Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:358.0 Ft
Dízel:350.0 Ft

Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.04.14. 08:00
Taxisoktól borzalmas történeteket lehet hallani a részecskeszűrős modern dízelekről, de a helyzet nem ennyire borús. Jövőre kizárólag koromcsapdás dízel személyautókat lehet eladni hazánkban, így ideje foglalkozni a koromszűrő hibalehetőségeivel és a csere költségeivel.
Szűréssel a rák ellen

2009 áprilistól az új autóknak teljesítenie kell az Euro 5 kipufogógáz-tisztasági szabványt, a már piacon lévőket jövő szeptemberig kell átállítani a szigorúbb normára. Az Euro 4 szabványban megengedett koromkibocsátás ötödrészét tűri csak az új előírás, ami kötelezővé teszi a dízelmotorokhoz a részecskeszűrőt (DPF: Diesel Partikelfilter).

Koromszűrő: Bonyolult, de működik
Dízeles rémtörténetek
Most ég tisztára a szűrő

A koromcsapda egy labirintus, amelynek zárt végű járataiban elakad a dízelek rákkeltő koromrészecskéinek legalább 90 százaléka. A zacc gyűlik a falakon, majd a motorvezérlés parancsot ad a részecskék elégetésére, ettől hívják aktív részecskeszűrőnek. A legkompaktabb megoldás esetén a koromcsapda felületét vonják be katalitikus anyaggal, így a dízelek oxidációs katalizátora és a részecskeszűrő egy egységgé válik.

A motortól távol, a kipufogórendszerbe beépített részecskeszűrőben adalékanyag csökkenti a lerakódott korom gyulladási hőmérsékletét. Ilyen a Peugeot 607 2,2 HDi rendszere, amely Európában meghonosította ezt a technikát. Később a koromcsapda átköltözött a motortérbe, mert nem utólag kellett elhelyezni az autóban, hanem a tervezéskor hagytak helyet neki. A motorközeli szűrők kiégetéséhez is a motorirányítás növeli meg utóbefecskendezéssel a kipufogógáz hőmérsékletét, de a motorból kilépő forróbb gáz miatt nincs szükség adalékanyagra. Az utóbbi a korszerűbb, karbantartást nem igénylő rendszer.


Dízeles rémtörténetek
Az új CR TDI-motorokkal nem lesz gond

Részecskeszűrővel megszűnik a korompamacs a dízelek mögött. A szűrő a rákkeltő koromrészecskék több mint 90 százalékával elbánik, kultúrállamokban ezért szinte eladhatatlan egy DPF nélküli autó. Nálunk épp fordított a helyzet.

A részecskeszűrők rossz hírét valószínűleg a taxikban elromló szűrők okozzák. Itt több körülmény együttesen vezet a meghibásodásokhoz. A taxik szinte csak városban futnak, ráadásul sok közöttük a PD TDI-motoros VW Passat, SEAT Alhambra és Skoda Superb. A PD TDI motorcsalád technikailag nem képes a szűrő tisztításához szükséges utóbefecskendezésre, amit bonyolultabban és láthatóan több hibalehetőséggel sikerült csak áthidalni. Ezért is jönnek ki CR TDI néven a közös nyomócsövesre átállított új motorok, az A4-ben, a Passatban és a Tiguanban már ezek vannak.

Többet fogyaszt?

Dízeles rémtörténetek
A legkisebb dízelhez is kell a koromcsapda

Nehéz meghatározni, változik-e a fogyasztás jól működő DPF esetén. A motor fojtása miatt nőnie kellene, de a szabványos mérés szűrő nélkül és szűrővel is ugyanazt mutatja a 130 lóerős dízel Lagunánál.

A kiégetés során az utóbefecskendezéstől 1-4 százalékkal nő a fogyasztás, de ez a szám a mérési hibahatáron billeg és eleve csak az 500-700 kilométerenként esedékes regeneráció alatt érvényesül. Az eltömődött szűrő ellenállása azonban rontja a turbó hatékonyságát, az erőtlenebb motort jobban húzatva 20 százalékkal is nőhet a fogyasztás, de ez nem a normál működés.

Hogyan tartsam életben?

