A Navitel orosz tulajdonú cég, egy nagy térképszolgáltató és navigációs eszköz-gyártó. 2005 óta működnek, Varsóban is létrehoztak egy regionális központot és most kicsit intenzívebben kezdtek nyomulni fogyasztói termékeikkel Nyugat-Európa (de legalábbi orosz szemmel nézve nyugat) felé. A hazai importőrtől kaptuk tesztre például ezt a jópofa, golyó alakú, a szélvédőre ragasztott bázisára vicces mágneses megoldással csatlakozó menetrögzítő kamerát, vagy ahogy talán mindenki jobban ismeri ezt a műfajt: dashcam-et.

Igényes dobozban érkezik, gondosan becsomagolva

Hogy tudjuk hová tenni a cuccot, kezdjük az árcédulával: 34120 forint a hazai ajánlott kiskereskedelmi ára. Ezzel a Navitel R1000 jóval a HD-minőségű, 1920 px széles képet rögzítő kínálat legalja, az 5-10 ezer forintos ismeretlen nevű tömegcuccok és a 15-20 ezer forintos, már ismert nevű (ASUS, Mio) holmik felett helyezkedik el. Ugyanakkor lényegesen olcsóbb, mint a legolcsóbb Garmin, amely 70 ezer forint – mondjuk az igaz, hogy a Garminban van sávelhagyásra figyelmeztető funkció is.

Az R1000-ben ez nincs, van viszont wifi-kapcsolódási lehetőség, 64 GB-ig bővíthető micro SD-kártyakezelés, intenzív szoftver-támogatás, hangfelvétel, sőt: hangszóró a visszajátszáshoz. Na jó, a 240×204 pixeles kis kijelzőn nem valami nagy élmény mozizni, de mindenképp vicces ez a képesség. De a legnagyobb királyság akkor is a mágneses rögzítés, a lehetőség a kamera körbefordítására üzem közben és a nagyon egyszerű lekaphatóság-zsebrevághatóság.

Mi van a dobozban?

Bontsuk hát ki!

Szép a doboz, nagyon igényes a csomagolás. Lágy habosított műanyagfészekben hever a kamera és a tartó, alatta szépen rendezetten vár a megszületésre a dokumentáció, a jó hosszú szivargyújtós tápkábel és a sajnálatosan rövid USB-csatlakozókábel. Ami bosszúságot okozhat: memóriakártya nincs a dobozban, ha nem vettünk előre egy legalább HC10-es sebességű micro SD-t, akkor nem tudjuk rögtön használatba venni az eszközt.

Van viszont egy márkázott mikroszálas törlőkendő, ami tovább erősíti a benyomást: ez a Navitel valami komoly brand, nem egy nóném kínai cucc. Ráadásul még az illata is kellemes. Személyes perverzióm, hogy imádom az ilyen kis műszaki kütyük jellegzetes lágy műanyag-bukéját, és nagy örömömre az R1000 is jószagú a dobozból először elővéve.

Navitel R1000

Szereljük fel!

Jól nézzük meg, hova akarjuk rögzíteni a szélvédőn a konzolt, mert csak két dobásunk van. Kettő, igen, mert a dobozban egy pót-ragasztófelület is van, tehát egyszer lekaparhatjuk és átrakhatjuk a kamerát, mielőtt nekilátunk a barkácsolásnak kétoldalú ragasztószalagokkal vagy egyebekkel. (Aki nem akarja fixen beépíteni a kocsiba a kamerát, vagy több kocsiban is használná, annak azt javaslom, vegyen egy tapadókorongos mobiltartót, a ragasztóval erre is fel lehet cuppantani az R1000 bázisát. Esetleg meg lehet próbálkozni tépőzáras rögzítéssel is.)

A kamera a konzollal kellemesen apró, az egész cucc alig magasabb, mint a belső tükör. Én ideraktam, a tükör mellé, és soha egy pillanatig nem zavart, nem takart ki semmi fontosat a panorámából a dashcam.

Az apró szerkezet alig zavarja a kilátást, nem magasabb, mint a visszapillantó

A bázist szabvány micro USB-csatlakozóval kell megtáplálni. Ehhez lehet használni a sötétben szép zölden világító végű, irdatlan hosszú kábellel szerelt szivargyújtós töltőt, de ha nem akarunk együtt élni a lengedező vezetékkel, nincs elvi akadálya annak sem, hogy mondjuk a tetővilágítástól véve 12 voltot a tetőkárpit alatt eldugva a tápegységet egy kis barkácsolással örökre berögzítsük a tápellátást, leszámítva egy kis kilógó vezetékvéget a konnektorral.

