Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:410.0 Ft
Dízel:420.0 Ft

Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.04.14. 08:00
Szűréssel a rák ellen

2009 áprilistól az új autóknak teljesítenie kell az Euro 5 kipufogógáz-tisztasági szabványt, a már piacon lévőket jövő szeptemberig kell átállítani a szigorúbb normára. Az Euro 4 szabványban megengedett koromkibocsátás ötödrészét tűri csak az új előírás, ami kötelezővé teszi a dízelmotorokhoz a részecskeszűrőt (DPF: Diesel Partikelfilter).

Koromszűrő: Bonyolult, de működik
Dízeles rémtörténetek
Most ég tisztára a szűrő

A koromcsapda egy labirintus, amelynek zárt végű járataiban elakad a dízelek rákkeltő koromrészecskéinek legalább 90 százaléka. A zacc gyűlik a falakon, majd a motorvezérlés parancsot ad a részecskék elégetésére, ettől hívják aktív részecskeszűrőnek. A legkompaktabb megoldás esetén a koromcsapda felületét vonják be katalitikus anyaggal, így a dízelek oxidációs katalizátora és a részecskeszűrő egy egységgé válik.

A motortól távol, a kipufogórendszerbe beépített részecskeszűrőben adalékanyag csökkenti a lerakódott korom gyulladási hőmérsékletét. Ilyen a Peugeot 607 2,2 HDi rendszere, amely Európában meghonosította ezt a technikát. Később a koromcsapda átköltözött a motortérbe, mert nem utólag kellett elhelyezni az autóban, hanem a tervezéskor hagytak helyet neki. A motorközeli szűrők kiégetéséhez is a motorirányítás növeli meg utóbefecskendezéssel a kipufogógáz hőmérsékletét, de a motorból kilépő forróbb gáz miatt nincs szükség adalékanyagra. Az utóbbi a korszerűbb, karbantartást nem igénylő rendszer.


Dízeles rémtörténetek
Az új CR TDI-motorokkal nem lesz gond

Részecskeszűrővel megszűnik a korompamacs a dízelek mögött. A szűrő a rákkeltő koromrészecskék több mint 90 százalékával elbánik, kultúrállamokban ezért szinte eladhatatlan egy DPF nélküli autó. Nálunk épp fordított a helyzet.

A részecskeszűrők rossz hírét valószínűleg a taxikban elromló szűrők okozzák. Itt több körülmény együttesen vezet a meghibásodásokhoz. A taxik szinte csak városban futnak, ráadásul sok közöttük a PD TDI-motoros VW Passat, SEAT Alhambra és Skoda Superb. A PD TDI motorcsalád technikailag nem képes a szűrő tisztításához szükséges utóbefecskendezésre, amit bonyolultabban és láthatóan több hibalehetőséggel sikerült csak áthidalni. Ezért is jönnek ki CR TDI néven a közös nyomócsövesre átállított új motorok, az A4-ben, a Passatban és a Tiguanban már ezek vannak.

Többet fogyaszt?

Dízeles rémtörténetek
A legkisebb dízelhez is kell a koromcsapda

Nehéz meghatározni, változik-e a fogyasztás jól működő DPF esetén. A motor fojtása miatt nőnie kellene, de a szabványos mérés szűrő nélkül és szűrővel is ugyanazt mutatja a 130 lóerős dízel Lagunánál.

A kiégetés során az utóbefecskendezéstől 1-4 százalékkal nő a fogyasztás, de ez a szám a mérési hibahatáron billeg és eleve csak az 500-700 kilométerenként esedékes regeneráció alatt érvényesül. Az eltömődött szűrő ellenállása azonban rontja a turbó hatékonyságát, az erőtlenebb motort jobban húzatva 20 százalékkal is nőhet a fogyasztás, de ez nem a normál működés.

Hogyan tartsam életben?

Dízeles rémtörténetek
Európában a 607-é a dicsőség az ügyben

Főleg országúton és autópályán vezetve a regenerációt észre sem venni. Jórészt városi üzemben előbb-utóbb kigyullad a szűrő telítődésére figyelmeztető lámpa, amire mihamarabb reagálni kell. A 10 percen belül lezajló tisztításhoz forróbb, ideális esetben 600 fokos kipufogógázra van szükség, amit városon kívül ér el a motor.

A felgyűlt korom kiégetésére a padlógáz alkalmatlan, mert teljes terheléssel termelődik a legtöbb részecske! Ezért is más ügy a DPF, mint a Trabant kipufogójának kiégetése. A tisztítókúrát kis terheléssel (enyhén benyomott gázpedállal) és közepes, legalább 2000-es fordulatszámmal kell elvégezni - javasolja Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatási csoportvezetője. A szükségleteknek a 4. fokozat és 80-100 km/órás tempó felel meg.