Dízeles rémtörténetek
Európában a 607-é a dicsőség az ügyben

Főleg országúton és autópályán vezetve a regenerációt észre sem venni. Jórészt városi üzemben előbb-utóbb kigyullad a szűrő telítődésére figyelmeztető lámpa, amire mihamarabb reagálni kell. A 10 percen belül lezajló tisztításhoz forróbb, ideális esetben 600 fokos kipufogógázra van szükség, amit városon kívül ér el a motor.

A felgyűlt korom kiégetésére a padlógáz alkalmatlan, mert teljes terheléssel termelődik a legtöbb részecske! Ezért is más ügy a DPF, mint a Trabant kipufogójának kiégetése. A tisztítókúrát kis terheléssel (enyhén benyomott gázpedállal) és közepes, legalább 2000-es fordulatszámmal kell elvégezni - javasolja Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatási csoportvezetője. A szükségleteknek a 4. fokozat és 80-100 km/órás tempó felel meg.

200-400 000 Ft: a javítási költségekkel megyünk tovább a 2. oldalon

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Három rendőr játszott gyorsulási versenyt a belvárosban

A Halálos iramban stílusában verette három rendőrautó a Bajcsy-Zsilinszky és az Andrássy kereszteződésénél.

F1: Hamilton rocksztárnak öltözött

Lewis Hamilton a hétvégén ismét celebeskedett, ezúttal az MTV Video Music Awards díjkiosztón mutogatta magát. És egy modellel ...

Így lesz okosautód egyetlen kütyüvel

Head-up display, médialejátszó, dashcam és wi-fi-hotspot egyben, 75 ezerért.

F1: A Honda 25 lóerővel erősebb a Renault-nál

A Honda sportfőnöke, Arai Jaszuhisza szerint a japán gyártó F1-es motorja 25 lóerővel a Renault előtt jár, de 40-50 lóerő a hátránya ...

1
Szokatlan üzemanyagár-emelés jön

Szokatlan üzemanyagár-emelés jön

Az elmúlt hetek jelentős árcsökkentése után másként változtat a Mol.


1
Végre itt: gyári képeken a Suzuki Baleno

Végre itt: gyári képeken a Suzuki Baleno

Két hét múlva tartja világpremierjét a Suzuki Swift fölé pozicionált kisautója. Hivatalos fotók és információk következnek.


Tűzoltók borultak fel Budapesten - fotó

Felborult a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzoltódoktor szolgálatának terepjárója a fővárosi Rákóczi úton hétfőn.


F1: Kiminek van egy ellensége a McLarennél

Martin Whitmarsh, a McLaren korábbi csapatfőnöke szerint Kimi Räikkönenből soha nem jött ki a maximum F1-es pályafutása során.


F1: A Michelin kibicel a Pirelli-balhéban

A Forma-1-es visszatérésre pályázó Michelin nem hagyta ki a lehetőséget, hogy odaszúrjon a belgiumi defektek miatt bajba kritizált ...


Autókereskedés lett a Forma-1-es pályából

Az isztambuli Forma-1-es pályából autókereskedés telephelye vált, Törökországba már nem várják vissza a száguldó cirkuszt.


Ripityára zúztak egy mentőautót Budapesten - fotók

Oszlopnak ütközött egy mentőautó Budapesten hétfőn reggel, a sofőr és az ápoló megsérült.


Több tonna trágya fröccsent a benzinkútra

Egy pillanat alatt lett több embernek nagyon-nagyon rossz napja.


F1: Hülkenberg nem megy az amerikai csapathoz

Sajtóértesülések szerint a Force Indiá-s Nico Hülkenberg hosszabbított jelenlegi csapatával, míg Esteban Gutierrez egyre közelebb ...


Őrjöngő terepjáróst nyársalt fel egy munkagép

Teljességgel hihetetlen eset történt Kínában. Ha nem lenne róla videó, egyértelműen a kacsa kategóriába sorolnánk.


F1: Nico Rosberg apa lett

A Mercedes AMG német versenyzője hétfő délelőtt közölte az örömhírt, miszerint vasárnap délután Monacóban megszületett első kislánya. ...


A nap képe: amikor túl sok a nyomaték

Na ezért nem mindegy, hogy milyen alkatrészeket dobsz az autód alá, ha gyorsulni szeretnél vele.