José Mourinho idegesen ordibál a partvonalról, teátrális kézmozdulatokkal szidja a bírót. Csapata szokás szerint 0-0-ra áll, mivel nincs benne a gól focistái lábában, a United hírhedt menedzsere immár a tévé kameráinak színészkedik.

A magyar-román határ szélén fekvő falucska kocsmájában iszogatók közül mégis egyre kevesebben figyelnek rá, a pult mellé rögzített készülék hangját elnyomja Imre hencegése. A kőművesek mellett dolgozó huszonéves segédmunkás aznap vásárolt egy vele majdnem egyidős BMW-t. Bár az egyik leggyengébb, 113 lóerős motor hajtja az E36-ost, ez élete autója, és félrészegen elvárja a többiektől is, hogy leboruljanak előtte.

Józsi gyerekkora óta barátja, Patrik és Anna egy utcában laknak vele. Bő két órája söröznek együtt, méreteseket röhögve az öntelt Imrén, aki az első feles után hatalmasat csap az asztalra: üljetek be mellém, aztán kapaszkodjatok! Ez a falu legkirályabb kocsija! Jó bulinak ígérkezik, kibaktatnak az októberi hűvös éjszakába, és magukra csapják a BMW ajtajait. Mind ittasak, és egyikük sem kapcsolja be a biztonsági övet.

Odaveszik a jóbarát mindkét keze

Imre tapossa neki, bizonyítani akar cimboráinak a teljesen üres úton. Néhány perc után Anna ijedten ütögeti hátulról a vállát, állj meg légyszi, állj meg, ki akarok szállni. Ekkor röhögnek a legnagyobbat, aznap utoljára. Kirakják a 19 éves lányt, majd hárman elsuhannak a falu szélét jelző tábla mellett az ősidők óta rojtos úton, aminek állapotára tábla is figyelmezteti az autósokat, és egy 70-es sebességkorlátozás is óva int mindenkit a száguldozástól.

A későbbi rendőrségi vizsgálat és a majdani bírósági ítélet szerint tulajdonképpen nem is sokkal lépte túl ezt a tempót a BMW, amikor a szomszéd község előtt egy balosban lesodródott az útról. Leginkább az alkohol okozta a tragédiát. Az autó átsuhant az árok felett, majd a frissen tarra vágott erdőszélen egy tuskó elkapta az oldalát Imre mögött. Egy pillanat alatt átfordult a BMW a saját tengelye mentén, és a jobb oldalsó ajtókra zuhanva pont az élén állt meg.

Repülés közben a jobb első ülésen Józsi kifejelte saját ajtajának üvegét, és hogy kapaszkodni próbált-e, vagy a lendület vitte ki a kezeit az ablakon, nem tudni, de mindkét karja a kocsi alá préselődött. Mindhárman elveszítették az eszméletüket, de nagy szerencséjükre, ha lehet ilyet mondani, éppen akkor ért oda egy szemből érkező nyugdíjas pár Suzukija. Ők hívták ki a mentőket, a közeli városból viszonylag gyorsan meg is érkezett hozzájuk az orvos.

Illusztráció

Imre börtönbe ment, Józsi rehabilitációra

A két súlyos és egy életveszélyes sérüléssel járó balesetet helyszínelés, nyomozás, kihallgatások, majd az ügyészség vádemelése, aztán bírósági tárgyalások követték. Jogilag viszonylag sima ügy volt: Imre a rendőrségen és a bíróság előtt is elismerte, hogy alkoholt fogyasztott, arra viszont nem tudott magyarázatot adni, hogy ittasan miért ült autóba.

Egy évvel a bulisnak gondolt éjszaka után megszületett az ítélet Imre ellen. „Bűnös ittas állapotban elkövetett járművezetés bűntettében (Btk. 236.§ (1) bekezdés és (2) bekezdés b, pont). Ezért őt a bíróság 2 (kettő) év és 6 (hat) hónap börtönbüntetésre ítéli.”

Négy évre bevonták a jogosítványát is, de ennél súlyosabb számára, hogy az ítélet elvetette a büntetés felfüggesztésének lehetőségét. A bíróság szerint csak végrehajtandó szabadságvesztés lehet alkalmas rá, hogy akár őt, akár másokat „az ilyen cselekmények elkövetésétől eredményesen visszatartsa”. Az ittas vezetés a bíróság szerint szándékos bűncselekmény, így annak megítélése szigorúbb az egyéb, gondatlanul elkövethető közlekedési bűncselekményeknél.