És ennyi: innentől a kamera működik. Ha tápot kap a bázis, tehát szivargyújtóba dugva a gyújtás ráadásánál, már indul is, egy kis csicsergéssel bekapcsol, 3-4 másodperc alatt már harcra kész és automatikusan indítja a felvételt.

Ilyen kívülről. Jól meg kell nyomkodni, nálam csúnyán ragadt le a ragasztófelület

Menet közben

Az R1000 alapértelmezésben egy perc hosszúságú, HD-minőségű videókat készít, de ez az időparaméter állítható. Gombnyomásra az épp aktuális videofájlt a kamera zárolja, így ha a memóriakártya megtelik és a rendszer elkezdi felülírni a legkorábbi videókat, a számunkra fontos jelenetek megmaradnak. Van lehetőség ara is, hogy a beépített gyorsulásmérő által regisztrált hirtelen lassulás, gyorsulás (ütközés?) közben készült videókat automatikusan zárolja a kamera.

A GPS-adatok megjelenítése a videón opciós, ha akarjuk, levehetjük a feliratot, a rögzített sebességet. (Kicsit sunyi dolog, de akkor lehet értelme levenni a sebességjelet, ha nem akarjuk, hogy a mi gyorshajtásunk is meg legyen örökítve egy esetleg valamikor bizonyításra használandó videón.)

Ha videó helyett állóképet lőnénk, a főkapcsoló majd az OK gomb megnyomásával tehetjük ezt meg, utána megint vissza kell kapcsolni videó módra. Persze ennek sok értelme menet közben nincs, a remek felbontású HD-videóból képeket is jó minőségben ki lehet szedni.

Ha a kamerát pár percre levesszük, vagy ha megszűnik a tápellátás, pár percig a beépített akkumulátorral továbbra is működőképes marad a kütyü. A menü egyszerű, a funkciók gyorsan váltogathatók, a négy gomb pont elég arra, hogy kényelmesen el lehessen navigálni.

Meg lehet nézni rajta a saját maga által készített videót, van hangszóró is!

Csatlakozzunk!

A Navitel weboldaláról letölthető androidos alkalmazással mobillal vagy tablettel wifi-kapcsolatot lehet létesíteni a kamerával. Így akár kábeles kapcsolat nélkül is le lehet szedni a videókat, képeket, át lehet állítani a beállításoka, vagy lehet nézni, rögzíteni a kamera élőképét. A kamera használatáról egy videót is készítettem – a felbontás nyilván nem a kameráé, a szerkesztés, feltöltés közben elveszett a HD :-(

Hibák

Semmi komoly bajom nem volt a kütyüvel, a maga műfajában egy jól átgondolt, igényesen megkonstruált, logikus működésű termék. Ami azért nem tetszett: kár, hogy a főkapcsoló nagyon könnyen benyomódik, csak simán kézbe véve is számtalanszor bekapcsoltam véletlenül a kamerát. A belső akku lehetne kicsit nagyobb, a 700 mAh a full hD-ban rögzítéskor nagyon erősen dolgozó processzort legfeljebb csak pár percig képes működtetni. És elég nehéz kiimádkozni az SD-kártyát, női körömhegyre van tervezve a nyílást lezáró gumisapka, de maga a kártya is mélyen ül.

Nem is hiba, csak ötlet: ha már úgyis L-alakban törik a szivargyújtós töltő vége és a csatlakozó végén már úgyis megvan az USB-s 5 volt, praktikus lett volna még egy USB-aljzatot kialakítani magán a konnektoron, hogy esetleg párhuzamosan mobilt is tölthessünk a kamerával elfoglalt szivargyújtóról.

Szép zölden világít a szivargyújtós töltő. Ehelyett gy USB-csatlakozó azért jobb lett volna a bütyök végére, hogy ne sajátítsa ki a kamera a konnektort

Kinek ajánljuk?

A Navitel R1000 jópofa, friss, menő cucc, de a kezelése kellően egyszerű ahhoz, hogy a mobilgeneráció előtti korosztályok is azonnal használatba vehessék. Tudásához, egyediségéhez képest nem drága, képminősége, szolgáltatásai sokkal drágább dashcamekkel is összemérhetők. Igazán jó szívvel ajánlom bárkinek, aki beleszeret, de emellett kiváló karácsonyi ajándék lehet, akár még vezető idősebb rokonoknak is.