Veteránautós, -motoros verseny előtt mindig az a legnagyobb kérdés a résztvevők számára, vajon milyen új rafinált feladatokat találnak ki számukra a rendezők. Tavaly a Szentendrei Szigeti Veterán Autós és Motoros Egyesület versenyén – mint beszámoltunk róla – a kvízkérdéseken kívül például célba dobás volt ékszíjjal és kerékcsere úgy, hogy minden csavar más méretű volt. Ismételni nem illik, így a rendezőknek minden alkalommal újból be kell vetniük fantáziájukat. Mivel ez már a tizenegyedik rendezvény volt, sejthető, hogy agyalhattak egy darabig, mire összeállt a feladatsor.

Már a Dunakeszi kompnál kezdett összeverődni a csapat. Elöl egy Volvo PV544, mögötte a Fiat 850-es, utána egy egyes Golf turbódízel, majd egy Porsche 911-es Targa

Kicsit maguknak is nehezítették a dolgukat az egyesületiek, ugyanis a korábbi évek gyakorlatától eltérően azt találták ki, hogy a résztvevőknek az egyes állomásokat nem sorsolt sorrendben (tavaly nekem például a 3-as állomás után nem a 4-es következett, hanem a 8-as, majd azután az 5-ös, stb.) kell megközelíteni, hanem szabályosan, szépen sorban egymás után. Ennek érdekében percenként indították a versenyzőknek, és elméletileg így jelentek volna meg az állomásokon és végül a célban is.

Mi van itt? Veterántalálkozó? – kérdezte félhangosan a furgon sofőrje. Talált, de nem süllyedt (a komp)

Résztvevőből pedig nem volt hiány, csak azért jelentkeztek hatvanan, mert ennyi volt a limit, ami már augusztus közepére kimerült. (Percenkénti indítással így pont egy óra alatt kel útra a mezőny.) Végül az égen sorakozó felhők láttán páran meggondolták magukat, de így is bőven 50 fölötti létszámú csapat kelt útra, hogy megvívjon a feladatokkal. De milyen csapat! Volt benne rangidősként 1939-es DKW, Rolls-Royce, BMW (ha jól számoltam kilenc, köztük Baur-targákkal, 2002-esekkel), állólámpás Mercedes kupé, Opel Rekord, Porsche 356-os és 911-es, valamint még egy hippisített Fiat halottaskocsi is! Mi – tavalyhoz hasonlóan – a Fiat 850-essel indultunk.

Gyülekező Bogárral, Daihatsu Charade-del, egyes Golffal, 356-os Porschével, DKW-val és Skoda Feliciával. Amúgy már 25 évnél idősebb autók is elindulhattak!

Meglepetésként érték a versenyzőket a feladatok, melyek közül egy sem egyezett sem az előző évivel, sem a 2014-essel, amin részt vettünk. Igaz, az útvonal is teljesen más volt ezúttal. Nem a Szentendrei-szigeten, és közvetlen környékén autózott, motorozott a mezőny, hanem Szigetmonostorból indulva Tahitótfalun, Visegrádon és Esztergomon keresztül Tátig kellett eljutni, majd Pilisszentkereszten keresztül, Pilisszántó érintésével végül Pomázon át Budakalászra kellett befutni.

Opel Senator, Mercedes 190, Nissan 300 ZX, VW Karmann Ghia, majd BMW-k sora, élükön egy 2002-essel

Közben persze ott sorjáztak a feladatok, például meg kellett tippelni az autó valamelyik méretét. Nekem az ablaktörlő hosszát, de volt, akitől az első ajtó hosszát – hogy mit, azt egy szám döntötte el, amit a versenyzőnek kellett megneveznie egytől tízig. Aki, amennyit tévedett, annyit levágtak az egyméteres mérőszalagjából – és persze az nyert, akinek a legtöbb centije maradt. Egy másik feladatnál bringohintóval kellett szlalomozni, egy harmadiknál régi gyújtógyertyákat kellett hőérték szerint sorba rakni, egy másiknál fém mérőszalagot kihúzni egyméteres hosszra, majd elengedés után újra megállítani úgy, hogy csak tíz centi maradjon belőle.

