Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.04.14. 08:00
Taxisoktól borzalmas történeteket lehet hallani a részecskeszűrős modern dízelekről, de a helyzet nem ennyire borús. Jövőre kizárólag koromcsapdás dízel személyautókat lehet eladni hazánkban, így ideje foglalkozni a koromszűrő hibalehetőségeivel és a csere költségeivel.
Szűréssel a rák ellen

2009 áprilistól az új autóknak teljesítenie kell az Euro 5 kipufogógáz-tisztasági szabványt, a már piacon lévőket jövő szeptemberig kell átállítani a szigorúbb normára. Az Euro 4 szabványban megengedett koromkibocsátás ötödrészét tűri csak az új előírás, ami kötelezővé teszi a dízelmotorokhoz a részecskeszűrőt (DPF: Diesel Partikelfilter).

Koromszűrő: Bonyolult, de működik
Dízeles rémtörténetek
Most ég tisztára a szűrő

A koromcsapda egy labirintus, amelynek zárt végű járataiban elakad a dízelek rákkeltő koromrészecskéinek legalább 90 százaléka. A zacc gyűlik a falakon, majd a motorvezérlés parancsot ad a részecskék elégetésére, ettől hívják aktív részecskeszűrőnek. A legkompaktabb megoldás esetén a koromcsapda felületét vonják be katalitikus anyaggal, így a dízelek oxidációs katalizátora és a részecskeszűrő egy egységgé válik.

A motortól távol, a kipufogórendszerbe beépített részecskeszűrőben adalékanyag csökkenti a lerakódott korom gyulladási hőmérsékletét. Ilyen a Peugeot 607 2,2 HDi rendszere, amely Európában meghonosította ezt a technikát. Később a koromcsapda átköltözött a motortérbe, mert nem utólag kellett elhelyezni az autóban, hanem a tervezéskor hagytak helyet neki. A motorközeli szűrők kiégetéséhez is a motorirányítás növeli meg utóbefecskendezéssel a kipufogógáz hőmérsékletét, de a motorból kilépő forróbb gáz miatt nincs szükség adalékanyagra. Az utóbbi a korszerűbb, karbantartást nem igénylő rendszer.


Dízeles rémtörténetek
Az új CR TDI-motorokkal nem lesz gond

Részecskeszűrővel megszűnik a korompamacs a dízelek mögött. A szűrő a rákkeltő koromrészecskék több mint 90 százalékával elbánik, kultúrállamokban ezért szinte eladhatatlan egy DPF nélküli autó. Nálunk épp fordított a helyzet.

A részecskeszűrők rossz hírét valószínűleg a taxikban elromló szűrők okozzák. Itt több körülmény együttesen vezet a meghibásodásokhoz. A taxik szinte csak városban futnak, ráadásul sok közöttük a PD TDI-motoros VW Passat, SEAT Alhambra és Skoda Superb. A PD TDI motorcsalád technikailag nem képes a szűrő tisztításához szükséges utóbefecskendezésre, amit bonyolultabban és láthatóan több hibalehetőséggel sikerült csak áthidalni. Ezért is jönnek ki CR TDI néven a közös nyomócsövesre átállított új motorok, az A4-ben, a Passatban és a Tiguanban már ezek vannak.

Többet fogyaszt?

Dízeles rémtörténetek
A legkisebb dízelhez is kell a koromcsapda

Nehéz meghatározni, változik-e a fogyasztás jól működő DPF esetén. A motor fojtása miatt nőnie kellene, de a szabványos mérés szűrő nélkül és szűrővel is ugyanazt mutatja a 130 lóerős dízel Lagunánál.

A kiégetés során az utóbefecskendezéstől 1-4 százalékkal nő a fogyasztás, de ez a szám a mérési hibahatáron billeg és eleve csak az 500-700 kilométerenként esedékes regeneráció alatt érvényesül. Az eltömődött szűrő ellenállása azonban rontja a turbó hatékonyságát, az erőtlenebb motort jobban húzatva 20 százalékkal is nőhet a fogyasztás, de ez nem a normál működés.

Hogyan tartsam életben?

Dízeles rémtörténetek
Európában a 607-é a dicsőség az ügyben

Főleg országúton és autópályán vezetve a regenerációt észre sem venni. Jórészt városi üzemben előbb-utóbb kigyullad a szűrő telítődésére figyelmeztető lámpa, amire mihamarabb reagálni kell. A 10 percen belül lezajló tisztításhoz forróbb, ideális esetben 600 fokos kipufogógázra van szükség, amit városon kívül ér el a motor.

