Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:416.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.04.14. 08:00
Szűréssel a rák ellen

2009 áprilistól az új autóknak teljesítenie kell az Euro 5 kipufogógáz-tisztasági szabványt, a már piacon lévőket jövő szeptemberig kell átállítani a szigorúbb normára. Az Euro 4 szabványban megengedett koromkibocsátás ötödrészét tűri csak az új előírás, ami kötelezővé teszi a dízelmotorokhoz a részecskeszűrőt (DPF: Diesel Partikelfilter).

Koromszűrő: Bonyolult, de működik
Dízeles rémtörténetek
Most ég tisztára a szűrő

A koromcsapda egy labirintus, amelynek zárt végű járataiban elakad a dízelek rákkeltő koromrészecskéinek legalább 90 százaléka. A zacc gyűlik a falakon, majd a motorvezérlés parancsot ad a részecskék elégetésére, ettől hívják aktív részecskeszűrőnek. A legkompaktabb megoldás esetén a koromcsapda felületét vonják be katalitikus anyaggal, így a dízelek oxidációs katalizátora és a részecskeszűrő egy egységgé válik.

A motortól távol, a kipufogórendszerbe beépített részecskeszűrőben adalékanyag csökkenti a lerakódott korom gyulladási hőmérsékletét. Ilyen a Peugeot 607 2,2 HDi rendszere, amely Európában meghonosította ezt a technikát. Később a koromcsapda átköltözött a motortérbe, mert nem utólag kellett elhelyezni az autóban, hanem a tervezéskor hagytak helyet neki. A motorközeli szűrők kiégetéséhez is a motorirányítás növeli meg utóbefecskendezéssel a kipufogógáz hőmérsékletét, de a motorból kilépő forróbb gáz miatt nincs szükség adalékanyagra. Az utóbbi a korszerűbb, karbantartást nem igénylő rendszer.


Dízeles rémtörténetek
Az új CR TDI-motorokkal nem lesz gond

Részecskeszűrővel megszűnik a korompamacs a dízelek mögött. A szűrő a rákkeltő koromrészecskék több mint 90 százalékával elbánik, kultúrállamokban ezért szinte eladhatatlan egy DPF nélküli autó. Nálunk épp fordított a helyzet.

A részecskeszűrők rossz hírét valószínűleg a taxikban elromló szűrők okozzák. Itt több körülmény együttesen vezet a meghibásodásokhoz. A taxik szinte csak városban futnak, ráadásul sok közöttük a PD TDI-motoros VW Passat, SEAT Alhambra és Skoda Superb. A PD TDI motorcsalád technikailag nem képes a szűrő tisztításához szükséges utóbefecskendezésre, amit bonyolultabban és láthatóan több hibalehetőséggel sikerült csak áthidalni. Ezért is jönnek ki CR TDI néven a közös nyomócsövesre átállított új motorok, az A4-ben, a Passatban és a Tiguanban már ezek vannak.

Többet fogyaszt?

Dízeles rémtörténetek
A legkisebb dízelhez is kell a koromcsapda

Nehéz meghatározni, változik-e a fogyasztás jól működő DPF esetén. A motor fojtása miatt nőnie kellene, de a szabványos mérés szűrő nélkül és szűrővel is ugyanazt mutatja a 130 lóerős dízel Lagunánál.

A kiégetés során az utóbefecskendezéstől 1-4 százalékkal nő a fogyasztás, de ez a szám a mérési hibahatáron billeg és eleve csak az 500-700 kilométerenként esedékes regeneráció alatt érvényesül. Az eltömődött szűrő ellenállása azonban rontja a turbó hatékonyságát, az erőtlenebb motort jobban húzatva 20 százalékkal is nőhet a fogyasztás, de ez nem a normál működés.

Hogyan tartsam életben?

Dízeles rémtörténetek
Európában a 607-é a dicsőség az ügyben

Főleg országúton és autópályán vezetve a regenerációt észre sem venni. Jórészt városi üzemben előbb-utóbb kigyullad a szűrő telítődésére figyelmeztető lámpa, amire mihamarabb reagálni kell. A 10 percen belül lezajló tisztításhoz forróbb, ideális esetben 600 fokos kipufogógázra van szükség, amit városon kívül ér el a motor.

A felgyűlt korom kiégetésére a padlógáz alkalmatlan, mert teljes terheléssel termelődik a legtöbb részecske! Ezért is más ügy a DPF, mint a Trabant kipufogójának kiégetése. A tisztítókúrát kis terheléssel (enyhén benyomott gázpedállal) és közepes, legalább 2000-es fordulatszámmal kell elvégezni - javasolja Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatási csoportvezetője. A szükségleteknek a 4. fokozat és 80-100 km/órás tempó felel meg.

