Az autósport mindig is a teljesítmény hajszolásáról szólt, évtizedekkel ezelőtt is az volt a cél, hogy a maximumot hozzák ki gépből és emberből egyaránt. Ebben a csodás küzdelemben olyan járművek születtek, amelyek a mai napig feltüzelik az autók iránt érdeklődőket – közülük gyűjtöttünk össze tíz rendkívül izgalmas példányt.

10. Peugeot 205 T16

Lenyűgöző haramiákat szült a 80-as évek közepének márkaversenye a raliban, ezek egyike a középmotoros, összkerékhajtású, rendkívül fürge és fordulékony 205-ös volt. A 900 kilós parányi autóban a középre szerelt 1,8-as, turbós motor 400 lóerő körül teljesített, és Ari Vatanennel a kormánynál sokkolta a mezőnyt: a hanyatló Lanciákat és feljövő Audi Quattrókat egyaránt.

9. BMW 3.0 CSL

A számos aranyba foglalt dátum egyike Münchenben 1975. Létrejött a BMW Észak-Amerika, majd nem sokkal később a klasszikus, piros-sötétkék-világoskék csíkozású 3.0 CSL megszerezte első győzelmét Sebringben. A 12 óráson diadalmaskodó BMW a hathengeres motortól a fékrendszerig számos olyan újítást hozott, ami a márka utcai autóinak később fontos alkotóelemévé vált.

8. Plymouth Belvedere GTX

Pár éve volt szerencsém összefutni Richard Pettyvel Goodwoodban, ahol a bajuszos-kalapos legenda nyugisan végiggurult a híres felhajtón a több 43-as rajtszámú Plymouthja közül az 1967-essel. Felállt mindenki hátán a szőr, és beleremegett a talpunk alatt az aszfalt a most 50 éves, természetesen V8-assal hajtott egykori Nascar-versenyautó hangjától.

7. Audi 90 IMSA GTO

Habár a T16-os Evo2-es változatára válaszként megszületett 1985-ben az Audi Sport Quattro S1-es, ráadásul Walter Röhl hajtotta, mégsem ezt választottuk be összeállításunkba. Hanem a világ legkülönlegesebb 14-es felnijein az IMSA GTO-ban futó 90-est. Van valakinek ellenvetése az alábbi képet látva? És ha eláruljuk, hogy 720 lóerőt tudott ez a quattro közel 30 éve?

6. Porsche 935/78

Minden idők legkecsesebb sportkocsija, az 1978-as Le Mans abszolút sztárja, a beceneve Moby Dick – lehetne sorolni a Martini-fényezésével is híressé vált 935-ös ismertetőjegyeit. Úgy tessék erre a törékenynek tűnő Porschéra nézni, hogy 40 éve olyan 800 lóerőt tudott, ami az 1030 kilós tömeget 300 km/óráig repítette a versenypályán.

MI AZ A HUNGARORING CLASSIC?

Közép-Európa legnagyobb klasszikus autó fesztiválja ellátogat Magyarországra is szeptember végén (2017. szeptember 29 – október 01.). A Hungaroringen 250 csapat összesen 350 versenyzője áll fel a rajtrácsra, természetesen nem egyszerre, különböző kategóriákban. A Classic Endurance Racing-sorozat 2004-ben kelt életre jelenlegi formájában és az indulóknak lehetőségük van összemérni tudásukat Európa legszebb pályáin: Le Mans, Jarama, Spa-Francorchamps, Dijon-Prenois, Monza, Paul Ricard. Idén pedig első alkalommal rendezik meg a klasszikus autók versenyét Magyarországon.

12 éves korig ingyenes a belépő, részletek, programnaptár és jegyvásárlás itt.

 

5. Lotus 49

A legendás Colin Chapman egyik legjobban sikerült F1-es versenyautója, a mindössze 503 kilós szivar, mégis talán egy hihetetlen névsor teszi örökké az egyik legmenőbb négykerekűvé. Azoké, akik a 60-as évek második felében vezették. Graham Hill, Jochen Rindt, Mario Andretti, Emmerson Fittipaldi, de mind közül is az abszolút legnagyobb, Jim Clark.

4. Ford GT40

Nagyjából ugyanekkor (1964 és ’68 között), de immár Le Mans-ban a Ferrarik felzabálását kapta feladatul a népautókat gyártó Ford vezetésétől a GT40-es. Ami sikerült is, sőt, idővel Daytonától a Nürburgringig számos versenyen keresztbe tett az ellenfeleknek a 4200-as, 4700-as, vagy éppen 7000-es, de mindig V8-as blokkal szerelt szuperautó.

3. McLaren-Honda MP4/4

Miközben tragikus időszakot él át a Forma-1-ben ma a brit-japán páros, a szuperszonikus előd a világ egyik legértékesebb veterán sportkocsija. Egyúttal rekorder: 1988-ban 15 futamot nyert vele a Prost-Senna páros a 16 futamból, akkor éppen utóbbi lett a bajnok. Egy évre rá fordult a kocka, a brazil szuzukai diszkvalifikálása után francia csapattársa ült fel a trónra. Ami azonos volt mindkét évben: a rettegett McLaren-Honda esélyt sem adott senkinek a világelső szériában.

2. Mercedes-Benz 300 SLR

Regényt lehetne írni a Rudolf Uhlenhaut által tervezett kétüléses 1955-ös évéről. Két hihetetlen pilóta (Fangio és Moss), a Mille Miglia, vagy éppen a sportkocsi-világbajnokság megnyerése, majd Le Mans-ban egy tragikus baleset mind-mind benne vannak abban, hogy ma a 300 SLR eredeti példánya a világ legdrágább versenyautói közül is kimagasodik.

1. Porsche 917K

Nyitóképünk, vagy éppen ez itt már sokat sejtet a drámai megjelenésű stuttgarti versenyautóról. A Porsche első Le Mans-i győzelmét 1970-ben szállító 917K-t 12 hengeres motorja 2,3 másodperc alatt lőtte ki 100-ra, szinte hihetetlen, de 5,3 alatt volt 200-on, és teszt közben mértek vele 390 km/órás sebességet is. Ki ne rakná ki mai kedvencét a garázsából ezért?