Möszijő Laurent Taupin azon dolgozik, hogy a közeli jövőben a Renault-k sofőrei az autópályákon valami hasznosabbat csináljanak annál, mint hogy bambulnak előre és próbálnak nem elaludni. Ha minden jól megy, még jó öt év, és megszabadulhatunk a hétköznapi autózás legunalmasabb részétől, hála – többek között – Taupin úrnak.

– Mikor indul útnak ez első valóban autonóm, emberi beavatkozás nélkül közlekedő jármű Európában?

– Másfél éve futnak már olyan autóink Franciaországban és Németországban, amelyeket nem kell vezetni, de persze ezek még kutatási prototípusok. Ezek már teljesen autonóm módon közlekednek, de jogszabályi okokból egyelőre ül bennük ember, aki át tudja venni a vezetést szükség esetén. Az első, kereskedelmi forgalomba is kerülő önvezető autónk pedig terveink szerint 2023-ra készül el. Kérdéses viszont egyelőre, hogy addigra felzárkózik-e a törvényi környezet is ahhoz, hogy a forgalomba lehessen engedni a 4. szintű autonóm járműveket.

(A negyedik szintű autonómia azt jelenti, hogy az autó bizonyos körülmények között, bizonyos útszakaszokon képes elvezetni saját magát és még akkor is képes biztonsággal megállni, kiállni a forgalomból, ha a vezető nem akarja vagy nem tudja átvenni az irányítást, ha a kocsi erre kéri. Efelett már csak egy van, az ötödik szint, ami már maga KITT, az autó, ami akár üresen is eljön értünk, ha kell, amiben sem pedálokra, sem kormánykerékre nincs szükség.)

Laurent Taupin, a Renault autonóm autózás projektjének vezetője

– Sok munka áll még előttünk, hogy felkészítsük a jogi környezetet az önvezető autók fogadására. Olyan régi megállapodásokat kell módosítani, mint a Bécsi és a Genfi Egyezmény. De most úgy gondoljuk, ez a folyamat is végére érhet 2023-ra. Addig pedig folytatjuk tovább a tesztelést, és ha nem is adunk, mert nem adhatunk el önvezető autókat, de átadunk használatra ilyen kocsikból álló flottákat és ügyfeleinktől is szerzünk tapasztalatokat, véleményeket.

– És ezek az autók már megbirkóznak a csúcsforgalommal, a nagyvárosi forgalommal is?

– Nagyjából 2020-ra a nagy sebességű autózásban, osztott pályás úton, autópályán beszélhetünk majd 4-es fokozatú önvezető járművekről, innen fejlesztjük majd tovább a technikát, hogy képes legyen bonyolultabb forgalmi helyzetek kezelésére.

– Az autonóm autók fejlesztése, engedélyeztetése együtt jár a közlekedési infrastruktúra fejlesztésével is? A sávok felfestése, a táblázás is kell, hogy igazodjon az önvezető autók képességeihez? Én Magyarországról érkeztem és hát arrafelé közel nem olyan egyértelműek és világosak a táblák, felfestések, mint például itt, Frankfurtban.

– Ez egy fontos kérdés, de a mi autóink már most is fel vannak készítve arra, hogy ne kizárólag a felfestések, táblák alapján közlekedjenek. Az autókba letöltött nagyfelbontású térképeket, forgalmi adatbázisokat használunk,  és úgy látjuk, azokon az utakon, ahol kezdetben használni lehet majd az autonóm funkciót, elegendő lesz az információ a mindenkori helyes döntéshez az autó számára. Később, ahogy egyre kisebb, kevésbé egyértelműen szabályozott utakra is kiterjesztjük az önvezetés képességét, megnő a további információszerzés fontossága, az autók közti gépi kommunikáció jelentősége.

Video a 2018-ban és 2020 után bevezetendő önvezető rendszerekről. Szokatlan, de rokonszenves megoldás az animációban, hogy nem saját konszernautókkal van tele a sztráda, hanem 500-as FIAT, Chrysler 300C, Audi A5, régebbi Civic szedán is felbukkan többek között

– És mikorra jutnak el oda, hogy tényleg teljes autonómiáról beszélhessünk? Mikor lesz képes egy önvezető autó elmenni Frankfurtból Budapestre úgy, hogy ne kelljen belenyúlni a vezetésbe?

– Technikailag ezt már most is meg tudjuk csinálni…

– Én ezt nem hiszem el! Ahogy autóztunk kifelé, több helyen is olyan útépítésbe futottunk, ahol két méternél is szűkebb sávokban kellett autóznunk, kamionok mellett, nehezen követhető szabályozás, táblázás mellett.

– Pedig már ma is tesztelünk ilyen körülmények között, és úgy vélem, 2020-ra tényleg teljes biztonsággal tudjuk kezelni ezeket a helyzeteket is.

– Az önvezető autóknak online kapcsolatban kell állniuk valamilyen adatközponttal, vagy a fedélzeti számítógépek önállóan oldanak meg minden forgalmi szituációt?

