kapna naponta újabb büntetést az illető a hibás rendszámra váltott havi matricával.

Ez azonban technikai okokból ábránd marad. "Annak megállapítása, hogy az illető rendelkezik-e autópálya e-matricával, nem egy valós idejű folyamat. A feldolgozás időszükséglete jelenleg inkább napokban, mintsem órákban vagy akár percekben mérhető. Ilyen irányú fejlesztés - annak rendkívül magas költsége miatt - jelenleg nem szerepel a terveink között." - tudtuk meg Csohány Domitillától, az ÁAK vezető kommunikációs szakértőjétől.

Hármas kontroll

2009. január 1. óta a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ellenőrzi a díjköteles utakat, az ÁAK Zrt. többek között a képek elkészítését végzi és működteti az ügyfélszolgálati rendszert. A kontroll háromféle módszerrel működik:

- 12 keresztmetszetben fixen telepített kamerákkal
- Változó helyszíneken, 30 darab, járműre szerelt mobil kamerával
- Megállítással dolgozó, NKH-s mobil ellenőrző csoportokkal

Az ellenőrzéshez szükséges kamerákat az Állami Autópálya Kezelő Zrt. üzemelteti, és feldolgozza a rögzített képeket, betartva minden adatvédelmi előírást. Tavaly csaknem 2,8 millió kamerás felvételt értékeltek ki a cég munkatársai.

Felülbírálható a navigáció

Autópálya-matrica, dupla áron
Öt éve is kicsivel 14 000 forint alatt volt a jogosulatlan sztrádahasználat tarifája

Duplán fizetni sem öröm, de sokkal többe kerül tudatosan vagy tévedésből, de matrica nélkül autózni díjköteles úton. A bliccelők aránya a hatékony ellenőrzési rendszernek köszönhetően nem éri el a vignettás rendszerek 1-2 százalék közötti európai átlagát, de a navigációsrendszerek terjedésével egyre többen hajtanak fel fizetős útra, matrica nélkül.

Az útvonaltervezésből kiiktathatók volnának a fizetős szakaszok, de erről sokan nem tudnak vagy megfeledkeznek, cserébe szolgaian követik az iránymutatást.

A pótdíj 13 750, a vészsáv 100 000 Ft

Sokszor nincs lehetőség visszafordulni vagy félreállni sem, hogy sms-ben vegyen matricát az autós, mielőtt az első ellenőrzési ponthoz ér.
A leállósávban pötyögni veszélyes és drága vétség, büntetési tétele sokszorosa a pótdíjénak. (A megállást 100 ezer forinttal büntetik a rendőrök, a vészsávon autókázás tarifája 150 ezer Ft.)

"Az autósok sokszor nem tudják pontosan a saját rendszámukat és a vásárlás során rossz vagy már eladott, egyéb családi, céges stb. rendszámot adnak meg vagy keverik fel azokban a betűk, illetve számok sorrendjét" - említ példákat a pótdíjazások okaira Csohány Domitilla. Sokan nem győződnek meg arról, hogy korábban vásárolt e-matricájuk tényleg érvényes-e, és így akár több alkalommal is díjfizetés nélkül közlekednek.

Elég sokan kapnak 13 750 forintról szóló, ún. alap felszólító levelet és az alacsonyabb összeg 15 napon belüli meg nem fizetésekor esedékes, 68 750 forint maximális pótdíjat követelő levelet.

218 ezer felszólító levél

2010-ben előbbiből csaknem 173 ezret, utóbbiból 45 ezret postázott az autópálya-kezelő vállalat. Ha az üzembentartó a második felszólító levél hatására sem fizet, a kintlévőség behajtását az ÁAK Zrt. ügyvédi irodákra bízza.

Méltányosság nincs a jogszabályban

Pótdíjazási ügyekben sokan számon kérik az ÁAK-n a méltányosság hiányát, de ez nem rajtuk múlik. A szabályozás egyértelmű, az Útpénztárról szóló rendelet nem teszi lehetővé a méltányosság megfontolását sem. Mindig kifizetődőbb elsőre figyelmesen eljárni, mint utólag futni a pénz után.