Nem maradt el persze a kvíz sem (olyan kérdésekkel, hogy például kitakarhatja-e a levehető vonóhorog a rendszámot, vagy szabad-e téli gumival nyáron vizsgára vinni az autót?), és az egy 1/100-asnak nevezett gyakorlat, ahol egy perc alatt kellett egy szlalomot és egy tolatva beállást végrehajtani az autóval.

Közelebbről a BMW-k: 2002, 2002 Cabrio, egy 5-ös (E28), majd két Mercedes A124 kabrió és még sokan mások

A feladatok többségét láthatóan úgy találták ki, hogy egy percnél nem igényelt több időt a végrehajtása. Sajnos ez egy feladatnál, talán a legérdekesebbnél, nem sikerült. Visegrádon egy lezárt szakaszon vakon kellett szlalomozni és tolatni – de nem a vakvilágban, hanem az utastárs utasításai alapján! Utóbbi akár kiszállva is segíthette a bekötött szemű vezetőt, akik némelyike mintha nem hallgatott volna a jó szóra, mert még a járdát is érintette. (Vagy az utasítás volt téves? Szerencsére a kis tempó miatt káresemény nem fordult elő.) Szívesen mondanám, hogy aki teheti, zárt pályán egyszer próbálja ki, borzasztó nehéz!

Azért a 850-est is megörökítettem. Balra egy Fiat 128, jobbról a turbódízel Golf, majd egy Fiat 500

Több esetben öt percet meghaladó idő után sikerült csak indítani a következő versenyzőt, ami miatt kicsit megcsúszott a mezőny. Szerencsére mindez nem rontott a hangulaton, ezeknek a versenyeknek a lényege a jókedv, a vidámság és az együtt kirándulás, az eredmény minimum harmadlagos. (Vagy inkább negyedleges?) Így valószínűleg szinte mindenki eleget tesz a betűgyűjtő feladat (az út menti fákon kellett lesni a betűket) megoldásába rejtett meghívásnak: Jövőre is visszavárunk!

És most meséljenek tovább a képek!

Esővel kezdődött a nap, a gondosabbak megszabadultak a felesleges víztől. Főleg, ha rátermett segítőjük is akadt

Rolls-Royce, állólámpás kupé, majd BMW 501, azaz a Barokk Angyal

Szép az Opel Rekord és a 02-es BMW is, a legtöbb tekintetet mégis a hippiautó vonzotta, amely újkorában halottaskocsi volt Fiat kivitelben

Nemcsak kívül, belül is látványos volt a hippimobil. Minden szükséges kelléket begyűjtött a tulaj

A gyertya az autó eredeti tartozéka

Sajnos idén is csak kevés motoros vállalkozott a túrára. Az előtérben állók közösen, egy klubból érkeztek

A legöregebb: DKW F8 Meisterklasse 1939-ből. Motorja kéthengeres, kétütemű, de vízhűtéses

Íme a műszerfal. Nem véletlenül emlékeztet nyomokban a Trabantéra. Illetve azé erre…

Egyszerű szlalomgyakorlatnak látszik, valójában kőkemény próba. Ugyanis bekötött szemmel, csak a segítő utasításai alapján kell teljesíteni

Ez már egyszerűbb. Szlalomozás Bringohintóval. Ernő barátom vállalta a kormányzást

Minden rendben? Szerencsére minden előírásszerűen működött

No, melyik a nagyobb hőértékű? Nem könnyű a régi jelzések között eligazodni

Szlalom után beállás hátrafelé, majd újra egy kis szlalom. Hibapont járt akkor is, ha gyorsabban teljesítette valaki a feladatot. Megállni és várni persze nem volt szabad

Volt egy kvízkérdéses állomás a Duna partján, ahol kavicsot is kellett gyűjteni. Mint kiderült, azért, hogy ennél az állomásnál célba dobhassunk vele

Stop and go gyakorlat. Fém mérőszalag 1 méterre ki, gombbal megfog, majd elenged és újra megfog, de úgy, hogy csak 10 centi maradjon. Tessék gyakorolni!

Konzílium a Barokk Angyal körül

Helyezettekre várnak a jópofa (és stílszerű díjak) és különdíjak

Végül a 850-es is befutott

Itt a vége!