Súlyosító körülménynek tekintette az ítélet meghozatalakor a bíróság, hogy a baleset egyik áldozata maradandó fogyatékosságot szenvedett. Imre és Patrik néhány töréssel és zúzódással megúszta ugyan, Józsinak viszont mindkét karját levágta a rázuhanó BMW ajtókeretének pereme. A 31 éves, kisgyerekes apuka hónapokig járt kezelésekre, vízvezeték-szerelő foglalkozásának egy életre búcsút kellett mondania.

Sőt, azóta önellátásra sem képes. A villanyt fel-le tudja kapcsolni, de egy pohár víz kitöltéséhez már segítséget kell kérnie. Mióta nem zárnak be egyetlen ajtót sem a házukban, simán közlekedik otthon, de kezek nélkül semmilyen más épületbe nem képes bemenni, hiszen nem tud mit kezdeni olyan egyszerű tárggyal, mint a kilincs. Mindezek miatt Józsi rehabilitációját a sebészet mellett a pszichiátria orvosai is segítették, egy ideig állami pénzből, később privát orvosra váltottak. A családja és a barátai mind mellette állnak, a férfi mégis rendkívül nehezen emésztette meg, hogy radikálisan megváltozott az élete.

Itt lép a képbe Imre BMW-jének a kötelező felelősség-biztosítása

Az italozó trión felül tavaly 16 ezernél több ember sérült meg idehaza közlekedési balesetben, ami az elmúlt 7 év legrosszabb adata. Ez a statisztika a 8 napnál hosszabb gyógyulási időt igénylő sérülteket rögzíti, autósokat, motorosokat, kerékpárosokat, gyalogosokat, vagy éppen balesetet szenvedett  utasokat.

Azt mindenki fújja, hogy autótörésnél a kgfb alapján mikor és kinek fizet a biztosító, azt viszont ma Magyarországon nagyon kevesen tudják, hogy ennek az évi körülbelül 16 ezer embernek – plusz akár a családtagjaiknak is (!) – jár kártérítés. Nem a sérült jármű helyreállítására, az más történet, hanem az egészségügyi károsodására és annak következményeire. Ennek alapja a balesetben főszerepet játszó jármű felelősség-biztosítása, de ha törvénytelenül nem volt ilyen, a Mabisz akkor is köteles fizetni.

Józsi és a családja sem tudott erről a lehetőségről, egy ismerősük hívta fel rá a figyelmüket.

Illusztráció

Bő 100 millió forint?

Az egykori vízvezeték-szerelő felvette a kapcsolatot a közlekedési balesetek áldozatainak képviseletére szakosodott egyik ügyvédi irodával, amelynek munkatársai hamarosan megkeresték Imre BMW-jének biztosítóját.

Négyféle jogcímen járhat kártérítés – mondja Boros Árpád, Józsi ügyvédje a Vezessnek. A nem vagyoni előleg még azelőtt utalható, hogy egy balesetben komolyabban megsérült ember végleges állapotáról a baleset után fél évvel orvosi jelentés készül, ez egyfajta gyors segítség, ahogy a neve mondja, előleg. A vagyoni kártérítés gyakorlatilag az ápolásra, kezelésre, rehabilitációra a sérült vagy családja által kifizetett költségek megtérítése járhat a gyógyszerektől az uszodaköltségeken át az elautózott üzemanyag áráig.

Kívülálló számára talán a sérelemdíj a legérdekesebb, és talán a legnehezebben forintosítható. Ennek lényege, hogy megpróbálja kompenzálni a sérült személy életéből a baleset következményeként kiesett, ezért az életminőségét csökkentő szokásokat. Egy példa a lehetséges millióból: korábban kertészkedett a sérült, a baleset után már nem tud, akár erre is járhat kártérítés. A negyedik pedig a járadék, mondjuk valaki élete végéig kezelésre szorul, ezért is fizetni kell a biztosítónak havi rendszerességgel a fenti három jogcímen felül. Nagyon fontos, hogy ez a négyféle kártérítés a sérült mellett azon családtagoknak is járhat, akiknek a baleset következtében költségeik támadtak, vagy bármilyen módon megváltozott az életük.

