Szeptember legvégén veterán versenyautók káprázatos mezőnye látogat Magyarországra, hogy a Hungaroring Classicon versengjenek egymással. A szervezők adatai szerint 22 országból, 250 csapattal, 1200 résztvevő érkezik Mogyoródra, közülük 350-en versenyzők. A Hungaroring Classic egész Kelet-Közép-Európa legnagyobb fesztiválja a témában.

Balra, nyakkendőben a főkonstruktőr Ferdinand Piëch, a VW-konszern későbbi elnöke. Rögtön gyártásba engedte a csak papíron létező, de elvileg ütőképes autót, ami elképesztő felelőtlenség volt egy Porsche méretű, apró cégnél, de nagybátyja, Ferry Porsche eltűrte, mert tetszett neki a projekt

Lássuk, mire számíthatunk! A Classic Endurance Racing a hosszú távú autóversenyzés nagyjait tömöríti, az 1971-ig gyártott versenyautókat, amelyek Le Mans-t, Sebringet, Daytonát, Spát és a többi legendás versenyt uralták. Lesz köztük Lola T70, Ferrari 512s vagy a megsemmisítő Porsche 917.

Porsche 917, a bestia

Az 1960-as években a Porsche versenyköltségvetésének kétharmadát a Volkswagen állta azzal a kikötéssel, hogy csak léghűtéses motorokkal indulhatnak. A hűtésmód azért volt fontos, mert a cég millió számra ontotta a Bogarat és a túlhaladott technikának kellett a hátszél a sportsikerekkel. A büdzsének nem volt felső korlátja, így megszülethetett a 908, majd a 917.

A talán legemlékezetesebb 917 a rózsaszín disznó, rajta a vágósertés részeivel sonkától csülkön át az oldalasig. A 917/20 nevű prototípus rövid fara az aerodinamikai problémákra adott válasz volt, 1971-ben indult Le Mansban a gyári csapat részeként, ezzel a malacos festéssel

12 hengeres motorja két hathengeres boxerből született, 4,6 literes volt, és turbófeltöltéssel 1100 lóerőt tudott. Csak azért nem 1300-at, hogy kiegyensúlyozottabb legyen a teljesítményleadás. 1971-ben egy 917-es Porsche 386-tal repült a Les Hunaudières egyenesben. A gyártó számításai szerint az autó 200-ra 4,8 mp alatt, 300 kilométer/órára 127 mp alatt gyorsult. A 100 eléréséhez 2 másodperc kellett.

Nem volt szempont, hogy aerodinamikai gondjai miatt a 917 nagyjából vezethetetlen volt. Szülőatyja, Ferdinand Piëch szerint a 917-est e sártekén összesen hárman tudták vezetni, Jacky Ickx,  Pedro Rodriguez és Jo Siffert, de tehetős privát versenyzőknek simán eladtak párat a 25 legyártott autóból. Azért készült pont 25 darab, mert a széria-sportautó kategória előírásai ennyit követeltek meg.

Az 1970-es Le Mans-győzelem felé robog a Herrmann-Attwood páros

A gentleman racerek közül a brit John Woolfe a családja szeme láttára halt meg benne az 1969-es Le Mans-i 24 órás első körében. (Woolfe halálában az autóba bepattanós, klasszikus Le Mans-rajtnak is szerepe volt, mert ő is azonnal elindult és nem kötötte be az övét, ameddig elvesztette uralmát a bestia felett).

Mai ésszel az is érthetetlen, ahogy a B-csoportos raliautók átvágtak az embertömegen, de ez egy másik kor, amin nem kérhetjük számon későbbi idők normáit. A versenyzők élete olcsó volt, rettenthetetlen gladiátorok csaptak össze egymással és nemcsak a Forma-1-ben tartották úgy, hogy aki fosik az esőverte Nürburgringen, az maradjon otthon. Ahogy Ferdinand Piëch fogalmazott: mindenki magának választja meg a kockázatot.

Káprázatos mezőnyre számíthatunk 09. 29-e és október 1. között

Mivel az öt-hat évtizedes autók uralása a korabeli volánfenoménoknak is épp elég gond volt, a csillagászati értékű versenyautóval pályára merészkedőknek ma is bőven okoznak meglepetést a jelenkori társaikhoz képest alig úton tartható versenygépek, így minden egyes futamban izgalmas csatákra számíthatunk.

Küzdelem, kincsekkel

A résztvevők vegyes kategóriákban indulnak, a járművek kora számít, nem a motorteljesítményük, így nagyon látványos előzésekre számíthatunk, parázs küzdelemmel. A gentleman-versenyzők egy része egyáltalán nem kíméli az évtizedes technikát és a Jaguar E-Type pályaverseny-változata úgy vív a kortárs Porschékkel és Ferrarikkal, mintha nem pótolhatatlan ereklyék volnának az autóversenyzés aranykorából.

Adózzunk nagy tisztelettel a sorozatban indulóknak, mert nagyrészt aljas, azonnal büntető, megbocsájtást nem ismerő autókkal köröznek. A Hungaroringen az aranykor legnagyobb versenygépei lesznek láthatók az egyes kategóriákban. A mezőny lenyűgözően gazdag, egyszeri autóbuziként a programra pillantva nem is tudom, hogy fogunk még ennyit aludni a versenyekig. Nézzük sorban!