200-400 000 Ft: a javítási költségekkel megyünk tovább a 2. oldalon

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Videó: Menet közben drogozott a buszsofőr!

Kis híján halálos balesetet szenvedett az az ausztrál buszsofőr, aki vezetés közben vette be a napi kábítószer-adagját. Rögtön ...

A világ legnagyobb motorgyűjteménye

A 300 hektáros létesítmény legnagyobb különlegessége a motorkerékpár múzeum, ami 1200 kétkerekűnek ad otthont.

Tekegolyóként pusztít a Lada

1

Tömegkarambolt okozott az orosz technikával birkózó sofőr, de nem ő volt a hibás.

A modern Forma-1 igenis gyönyörű!

Azt biztosan nem róhatjuk fel kritikaként a mai F1-nek, hogy ne lenne gyönyörű a nagy felbontású, lassított felvételeknek köszönhetően. ...

Ingyenes versenyhétvége a Hungaroringen

Családi programok, látványos, gyors autóversenyek, Forma-1-es parádé David Coultharddal... idén nyolcadszor is World Series by ...

F1: Ronaldo célzottan lőtte Button autóját

Reklámfilm-forgatáson dolgozott együtt a két világhírű sportoló, Christiano Ronaldo és Jenson Button.

Sokkal többet parkolunk mobillal

2,3 millió mobilparkolási tranzakciót hajtottak végre a felhasználók az új mobilfizetési rendszer július 1-jei indulása óta eltelt ...

A Terminátornak már nem kell, ki veszi meg?

Arnold Schwarzenegger megválik a brutális Unimogtól, amit akár Európában is el tudnának képzelni.

F1: Itt kezdődött a Hamilton-Rosberg háború

A hétvégi Olasz Nagydíjnak otthont adó monzai pálya a Mercedes mindkét pilótája számára különleges helyszín.

F1: A Williams odacsap, Massa új fékeket kér

A hétvégi Olasz Nagydíj előtt Felipe Massa arra kérte a Williamst, hogy a csapat cseréljen fékeket. A monzai futamtól mindkét ...

4
Tízezres bírságba került a feledékenység

Tízezres bírságba került a feledékenység

Mindig minden papír, igazolás legyen nálunk! Feledékenységünk könnyen tízezer forintos bírságot érhet, ha megállít egy járőr, ...


Nem hiszünk a tökéletes autóban

Villámgyors, semmit nem fogyaszt, és saját maga pakolja be a csomagtartóba a poggyászt. A jelek szerint mégsem érdekli a kutyát ...


F1: Monzában is beugrik a Le Mans-bajnok?

Alig néhány nappal az Olasz Nagydíj előtt továbbra sem világos, ki is vezeti majd a Caterham egyik autóját. Megint jöhet André ...


Így kerülnek dugót a pofátlan autósok!

Hetente több száz autós hajt rá a sínekre szabálytalanul, hogy kikerüljék a dugókat.


F1: Newey még befejezi az utolsó Red Bullját

A Red Bull sztármérnöke még befejezi a csapat jövő évi autójának tervezését és fejlesztését, csak után fog más projektekbe. A ...


1
Részletes információk az új Suzuki szedánról

Részletes információk az új Suzuki szedánról

Októbertől Ázsiában már forgalmazzák a Suzuki új kompakt limuzinját, az Aliviót. Az indiai sajtó tüzetesen leírta a náluk Maruti ...


Alonso: Maradok a Ferrarinál

Fernando Alonso kategorikusan cáfolta, hogy 2015-re más csapathoz igazolna. Marad a Ferrarinál, velük akar győzni.


©koda, ami után mindenki megfordul

Elkészül a spanyoloknak szánt első szóló ©koda MetroStyle trolibusz. Megdöbbentő módon eddig csak csuklós változat létezett a ...


F1: Idén még nem tesztel a Honda

A Hondánál állítólag a terv szerint haladnak a Forma-1-es erőforrás fejlesztésével, azonban idén még nem tesztelik a McLarenben ...


10 autó, ami valami másnak képzeli magát

Ezek a járművek elfelejtették, hogyan is kellene viselkedniük igazából. Tetőre másznak, ugrálnak és halottnak tettetik magukat.


1
Multimédiás luxustárgyaló négy keréken

Multimédiás luxustárgyaló négy keréken

Hogy mi mindent lehet építeni egy szerény Mercedes Sprinterből: a Brabus ezúttal motortuning helyett infotainment-szakértőként ...


1
Négyszeres szabálysértéssel kapcsolták le a motorost

Négyszeres szabálysértéssel kapcsolták le a motorost

Kilencven órányi közérdekű munkára ítélte a Mosonmagyaróvári Járásbíróság azt a férfit, akit a hétvégén négyszeres szabálysértésen ...