200-400 000 Ft: a javítási költségekkel megyünk tovább a 2. oldalon
Vezess.hu Top cikkek

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Szólj hozzá Te is!

F1: A Red Bull megfizet a fellebbezésért

A Nemzetközi Automobil Szövetség pénteken este közzétette a Red Bull fellebbezési ügyében született ítélet indoklását.

Ez még a képernyő előtt is durva, milyen lehet élőben?

Feszülten fogod várni a becsapódás pillanatát, és mikor megtörténik, még a monitor előtt is összerezzensz!

F1: Diszkósláger McLaren módra

A McLaren és a Mobil1 úgy érezte, ha már a pályán nem sikeres az új V6-os motor hangja, legalább a diszkókban jól szólhat.

F1: Sztrájkoló sztárok 1982-ből

Sztrájk miatt 1982-ben került veszélybe a dél-afrikai futam megrendezése, a pilóták valódi sztrájkba kezdtek ebben az évben.

F1: Räikkönenért megőrültek a kínai tinilányok

Kínában már a reptéren komoly sereg tinilány fogadta, mintha csak egy nyálas hangú popsztár érkezett volna az országba.

Fotókon a nyújtott tengelytávú C Merci!

Megérkeztek a Mercedes-Benz C-osztály nyújtott kivitelének első példányai Kínába. A világpremier előtt, a Pekingi Autószalon ...

F1: Nem adja fel az évet új Ferrari-főnök

A Kínai Nagydíj szabadedzésein bemutatkozott a Ferrari új csapatfőnöke, Marco Mattiacci, aki bevallotta, hogy szinte az utolsó ...

Több száz taxiengedélyt vettek el Budapesten

Az új taxirendelet szeptember 1-jei életbe lépése óta több száz taxi- és droszthasználati engedélyt vonatott vissza a Budapesti ...

F1: Sosem volt még ilyen erős mezőny?

Jenson Button szerint talán sosem volt még egyszerre ennyi tehetség a Forma-1-ben, mint ma. Daniel Ricciardót különösen nagyra ...

Hibrid sportautókkal erősít a Mercedes

Hipersportkocsi helyett hétköznapi sportmodelljeit vértezné fel hibrid technológiákkal a Mercedes-Benz. Az AMG már kutatja a ...

4
Szelfizés közben rúgták fejbe

Szelfizés közben rúgták fejbe

A mögötte elsuhanó vonatot akarta megörökíteni a fiatal srác, a semmiből jött a bakancs.


Alonso: Az eső mindent lenullázhat

Fernando Alonso elégedett a Ferrari pénteki munkájával, de a kétszeres bajnok spanyol szerint a várható szombati eső miatt nincs ...


2
Megállni tilos, de nem nekünk!

Megállni tilos, de nem nekünk!

Jellegzetes, mindennapi pillanatkép szerkesztőségünk utcájából.


Ez kellene a Balatonra

A Balatont 30 perc alatt tudnánk átszelni a piacon kapható leggyorsabb jetskivel. Te kipróbálnád?


Vettel: A Mercedes még nem húzott bele

Bár a Red Bull pilótái a Kínai Nagydíj edzésein nem voltak olyan messze a Mercedesektől, Vettel és Ricciardo szerint is jelentős ...


2
Lista a szeszesitalok kiürülési idejéről

Lista a szeszesitalok kiürülési idejéről

Zéró tolerancia ide, fokozott közúti ellenőrzések oda, sajnos várhatóan idén húsvétkor is rengetegen ülnek majd ittasan a volán ...


Erős évet zárt a Rába

Bár hagyományos piacain elmaradt a fellendülés, mégis jó évet zárt a Rába.


F1: Hamiltonnak nem tetszik az autója

Lewis Hamilton megnyerte ugyan a Kínai Nagydíj második szabadedzését, de az angol nem volt elégedett Mercedesével.


F1: A Red Bull most már szót fogad

Az elutasított fellebbezés után a Red Bullnál szigorúan tartják majd magukat az FIA üzemanyag-szenzorához, még akkor is, ha hibásan ...


Megszűnik a Land Rover Freelander

Ősszel nem csak leváltja, de át is kereszteli Freelander modelljét a Land Rover. Az utód a Range Rover névadó hagyományait követi. ...


F1: Alonso Hamilton nyakán

A Kínai Nagydíj második edzésén már érvényesült a papírforma, Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, de Fernando Alonso sem maradt ...


1
Hibridként jöhet hozzánk a nagy Nissan SUV

Hibridként jöhet hozzánk a nagy Nissan SUV

Új formai koncepcióval, modern technológiákkal, különleges ülésekkel lépett színre a Nissan Murano. A modell hibrid változata ...