„A ’80-as években annyit kerestem, mint egy nőgyógyász. Szinte a bokor is leintett, hogy vigyem valahová, az volt a taxisok aranykora” – emlékszik vissza pályája kezdetére a Főtaxi egyik nagy öregje, Ádám József, akivel a bő 100 évvel ezelőtt alapított cég Kerepesi úti székházában beszélgetünk. Szerinte mostanság ismét fellendülőben a szakmája, annyira, hogy sofőröket keresnek.

Havi 600-700 ezer forint bevétel

Egykor taxival vitette ki magát a telekre hétvégenként a hobbikertész is, mostanában a cégek alkalmazottai és a középosztály utazik többnyire a kockás mintával díszített sárga autókban, és egyre többen. Ráadásul a Főtaxi a közismerten kiváló fuvarokat biztosító repülőtér hivatalos partnere, így ők kapják a leghosszabb fuvarokat is Budapesten. Munka – és akár bérbe vehető autó – van bőven, új belépők kellenek.

Európa legelső személyszállító társagáinak egyikeként 1913-ban alapították a Főtaxit. Magyarország egyik legrégebb óta működő cége munkatársakat keres

Ádám úr szerint tisztességes összeget megkereshet, aki szorgalmasan dolgozik. Heti öt napon át napi 10-12 órás autózással, vagy heti hatszor 7-8 órával átlagosan 600-700 ezer forint bevétel összeszedhető. Ennek átlagosan a felét viszik el a kiadások: a címekért fizetendő havi díj a társaság felé, az üzemanyag-fogyasztás, a járműköltségek stb.

Párban lehet igazán jól keresni

A költségek minimális növelése mellett egy pofonegyszerű ötlettel egyre többen képesek megduplázni az imént említett havi bevételüket. Testvérek, férj és feleség párosa, szülő-gyerek állnak össze, és párban dolgoznak a Főtaxinál. Egyikük nappal taxizik, másikuk az éjszakát viszi, de tulajdonképpen úgy variálnak, ahogy akarnak.

Így a kétszer 8-10 órás műszakokkal (vagy akár négyszer ötórasokkal) lefedik a reggeli és a délutáni csúcsidőszakokat is. Igaz, sok kint léttel, de csak egy autónyi költséggel 1,2-1,5 millió forintra is növelhetik párban a havi bevételeiket.

Modern, kényelmes autókat használnak

Nincs főnök, nincs kötött munkaidő

Az egykori hajnalozásokkal ellentétben manapság reggel 7.30 körül kezd igazán beindulni az első csúcsidőszak. Sokan előtte az autójukkal  elviszik a gyerekeket oviba, iskolába, a párjukat meg a munkahelyére. A taxisoknak ugyanis nincs kötött munkaidejük, akkor kezdik és fejezik be a személyszállítást, amikor akarják. Sőt, nincs is műszak, ha valaki csak a reggeli meg az esti csúcsidőszakban akar fuvarozni, azt is megteheti. Nincs főnök és fix munkaidő, ki mennyit dolgozik, annyit keres.

Talán nem köztudott, de a sárgára fóliázott taxik a „sapka” (a tetőn világító szabad jelzés) kikapcsolása után sima közúti járművek. Bármelyik családtag vezetheti őket bármikor, és bárhová, minden további nélkül akár nyaralni is lehet indulni velük. A taxi az egyik órában munkaeszköz, a másikban a család autója.

Lehet bérbe venni is autókat, de aki hosszabb távra tervez, elég a saját (minimum Euro 5-ös) kocsiját átfóliáztatni, attól az még a család autója marad.

A jövő már nem csak a Főtaxi garázsában áll. A Leaf mellett a Nissan tisztán elektromos kisbusza is része a flottájuknak

Hírességek, érdekes utasok szinte minden nap

A ’80-as évek aranykorában Ladákkal, vagy éppen 124-es Mercikkel szállították egyik címről a másikra Ádám Józsefék az utasokat, manapság a kényelmes, modern Škoda Octaviák és az Opel Zafirák a legnépszerűbbek kollégái körében. Ő maga azonban – immár a cég minőségellenőreként – egy közvetlen károsanyag-kibocsátás nélküli villanyautóval közlekedik. „Ez a jövő, már teszteljük a lehetőségeket. Van saját gyorstöltőnk a cég központjában, és a repülőtéren is” – mondja.

A szabadság, a főnök nélküli mozgalmas élet adott a fővárosi motoros futároknak, vagy éppen az Európa távoli pontjaira kényszerülő kamionosoknak is, hogy két, szegről-végről rokon szakmát mondjunk. Csakhogy előbbieknek nincs meg a személyautó nyújtotta komfort, jön az esős ősz, a hideg tél, nem kérdés, kinek kényelmesebb az élete.

A kamionosokkal szemben pedig otthon fekszik és kel a taxis, együtt van a családjával nap mint nap. A Főtaxi nem titkoltan e két szakma fiatal képviselőit is szívesen látná a sárga autóiban.

Ádám úr említ még egy szempontot számukra, és minden más, a szakmája iránt érdeklődőnek. „Sehol máshol nincs az embernek lehetősége rá, hogy olyan izgalmas találkozásokat átéljen, és olyan izgalmas beszélgetésekbe bonyolódjon, mint taxisként. Szinte minden nap beülhet utasként az autóba egy-egy híres színész, közéleti személyiség. Ez egy szép szakma. Aki szorgalmas, sok pénzt kereshet, aki pedig szereti az embereket, izgalmas találkozásokban lehet része.”

Ráadásul  nem sok olyan vállalkozás létezik ma Magyarországon, ami azonnal, az indulás napján termeli a bevételt. A taxizás ilyen.

Tudja, hogy mit adott a világnak a Főtaxi ?

Európa maroknyi fővárosában működött még motor hajtotta járművel személyszállítás, amikor 1913 nyarán megalakult Budapesten a Főtaxi jogelődje. A hazai taxizás megteremtője aztán az elkövetkező évtizedekben olyan újításokat vezetett be, amiket a világ távoli nagyvárosai is átvettek.

A cég találta ki, és vezette be például a világon elsőként a telefonos autórendelést. Budapesten épült fel, és csiszolódott szinte tökéletesre a mozgó kocsimosó pálya, amelynek végén 30 másodpercenként álltak ki egymás után a makulátlanul tiszta taxik. A rendszer licencét hamarosan megvásárolta a híres New Yorki-i taxivállalat, a telefonos rendelés pedig egy-két évtized alatt általánossá vált a világban.

Droszt a Kodály köröndön. Tudja, honnan ered a kifejezés?

Az 1930-as évek második felének forradalmi újítása volt, hogy az Autotaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt. (ez volt az eredeti cégnév) magyar fejlesztésű, csővázas karosszéria sorozatgyártásába kezdett, amelyeket Ford és Mercedes-Benz alvázakra szereltek fel. Vagyis a hazai autógyártásnak is egyik úttörője lett a vállalat.

Helyileg ugyanott, a Kerepesi úti központban épült fel a Drost Tivadar német mérnökről elnevezett bázis, amely elsőként tette lehetővé, hogy a kezelőszemélyzet ellenőrizhesse és szabályozhassa a városi állomáshelyeken lévő taxikocsik számát.