A felgyűlt korom kiégetésére a padlógáz alkalmatlan, mert teljes terheléssel termelődik a legtöbb részecske! Ezért is más ügy a DPF, mint a Trabant kipufogójának kiégetése. A tisztítókúrát kis terheléssel (enyhén benyomott gázpedállal) és közepes, legalább 2000-es fordulatszámmal kell elvégezni - javasolja Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatási csoportvezetője. A szükségleteknek a 4. fokozat és 80-100 km/órás tempó felel meg.

200-400 000 Ft: a javítási költségekkel megyünk tovább a 2. oldalon

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

A nap képe: így készült a rendőrség a melegfelvonulásra

Vannak, ahol rohamrendőrök fogadják a meleg felvonulókat, az angliai Brightonban azonban más fából faragták a zsarukat.

Teljes profitját kivitte a Mercedes

Teljes, mintegy 20 milliárd forintos tavalyi profitját kifizette osztalékként anyavállalatának a kecskeméti Mercedes-gyárat működtető ...

Saját szerelőit gázolta el az autóversenyző

A Nascar hétvégi futamán Brad Keselowski túl gyorsan érkezett ki kerékcserére, és elgázolta a felé rohanó szerelőket. Szerencsére ...

5
Torzszülött BMW, igényesnek eladó

Torzszülött BMW, igényesnek eladó

"Egészen egyedi kombináció, igényesnek eladó, ilyen nem jön szembe még egy" - Na az tuti!

Így kapcsolták ki egy autó fékjeit távolról

Bejárta a hír a világsajtót, hogy szorgos hekkerek kikapcsolták egy autó fékét, leállították a motort a sztrádán, mindezt a távolból, ...


Súlyos tömegkarambol Dunakeszinél, egy ember meghalt

Egy ember meghalt, további hét, köztük két gyermek pedig súlyosan megsérült.


Szomszéd, van még sör? Átviszem az asztalt!

Ha a sör nem jön az asztalhoz, az asztal megy a sörhöz. Talán ez lehetett az ihlető gondolat? Nem tudjuk, de a végeredmény zseniális! ...


3
Még ilyet: összefogott az Audi, a BMW és a Mercedes!

Még ilyet: összefogott az Audi, a BMW és a Mercedes!

Hivatalosan hétfőn jelentik majd be, hogy a germán autós triumvirátus közösen felvásárolja a Nokia ingyenes navigációs szolgáltatását. ...


3
Saját kislányát gázolta el a részeg anyuka

Saját kislányát gázolta el a részeg anyuka

Egy nyolcéves kislány meg akarta akadályozni, hogy merev részeg anyja autót vezessen. A nő azonban kizárta a gyereket, és elindult, ...


Alig látszik, de jobb lett: SEAT Alhambra

Szebb, takarékosabb és biztonságosabb lett a megújult SEAT Alhambra. Egy kicsivel.


1
Ezen a videón audis, BMW-s egyformán bunkó

Ezen a videón audis, BMW-s egyformán bunkó

A márkarajongóktól rendszeresen megkapjuk a vádat, hogy csak egy gyártót emelünk ki, és állítunk be vétkesként. Ez esetben másképp ...


Kétezer mókás kacsa lepte el Lengyelországot

Az észak-lengyelországi Torunban rendezett Citroën 2CV-találkozón több mint kétezer autó vett részt.


Így lehet kamionversenyt nyerni

Egy sportpszichológus elárulta, hogyan nyerjünk kamionos versenyt. A jó tanácsok ősszel jól jöhetnek.


Az én furgonomat nem viszitek el soha!

Újabb horogra akadt autós gondolta úgy, jó ötlet letépni a gépet a vontatóról, és lelépni a helyszínről, mintha mi se történt ...


8
Bringás és motoros balhéja Budapesten

Bringás és motoros balhéja Budapesten

Gergő videója bejárja a hazai sajtót. Épp a váci úton kerekezett, amikor a kátyúkat kerülgetve összetűzésbe került egy igazságosztó ...


1
Az M1-esen még mindig kilométeres dugó, ne menj arra!

Az M1-esen még mindig kilométeres dugó, ne menj arra!

Tegnap óta nem sokat javult a helyzet, torlódik a forgalom mert javítják az utat.