– A most futó autonóm tesztautóink a 2020-as céldátumig folyamatosan töltik fel a gyűjtött adatokat a felhőbe, pont azért, hogy az adatok elemzésével egyre felkészültebbé váljék az a mesterséges intelligencia, amely majd az autókat vezeti. A majdani kereskedelmi forgalomba kerülő autókban pedig ez az intelligencia már az autó része lesz, a hardver és szükséges adatbázis is a fedélzeten lesz, hogy az autonóm rendszer a hálózattól függetlenül is el tudja vezetni a kocsit.

Egy boldog autóvezető a sztrádán a hat éven belüli jövőből. Az úr Laurens van den Acker, a Renault formatervezési alelnöke. A hórihorgas holland szakembert progresszív tornacsukáiról is könnyű megismerni

– Ezek az autonóm autók mennyivel lesznek drágábbak, mint a mai Renault-modellek? Egy követőradaros tempomat vagy egy sávtartó ma is borsos árú extra, az autonómia hardverigénye és a szükséges fejlesztések költsége pedig bizonyára jóval magasabb.

– Ez kulcskérdés: a Renault, mint mainstream autógyártó, folyamatosan azon dolgozik, hogy a lehető legtöbb ember számára tegye hozzáférhetővé a lehető legtöbb technikai szolgáltatást, biztonsági, kényelmi felszerelést az autóiban. Természetesen az autonóm közlekedéshez szükséges eszközök ára meg fog jelenni a vételárban, de meg kell nézni, hogy mit kap a vevő ezért a pluszköltségért cserébe: értékes időt. Az autonómia ott szabadít majd fel időt a vezető számára, ahol az autózás a legunalmasabb – és az idő pénz, ugye. Ahol és amikor izgalmas élmény a vezetés, szívesen fordítunk rá időt, de az autópályán és más, unalmas szituációkban lehetővé válik, hogy a vezető pihenjen, játsszon az útitársakkal vagy dolgozzon. Igyekszünk úgy kialakítani a rendszer árát, hogy minél többen juthassanak értékes időhöz unalmas autóvezetés helyett – és ehhez kell a négyes szintű autonómia, hiszen ha a vezetőnek mindig közbelépésre készen kell várakozni, az nem igazán jelent könnyebbséget a számára.

– Mit gondol, mikor lesz elérhető ez a technika a legolcsóbb autókban, mondjuk a Daciákban?

– Sajnos erre nem adhatok becslést, egyelőre 2020-ig és ’23-ig látunk el, a rendszer kifejlesztése és első kereskedelmi értékesítése terén, amiben merünk határidőkkel tervezni. De maga a technika a teljes termékválasztékunkra adaptálható.

– Gyorsabb vagy lassabb lesz az embernél az autonóm autó? Frankfurtból Párizsba több vagy kevesebb idő kell majd neki, mint Önnek vagy nekem?

– A mi autóink kényelmes autók, amolyan limuzinos komfortot kell biztosítaniuk az utasok számára. Nem rázhatják, rángathatják a bent ülőket, finoman, simán kell haladniuk a forgalommal. Nem lesznek gyorsabbak, mint az ember által vezetett autók – kényelmesek lesznek.

– Az összes szabályt, sebességhatárt is be fogják tartani?

– Igen, határozottan. A követési távolságokat, sebességhatárokat be kell tartaniuk, egy autonóm autó nem kaphat gyorshajtási bírságot.

– És mi van, ha a szabályok keretein belül megoldhatatlan szituációba kerülnek? Ha egy akadályt csak a záróvonalon, forgalom elől elzárt területen áthaladva tudnak kikerülni?

– Ha olyan helyzetbe kerül az autó, amit csak szabálysértéssel tud megoldani, mindenképpen megáll és beavatkozást kér a vezetőtől. Ha a vezető nem reagál, az autó biztonságos pozícióba navigálja magát és megáll. Ez a viselkedés konkrétan része a négyes szintű autonómiának, így kell tennie.

Laurent Taupin és a Vezess kockásinges munkatársa

– Mikor készül el az az önvezető autó, amely képes lesz áthaladni a párizsi Diadalív körforgalmán?

– Alighanem ez lesz a legutolsó lépés az autonóm autók fejlesztésében – de, ismétlem: jelenleg elsősorban az autópályákon vezetés vagy a reggeli forgalmi dugókban araszolás unalmának feloldására koncentrálunk. Hát ki akarná átadni a vezetést az autójának pont a Diadalív körüli forgatag izgalmában?

– A feleségem. Az anyukám.

– Á, világos. Nos; úgy vélem, hamarabb jön el az idő, mint gondolnánk, amikor a vezetést nem élvező vezetők robot-taxikban utazhatnak – a Renault is érdekelt befektetőként hasonló szolgáltatások fejlesztésében, a TransDevvel közösen van egy ilyen projektünk. De ezt, a teljesen automatizált egyéni közlekedést mi más üzleti modellként, utazási szolgáltatásként fogjuk fel, ami teljesen más, mint az önvezetésre is képes, de továbbra is vezethető autók világa.