Boros szerint egynémely hazai biztosítóra jellemző a gyakorlat, hogy valamilyen összeg átutalásáért cserébe kért aláírással megpróbálják gyorsan lezárni a kártérítési kötelezettségüket. Ez akár 2-3-4 millió forint is lehet esettől függően, ami első ránézésre soknak tűnhet, ám rendre az jöhet ki az ügyvéd szerint, hogy ha utánaszámolnak például annak, hogy valaki elveszítette egy életre a munkaképességét, máris kijön, ennél sokkal többet veszítettek a balesettel.

„A kártérítésnél össze kell adni a veszteségeket, és azokat ki kell fizetni a biztosítónak a sérült és családja részére. Mindent bele kell venni, amit elveszítettek, a kártérítés értelemszerűen az összes kár megtérítését kell, hogy jelentse” – mondja az ügyvéd, aki Józsi esetében is összeszedett és forintosított mindent a családdal együttműködve. Egyesek számára meglepő lehet, de tényleg mindent:
– balesetben megsérült ingóságok (40 ezer forint)
– kórházi ingóságok (38 ezer forint)
– kórházi látogatások költségei (66 ezer forint)
– gondozás költsége (80 ezer forint/hó)
– háztartási kisegítő költsége, aki Józsi eddigi munkáit látja el (40 ezer forint/hó)
– közlekedési többletköltség (20 ezer forint/hó)
– gyógyszerköltségek (10 ezer forint/hó)
– lakás átalakításának költsége (5 millió forint)
– pszichiáter költsége (60 ezer forint/hó)
– jövedelem-veszteség (120 ezer forint/hó)
– sérelemdíj (60 millió forint Józsinak, 10 millió forint a feleségének)

Mindezt összeadva, és a járadékokat három évtizedre kiszámolva 100 millió forint feletti összeg jön ki, amit elemeiben vitatott a biztosító. Az ügyvéddel folytatott levelezésekben leginkább Józsi magatartásába, azaz a „közrehatás mértékébe” kapaszkodtak, ez állt a vita középpontjában.

Az egyik ügyvédi levél a sok közül

Minden autós egy életre jegyezze meg, soha ne felejtse el!

Borzasztó nehéz számszerűsíteni, hogy Józsi milyen százalékban tehető felelőssé a saját karjai elvesztéséért ennél a balesetnél.  A biztosító szerint „50 százalékos mértékű volt a közrehatás”, az ügyvéd 20 százalékot írt. A szerkesztőségben beszélgetve az ügyről, még azt sem zártuk ki, hogy egyesek akár teljes egészében is hibáztathatják a súlyosan megsérült vízvezeték-szerelőt. Nem kapcsolta be a biztonsági övét, és még ő kér 100 milliót? – gondolhatják egyesek.

Megkérdeztük erről az ügyvédjét. „Amikor bármelyikünk beül valaki mellé annak autójába, onnan a jármű vezetőjének a kötelessége, és a felelőssége, hogy minket a lehető legnagyobb biztonságban, az általa megtanult szabályok betartása mellett szállítson” – mondja Boros Árpád, aki ezen felül idézi egyik, biztosítónak írt levelét. Ebben a Legfelsőbb Bíróság 2008.3.61. számú Bírósági Határozatára hivatkozik. Ez kimondja, hogy „biztonsági övvel felszerelt gépkocsi esetében a vezetőnek figyelmeztetnie kell az utasát az öv becsatolására. Ha ez elmarad, és a gépkocsi a forgalomban való részvétel során balesetet szenved, az utas káráért a gépkocsi vezetőjét – és a magatartásának következményeiért helytálló biztosítót – terheli túlnyomórészt a kártérítési felelősség (Ptk. 340. §. 345. §. 1/1975. (II. 5.) KpM-BM együttes rendelet 3. §.)”

Visszatérve az estére, amikor Mourinho színészkedett azon a végül döntetlennel befejeződött angol bajnokin, ám a meccsnézést félbehagyva négyen beültek abba a frissen vásárolt BMW-be, Imre, a sofőr nem szólt senkinek, hogy srácok, csatoljátok be magatokat, mert addig nem indulok el.

Minden autós jegyezze meg: szólni kell! Ha ez elmarad, radikálisan megnő a vezető felelőssége.

Végül mintegy egyévnyi levélváltás után egyezség született Józsi családja és a biztosító között. Utóbbi 19 millió forint egyszeri összeg kifizetésével Józsi, és egymillió forint kifizetésével a felesége felé letudja teljes kártérítési kötelezettségét.

Nyugat-Európában ennél sokkal komolyabb összegek járnak, de a család nem perelt. Elfogadta az összeget, ezzel lezárult az ügy.