Cikk nyomtatása

13 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment13 hozzászólás

KRt - 2011.08.23   19:24

Ha már a mobilszolgáltató leveszi a maga közvetítői díjját akkor nem lehetne, hogy ne napokig tartson amíg átadja az adatokat és akkor lenne lehetőségete a T. társaságnak azonnal szólni, hogy már van matrica az adott időszakra. Azt is tudom, hogy nagy pénz benne de igazán szólhatna a matrica a vásárlástól számitot 96 órára és nem 4 napra.

huszargabi - 2011.08.22   15:13

Amikor még volt 1150ft körül téli matrica,én sms ben vásároltam meg szgk ra, 4 napra.Elütöttem az utolsó számot,és a kérdésre hogy rendben van e a nem szót írtam be,más lehetőség nem is lévén.A rendszer gratulált a sikeres vásárláshoz.Közel dolgozom a budaörsi sztrádafelhajtóhoz és itt a gyorsétterem alatt van az ügyfélszolgálati iroda Nosza le a lépcsőn mutatom, mondom a méltánytalanságot és hamar meg is nyugtattak, hogy 1000ft ért kiigazítják a hibát.Amúgy meg minden szó igy a no szócska is igen, kérem parancsot generál, a csaló rendszerükben.Az egyetlen ellenszer kb 15 perc telefonszám pihentetés után enged fel a rendszer hogy más tartalmú változtatást végezz,pl rendszámot módosíts.

Lipi1945 - 2011.08.19   16:18

Funkyman - 2011.08.19 15:59:

Azt tuti meg lehet oldani, de itt jogi problémák vannak. Ha jól értem, konkrétan az, hogy az én kocsimra, bárki, boldog és boldogtalan vehet matricát, de ahhoz, hogy van-e matrica a kocsimon, már senkinek semmi köze.

Funkyman - 2011.08.19   15:59

"Azért lehet dupla matricát venni, mert a hüjeség ellen nincs orvosság."

Azért ez így erős. Dolgoztam egy multicégnél, ahol szép nagy autópark volt. Voltak a cégnek saját autói, béreltek, lízingeltek, stb. És teljesen vegyes volt, hogy melyiken volt éves matrica, és melyiken nem. Volt, amelyikre vettek, volt, amelyikre nem.

Nem egyszer előfordult, hogy adtak egy kocsit, hogy menjek el ide vagy oda vele. És akkor jött a kérdés: van-é rajta matrica. Telefonálgatás, hogy ezt ki tudja, stb.

Gondolom az autós újságíróknál pláne nem lehet tudni. Tesztautók jönnek és mennek, a fene tudja, melyiken van érvényes matrica.

Szóval nem csak az "elfelejtettem, hogy a saját kocsimra vettem-e" szitu létezik...

És azt senki ne mondja nekem, hogy nem lehetne simán megoldani, hogy ilyen esetekben figyelmeztessen az okos rendszer.

Lipi1945 - 2011.08.19   15:08

Egy javaslat, ha a kocsira összevissza midnenki vásárolgat matricát, vagy elfelejtjük, hogy mi magunk mennyi időre vettünk. Berakunk egy kis cetlit a forgalmiba, amire felírjuk vagy megkérjük akinek odaadjuk a kocsit, hogy írja fel, hogy meddig érvényes a matricánk, ha kapunk blokkot róla akkor elég csak azt berakni. Probléma megoldva.

További 8 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

Autók, erotika, és művészet közös metszete

Kézműves módszerekkel válogatott képek következnek, feszesen domborodó motorháztetőkkel, és alig takart csábító idomokkal.

F1: Videón Maldonado balesete

Pastor Maldonado megint összetörte a Lotust, a venezuelai most így küldte falnak az autót. Bónuszvideó: Rosberg eldobja a visszapillantó ...

A férfi, aki lesprintelte a metrót!

Kíváncsi lennék, hogy itthon melyik két megálló között lehetne ezt megvalósítani?