Túraautókon kívül az 1960-as évekbeli hosszú távú versenyautók kategóriájában az 1963 előtti sportautók és az 1966 előtt bevetett gran turismók pilótái vívnak egymással

C-csoportos legendák

A nyitott együléses formaautók a Forma-1 előszobájának tekinthető Európa-bajnokságban küzdöttek. A Hungaroringen látható Euro F2-es autók 1967 és 1978 közöttiek, gyártóik egytől-egyig ismertek a F1-ből is: Brabham, Lotus, Osella és természetesen Ferrari vagy McLaren.

Ez nem átlagtartás

2017. szeptember 29. és október 1. között olyan versenyautók állnak rajthoz a Hungaroringen, amiket földi halandó csak a Youtube-on láthat. A több évtizedes gépekkel valódi gyorsasági autósportra számíthatunk, ami egészen más, mint a maga nemében szintén értékelendő átlagtartó veteránverseny, ahol a résztvevők célja másodpercre az előírt idő alatt teljesíteni a távot és a feladatokat koros járművükkel.

Jegyet venni legegyszerűbben itt lehet. A napijegy ára a cikk írásakor 5900 Ft szombatra és vasárnapra is, de ésszerűbb a teljes hétvégére érvényes belépőt megvásárolni 6900 forintért. A gyermekjegy ingyenes, a korhatár 14 év, de a nézőszám felmérése érdekében meg kell váltani a nulla forintos jegyet és a belépés csak felnőttjeggyel együtt váltva díjtalan.

VIP-jegy, fodrásszal

Létezik VIP jegy is, ára napi 190 euró vagy a teljes hétvégére 355,6 euró, ami átszámítva 59 illetve 110 ezer forint. A belső parkoló használata, az étel-italellátás és több más szolgáltatás mellett a csomaghoz hajszobrászat is tartozik: a vállalkozó szelleműekre hatvanas évekbeli frizurát varázsol összesen 10 fodrász.

A rendezvény programja 29-én, reggel fél 9-kor a VW Bogár-klub felvonulásával indul, onnantól szabadedzésekkel telik az idő. 14.05-kor komolyra fordul a dolog, először a C-csoportos autók majd a többi kategória mezőnyének időmérő edzésével. 30-án is 8.30-kor indul a program, rögtön a Ferrari-parádét lehet megcsodálni. A versenyek kezdete 13 óra 20 perc, az Euro F2 Classicot követi a többi sorozat. A ’60-as évekbeli hosszú távú versenygépek zárják a napot 16.20-kor rajtoló futamukkal.

Aki csak egy napra tud kilátogatni, inkább a vasárnapot lője be erre a programra, mert október elsején lesz a KGST-versenyautók Közép Európai Viadala. Kilencre írták ki a rendezők az edzést, 17 óra 40-re az esemény zárófutamának választott futamot.

Ez biztosan korfüggő, negyvenesként én talán a felejthetetlen C-csoportos autókat várom a leginkább, amelyek a hosszútávú autóversenyzést uralták. Az 1982-1993 közötti korszakból lesz itt Porsche 956 és 962 (matchboxos nevén a Kremer-Porsche). A japán márkák már két-három évtizede is nyerni akartak Le Mans-ban, ami a Mazdának sikerült is.

Ezek a C-csoportos autók

Itt nemcsak az ő C-csoportos autójukat lehet majd meghallgatni, megcsodálni, de a Nissan és a Toyota kortárs versenygépeit is. A Mercedes C-csoportos gépe is indul a futamon a Jaguar klasszikusan szép, anno a Silk Cut cigarettamárka lilájára fújt gépszörnyeivel együtt.

Ford Capri, 635 CSi: mi kell még?

Ha téged a korabeli túraautók érdekelnek jobban, akkor is jó helyen leszel a Hungaroringen szeptember 29. és október 1. között. Az 1966-1984-es évek túraautói lesznek jelen, így végre eldönthetjük, hogy a Ford Capri RS vagy a BMW 635 CSi hörög-e szebben, de ott lesz a párás tekintettel emlegetett BMW 3,0 CSi és a monumentális, 12 hengeres Jaguar XJ12C kupé.

Üzemszerűen űzik a versenyautókat vezetőik. Ez egy E24-es cápa 6-os BMW túraautó

Ilyen mezőnyben nincs értelme királykategóriáról beszélni, de a Trofeo Nastro Rosso, az Itália autócsodáit tömörítő mezőny még ezen a szinten is egészen különleges. Ha a világ legnagyobb értékű autói közül a Ferrari 250 GTO ismerős az oldtimer-árverésekről, akkor itt a lehetőség, hogy élőben halld, miért adnak ezekért a legendákért forintmilliárdokat. Az ellenfelek hasonló kaliberek és úgyszintén legendák: Alfa Romeo TZ, Maserati 300, és a mezőnyt színesítheti pár Aston Martin DB GT is.