Aki Ladából épít lánctalpast, rossz ember nem lehet

Bírod az orosz vasakat? Akkor ezt imádni fogod! Jobban büntet, mint a vodka reggelire.

F1: Hamilton a leggyorsabb, Maldonado a falban

A Szingapúri Nagydíj második edzésén Pastor Maldonado összetörte az autót, a leggyorsabb Lewis Hamilton lett, Nico Rosberg nem ...

F1: Könnyű lesz trükközni a rádiózással

Charlie Whiting, a Nemzetközi Automobil Szövetség versenyigazgatója szerint nehéz lesz betartatni a rádiózásra vonatkozó, máris ...

Újabb noname, méregrága, pokolian erős valami született

Ez ám az egzotikum: azt sem fogják tudni, mit vezetsz, ha a holland Vencer Sarthe-ra költöd el az örökséged.

5 Lada, ami nem szórakozik, büntet!

Tudtátok, hogy az egyik legnépszerűbb Lada versenyautót egy titkos tengeralattjáró-üzemben készítették? És ez még nem minden!

DS5: különleges, de attól még jó

3

A DS luxus-almárka vezérhajója ellentmondásos jelenség. Különleges, exkluzív terméknek szánták, ehhez képest tök jó hétköznapi ...

Kommandósok kapták el a korrupt zsarukat

Szolgálatban lévő rendőröket fogtak el a Terrorelhárítási Központ munkatársai péntek hajnalban Budapesten, a Baross téren.

2
Hogy lehet ennyire barom egy motoros?

Hogy lehet ennyire barom egy motoros?

Tömegkarambolt okozott a vagánykodó motoros, dominóként dőlt el a banda.


F1: Több csapat az összeomlás szélén

Több Forma-1-es csapat is pocsék anyagi helyzetben van, egyáltalán nem biztos, hogy 2015-ben is ott lesznek a mezőnyben.


1
Kigyúrták a kis Adamot

Kigyúrták a kis Adamot

A városhatárig fürge és rámenős, onnan apró és fordulékony: a modern urbánus európai vásárlók ideális kisautója lehet az Abarth ...


F1: Alonso elverte a Merciket

A Szingapúri Nagydíj első szabadedzésén Fernando Alonso végzett az élen a Ferrarival a két Mercedes, valamint Sebastian Vettel ...


Szól az okostelefon, mikor jön a busz

Elkészült a Futár utazástervező okostelefonokra és tabletekre kifejlesztett alkalmazása. Valós idejű útvonaltervezést tesz lehetővé. ...


Nincs ennél angolabb autó

Elegáns fricskával pont Párizsban mutatja be legkisebb luxusmodelljének maximálisan felangolosított változatát a Land Rover.


Jönnek a Fiat-emblémás Mitsubishi kisteherautók

A Mitsubishi L200 következő generációjából a Fiat is vásárol majd, hogy saját neve alatt európai és latin-amerikai piacokon forgalmazza ...


F1: Ricciardo a dobogóra készül

A Red Bull ausztrál pilótája a Szingapúri Nagydíjon a dobogóra akar állni, hogy életben tarthassa bajnoki esélyeit.


2
Jogsi nélkül vezetette a 40 tonnás kamiont

Jogsi nélkül vezetette a 40 tonnás kamiont

A TISPOL szeptemberi nemzetközi akciója során egy nem mindennapi esetre derült fény hazánkban.


Ismét megbénul Budapest közlekedése

Jelentős forgalomkorlátozások lesznek a hétvégén Budapesten: sem az Andrássy utat, sem a Lánchidat és környékét nem használhatják ...


Top 10: A legfurcsább magyar katonai járművek

A katonai járművek ritkán sikerülnek szépre. De amik most jönnek, azok különösen idétlenül festenek.


F1: Elnapolták a szigorítást

A Nemzetközi Automobil Szövetség meghátrált, a szingapúri versenyhétvége kezdete előtt jócskán enyhítettek a rádiókommunikációra ...